• Anonym (Orolig)

Blöder från bröstet

Jag har några gånger sett i bh.n att det varit brunrött men när jag tryckt har inget kommit ut. Nu har jag dock hittat blödningskällan och det är på undersidan av bröstvårtan där jag har en sådan där upphöjning som vårtgården är fylld av. Det kommer ut brunröd vätska om jag trycker där. Jag har ringt och fått tid för tre olika saker men de har semesterstängt nu och sedan ska jag utomlands. Så kan inte göra detta förrän kanske om en månad ????Undrar om någon annan blött från bröstet? Dels från där mjölken kommer men även om någon har blött från de här upphöjningarna som finns på vårtgården? Just denna sitter dock på bröstvårtan då jag har några även där. Vad var det isf?

• Svar på tråden Blöder från bröstet
  • Anonym (Rosett)

Ts, jag tycker helt klart att du ska kontakta din vårdcentral om detta.

• Anonym (SSK)

Som sagt jättebra att du kollar upp det.

Man kan få som "finnar" i dom där upphöjningarna och det kan också komma in talg där som man kan klämma ut. Men om det blir en finne brukar det ju bara vara en tömning som är blandad med talg. 

Uppdatera oss gärna. :)

• Fröken Rabarber

Hej, självklart ska du söka vård, och jag vet såklart inte hur det ser ut. Men hört talats om hidradenitis suppurativa? Är en hudåkomma som jag misstänker att jag har men aldrig fått diagnostiserad. Det är inget farligt utan mer obehagligt. Jag har i perioder haft samma problem som du med små hårda bölder på bröstet som skapar svårläkta sår. Mitt bästa tips är att kläm ut allt var tills det kommer "rent" blod, gör rent ordentligt, låt lufttorka efter dusch, sätt på plåster därefter som extra skydd, pilla inte på det. Det är troligen mer svårläkt eftersom något alltid ligger emot såret och stör. Om du har en böld på gång så kan du ta och lägga på alsolgel och låta den torka in, av nån anledning torkar det ut och får bölden att minska, detta gäller inte när det redan blivit sår.

• Anonym (Orolig)

Som jag skrivit kommer jag få göra 3 olika undersökningar, det är redan klart så behöver inte besöka varken VC eller akut. Men det är semesterstängt så det tar tid. Under tiden är jag så klart orolig.

Hmm så du får extra bölder som blöder? Jag har inget sådant, inget var eller svullnad utan jag blöder ur en sådan där befintlig upphöjning man har på vårtgården. Fast jag har några sådana även på bröstvårtan på undersidan och det är en av de som blöder. Inget sår eller ömt eller något utan jag kan bara trycka ut vätska som är blod/brunaktig.

• Pope Joan II
    Anonym (Rosett) skrev 2018-07-18 17:43:28 följande:

Akuten har inte röntgen. Röntgen är en egen avdelning. Mammografi är dessutom oftast en egen enhet där upplärda röntgensjuksköterskor jobbar.

Akuten är dessutom till för just det akuta, och sannolikheten för att träffa en kunnig läkare som kan mammografi är mycket låg.

Anonym (Nej!) skrev 2018-07-18 17:16:52 följande:

Lägg av.

Akuten har hand om akuta åkommor. Inte lite blod från tutten under längre tid. Dessutom är ts helt opåverkad.

Man förstår att vården kollapsar när folk har din mentalitet.

Nåja, de kan skicka patienten på ultraljud. Och inflammatorisk bröstcancer - som är vad man kan vara rädd för när symptom som det ts har dyker upp - är absolut något man bör söka akut för om alternativ saknas.

Ts: luktar blodutsöndringen illa? Har du något obehag som ömhet i armhålan? Är bröstet varmt, svullet, ömt? Huden förändrad på något ställe på bröstet? Har du stora bröst? Vilken är din ålder?
  • Anonym (Orolig)

Ev att det har hettat något mer men absolut inte så jag skulle tänkt på det. Har ju blött lite ibland i 2 mån nu men inte fattat varifrån men har ingen svullnad, hetta, böld, var etc. Det som kommer ut ser ut som blod men när man tar det på fingret är det inte rött utan mer brunt, lättflytande och luktfritt.

• Anonym (TVINGA FRAM ETT BESÖK)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-18 16:29:00 följande:

Jo mammografin har stängt nu i två veckor. Jag behöver ju inte till VC utan ska få göra både ul, mammografi och någon bröströntgen med kontrast. Men inte än eftersom mammografin har stängt. Ringde grannlänet som inte heller kunde ge tid förrän om ca 3 veckor när semestrarna var slut. Sjukt detta. Men är orolig iaf och undrar om någon annan haft detta. Ammade för flera år sedan så inte gravid el dyligt.

3 veckor är mycket om det handlar om bröstcancer! Ring till andra! Har någon läkare tittat på det? Gå in på vårdcentralen och visa dem! Då kommer du få remiss för att få undersökt brösten direkt! Jag hittad knölar en sommar för ett par år sedan (som tur är inget allvarligt) gick till vårdcentralen och när de kände knölarna så skickades jag till grannkommunen för att göra mammografi dagen efter. Bröstcancer är inget man skämtar med, och att vänta 3 veckor är vansinnigt!!
  • Anonym (Orolig)

Jag ringde bröstmottagningen här och en läkare där har beställt tider för alla undersökningar. Men det är stängt så inget kan göras nu. Ringde grannlandstinget som inte heller kunde erbjuda tid innan 3 veckor. Jag behöver alltså ingen remiss eller gå till VC för det finns ändå inga tider innan det öppnar. Det är alltså inte öppet på mammografin så man får inga tider förrän det öppnar om jag så skulle gå till 10 vc och få remiss tyvärr...

• Anonym (...)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-19 14:33:52 följande:

Jag ringde bröstmottagningen här och en läkare där har beställt tider för alla undersökningar. Men det är stängt så inget kan göras nu. Ringde grannlandstinget som inte heller kunde erbjuda tid innan 3 veckor. Jag behöver alltså ingen remiss eller gå till VC för det finns ändå inga tider innan det öppnar. Det är alltså inte öppet på mammografin så man får inga tider förrän det öppnar om jag så skulle gå till 10 vc och få remiss tyvärr...

Det låter riktigt dumt! Men som sagt svensk sjukvård är under all kritik
  • Anonym (TVINGA FRAM ETT BESÖK)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-19 14:33:52 följande:

Ring igen! 3 veckor är faktiskt vad som kan vara skillnaden på om du får överleva utan men, får amputera eller ens överlever. 
Svar på tråden Blöder från bröstet