• Padirac

SD varför är du för / emot?

Anonym (Vakna) skrev 2018-08-02 12:33:27 följande:
    Tänk när V,Mp,S,C,M måste sitta i samma båt och försöka enas om en politik för att stöta bort 35% av Sveriges befolkning röstar på SD...Snacka om att inte ta ansvar för Sverige!!
    För att vara riktigt demokratiska måste nu SD samarbeta med C, MP och V . SD är ju ett demokratiskt part - det ser man ju på namnet, S-demokraterna - så de vill stå upp för allas rätt i riksdagenKräks

• Padirac
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-02 19:19:17 följande:
    I förra valet var SD det enda partiet som förespråkade en begränsning av flyktingmottagningen. Det är den fråga som fått dem att växa. Tycker du att deras ståndpunkt var ett uttryck för rasism eller nazism? Nu är det fler partier som vill ha en begränsning, åtminstone tillfälligt.

De övriga partierna kan bara "stoppa" SD genom att föra en politik som följer folkets vilja. Hittills har de trott att de kan "uppfostra" folket enligt sina PK-ideal. Obegränsad flyktingmottagning är ett sådant exempel. Stefan Löfven sade i en intervju långt före förra valet att det inte finns någon gräns för hur många flyktingar Sverige kan ta emot. Nu säger han något helt annat.
    Reinfeldt förespråkade ett massivt flyktingmottagande, men även moderaterna säger nu något helt annat.

Jag tror inte att majoriteten av svenska folket tycker det är viktigare att Sverige är en "humanitär stormakt" än att vi kan tillgodose behoven hos dem som redan är svenska medborgare.

SD och V är de mest konsekventa partierna, dvs man vet vad man får om man röstar på dem, Det är därför de båda går framåt i opinionsundersökningarna, trots att de har olika åsikter i de flesta frågor.
    Man kan ha vilken migrationspolitik som helst utan att vara rasistisk eller att vara rasistisk. Det finns naturligtvis olika skäl till den politik som vill drivas. 

I SDs fall driver de sin migrationspolitik för att de har grundvärderingen att människor från olika delar av världen har en essens som bestämmer hur de uppför sig - det skriver de i sitt program och det driver de politik utifrån. SD är ju inte dumma i huvudet och driver en politik som inte står i deras principprogram, eller?

SDs principprogram har skrivelser som liknar nürnberglagarna, eller värreKräks

sla.se/debatt/2017/02/09/sd-storsta-hotet-mot-var-demokrati

nyheter24.se/debatt/785442-om-du-overvager-att-lagga-din-rost-pa-sd-snalla-las-det-har

SDs är fixerade vid etnicitet, etnicitet och essens som de inte kan förklara vad det är. Den essens de refererar till är en del av den neorasism som florerar bla hos övervintrade nazister som vet att ras inte är ett gångbart ord utan att man istället pratar om olika kulturer, som har sin grund i den där essensen.

www.aftonbladet.se/debatt/a/4dV3Ko/sds-partiprogram-rasistiskt-i-klartext

SD går framåt för att de skickligt driver opinion och propaganda. Det är inte så att Sd går framåt för att det de tror och säger är sant . Nästan allt de tror och säger är faktiskt osanningar. 

• Padirac
    Anonym (Jag är för) skrev 2018-08-02 19:36:25 följande:
    Har inte sett någon propagandafilm.

Ja jag gör som jag vill, kommer att rösta blått och inte brunt. 

Ja Mohammed gifte sig med barn för över 1000 år sedan, ändå lever dessa seder kvar lite varstans, skrämmande. 

Nej jag vill inte lämna EU eller sympatisera med Ryssland. 

Ja jag tycker ändå det är bra att SD rör om litegrann i landet som inte ens vågar fira nationaldagen längre. Synd att vi är så rasiststämplande så vi inte ens kan hissa svensk flagg med stolthet. 

Den enda politiska kommentatorn jag förlitar mig på är Marcus Oscarsson just nu för kuriosa. 
    nationaldag har sällan firats i Sverige . Då jag växte upp hette det Svenska Flaggans dag - nu på senare år har vi fått ledigt. Sveriges verkliga nationaldag torde vara midsommarafton, det svenskaste som finns.

sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag

"Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag firas den 6 juni varje år och är en helgdag i Sverige. Tidigare firades 6 juni enbart som "svenska flaggans dag" och det var först 1983 som dagen även fick status som nationaldag. Sedan 1996 är nationaldagen en salutdag, och från och med 2005 är nationaldagen även en helgdag.[1]

Nationaldagen firas dels till minne av att Gustav Vasa valdes till Sveriges kung den 6 juni 1523, då Sverige åter blev ett fritt rike och bröt Kalmarunionen, dels till minne av att 1809 års regeringsform (som gällde fram till 1974 års regeringsform) skrevs under den 6 juni 1809."

"Många som analyserat nationaldagens betydelse genom århundradena har menat att den lösa historiska kopplingen till dagen har gjort att den inte alls firas i samma omfattning som till exempel Norges nationaldag. Den inofficiella danska nationaldagen 5 juni, Grundlovsdagen, har en liknande lös koppling till historien och inte heller den firas i någon stor omfattning. I Sverige firar var tredje svensk Sveriges nationaldag (läst 2017), och 2011–2016 har andelen ökat från 25 till 31 procent.[7]"

www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/midsommarafton

"Under 1900-talet har midsommarfirandet vuxit i popularitet och förknippas allt mer med föreställningar om svenskhet. Under 1920-talet fanns röster som menade att Midsommarafton borde bli Sveriges nationaldag i stället för Svenska flaggans dag den 6 juni. Kopplingen till tanken på en nationell, kulturell identitet har säkert stärkt midsommarfestens betydelse och popularitet. Att midsommar i 1900-talets industrisamhälle sammanfallit med semesterperiodens början, har också gjort högtiden populär.

Sant är att det finns en del gemensamma nordiska drag i högtiden, men lika sant är att den är mer lik de kontinentala majfesterna och på så vis ansluter till ett europeiskt kulturarv."

• Padirac
    nihka skrev 2018-08-02 19:37:28 följande:
    Jepp! Och FI! om de kommer in i riksdagen och AFS med alla gamla utkastade SD-medlemmar. Det blir grejer det!

SD <3 F!+AFS=SANT! smile2.gif
    SD har en tung mantel att bära upp i demokratins namn

Eller så är det bara gnälliga för att ingen vill leka med dem
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-03 16:16:57 följande:

Vi sett denna teknik innan och hur du tror citat av orelaterade inlägg och hur detta ske likna nått svar på nått.
    Men enda det visar är att inga existerar, inga argument och inga svar.
    Samtidigt som SD bara tuffar på och gör allt det du inte vill, hur blir man så kontraproduktiv?

Vad är det som gör att du försöker tiga bort detta?
    Är det av prestige?
    Eller vill du SD ska få ta över landet, då övriga politiker inte ser folket vilja.
    Jag vet inte vart detta kommer sluta, men så länge man inte kan identifiera varför SD växer  som dom gör.
    Så kan man heller inte göra nått åt det.

Finner detta intressant, då allt prat om att man inte gillar SD känns bara helt fel där.

Och det värsta vad du vet är varken gnäll, klägg, drägg eller vad det nu må vara.
    Utan det måste väl vara att du ser bara SD växer och växer och att du inte ens förstår varför.

Nu är ju inte SDa väljarunderlag hela folket - det är runt 80% av väljarunderlaget som inte håller med om SDs svarta beskrivning.

Det är också makabert att påstå att SD ska ta över alla väljare och landet för att resten av partierna och väljarna inte delar SDs svarta människosyn.

Hur menar du att SDs politik, propaganda och rasism ska bemötas om man inte vill att de ska ha inflytande över politiken och om man inte delar deras svarta värld och svartvita beskrivningar?
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-03 18:04:00 följande:

Jag har inte använt mig av svart och vitt när jag diskuterar hur väljarna kommer välja.

Det finns extremt mycket som kan ändra detta, dock har inte mycket skett på 8år på den fronten.

SD totaldominerar frågan om invandring fortfarande, sen en hel del som inbillar sig annat.

Det är därför vi tar raska steg med SD som enda maktfaktorn.

Jag hoppas dock någon sätter stopp för detta.

Även så är invandrarfrågan idag en fråga som går hantera utan yttre ett enda rasistiskt ord eller värderingar som man tror SD endast står för.

Detta är till ENORM fördel för SD, även om de väljer den semi-rasistiska vägen ofta.

Man måste lyssna på folket, och inse att det finns ett problem med att öka befolkningen för mycket och utan mött upp detta redan med infrastruktur.

Än så länge har man marginaliserat SD, och detta leder bara till raskt ökad takt med de som vill och röstar på SD.

Vi kommer snart till en punkt där vi aldrig kan vända tillbaka, och jag kommer blir ledsen och se SD där.

Och vem kommer vara ledsen mer och se SD som en maktfaktor som får styra ställa lite som de vill?

Så då har du berättat hur man inge bemöter SD och SDs rasism.

Hur anser du SD och SDs rasism bemöts på ett bra sätt?
  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-03 19:01:29 följande:
    Varför är det OK att kalla folk för rasister på felaktig grund, men det är inte OK med andra fula skällsord som neger och hora?
    Nu är det inte på felaktig grund SD kallas ett rasistiskt parti med nazistiska rötter. Sen har SD många rasistiska och en hel del nazistiska företrädare och säkert också medlemmar. En del som röstar på SD gör det av rasistiska skäl, andra gör det av andra skäl.
  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-03 19:01:29 följande:
    Varför är det OK att kalla folk för rasister på felaktig grund, men det är inte OK med andra fula skällsord som neger och hora?
    Det är starkt av dig att ta avstånd från SDs senaste propagandafilm där de med Goebbelsk propaganda förvrider sanningen och anklagar andra för sin egen rasism och nazism.

Det är precis som du säger fel att på felaktig grund kalla andra rasister och nazister
  • Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-03 19:43:21 följande:
    På vilket sätt är det ett rasistiskt parti? Om du kommer med en sådan anklagelse bör du ha argument för det du säger, annars kan ju jag börja kalla kvinnor här för horor utan vidare också.
    Pratet om essens, nation och nationstillhörighet - alla delar är SD fixerade vid och det första är i princip den avgörande delen av definitionen på det som kallas kulturrasism.

sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_rasism

"Rasism och kulturrasism

Diskrimineringsombudsmannen menar att rasism "[u]rsprungligen [är] ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser biologiskt är underställda andra. Idag pratar man mer om kulturrasism – föreställningen om att kulturer är absoluta, oföränderliga och definierar individens egenskaper."[4] Nationalencyklopedin anger att kulturrasism används för att "beskriva en förenklad och ofta stigmatiserande syn på invandrare och minoritetskulturer" och att en kulturrasistisk syn bygger på föreställningar om att kulturer är oföränderliga och att "ett kulturrasistiskt sätt att tänka betonar olikheter snarare än likheter och ser negativa drag i andras livsstilar."[5] Vidare anger nationalencyklopedin att ytterligare ett uttryck för kulturrasism är förbiseendet av andras kulturer:

"Kulturrasism kan också innebära ett negligerande av andras kulturer. När den svenska fjällvärlden beskrivs som orörd vildmark är det ett direkt förnekande av att samerna under århundraden skapat och påverkat det kulturlandskap som fjällen utgör. Också ett sådant resonemang kan betecknas som kulturrasism."[6] "

Från SDs principprogram sidan 8

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta att den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen."

Åkesson menar också att de svenskar som bott och levt i Sverige i 100tals år kan behöva assimileras till den 'svenska kulturen' - Åkesson menar alltså att de som han själv kallar etniska svenskar kan sluta vara 'svenska' om de har fel uppfattning eller tradition. 
    www.dagenssamhalle.se/nyhet/jimmie-akesson-aeven-svenskar-behoever-assimileras-4727

Tänk att både MK och JÅ tycker att Zlatan inte 'rör sig svenskt' - varför är detta viktigt för ett politiskt parti egentligen? Det är frågan att ställa sigKräks

www.aftonbladet.se/kultur/a/p6kegW/30-talets-rasbiologi-gar-igen-i-sds-kultur-rasism

"Jublet på boxningsarenan i centrala Berlin ville aldrig ta slut. Det var den 9 juni 1933 och Johann Trollmann hade precis blivit tysk mästare i lätt tungvikt efter sex hårda ronder.

Trollmann hade som vanligt dansat sig igenom matchen, med lätta, snabba steg, inte olikt en tidig Muhammed Ali. Publiken älskade honom! Född och uppvuxen i Hannovers fattigkvarter hade publikfavoriten nått sitt högsta idrottsliga mål.

Det fanns bara ett problem. Johann Trollmann var rom, eller zigenare som man ofta nedlåtande sa på den tiden. Den idrottsintresserade Hitler hade kommit till makten bara ett halvår tidigare. Att en representant för en undermålig ras vann en av Tyskland tyngsta idrottstitlar var naturligtvis otänkbart.

Bara några dagar senare fråntogs Trollmann sin titel av det tyska Boxningsförbundet. Motiveringen var hans ”otyska kroppsspåk”. En riktig tysk, konstaterade förbundet, ska inte ”dansa runt som en zigenare”. "

"Nästan på dagen 74 år efter att Trollmann fråntogs sin titel – med hänvisning till hans påstått ”otyska kroppsspråk” – använde sig en ledande svensk politiker av exakt samma formulering om en svensk idrottsman – Zlatan Ibrahimovic. ”Han har ett kroppsspråk och ett språk i allmänhet som inte jag uppfattar som direkt svenskt”, förklarade Sverigedemokraten Mattias Karlsson i en intervju med Ekot i mars 2007.

På samma sätt som de tyska 1930-talsnazisterna menade Karlsson, känd som partiets chefsideolog, att detta diskvalificerade Ibrahimovic från den svenska gemenskapen."

Fler länkar som pekar på rasism och SD

www.metro.se/artikel/%C3%A4r-sd-ett-rasistiskt-parti-fem-experter-svarar-xr

asikt.dn.se/asikt/debatt/vad-hander-en-illojal-svensk-om-sd-vinner-valet/sds-principprogram-innehaller-rasbiologi/

SD har ett tonläge som liknar nazistisk propaganada

nyheter24.se/debatt/776576-sverigedemokraterna-anvander-nazitysklands-sprak

"Jag frågade dig om en skrivning i ert principprogram, att demokratin blir “mycket problematisk att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk”. Ett citat som jag menar har skrämmande likheter med Hitlers paroll “ett land, ett folk, en ledare”

Du höll inte med mig. Du säger att citatet är oproblematiskt. "

www.expressen.se/nyheter/val-2018/expert-sd-har-mycket-att-vinna-pa-filmen-om-s/

"Per T Ohlsson menar att filmen närmar sig propaganda:

– Man använder förenkling, överdrifter, utlämnande av ganska viktiga upplysningar som hade komplicerat bilden och i bland rent missvisande grepp, säger Per T Ohlsson och fortsätter:

– De använder klassiska propagandagrepp som närmast förknippas med Joseph Goebbels."

Det går inte att missta sig om vad SD har i sin bruna påseKräks

• Padirac
    Ture888 skrev 2018-08-03 20:03:52 följande:

Alla partier, utom MP och KD som är relativt nya, har sina rötter i rasism och nazism, vilket vi kunde se i Samtidens film. Det är dock inte relevant idag, utan att börja prata om rötter gör bara de som saknar andra argument.

Jag väntar fortfarande på att höra ett vettigt argument till varför SD skulle vara ett rasistiskt parti. Argument som inte håller är bland andra:

"Media säger det" (media sysslar bara med propaganda och opinionsbildning för att de vill ha makt över demokratin)

"De har företrädare som säger rasistiska saker" (företrädare =/= parti, dessutom har alla partier sådana företrädare)

Nej, en del partier fanns redan innan nazismen och fascismen gjorde sina intåg i europeisk politik. 
Svar på tråden SD varför är du för / emot?