• Padirac

SD varför är du för / emot?

Ture888 skrev 2018-08-12 11:44:05 följande:
    Vilka är det som kallas dessa för asylsökande? Jo, media. Dessa 9 000 har gått genom hela Europa för att få "asyl". Det är sådan bullshit att man baxnar, men eftersom det råder fri rörlighet inom EU är det inga andra länder som kontrollerar dessa människor. Så snart de tagit sig in i Europa upphör de att klassas som flyktningar, men eftersom det inte finns några gränser kan de bege sig var de vill.

Hade varje land inom EU inte varit styrda från Bryssel hade det här aldrig hänt.
    man skulle kunna ställa dessa 9000 personer mot 70 år av fred och demokrati - perspektivet visar tydligt på vad som är verkliga problem och vad som inte är det
  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-12 11:41:02 följande:
    Grundproblemet är att EU har fri rörlighet, vilket är ett första steg för att upplösa alla europeiska länder och på sikt få till landet Europa med olika stater inom sig.

Sverige har idag inte rätt att kontrollera sina egna gränser (den rätten har EU, och våra tillfälliga gränskontroller måste godkännas av EU och inte våra folkvalda i Sverige), och om ett land inte har gränser, är det då ens ett land?

Det finns säkerligen många som vill sälja Sveriges självständighet för pengar, men det finns säkerligen också många som inte har en aning om hur lite makt vår riksdag egentligen har, och hur mycket som Bryssel bestämmer över Sverige.
    Genom hela mänsklighetens historia har större politiska enheter bildats, mindre har brutit sig loss från tid till annan för politiskt och socialt självbestämmande.

Sverige som du känner det är inte gammalt - nationens gränser och tillhörighet flyttas och ändras hela tiden.

här på 1100 talet

1300-talet

1600-talet
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-12 14:47:59 följande:

Jag ställer en väldigt enkel fråga, men inser du aldrig reflekterat över detta innan och när man ska anse till ens taktik är dålig.
    Så aldrig nått svar antar jag då, och just för du inte vill och så du alltid kan hävda du har rätt oavsett om SD når över 50%.
    Bekvämt!

De insikter du har behöver inte stämma med något annat än dina egna tankar - det är bekvämt det också. Trots att jag förklarat min syn på din fråga - Har du förresen lyckats stapla upp din fråga på papper med de premisser den innehåller?

Det är aldrig fel att be om hjälpSolig

Om det är sant eller inte att SD är ett rasistiskt parti med rötter i Nazism (kom ihåg Gustaf Ekström som tog emot posten) bestäms inte av antalet eller andelen röster de får. Sanningen är inte en postmodern konstruktion som kan vara lite vad som helst trots att det är en samtida företeelse att tro just detta.

SD är det de är oavsett vad du tycker är en effektiv strategi eller inte.

• Padirac
    klyban skrev 2018-08-12 15:07:32 följande:

Så vilken procentsats är det som du inser det börjar gå dåligt med nuvarande taktik?
    ~25-30% på SD verkar du vara nöjd med då.

Jag har stött på världens svåraste fråga tydligen.
    Är du fortfarande lika nöjd med taktiken om det dubblar sig?

Det som dubblar sig mest är frågan du ställer Solig

Tills du har kommit på vilka premisser frågan innehåller kommer du att få ställa den så många gånger du har lust.

Frågan du ställer är inte svår, den är tvärtom väldigt enkel. 

Frågan du ställer borde vara svårare, i betydelsen att den tar up något annat än en förenklad bild av verkligheten och den du ställer frågan till.

Kom ihåg, vill du ha hjälp med att bena ut premisserna så är stödet inte långt bortDrömmer
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-13 12:23:58 följande:

Vad är det för premisser som gör du kommer vara nöjd med låt oss säga SD har 50,1%?
    Jag skull vilja höra dessa premisser som gör att du kommer fortsätta inbilla dig taktiken är bra.

Saker jag inser, du är mycket mer extrem än vad du försöker utge dig vara.(MYCKET mer!!!)
    Och där ingår det aldrig att inse att ens taktik inte är fungerande.(någonsin verkar det som och med tanken på dina svar tillbaka).
    Utan nu ska vi prata om premisser som ska ge dig rätt oavsett hur det går med SD´s siffror.

Jag är osäker på om du faktiskt klarar av att förstå vilka premisser din fråga till mig bygger på.

Kanske är dessa premisser den luft du andas och det språk du talar. Då är det det förstås omöjligt för frågeställaren att begripa vad denne frågar?

Vad betyder egentligen premisser då? Vad är det jag efterfrågar som du inte kan eller vill klämma ur dig? 

sv.wikipedia.org/wiki/Premiss

"Premisser är antaganden, som utgör förutsättningar i en härledning. Om härledningen genomförs med giltiga slutledningar och om premisserna är sanna, så sägs slutsatsen vara sann.

Om en av härledningens premisser är liktydig med dess slutsats föreligger petitio principii."

"Petitio principii (latin ’begäran om utgångspunkten’) är inom retoriken och logiken ett bevisfel, där det som ska bevisas på något sätt förutsätts, eller där slutsatsen är mindre tvivelaktig än en av premisserna.[1] Ibland har felet formen av ett cirkelbevis. Om premissen är falsk, kallas det i stället proton pseudos. Petitio principii är som regel en uppmaning.

Ett petitio principii är ett bevis som logiskt sett är giltigt, eftersom konklusionen följer av premisserna, men är inte bindande eftersom premissernas sanning inte är känd. Det kallas även (grekiskaen archei aiteisthai och begging the question - det senare eftersom det används i sammanhang där någon begär att premissen ska utredas.

Aristoteles var den förste som skrev om petitio principii, och hänförde det till de materiella felsluten, till skillnad från de logiska felsluten. Sedan dess har termen blivit omdiskuterad, och används med något olikartade betydelser. Ibland avser det sådana bevisfel, där slutledningens premiss misstros, fastän slutsatsen logiskt följer av den. Som regel avses dock de fall där premissens giltighet är oviss".

Jag säger att din fråga som den framställs är en ohederlig argumentation - kan du gissa eller till och med redogöra för vari det ohederliga ligger?
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-13 12:28:49 följande:
    Bara för de med ett annat medborgarskap, annars ligger ingen annan risigt till överhuvudtaget.
    Men Zlatan rör sig ju inte svenskt och JÅ anser att en del svenskar behöver assimileras också.

Självklart ligger många risigt till i SDs samhälle, de fri och rättigheter olika grupper fått idag vill inte SD att de ska ha. 

Vari SDs svenskhet ligger är svårt att veta

Det är lite som i deras principprogram, det rä svårt att sätta fingret på essenserna, men de finns där helt säkert.
    Det är också lite so, JÅ själv då han pressas så kommer ett 'jag vet inte' 

Men det vore onekligen klädsamt om SD ville berätta för sina väljare vad SDs svenskhet egentligen är. ÄR det hemligt så att vem som helst kan bli anklagad för att vara inte Svensk efter Jimmys och Mattias och Björns och Richards godtycke. De kunde gott vara lite tydliga om det som är centralt i deras politik.

Vill du veta mer om vad SD står för och principprogrammet inte lockar finns som sagt klartext

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

En enklare förklaring av SDs essens, 'deras tidigare symbol liknade för mycket en nazistisk symbol' 
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-13 20:13:43 följande:

Jag frågade en enkel fråga vad det är för premisser som skulle göra att du tror det är en bra taktik och om SD får tex 50,1% i ett val.
    Detta har förvandlats till en omöjlig fråga för dig att svara på.

Vilket är extremt intressant hur det blev så för dig.

Det du säger är att vår taktik är alltid rätt, och om inte så ska vi leta premisser som får det till rätt för dig av någon anledning.
    Men SD är fortfarande då på 50,1%, och du komerm säga det är bra gjort av oss(vem nu oss är).

Det verkar vara en för dig oändligt svår fråga då du inte kan eller vill redogöra för de premisser frågan bygger på.

jag har ändå gett dig en förklaring till vad premisser är och bett dig fråga om hjälp om du inte kan hitta de premisser som din fråga innehåller.

Var jag jag skrivit någon om taktik och vilken taktik som är rätt? Då måste jag fråga rätt för vad?  Du är den som återkommande pratar om taktik och att du är den enda som har rätt i vilken taktik som fungerar. DU ger inte heller några argument för din tes om vilken taktik som du menar fungerar. Jag har anfört exemplet danmark som motbevis för din tes.

Jag menar att det är du som med din fråga ställer upp premisser som oavsett vilket svar jag ger dig ger dig rätt i att det är din världsuppfattning som gäller. Det är en ohederlig argumentation.

Jag ska ge dig ett exempel på en ohederlig argumentation i form av en fråga. Om jag ställer en sådan här fråga, tycker du att frågan är öppen eller har den redan har en massa förutfattade premisser i sig.

'När ska du fatta att du blir snurrig i huvudet av att måla väggarna gröna, först när du blir arg för att andra påpekar det eller inte alls?'

Vilka premisser innehåller denna fråga som gör den till ohederlig argumentation?

1. Frågan stipulerar att du är snurrig i huvudet  -  det är djupt ohederligt att komma med ett sådant påstående utan att det finns några bevis för att så är fallet. En kränkning förklädd till en enkel fråga
    2. Frågan stipulerar också att du inte fattar att du är snurrig i huvudet - det är djupt ohederligt att framställa en sådan fråga då det oavsett svaret blir ett bekräftande på frågans premisser 
    3. Frågan stipulerar att du är målare av brunt - det i sig är en anklagelse som inte är bekräftad
    4. Frågan stipulerar att alla målare av bruntt blir snurriga - det är kanske sant beroende på vilket lösningsmedel det innehåller och vilka andningsskydd och skydd på huden som används vid målningen
    4. Frågan stipulerar att du inte kan ta kritik av ditt målande som nu framställs som en självklar sanning
    ...

Frågan likar mycket 'har du slutat så din fru?' som är känd.

Ohederligheten i argumentationen fortsätter med nya 'underförstådda sanningar'  det har utan större framgång försökt användas av en missnöjd man - de underförstådda anklagelserna sprutade ur henom under gråt då de bemöttes.

Du kan bättre om du vill.

Så vilka premisser har din fråga? Är din fråga en öppen fråga eller är det ett billigt försök med underförstådda premisser till en ohederlig argumentation?
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-13 22:03:39 följande:

Det är väldigt roligt hur jag ställer en fråga till dig, och allt jag får tillbaka är en ny fråga tillbaka.

Frågan är också rätt enkelt ställd, och det är när du anser denna taktik ska anses vara en icke fungerande taktik.

Allt du gett mig är anledningar till varför du inte vill svara på frågan.
    Detta är mycket intressant att du väljer denna.
    Och eftersom man måste spekulera så far olika tankar igenom mitt huvud i varför du vägrar svara på en så enkel fråga.
    Men kanske du redan förstått att taktiken är havererad, det skulle ge en hel del logik i din vägran och svara.

Personligen hade jag haft ett parti på 0,02% och nu 25-30%(inte för man skulle ha reagerat redan då, men däremot sedan 2006 bör man ha tagit tanken om SD i alla fall), så hade jga funderat på om inte det är fel taktik man kör.

Det är faktiskt sjukt intressant hur en fråga kan generera ett så långt "svar" utan ett enda svar, utan anledningar till varför du inte ska svara.
    Enda tolkningen jag kommer fram till slut, det är att det spelar ingen roll vad för procent SD får, du kommer alltid se denna taktik som lyckad.

Så du kan alltså inte presentera de premisser dina fråga vilar på.

Du har fått förklarat vad premisser är
    Du har fått exempel som visar hur premisser kan tas ur en fråga

Du har erbjudits hjälp att plocka ut dessa premisser.

Ändå kan du inget annat än att ställa frågan igen med samma svar som du redan gett, Det är dock du som svarat på frågan du ställt, du har både frågan och svaret och vill egentligen inte ha mitt svarSolig - om jag inte svarar det du redan bestämt är både rätt svar och mitt svar - trots att det är ditt svar

jag har som du skriver inte svarat på frågan då jag vill att du benar ut vilka premisser frågan vilar på så att vi kan diskutera dessa premisser för att se om frågan är relevant.

Då du redan bestämt dig för vad mitt svar är och vill upprepa ditt svar så kan du ju alltid fråga igen - monologer verkar roa digSolig
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-13 23:53:00 följande:

Premissen är vilken gräns du anser taktiken inte längre är fungerande.

Så en premiss är då, är denna taktik fungerande eller icke fungerande vid 50,1% till SD?

Annars jag ställer en fråga, och då får jag bara frågor tillbaka och aldrig nått svar.

Jag förstår detta är en EXTREMT jobbig fråga för dig, kanske du ska tänka på den ett par dagar och resonera ut ett svar till slut?

För bara ställa mer frågor som aldrig kommer leda fram till ett svar är nått vi kan klara sig utan.

Och det bästa med att du svarar, är ju du kan bestämma under vilka premisser du vill.

Men såklart du måste ju skriva dom också.

Och du är en sådan person som svarar frågor med nya frågor.

OK, jag är säker nu.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?