• Gabbe76

Vad tror ni vi får för regering efter valet?

Vad tror ni vi får för regering efter valet? Vilka partier kommer bilda regering?

Tidigare trodde jag på en regering bestående av M+, möjligen KD. En regering som söker passivt stöd hos L, C och SD.

Efter att ha lyssnat på Kristerssons tal i Almedalen tror jag allt mindre på det. Nu lutar jag nog mest åt en koalitionsregering bestående av M+S., som söker passivt stöd hos alla utom SD.
    Jag tror även att KD åker ur riksdagen i det här valet.

Vad har ni andra för tankar?

• Svar på tråden Vad tror ni vi får för regering efter valet?
  • Konservativ

Miljöpartiet har ju redan stängt landets gränser en gång. Därför är de mer utlänningsfientliga än SD.

Så jag tror på miljöpartiet, v och SD i en koalition. Alla tre är vänsterpartier.

• Gabbe76
    Konservativ skrev 2018-07-21 18:28:20 följande:

Miljöpartiet har ju redan stängt landets gränser en gång. Därför är de mer utlänningsfientliga än SD.

Så jag tror på miljöpartiet, v och SD i en koalition. Alla tre är vänsterpartier.

Miljöpartiet har väl som idévision att helt avskaffa nationsgränserna och inte har de väl stängt några gränser, bara för att sossarna tvingat dem gå med på gränskontroller? Är ju fortfarande tiotusentals människor som söker asyl i Sverige.

Vad anser du utmärker ett "vänsterparti"? Allmänna sjukförsäkringar? Socialförsäkringssystem? Höga skatter?
  • Daimstruten
    Gabbe76 skrev 2018-07-21 18:49:12 följande:

Miljöpartiet har väl som idévision att helt avskaffa nationsgränserna och inte har de väl stängt några gränser, bara för att sossarna tvingat dem gå med på gränskontroller? Är ju fortfarande tiotusentals människor som söker asyl i Sverige.

Vad anser du utmärker ett "vänsterparti"? Allmänna sjukförsäkringar? Socialförsäkringssystem? Höga skatter?

När kom i så fall den där naiva idévisionen? Varför kan dom inte bara ägna sig åt miljöfrågorna där dom har sitt förtroendekapital ( om man bortser från den feta dieselbilen som ställde till det en del)
  • Gabbe76
    Daimstruten skrev 2018-07-21 19:31:10 följande:
    När kom i så fall den där naiva idévisionen? Varför kan dom inte bara ägna sig åt miljöfrågorna där dom har sitt förtroendekapital ( om man bortser från den feta dieselbilen som ställde till det en del)
    Tja, det frågar du lämpligen bäst de om. Jag tror det beror på historiken kring MP och vilka som grundade det. I princip en massa gamla övervintrade hippies och aktivister från "Kärnkraft Nej-Tack"-omröstningen från 1980. Flower-power m.m. Medborgarlön och förbud mot ränta har ju varit andra frågor partiet drivit.

• Nimzay

Jag hoppas ju på en borgerlig regering med allianspartierna längst åt höger typ, alltså M och KD och kanske även L (möjligtvis även C fast i så fall med annan partiledare än Annie Lööf), gärna där även SD ingår. Men allt detta är kanske mest drömmar.

I självaste verket har jag väl knappt en aning om hur det kommer gå, skulle knappt ens förvåna mig precis - om en stor mängd människor är puckade nog att rösta rött.

• Gabbe76
    Nimzay skrev 2018-07-21 19:56:19 följande:

Jag hoppas ju på en borgerlig regering med allianspartierna längst åt höger typ, alltså M och KD och kanske även L (möjligtvis även C fast i så fall med annan partiledare än Annie Lööf), gärna där även SD ingår. Men allt detta är kanske mest drömmar.

I självaste verket har jag väl knappt en aning om hur det kommer gå, skulle knappt ens förvåna mig precis - om en stor mängd människor är puckade nog att rösta rött.

Jo, det blir spännande. Ibland kan det nog också vara bättre att befinna sig i opposition, snarare än att bli anklagade för att ha sålt ut sig och kompromissat bort både politik, parti och själ.
  • extern
    Gabbe76 skrev 2018-07-21 20:15:05 följande:
    Jo, det blir spännande. Ibland kan det nog också vara bättre att befinna sig i opposition, snarare än att bli anklagade för att ha sålt ut sig och kompromissat bort både politik, parti och själ.
    Som jag ser det är en ren M-regering det enda alternativet efter valet.

Blocköverskridande är det bara SD som skulle tjäna på.
    Rödgröna är omöjligt, likaså Alliansen
  • Gabbe76

Visst kan man diskutera vem och vilka som skulle tjäna på än det ena, än det andra. Sedan finns det ju en verklighet att förhålla sig till också. M får kanske inte ens 20% i valet och att de då ensamma skulle få säga till om 100% av politiken tror jag kommer kännas magstarkare än vad övriga partier kan smälta.

• oerfvn
    Gabbe76 skrev 2018-07-21 22:18:16 följande:

Visst kan man diskutera vem och vilka som skulle tjäna på än det ena, än det andra. Sedan finns det ju en verklighet att förhålla sig till också. M får kanske inte ens 20% i valet och att de då ensamma skulle få säga till om 100% av politiken tror jag kommer kännas magstarkare än vad övriga partier kan smälta.

Nja, jag tänkte mig en M-regering som självfallet måste köpslå med samarbetspartier för att få igenom sin politik.
  • Gabbe76
    oerfvn skrev 2018-07-21 22:23:01 följande:
    Nja, jag tänkte mig en M-regering som självfallet måste köpslå med samarbetspartier för att få igenom sin politik.
    Jo, men ska de köpslå med övriga allianspartier lär de inte komma upp i över 40%, ens om KD klarar att hålla sig kvar i riksdagen. Räcker med att SD röstar för samma linje som S i en enda fråga så får M(+alliansen som passivt stöd) inte igenom sin politik. Då måste M sitta och förhandla med S och hur sugna kommer S vara att agera passivt stöd för en M-regering med Kristersson som statsminister? Inte särskilt stort skulle jag tro.

Egentligen tror jag att det enda realistiska alternativet är att man söker riksdagsmajoritet för den politik man ämnar att bedriva. Det blir dock ett problem om man vägrar prata med varandra och känner beröringsskräck. Sossarna och moderaterna kanske har lättare för varandra, men då får de nog också acceptera att oppositionsrollen som de alternerat mellan varandra kommer att försvinna till SD. På något vis får de nog acceptera att den politiska kartan har ritats om. Jag tror för övrigt att den kommer fortsätta ritas om. KD, L och gamla bondepartiet har överlevt sig själva. De kommer självdö om de inte reformeras ordentligt. Det går inte att trampa runt i gamla fotspår samtidigt som omvärlden förändras.  Man kan gilla det eller inte, men så är det.
Svar på tråden Vad tror ni vi får för regering efter valet?