Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Tyd)

Var får gästerna sova?

Om ni får gäst/gäster över för övernattning, var får de sova?

Bor man större än en etta så tycker jag att man erbjuder de att sova i ett rum. Vardagsrum går också bra om man kan stänga in sig där och att ingen annan kommer in där när man lagt sig alt på morgonen innan man kommit upp.

Har man barn så kan de få sova i något av deras rum och barnen få sova ihop med föräldrarna osv.

För mig är det en självklarhet att erbjuda mitt rum och jag ta soffan om det inte finns annat val!

Har man dessutom barn som vaknar tidigt så är det än viktigare att gästerna ska få sova ostört och vara ifred tills de är påklädda och klara på morgonen.

Känns som man idag bara tänker på sig själv i första hand hela tiden! Har man sådan problem att erbjuda sitt rum eller något barns rum så kanske man inte ska ha några övernattande gäster?!

• Svar på tråden Var får gästerna sova?
  • Michael 310

Har en bäddsoffa i yngsta sonens rum. Just nu sover han ändå inne hos oss. Men när han flyttar in där på heltid så får gäster finna sig i soffan i vardagsrummet eller hotell.

• Anonym (Olika)

Vi bor utomlands och har ofta gaster over helgen.

Hos oss erbjuds gasterna nagot av barnens rum och berorda barn sover da antingen inne hos oss eller hos nagot av syskonen.

Ar det en yngre gast (~20-25 ar) som tillhor familjen behover inte ens barnet flytta ut, utan de kan sova i samma rum.

Ar det ett par far de rummet sjalv. Har paret barn placeras barnen att sova tillsammans med vara barn.

Nar vi bodde trangt fick overraskningsgaster sova pa madrasser i vardagsrummet. Planerade overnattningar fick gasterna barnens sangar och barnen madrasser inne hos oss eller i vardagsrummet.

• Anonym (J)

Vi bor i en trea och har valt bäddsoffor så våra gäster sover där. Om ett år flyttar vi in i en trea med öppen planlösning (HATAR DET!!) så då får gästerna sova i vårt rum och vi tar soffan. Detta både så att de kan stänga in sig, och vi kan vara i köket tidigt utan att väcka någon.

• Anonym (Tycho Brahe)
    TQR735 skrev 2018-07-17 21:46:50 följande:

Det är ett ofog att folk vill bjuda hem sig till en, sova på soffa gjorde man som student.

Läste någon gång för många år sedan om fem saker du inte frågar dina vänner om efter 40

En var skjuts till flygplats en annan var att flytta därefter var det att sova över mins inte de sista.

Själv föredrar jag att bo i brf flyttat runt ganska många i landet och det brukar nästan alltid finnas övernattningsrum som medlemmar får hyra för besök som vill sova över. Annars finns det vandrarhem, hotell mm efter prisbild. 

Men det finns undantag, har vänner och familjemedlemmar som har gästrum eller gästhus, just för att de vill att folk ska komma ut och hälsa på de.

Inget jag känner igen och jag är 50.
  • hammarhajen

Man kan vända på det och säga att om man har sådana problem med att sova i en bäddsoffa så kanske man inte ska gästa andra över natten?

Undantaget äldre släktingar förstås, som kanske barnens morföräldrar som bor så långt bort att de måste sova över för att alls kunna hälsa på. Och också undantaget "gäster" som ska hjälpa till, t.ex. en farmor som bor en vecka för att hjälpa till med barnen eller så. 

Olika familjer löser övernattningar på olika sätt, av olika skäl. Är det viktigt för en hur man sover är det bra att kolla på förhand, så man kan boka vandrarhem istället om det inte passar. 

Men det är klart, jag ser heller ingen som helst poäng i att själv gästa någon som jag inte kan visa mig i pyjamas inför. Är vi inte ens så bekväma i varandras sällskap sover jag nog inte över alls... 

• Anonym (Tyd)

Märks att vi alla tycker och tänker olika. Beror också kanske på hur man är uppväxt. FInns säkert de också som hellre då tar in på hotell än att få sova öppet i ett vardagsrum där alla i hushållet kan komma när som helst. Inget privat alls. Däremot borde ju de som bor i hushållet vara mer bekväma med det....

• Coccolina

Jag har en tvåa.
     Har jag gäster så beror det på hur det ser ut med vem som sover vart. Jag har en bra soffa, går lätt att sova två i den! Dock är det inte modell dubbelsäng utan modell större L. Om min partner är hemma så sover han och jag i sovrummet, gäster på soffan. Annars sover jag i sängen och gästen på soffan om det är en eller två personer som inte är ett par, eller har barn. Har jag vänner som är par på besök får de min säng, samma sak om det är vänner med barn. Jag kan även lätt skaffa fram extra sängar om det skulle behövas men då står de i vardagsrummet eller köket. Vissa väldigt nära vänner kan även dela säng med mig :-P 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Mascaraklumpar

Vi är två vuxna och två barn i en trea. När vi har en gäster får dessa barnens rum. Barnen sover då hos mig i dubbelsängen och mannen sover på soffan. Har vi två gäster som inte är ett par/familj (har bara hänt någon enstaka gång) så får en barnens rum, en vardagsrummet och så tränger vi andra ihop oss i sovrummet.

• Anonym (hemmahos)

Det beror på vem det är som ska sova över, men det finns fler lösningar här hemma. Sängskåp i vardagsrummet, bäddsoffa, madrasser att lägga ut, utdragssängar hos barnen, det går att ligga skavfötters eller tänga ihop sig i flera sängar, loft som går att sova i. Vi får plats med en halv armé om det kniper.

• Anonym (Haha)

Oj hur kan ts tro hon ska bestämma hur vi gör i vårt hem?

Här sover ev gäst på soffan. Vi har öppen planlösning så att stänga någon dörr går inte.

Nej vi erbjuder inte vår säng då vi behöver den själva och båda inte kan sova på soffan.

Nej vi erbjuder inte barnens rum då det är barnens rum och deras sängar. Är väl inte så jävla svårt.

Nej vi har inget gästrum som står tomt. Hade vi haft ett extra rum hade det använts av familjen.

• oskogh

Det känns som om de flesta kommentarerna går ut på hur stort man har det hemma...

Stort hus eller en lägenhet 1:a

Allt har med den tillfälliga situationen att göra.

Generellt så tycker jag att man måste vara kreativ med de olika förutsättningar som finns

"Laga efter behag"

Hur väl känner man gästerna och hur tror man att de vill ha det?
    Vilka möjligheter finns?
    och bor man trångt, med ex. barn som vaknar tidigt så skulle jag ordna så att gästerna får möjlighet att sova i eget rum om det finns möjlighet.. och får sova och vakna i sin takt. Om man som gäst vill sova över kan man nog stå ut med mycket om det är kortsiktigt. Längre tid > 2 dagar och det inte finns extra rum så skulle man kunna se sig om efter boende i närheten.

• Mrs Green

Hotell? Vi bor i en liten trea utan extrasängar eller extrarum. Har dottern kompisar som sover över får de sova på luftmadrass.

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2018-07-19 10:03:10 följande:

Hotell? Vi bor i en liten trea utan extrasängar eller extrarum. Har dottern kompisar som sover över får de sova på luftmadrass.

Alltså skulle det vara en nödsituation där någon verkligen måste sova hos oss så går det väl alltid att klämma ihop sig på soffan eller luftmadrasser. Men jag tror ingen självmant skulle fråga om de fick sova över här om de inte var tvungna, det gör man nog bara hos någon som bor stort och/eller avsides där det inte finns alternativ.
Svar på tråden Var får gästerna sova?