• Anonym (Tyd)

Var får gästerna sova?

Om ni får gäst/gäster över för övernattning, var får de sova?

Bor man större än en etta så tycker jag att man erbjuder de att sova i ett rum. Vardagsrum går också bra om man kan stänga in sig där och att ingen annan kommer in där när man lagt sig alt på morgonen innan man kommit upp.

Har man barn så kan de få sova i något av deras rum och barnen få sova ihop med föräldrarna osv.

För mig är det en självklarhet att erbjuda mitt rum och jag ta soffan om det inte finns annat val!

Har man dessutom barn som vaknar tidigt så är det än viktigare att gästerna ska få sova ostört och vara ifred tills de är påklädda och klara på morgonen.

Känns som man idag bara tänker på sig själv i första hand hela tiden! Har man sådan problem att erbjuda sitt rum eller något barns rum så kanske man inte ska ha några övernattande gäster?!

• Svar på tråden Var får gästerna sova?
  • Anonym (Jessica)

Själv tycker jag att var och en bestämmer i sitt eget hem eftersom det handlar om planlösningar, ålder på ev barn, om det finns dörrar och vilka som övernattar. (bland annat)

• Anonym (Gittan)

Här erbjuds inga sovplatser.
    Alla har varsitt sovrum och ingen ska fråntas detta.
    I vardagsrummet sover hundarna. Men visst, vill man ligga på soffan ihop med två snarkande stora hundar så.. varsågod.

Jag gillar inte att ha besökare på övernattning. De får gärna ta in på vandrarhem eller hotell. Alternativ, strunta i att komma.

• Anonym (Elli)

Hos oss sover gäster i bäddsoffan i vardagsrummet. Om det inte passar så finns det flera hotell och vandrarhem relativt nära. Fattar inte varför någon någonsin skulle bli kränkt av att inte få ta vår säng. När jag sovit över hos andra så har jag aldrig haft några synpunkter på var jag fått sova.

• Anonym (...)

Har en 3a. Erbjuder barnets rum om det är en person. Är det fler får de en stor bäddsoffa i vardagsrummet som dock inte är det minsta privat.

Kan också för mindre summa erbjuda gästlägenhet.

Inte sovrummet för där sover en bebis i bebissäng som ej går att flytta.

• Anonym (Tycho Brahe)

Vi har två bäddsoffor, en enkel och en dubbel. De står i vardagsrummet. Tyvärr har vi inte så stort att vi har ett gästrum men jag ser inte riktigt att det skulle vara ett problem med att gäster sover i vardagsrummet faktiskt.

• sextiotalist

De får sova i bäddsoffan i vardagsrummet.

• taquine

Har ett extrarum sedan min dotter flyttat hemifrån med en riktigt skön och bred säng, där får mina gäster sova;)
    Kan inte påstå jag skulle vara förtjust i att gäster sover i min säng.. lite för privat.Sedan är det ju ingen större grej att  inhandla resesäng eller madrasser eller sova på soffan. (har världens skönaste  soffor där folk brukar somna gott inkl. mig själv);)

Goodness me
  • Nandez

Vi har ett rum som står tomt så gästerna får sova där. De även sova i vårt s.k. sommarrum.

• Rödtjärnens Anna

Får långväga gäster imorgon. De vuxna (gift par) får ett rum med bäddsoffa, barnen (3 och 5) får ett rum intill. Jag, sambon och vår 1åring sover i vårt sovrum. Vi har ytterligare ett rum med säng, där min mamma som är supermorgonpigg brukar sova i.

Så plats har vi så att vi får behålla vårt sovrum och gästerna får stänga om sig i eget rum.

• Anonym (Alice)

Gäster skulle få sova i bäddsoffan i vardagsrummet. Skulle inte ge dem min säng. Skulle heller inte vilja ta någon annans säng om jag ska sova hos nån annan. Känns ju bara jättekonstigt. För intimt. Och jag vill inte ta ifrån nån deras sovrum med garderob, ev. en suite och grejer etc. Blir ju väldigt opraktiskt för alla.

Svar på tråden Var får gästerna sova?