• Padirac

SD varför är du för / emot?

klyban skrev 2018-08-04 16:40:55 följande:

Då får vi fortsätta som vanligt och acceptera detta inte hjälper.
    Och vara glada med SD i makten, och fortsätta i samma spår som man gått i hela tiden.

Men hur länge ska detta fortgå till?
    Ett decennium till innan man inser att man får göra nått annat?
    Och för var år som går, desto svårare är det för andra partier att ta kontroll över frågan.
    Och måste göra mer och mer desto längre det går.

Jag ser inget annat parti här, och det är SD.
    Och det är för jävla bedrägligt att inse detta.

Så ditt svar är alltså att det enda som funkar är att driva SDs politik fast extremare om man inte vill ha SD vid makten?  
  • Padirac
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-04 17:02:40 följande:
    Mp/V/Fi har stort inflytande i politiken, S måste förhålla sig till dessa relativ radikala ideer.

M måste förhålla sig till C/L/Kd. Här är det mest C som nu blivit det nya ex MP/Fi:arnas alternativ.

Inget utgör ett trovärdigt alternativ om man vill se en betydligt minskad invandring, att div partier inkl DN tycker vi har en restriktiv invandring är inget bevis, det är relativt mot tidigare och fortfarande hög nivå.

Sedan är det även ansra frågor som står högt upp på SDs väljarkårs önskelista ex hårdare straff för våldsbrott, verklig avvisning vid avslag etc.

Sen att du säger att SD vilar på nazistisk grund, jag röstar på deras partiprogram och om de inte följer det så får man rösta på ngt annat.

Svensk politik är en lekstuga just nu och det bevisas med Pride, ingen har fattat någonting. MED portas pga av fel värdegrundsfluff och har den enda partiledaren som är homosexuell plus jude, ingen reagerar när artisterna poserar med skäran/hammaren ala sovjet och folk glider runt i che guvara tshirts...

Hur långt är ett snöre, när vilar inte SD på nazi grund längre? Är uppimot 1/3 av svenskarna i vissa opinonsunderaökningar just nu rasister enligt dig?

Jag lägger min röst på M om säger de ska samarbeta med Sd men detta kommer inte ske innan valet.

Det bösta hade nog varit en s/m/sd regering.
    SDs prinicipprogram är en av sakerna som gör SD till rasister - att tankegodset i principprogramet dessutom har långtgående likhetern med nazisternas Nürnberglagar är ett av problemen med  SD

Nu tror jag inte du läst och förstått principprogrammet, som partiprogrammet kallas hos SD, utan du kanske röstar på SD pga de politiska frågor de driver, tex utvisning och stoppad asylrätt. 

Sen måste du hålla fler saker i huvudet samtidigt. jag säger att SD som parti är rasistiskt, jag säger också att Sds företrädare och representanter driver en rasitisk politik, men säger jag att alla som röstar på SD är rasister? 

Det finns massa olika skäl att rösta på SD eller att inte rösta på SD, en del av de som lägger sin röst där är säkert rasister, en del är det inte. Det gäller också för andra partier men jag har svårt att tro att det är i samma omfattning. Kanske är 6-7%enheter av de 20 (eller 30 som du säger) %enheterna kärnväljare som stödjer det rasitiska hos SD, resten är andra röstare 

åter igen. Det är SD som är rasistiskt
  • Padirac
    Om kultur baseras på en essens som är bestämd utifrån den geografiska plats människorna kommer från så är det samma sak som den gamla vanliga rasismen, ett försök att slå in den i fint papper - tyvärr är det helt ovetenskapligt enligt biologer och genetiker.

Pratet om essens, nation och nationstillhörighet - alla delar är SD fixerade vid och det första är i princip den avgörande delen av definitionen på det som kallas kulturrasism eller neorasism.

sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_rasism

"Rasism och kulturrasism

Diskrimineringsombudsmannen menar att rasism "[u]rsprungligen [är] ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser biologiskt är underställda andra. Idag pratar man mer om kulturrasism ? föreställningen om att kulturer är absoluta, oföränderliga och definierar individens egenskaper."[4] Nationalencyklopedin anger att kulturrasism används för att "beskriva en förenklad och ofta stigmatiserande syn på invandrare och minoritetskulturer" och att en kulturrasistisk syn bygger på föreställningar om att kulturer är oföränderliga och att "ett kulturrasistiskt sätt att tänka betonar olikheter snarare än likheter och ser negativa drag i andras livsstilar."[5] Vidare anger nationalencyklopedin att ytterligare ett uttryck för kulturrasism är förbiseendet av andras kulturer:

? "Kulturrasism kan också innebära ett negligerande av andras kulturer. När den svenska fjällvärlden beskrivs som orörd vildmark är det ett direkt förnekande av att samerna under århundraden skapat och påverkat det kulturlandskap som fjällen utgör. Också ett sådant resonemang kan betecknas som kulturrasism."[6] ? "

Från SDs principprogram sidan 8

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta att den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen."

Åkesson menar också att de svenskar som bott och levt i Sverige i 100tals år kan behöva assimileras till den 'svenska kulturen' - Åkesson menar alltså att de som han själv kallar etniska svenskar kan sluta vara 'svenska' om de har fel uppfattning eller tradition. 
    www.dagenssamhalle.se/nyhet/jimmie-akesson-ae...

Tänk att både MK och JÅ tycker att Zlatan inte 'rör sig svenskt' - varför är detta viktigt för ett politiskt parti egentligen? Det är frågan att ställa sigKräks

www.aftonbladet.se/kultur/a/p6kegW/30-talets-...

"Jublet på boxningsarenan i centrala Berlin ville aldrig ta slut. Det var den 9 juni 1933 och Johann Trollmann hade precis blivit tysk mästare i lätt tungvikt efter sex hårda ronder.

Trollmann hade som vanligt dansat sig igenom matchen, med lätta, snabba steg, inte olikt en tidig Muhammed Ali. Publiken älskade honom! Född och uppvuxen i Hannovers fattigkvarter hade publikfavoriten nått sitt högsta idrottsliga mål.

Det fanns bara ett problem. Johann Trollmann var rom, eller zigenare som man ofta nedlåtande sa på den tiden. Den idrottsintresserade Hitler hade kommit till makten bara ett halvår tidigare. Att en representant för en undermålig ras vann en av Tyskland tyngsta idrottstitlar var naturligtvis otänkbart.

Bara några dagar senare fråntogs Trollmann sin titel av det tyska Boxningsförbundet. Motiveringen var hans ?otyska kroppsspåk?. En riktig tysk, konstaterade förbundet, ska inte ?dansa runt som en zigenare?. "

"Nästan på dagen 74 år efter att Trollmann fråntogs sin titel ? med hänvisning till hans påstått ?otyska kroppsspråk? ? använde sig en ledande svensk politiker av exakt samma formulering om en svensk idrottsman ? Zlatan Ibrahimovic. ?Han har ett kroppsspråk och ett språk i allmänhet som inte jag uppfattar som direkt svenskt?, förklarade Sverigedemokraten Mattias Karlsson i en intervju med Ekot i mars 2007.

På samma sätt som de tyska 1930-talsnazisterna menade Karlsson, känd som partiets chefsideolog, att detta diskvalificerade Ibrahimovic från den svenska gemenskapen."

Fler länkar som pekar på rasism och SD

www.metro.se/artikel/%C3%A4r-sd-ett-rasistisk...

asikt.dn.se/asikt/debatt/vad-hander-en-illoja.../

SD har ett tonläge som liknar nazistisk propaganada

nyheter24.se/debatt/776576-sverigedemokratern...

"Jag frågade dig om en skrivning i ert principprogram, att demokratin blir ?mycket problematisk att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk?. Ett citat som jag menar har skrämmande likheter med Hitlers paroll ?ett land, ett folk, en ledare?

Du höll inte med mig. Du säger att citatet är oproblematiskt. "

www.expressen.se/nyheter/val-2018/expert-sd-h.../

"Per T Ohlsson menar att filmen närmar sig propaganda:

? Man använder förenkling, överdrifter, utlämnande av ganska viktiga upplysningar som hade komplicerat bilden och i bland rent missvisande grepp, säger Per T Ohlsson och fortsätter:

? De använder klassiska propagandagrepp som närmast förknippas med Joseph Goebbels."

• Padirac

här kommer fungerande länkar 

sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_rasism

www.dagenssamhalle.se/nyhet/jimmie-akesson-aeven-svenskar-behoever-assimileras-4727

www.aftonbladet.se/kultur/a/p6kegW/30-talets-rasbiologi-gar-igen-i-sds-kultur-rasism

www.metro.se/artikel/%C3%A4r-sd-ett-rasistiskt-parti-fem-experter-svarar-xr

asikt.dn.se/asikt/debatt/vad-hander-en-illojal-svensk-om-sd-vinner-valet/sds-principprogram-innehaller-rasbiologi

nyheter24.se/debatt/776576-sverigedemokraterna-anvander-nazitysklands-sprak

www.expressen.se/nyheter/val-2018/expert-sd-har-mycket-att-vinna-pa-filmen-om-s

• Padirac
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-04 17:56:43 följande:
    När en medlem i regeringen sitter och gråter samtidigt som hon meddelar att man TILLFÄLLIGT ska införa begränsningar är det väl ganska tydligt vad man egentligen vill? SD är de enda som är tydliga med att de verkligen VILL minska flyktingmottagandet. Det spelar ingen roll hur SD motiverar sin politik om övriga partier verkar vilja göra det motsatta.

klyban har rätt. Personer med din inställning kommer i vilket fall som helst inte rösta på SD, men ni skrämmer bort (till SD) de som vill minska flyktingmottagandet. Det duger inte att säga att man tillfälligt infört restriktioner.
    Alla förstod att MP blev överkörda av S som för en ansvarsfullare migrationspolitik än MP - det var väl den näst sista spiken i kistan för språkröret i fråga.

En tillfällig lag är tillför att hantera en tillfällig situation. Det begriper också den som vill begripa det.Nu blev det ingen överenskommelse inom EU för att hantera flyktingarna och den tillfälliga lagen tänktes gälla tills den nya EU-överenskommelsen var på plats.

Vi får se om S och M efter valet gör en överenskommelse som gör att SD förlorar sin position, att det blir en ickefråga och att det går att ägna sig åt saker som påverkar framtiden, skola, vård, säkerhet.

Att ha SDs 'Sverigevänner' ropa ut samma budskap i 30 år om att det är inbördeskrig och inget fungerar blir tröttsamt då det inte är sant om det svenska samhället
  • Padirac

www.aftonbladet.se/debatt/a/4dV3Ko/sds-partiprogram-rasistiskt-i-klartext

"DEBATT. I Sverigedemokraternas partiprogram står följande beklämmande nonsens att läsa under rubriken "Sverigedemokraterna och människan" (Kapitel 2, sidan 8):

"...Vår strävan är att utforma politiken efter hur vi tror att människan är och inte hur vi önskar att hon vore. Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta att den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen..."

För alla som anser sig vara demokrater, och för oss tillika moderater, är denna programtext skrämmande läsning i sig, men också osaklig om vi ser till var den vetenskapliga genetiska forskningen befinner sig i dag.

Utläggningen i SD:s program om en mänsklig essens som är direktkopplad till våra gener saknar allt vetenskapligt stöd. Det är ett skamligt, fördomsfullt och lögnaktigt sätt att försöka dela in mänskligheten i vi och dom utifrån påstådda biologiska skillnader och hänvisa till en politisk ideologi.

All forskning tyder på det motsatta till vad SD hävdar i sitt program. Vi kan bara gå till vår svenske genetikforskare Ulf Pettersson vid Uppsala Universitet som lyfter fram att människosläktet är genetiskt extremt homogent trots alla skillnader i utseende (DN Debatt 11/4-09)."

"Det finns däremot ingen politisk mognad att vid en jämförelse med människor från andra länder och kulturer grunda den på icke-existerande essenser och rasistiska fördomar.

Så länge SD har kvar sina påhittade rasskillnader i sitt program är det inte som vilket parti som helst.

Finn Bengtsson

Rolf K Nilsson"

www.interasistmen.se/granskning/granskning-av-sverigedemokraternas-principprogram-del-1/

"

”Demokrati betyder folkstyre och Sverigedemokraternas uppfattning är att man inte helt kan förbigå ordet ’folk’ i begreppet folkstyre och att folkstyret i längden riskerar att bli mycket problematiskt att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk, där det inte råder konsensus kring vilka som skall räknas till folket och där det kanske inte ens förekommer en gemensam arena för debatt eftersom invånarna i staten inte talar samma språk. Vi ser således förekomsten av en gemensam nationell och kulturell indentitet bland befolkningen i staten som en av de mest grundläggande hörnstenarna i en stark och väl fungerande demokrati.”

Det märkliga i det här stycket är att det egentligen bara är ett parti i riksdagen som ifrågasätter vilka som ska räknas till folket – nämligen Sverigedemokraterna. Andra partier ser svenska medborgare som del av ”folket”, medan Sverigedemokraterna snurrar in sig på en egenhändigt konstruerad svenskhet och om en ”nedärvd essens” (vi återkommer till detta senare i granskningen)."

"

Som ni ser anser Sverigedemokraterna att varje människa har en ”nedärvd mänsklig essens”. De kan inte precisera vad det handlar om, men den finns där. De försöker dock att förklara.

”För att nämna några konkreta exempel så menar vi bland annat att de flesta människor är sociala och kollektiva varelser som har ett nedärvt behov av att tillhöra en större gemenskap, att de flesta människor primärt identifierar sig med andra individer som påminner om en själv och att de flesta människor har lättare att visa solidaritet och empati med individer som man upplever är en del av samma gemenskap som man själv tillhör.”

Med det här menar de dock inte att fotbollsintresserade känner gemenskap med andra fotbollsintresserade. Nej, inte sådan gemenskap.

”Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle.”

Ja, gemenskap handlar om nationalitet, språk, kultur och religion. Sverigedemokraterna tycks mena att en ateist inte kan känna gemenskap med en kristen och en muslim kan aldrig känna gemenskap med en jude.

Detta avslutar de med:

”Vi kan också konstatera att historiska försök med att bygga starka kollektiv som är större än nationen ofta har misslyckats, ibland med katastrofala följder som i till exempel före detta Jugoslavien, och att sådana försök därför bör undvikas då de är förenade med stora risker.”

För Sverigedemokraterna var kriget i forna Jugoslavien en produkt av mångkulturen, inte en aggressiv nationalism – som vissa andra kanske skulle påstå. Och då får vi anta att anledningen till folkmordet i Srebrenica också berodde på mångkulturen, och att Rakto Mladic enbart agerade efter sin ”undertryckta nedärvda essens”.

"

• Padirac
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-04 19:07:37 följande:
    Kulturrasism...tror precis det är sådana här uttryck som ökar att normala medelklassare går till SD.

Att fjällen är till stora delar oförstörda är för det en väldigt oförlåtande natur, mager jordmån etc inte för att samerna brukat jorden. Att fjällen är ett kultrlandskap och jag förnekar detta så är jag rasist, ja trösklarna är inte höga direkt! Förstår du inte själv hur löjligt och att ett sådant uttalande inte har fäste hos typ 90% av befolkningen?

Sen tror jag inte SD menar att man ska få in samerna som Svenskar utan snarare förhindra att de som kommer hit lever enligt sina gamla traditioner. Nu är jag nog rasist igen eftersom jag inte tycker det är svenskt att fasta 1 månad, anse att religonen står över lagen etc. och att hederskultur är verkligen inget att anse som fint etc.

Förstår verkligen inte du inkl flera andra att kleta rasism på allt som inte passar in i sina egna ramar skapar motreaktioner?

Jag är inte rasist men kan tänka mig du anser det nu.

Jag brukar ofta värdera beslut efter hur jag själv hade gjort om det va min egna familj. Hade jag låtit en våldtäktsman bo kvar i mitt hus även om han hotades av avrättning i sitt hemland, nej det hade han inte, han hade fått åka hem igen då det är frivilligt att våldta eller begå brott. Och tror många som röstar sd tänker likadant och anser politiken idag inte är rationell och slänger runt diverse ord ex kulturrasism.
    Vilka som röstar eller inte röstar på SD gör det inte mindre sant att SD är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter.

SD är vad de är oavsett vilka och hur många som röstar på dem.

Sanningen om Sd är inte ett kletande - däremot är SDs propagandafilm ett kletande av nazism på S - det är en milsvidd skillnad mellan SD och det S var på 20 och 30-talet, till SDs och anhängarnas förtret är det så att SD är det parti med nazistiska grundare och ett nazistisk principprogram.

• Padirac
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-04 19:07:37 följande:
    Kulturrasism...tror precis det är sådana här uttryck som ökar att normala medelklassare går till SD.

Att fjällen är till stora delar oförstörda är för det en väldigt oförlåtande natur, mager jordmån etc inte för att samerna brukat jorden. Att fjällen är ett kultrlandskap och jag förnekar detta så är jag rasist, ja trösklarna är inte höga direkt! Förstår du inte själv hur löjligt och att ett sådant uttalande inte har fäste hos typ 90% av befolkningen?

...
    Om du tror att kulturrasism går ut på att förneka att fjällen är ett kulturlandskap så har du inte förstått vad rasism och kulturrasism är över huvud taget.
  • Padirac

Karlsson är osvenskom man ska tro på world value survey där svenskar är sekulära, fria individer med öppenhet och tolerans.

motargument.se/tag/principprogram/

"Sverigedemokraternas chefsideolog Mattias Karlsson säger att ”illojala svenskar” inte kommer att straffas om SD kommer till makten. Detta stämmer inte med SD:s tankar om assimilering för ”osvenska” svenskar och inte heller med vad som står i SD:s principprogram.

Thomas Alm, ateist och antirasist, ställer i ett debattinlägg i Dagens Nyheter frågan om vad som händer med ”illojala” svenskar om SD får makten. Frågan ställs mot bakgrund av det som står i SD:s principprogram (sid. 15):

Som infödd svensk räknar vi den som är född eller i tidig ålder adopterad till Sverige av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet.
    Som assimilerad till den svenska nationen räknar vi den med icke-svensk bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation.
    På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur."

"Men vad betyder det då att ”den svensk som överger sitt språk, sin kultur, sin identitet och sin lojalitet kan upphöra att vara svensk”? För mig är det Karlsson uttrycker i sin replik i DN en spektakulär uppvisning i otydlighet och inkonsekvens. SD pratar gärna, utöver ”osvenska” invandrare eller andra- och tredjegenerationsinvandrare, om ”svenskfientliga” svenskar. SD har uttryckt att även ”svenskfientliga” svenskar som uttrycker en annan syn (läs ”osvensk”) på kultur och värderingar än SD:s kan behöva assimileras. Är det inte ett straff om något?

Och vilka fler beteenden, åsikter och gärningar kan tänkas medföra att du enligt SD inte betraktas som svensk? Att du är eller blir nazist, kommunist? Upphörde KGB-spionen Stig Bergling att vara svensk, när han avslöjade omfattande försvarshemligheter till dåvarande Sovjetunionen?

Mot bakgrund av pratet om assimilering för ”osvenska” svenskar och det som de facto står i principprogrammet kring svenskhet är Karlsson inte trovärdig i sin replik i DN."

• Padirac
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-04 19:22:25 följande:
    Du menar att S och M ska meddela detta efter valet? Inte konstigt att de har det tufft i opinionsundersökningarna.
    Som väljare vill jag veta vilken politik ett parti tänker föra innan jag röstar.
    Jag vill även i förväg veta om de är beredda att kompromissa bort sin egen politik för att stänga ute SD.
    jag vet inte om de kommer att göra det - men jag vet att M vill ha en deal med S om detta, men de fick inget innan sommaren. den tillfälliga lagen gäller tills vidare och avd som hönder sen vet vi inte just nu.

Inför slutspurten lär alla partier lägga krut på sitt eget budskap och se var de landar. ja, inte SD då, de lägger krut på 'dokumentärer' som bygger på alternativ faktaTomte
Svar på tråden SD varför är du för / emot?