• Anonym (Tyd)

Var får gästerna sova?

Om ni får gäst/gäster över för övernattning, var får de sova?

Bor man större än en etta så tycker jag att man erbjuder de att sova i ett rum. Vardagsrum går också bra om man kan stänga in sig där och att ingen annan kommer in där när man lagt sig alt på morgonen innan man kommit upp.

Har man barn så kan de få sova i något av deras rum och barnen få sova ihop med föräldrarna osv.

För mig är det en självklarhet att erbjuda mitt rum och jag ta soffan om det inte finns annat val!

Har man dessutom barn som vaknar tidigt så är det än viktigare att gästerna ska få sova ostört och vara ifred tills de är påklädda och klara på morgonen.

Känns som man idag bara tänker på sig själv i första hand hela tiden! Har man sådan problem att erbjuda sitt rum eller något barns rum så kanske man inte ska ha några övernattande gäster?!

• Svar på tråden Var får gästerna sova?
  • Snuttis2

Älskar att ha gäster o både familj o vänner stannar över regelbundet! Vi bor i stort hus så utrymme finns utan känsla av att vi går på varandra. Vart de sover beror lite på, svärföräldrarna erbjuds oftast vårt stora sovrum medan mina syskon eller vänner får ta vårt gästrum istället. Sen finns ett par soffor o en uppblåsbar madrass vid behov.

• Fjäril kär

Bor i en tvåa där sonen har sovrummet och jag sover i vardagsrummet/sovalkov.

Gäster här får en bäddsoffa i vardagsrummet som räcker till två personer. Finns även en madrass att lägga på golvet.

Kommer det fler gäster får dom sova hos exmaken som har ett stort hus med gott om gästrum.

• cosinus

Hos oss får folk gärna komma och övernatta och lösningen anpassas efter det samlade behovet.

Vissa familjer får ta vår dubbelsäng för där inne rymms 4 personer (en dubbelsäng, en barnsäng och en madrass). Vissa vill hellre ha flera rum och då kan de få upp till 3 barnrum och vi kan rymmas i vårt sovrum.

Allt går, inget är krångligt, alla är välkomna!

• linnéa001

Vi bokar gästlägenheten. Är det endast min mamma som sover över, vilket oftast är fallet, så sover hon på soffan. Vi sover tre personer i sovrummet så det blir liksom mest praktiskt så. Annars ska vi, alltså jag sambon och vår fyraåring ligga i bäddsoffan och mamma ha en säng som är 220 cm bred helt själv. Dock är det så att alla vi känner utom sambons familj kan åka hem, alla bor max en timme bort. Kan tillägga att vi bor i en tvåa så det finns inte så många alternativ.

• Anonym (Anonym 11)

Gäster får antingen sova på soffan eller dela dubbelsäng med mig. Är mest tjejkompisar som jag känner väl som sover över så det brukar inte vara något problem.

• TQR735

Det är ett ofog att folk vill bjuda hem sig till en, sova på soffa gjorde man som student.

Läste någon gång för många år sedan om fem saker du inte frågar dina vänner om efter 40

En var skjuts till flygplats en annan var att flytta därefter var det att sova över mins inte de sista.

Själv föredrar jag att bo i brf flyttat runt ganska många i landet och det brukar nästan alltid finnas övernattningsrum som medlemmar får hyra för besök som vill sova över. Annars finns det vandrarhem, hotell mm efter prisbild. 

Men det finns undantag, har vänner och familjemedlemmar som har gästrum eller gästhus, just för att de vill att folk ska komma ut och hälsa på de.

• Physalis

Mina morföräldrar fick låna vår säng, men det är för att båda är +85. Annars får gästerna bo i vardagsrummet.

Vill de ha eget rum eller inte bli störd av vårt barn så är det fritt fram att betala för sig på hotell.

Gratis boende och frukost + att vi ger upp bekvämligheten av att vara själva i vårt hem är gott nog. Skulle gäster utöver detta också tycka att minsta rimliga var att vi gav upp vårat eller vårt barns sovrum så kräver de för mycket.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Bortskämd)

Vi är bortskämda, bor på landet för det mesta och har gott om plats. Gästerna sover i gäststugan/gästhuset själva. Närmare släkten, typ mor, far eller ett ensamt syskon/nära vän på besök får sova i gästrummet i vårt hus. Men då har man ev lite sämre utbud till faciliteter som t ex egen tv, badrum mm utan då får de samsas med oss övriga- dela barnbadrum och tv. Nja, nu brukar vi inte titta på tv med våra gäster, utan vi umgås då

• sextiotalist
    TQR735 skrev 2018-07-17 21:46:50 följande:

Det är ett ofog att folk vill bjuda hem sig till en, sova på soffa gjorde man som student.

Läste någon gång för många år sedan om fem saker du inte frågar dina vänner om efter 40

En var skjuts till flygplats en annan var att flytta därefter var det att sova över mins inte de sista.

Själv föredrar jag att bo i brf flyttat runt ganska många i landet och det brukar nästan alltid finnas övernattningsrum som medlemmar får hyra för besök som vill sova över. Annars finns det vandrarhem, hotell mm efter prisbild. 

Men det finns undantag, har vänner och familjemedlemmar som har gästrum eller gästhus, just för att de vill att folk ska komma ut och hälsa på de.

Jag är 55+ och har nog aldrig mött den attityden.
  • Whitehorse1979

I vardagsrummet, där finns en bäddsoffa och vanliga soffor.
    Det finns även en uppblåsbar madrass.

Vårt sovrum är vårt och där sover vi, ingen annan.

Svar på tråden Var får gästerna sova?