• Anonym (Funderar)

Stödtråd vid separation eller skilsmässa

Hej! Jag är gärna delaktig i en sådan här tråd, för att hjälpas åt att stötta och peppa. Bra initiativ! Jag är inte helt framme än men är på väg mot ett beslut. Vet hur svårt det kan vara, och alla tankar som snurrar!

• Anonym (Funderar)
    mamaleona skrev 2018-07-20 10:10:06 följande:

Ur barnens perspektiv: en förändring behöver inte alltid bli till det sämre. Hur deras liv o psykiska tillstånd blir, beror helt o hållet på hur ni vuxna beter er, talar, samarbetar och är. Vill ni barnens bästa talar ni aldrig sk.t om den andra, är flexibla kring när barnen är var, samarbetar, kan diskutera o träffas vb osv. Då märker barnen att ni båda mår bra o sätter dom på prio ett. Inga nya partners behöver enl mig "visas upp" inom det närmaste året, och när en sådan är aktuell så finns det nåt som kallas SÄRBO tills man vet om alla fungerar ihop i den nya konstallationen. Ge allt TID, o efter 5-6år märker ni att ni gjorde rätt då ni ser barnen välmående o lyckliga. Vi firade ex dotterns konfirmation nyss i pappans (mitt x o mitt förra hem) hus dit våra bådas släktingar kom. Det är nu 2 år sedan vår skilsmässa o i våras sa hon att hon har världens bästa familj då vi e så goda vänner. Värmde. Tror inte det nånsin är bra att fortsätta för "barnens skull", dom är nog mer lyhörda o smartare än så. Lycka till. Gör det bra så får ni belöningen senare.

Mycket bra skrivet!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-20 19:17:20 följande:

Om du inte vill ha huset är det ju ändå bästa antagligen.

Nej, det går inte. Särskilt som vi skulle sälja med förlust. Jag tror kanske att jag ska bo kvar och att min pappa får stå som medlåntagare. Väldigt stort lån och jag kommer bli en kyrkråtta.

Är lånet väldigt stort alltså? Är i lite liknande sist, fast ändå olik... Tycker det känns skönt på ett sätt att det är fler som ändå kan tänka sig att sätta sig i en sämre ekonomisk sits för att på sikt må bättre, istället för att bara stanna för ekonomisk trygghet... ger lite hopp och tillförsikt. Hade ju varit jättefint om vi kunde stötta varann genom "kyrkråttetiden" :) Och kanske kunna ge varann lite råd och tips...
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-20 22:13:08 följande:

Jag har ju tryggheten att min pappa aldrig skulle låta mig hamna på gatan. Jag kommer också en dag att ärva så att lånet kan lösas. Jag kommer betala ca 42% av min lön för ränta och amortering. Dock ska jag inte ha bil, busskort eller så och Willys är min närmsta mataffär så vissa bra sidor finns också.

Ska se till att min man betalar sina försäkringar och gör barnens mat eftersom de ska bo hos mig heltid och han enbart träffa dem hos mig. Antar att man delar på dagis, fritids och så.

Låter som du har en bra plan! :) Ja, jag kommer inte heller hamna på gatan, menar bara att de flesta får ju en betydligt sämre ekonomisk sits som ensamstående, och jag tror att många skräms av det och stannar kvar av den anledningen. Är själv lite rädd för detta. Kan nog vara värdefullt med pepp kring detta, att våga släppa oron över ekonomin...
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-21 08:31:10 följande:

Så kan det säkert vara. Jag har mest ångest kring att barnen inte ska få ha en kärnfamilj och att alla tycker att min man är en så bra person, smart och bra förälder. Jag är den som förstör allt, men egentligen är det ju han, men jag vill inte baktala honom för då blir det sämre för alla på nåt sätt.

Usch, nu rinner tårarna igen.

Alltså hjälp vad jag känner igen mig! Precis så är det här oxå. Känner med dig! Peppkram till dig. Vi ska fan fixa detta och gå ur detta rakryggade!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-07-21 10:22:29 följande:

Känn igen det där. Alla ser bara den utåt sett perfekta föräldern / partner. Inom relationen visar sig något helt annat, kanske en helt vidrig människa till och med. Men den som lämnar är den elaka, den onda som splittrar kärnfamiljen. Medan sanningen är precis tvärtom.

Eller hur!! Herregud... förstår precis känslan. Dessa dömande människor, det gnager inom en. Så enerverande. Tänk om de såg vad som skedde inom fyra väggar. I mitt fall skulle jag skilja mig just för barnens skull, men utåt skulle det väl uppfattas som ett svek mot dem. Om de bara visste.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-21 13:07:36 följande:

Nej, inte än, men jag hoppas innerligt att slippa det. Vi skiljer oss pga att jag slutat älska honom efter att han försummat vår relation och varit väldigt obehaglig under lång tid. Hur var det för er?

Det där var en bra sammanfattning på varför jag också funderar som jag gör! Stor igenkänning.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Separerad) skrev 2018-07-22 07:57:58 följande:

Det beteendet är inte ok, och inte framför barnen. Bara för att du säger det till dem så talar du inte illa om honom, om barnen blir rädda så får man förklara att beteendet inte är ok.

Skönt att få någon annans syn på det, är nämligen i samma sits som TS. Jag slits mellan vad som är rätt och fel när dessa situationer uppstår, att barnens pappa inte beter sig bra vid konflikt med barnen. Man vill mildra och samtidigt visa barnen att beteendet inte är ok. Är så fruktansvärt svårt. Man vill inte skapa konflikt mellan föräldrarna framför barnen uppe på allt. Men jag brukar också säga till deras pappa, kan inte bara stå och se/höra på. Han anser dock till syvende och sist att det mesta är mitt fel. Att hans sätt att hantera beror på mig och barnen och allt han "blivit utsatt för". Efter några år tror man själv så också, så jag får skuldkänslor och otillräcklighetskänslor.

Men det är en stor anledning till att jag vill lämna, känslorna har dött ut pga detta. Eller kanske rentav MÅSTE lämna?? För barnens skull... Det svåra är - HUR vet man att barnen kommer ha det bra tiden de är hos sin pappa? Vill ju inte beröva dem sin relation men vill att de ska få möjlighet att bygga upp en bättre sådan. Min förhoppning är att pappan på sikt får lite mer energi och tålamod när han fått "ladda batterierna" lite däremellan? Och är lite mer "ödmjuk" inför dem? Tänker sig mer för? Vad tror ni om detta?

Vad tänker du TS i ditt fall, kring mina ovan nämnda tankar? Våra situationer är så lika på många plan...
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Separerad) skrev 2018-07-22 10:37:30 följande:

Hur gamla är barnen?

Blir de rädda? Blir du rädd när mannen beter sig så? Då kan man helt klart säga det, ?detta beteendet är inte ok, det gör mig orolig? eller liknande. Var och en behöver ta ansvar för sina handlingar. Menar mannen att du orsakar hans beteende? Om det är så kanske han behöver stöd av något slag för att hantera det.

Ja, de kan bli rädda. Och ledsna. Men samtidigt normaliserar barn fort saker som sker, tyvärr. Jag har i många år försökt stötta på olika sätt. Har tagit nästan all föräldraledighet för att han psykiskt inte orkat med att vara föräldraledig, bokat familjerådgivning som vi gått på och sökt annan form av hjälp, beställt "självhjälpsböcker" som han inte läst, uppmuntrat honom till att söka hjälp för sina aggressionsproblem och dåliga mående, eller testa någon alternativ behandling, försökt att prata, kommunicera o komma med förslag på lösningar, funnits där för att sköta om och skydda barnen, alltid hjälpts åt med barn och hem. Dock känner jag nu att det spelar ingen roll att man tex går på familjerådgivning när han aldrig tar upp något av det som sagts där sedan hemma, inte visar någon vilja till att jobba med sig själv och relationen utan väljer att stoppa huvudet i sanden. Jag försöker lyfta saker men det leder ingen vart. Då är det till slut lätt att tappa motivationen till att stötta honom, en person som fortsätter att bete sig elakt och kränkande mot mig och barnen, som fortsätter att såra, och vars förhållningssätt mot barnen jag inte kan ställa mig bakom. Ändå vill han fortsätta i relationen trots att han inte orkar/hinner jobba på den eller sig själv, säger att det kommer bli ett ännu värre helvete om vi går isär. Inspirerande!

Jag har aldrig gjort någon orätt mot honom eller svikit på minsta sätt som skulle kunna försvara att han lägger skulden på mig och att jag skulle orsaka hans beteende, men han har en inställning att det alltid verkar gå att skylla på någon annan, att det beror på andra eller omständigheterna att han behöver bete sig så som han gör. Men jag är trött på att bli kritiserad och beskylld för minsta motgång, så nej, jag kan inte ge mer stöd nu. Det räcker nu. Han måste själv ta ansvar för sitt eget mående och sätt att hantera situationer. Det är jag som behöver stöd nu, till att bli stark i mig själv och bygga upp min självkänsla igen, att inte fortsätta låta mig tutas i att jag orsakar allt utan på riktigt förstå att hans agerande är hans ansvar, att inte trycka ner mig själv med otillräcklighetskänslor, och våga ta steget ur detta. Inte bara barn normaliserar dåliga relationer och mönster, så gör även vi vuxna...

Vill inte föra detta vidare till mina barn.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-22 13:10:46 följande:

Ja, vi har pratat med det stora barnet. Min man blev tvungen att berätta för sin familj och det kändes för vanskligt att andra skulle veta saker om oss som inte barnen visste. Ingen reaktion än så länge, men det kan ju bero på att inget har förändrats just nu.

Får jag fråga, hur tog din mans familj det? Din mans syster (var det va? :)) som är hos er nu, vet hon alltså om att ni ska skilja er? Uff, vilken jobbig sits... hur går det för er, kylig stämning? Tänker mycket på hur min mans familj ska ta det, som är lite av den dömande och "hålla ihop till varje pris"-sorten... och som håller "sina egna" hårt om ryggen. Och samtidigt en stor förlust att förlora mina svärisar, som jag tycker mkt om och uppskattar...

Jag kommer bli "boven i dramat", fast jag har kämpat o stått ut så länge... tragikomiskt nästan.
Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa