Anonym (Malin) skrev 2018-09-17 22:02:28 följande:
Skulden. Att ha satt dessa barn till världen och inte förmå ge dem allt.
Jag har tänkt på skilsmässa sedan sept 2014 men varit olycklig och obekräftad i relationen hela tiden. Vi hamnade i en slags karusell av dysfunktion direkt när vi träffades och jag var så ung. Nu är jag inte det längre och ser allt med andra ögon.
Kanske samtalsstöd skulle vara bra, jag vet inte. Nu har jag i alla fall tagit propavan och hoppas få sova lite. Ångesten är tillbakatryckt och jag har lyckats låta bli att hetsgråta även efter att barnen lagt sig.
Förstår. Hoppas du fick sova bättre! Men du, du behöver inte känna skuld. Ni går ju igenom det här för att det ska bli bättre för alla i längden. Du kan känna medkänsla för dina barn, men skippa skuld och skam.... lättare sagt än gjort, jag vet. Märker du något på dina barn, att de inte skulle må bra? Eller är det mest dina egna känslor? Du behöver också känna lite medkänsla för dig själv. <3 Du vet ju varför du gör detta, för allas bästa. "Normen" är starkt inpräntad i oss, men ingenting säger att en familj mår bäst av att leva under samma tak alla gånger. Och framför allt har du ju tänkt just på barnens bästa när ni tog beslutet, eller hur? För att de ska få ett lugnare liv? Man kanske inte kan ge sina barn "allt", men du kan ge dem såå mycket. De kommer få SÅ mkt kärlek, engagemang och omsorg av dig, alla år ni har framför er tillsammans. Det är det som är det viktiga, inte hur man bor, hur familjekonstellationen ser ut.
Sedan tänker jag också att eftersom ni har en destruktiv historia, du och ditt ex, så kan det vara efterdyningar efter detta som nu känns. Du har sår som behöver läka. Och det gör ont. Men när de väl är läkta, kommer du vara starkare än någonsin, och inte tillåta dig att ta någon skit mer. Jag tror att när man lever i det så märker man inte, eller tar inte till sig, riktigt hur illa man far av det. Men nu efteråt så kommer det upp till ytan, man kan inte värja sig, det behöver bearbetas. Och även om skilja sig är det man ville och det enda rätta, så är det en sorgeprocess du nu måste igenom.
Jag hoppas att du inte känner att jag säger att dina känslor är fel, för så menar jag absolut inte. Förstår dig helt, och du har full rätt att känna dina känslor fullt ut naturligtvis, de ska just UT. Vill bara stötta dig o menar väl, i att du inte ska ta på dig så mkt skuld.
Kan du prata med ditt ex någonting el hur är er relation?
Har du bra stöd i din nya vän?
Tänker på dig och hoppas att du snart ska må bättre. Kram <3