• Anonym (Tandlös)

Behålla en tand som vickar?

Kan man behålla en tand som vickar? Jag var hos tandläkaren  och har en tand som vickar pga karies ner i roten. Hon borrade rejält och satte på en provisorisk lagning och sa att jag får välja mellan att dra ut den och rotfylla den sen.
    Jag har inte råd att rotfylla och jag vill inte dra ut den helst. Kan de inte bara laga till den på riktigt och så behåller jag den som den är? Den gör ju inte ont.

• Svar på tråden Behålla en tand som vickar?
  • Anonym (Tandlös)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 03:35:05 följande:
    Och vad spelar det för roll om du inte har ont?
    När lagningen trillar bort kommer det ju göra ont såklart. Lagningen skyddar ju nerverna. Jag hade ont innan de lagade den.
  • Anonym (Tandlös)
    Anonym (DrMummel) skrev 2018-07-21 04:11:07 följande:

Jag tycker att du ska gå till en annan tändläkare för det verkar konstigt om hon gjorde en provisorisk lagning på en lös tand. Lösa tänder som inte kan räddas drar man ut. Anledningen till att du inte har ont är nog för att tanden är död. Låter som du fått den ordentlig infektion också då detta kan leda till att tanden lossnat för att kroppen vill "göra sig av med den". På beskrivningen låter det som att utdragning är enda alternativet men gå till en annan tandläkare för det hon sa lät verkligen konstigt.

Det är alltså inte tandlossning som kommer pga inflammation. Det är rotförlust pga karies. Kariesen är borta och tanden är varken död eller inflammerad men just nu har den en djup provisorisk lagning.
    Det blev provisoriskt för det var en akut-tid. Sen sa hon att jag kan rotfylla eller dra ut nästa gång. Men jag undrar om man inte bara kan ersätta den provisoriska lagningen med en vanlig lagning som man gör på små hål. Det gör inget för mig om tanden vickar lite, den vickar inte när jag tuggar utan bara om jag vickar med fingrarna.
    Jag funderar på om rotfyllning är enda lagningsalternativet då den provisoriska ändå suttit där i några månader nu och fungerar (än så länge).
  • Anonym (j)

När man har en infektion som du har så här den nått ned till rotspetsen. Då kommer infektionen att "äta upp" käkbenet kan man säga. Luckras benet upp så riskerar man att även kringliggande tänder förlorar sitt fäste. Därför är det viktigt att du väljer att rotfylla eller dra ut tanden så snart som möjligt. Är inte bra att gå för länge. Vad är det för tand? Är det en viktigt tand för att tugga? Har den motbitning?

• Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 03:35:05 följande:

Och vad spelar det för roll om du inte har ont?

Ja man kan ju inte gå med trasiga tänder med hål ända till roten, det leder ju till andra problem, som kan bli allvarliga och även väldigt jobbiga! Jag hade rotfyllt tanden om det alternativet finns, den gör bättre nytta där än utanför munnen. Behåll tänderna så länge du kan. En dag måste du kanske dra ut den men använd den väl innan :) men vet inte vrf en vanlig lagning inte funkar, kanske håller det inte så bra så du får göra om det. Men provisoriska lagningar kan hålla länge faktiskt. Prova o se hur länge :)
  • Anonym (mor)

Senast jag hade en tant som "vickade" var när jag var sex år. Har man som vuxen en tand som inte sitter fast så är det väl lika bra att dra ut den? Jag skulle bli GALEN av att ha en lös tand i truten.

• Anonym (Tandlös)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 11:11:44 följande:

Senast jag hade en tant som "vickade" var när jag var sex år. Har man som vuxen en tand som inte sitter fast så är det väl lika bra att dra ut den? Jag skulle bli GALEN av att ha en lös tand i truten.

Den vickar alltså inte så mycket att det stör.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Tandlös) skrev 2018-07-21 12:00:30 följande:
    Den vickar alltså inte så mycket att det stör.
    Att den "vickar" ÖHT är rent absurt. Tror du att den ska växa fast? Sluta vicka när den blir rotfylld för flera tusen? Kanhända att din tandläkare försöker inbilla dig att en rotfyllning för fem tusen på en tand som vickar kan göra susen men om du inte är gjord av pengar så kan du lägga dem på annat. Massage, hudvård, spa endast fantasin sätter gränser.
  • Anonym (Tandlös)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 18:57:13 följande:
    Att den "vickar" ÖHT är rent absurt. Tror du att den ska växa fast? Sluta vicka när den blir rotfylld för flera tusen? Kanhända att din tandläkare försöker inbilla dig att en rotfyllning för fem tusen på en tand som vickar kan göra susen men om du inte är gjord av pengar så kan du lägga dem på annat. Massage, hudvård, spa endast fantasin sätter gränser.
    Jag är inte dum. Nej, jag vet att den inte kommer växa fast så som den satt förut. Men den sitter fortfarande fast. Det är inte så att den är på väg att trilla ut, inte ens i närheten. Det handlar alltså om att den vickar inte ens en millimeter. Dom sa att den nog går att rädda men jag får välja själv.
    Haha hade jag haft pengar hade jag knappast lagt dem på något så onödigt som massage, hudvård eller spa, jag hade såklart lagt dem på min tand som ska sitta där i 70 år till.
    Men det lutar åt att jag drar ut den, den sitter ju längst in ändå (ej visdomstand)
  • Anonym (Tandlös)
    Konservativ skrev 2018-07-21 18:22:29 följande:

Dra ut den själv, filma och lägg ut på youtube.

Alltså aj... den är ju inte lös på det sättet
Svar på tråden Behålla en tand som vickar?