oerfvn skrev 2018-07-21 22:23:01 följande:
Nja, jag tänkte mig en M-regering som självfallet måste köpslå med samarbetspartier för att få igenom sin politik.
Jo, men ska de köpslå med övriga allianspartier lär de inte komma upp i över 40%, ens om KD klarar att hålla sig kvar i riksdagen. Räcker med att SD röstar för samma linje som S i en enda fråga så får M(+alliansen som passivt stöd) inte igenom sin politik. Då måste M sitta och förhandla med S och hur sugna kommer S vara att agera passivt stöd för en M-regering med Kristersson som statsminister? Inte särskilt stort skulle jag tro.
Egentligen tror jag att det enda realistiska alternativet är att man söker riksdagsmajoritet för den politik man ämnar att bedriva. Det blir dock ett problem om man vägrar prata med varandra och känner beröringsskräck. Sossarna och moderaterna kanske har lättare för varandra, men då får de nog också acceptera att oppositionsrollen som de alternerat mellan varandra kommer att försvinna till SD. På något vis får de nog acceptera att den politiska kartan har ritats om. Jag tror för övrigt att den kommer fortsätta ritas om. KD, L och gamla bondepartiet har överlevt sig själva. De kommer självdö om de inte reformeras ordentligt. Det går inte att trampa runt i gamla fotspår samtidigt som omvärlden förändras. Man kan gilla det eller inte, men så är det.