Känner att jag måste gå in med en nyanserade (och förhoppningsvis lugnande) kommentar bland alla skrämmande tillrop här i tråden.
Jag arbetar som patolog, och mitt jobb är att diagnosticera bröstcancer och andra sjukdomar i bröstet. Jag registrerade ett konto enbart för att kunna skriva till dig!
1. Den absolut vanligaste orsaken till blödning från bröstvårta utan andra symptom är INTE cancer, utan ett s.k. duktalt papillom. Det är en godartad tumör som tillväxer långsamt i en bröstgång. Den är ofarlig och måste inte ens opereras bort (men man gör ofta det ändå p.g.a. obehag, eller för att vi patologer ska kunna diagnosticera den ordentligt och se så det verkligen inte är något annat).
2. Även om det skulle vara så oturligt att du drabbats av cancer (risken för en person under 40 års ålder är försvinnande liten, men det förekommer, speciellt om någon förstagradssläkting har drabbats i lika unga år) så kommer INTE tre veckor att vara skillnaden mellan liv och död, och i de allra flesta fall har det ingen som helst inverkan på prognosen.
3. Snälla du, för både din egen och för vårdens skull, sätt dig inte på akuten och kräv en utredning. Det kommer inte alls att bli lika bra för dig som om du går via den väl inkörda banan (standardiserat vårdförlopp med trippeldiagnostik, SVF, som du redan är inbokad på). Och vi i vården går redan på knäna för att alla de som verkligen inte kan vänta, inte ska behöva göra det på sommaren heller.
Med allt detta sagt så önskar jag dig lycka till av hela mitt hjärta. Jag har all förståelse för din oro, men hoppas att mitt inlägg kanske kan göra dig lite lugnare.