• Anonym (Tandlös)

Behålla en tand som vickar?

Kan man behålla en tand som vickar? Jag var hos tandläkaren  och har en tand som vickar pga karies ner i roten. Hon borrade rejält och satte på en provisorisk lagning och sa att jag får välja mellan att dra ut den och rotfylla den sen.
    Jag har inte råd att rotfylla och jag vill inte dra ut den helst. Kan de inte bara laga till den på riktigt och så behåller jag den som den är? Den gör ju inte ont.

• Svar på tråden Behålla en tand som vickar?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Ewa) skrev 2018-07-21 22:07:39 följande:
    Jag har en rotfylld tand som krånglar ibland, det ilar i den, värker ibland men 95 % av tiden känner jag inte av den. Min tandläkare har sagt att det inte går att göra mer, det återstående alternativet är att dra ut den. Det vill jag inte göra då jag inte vill ha en glugg och det är dyrt att sätta in titanstift. Så vissa rotfyllningar lyckas inte helt.
    Så din tandläkare säger att tanden lever fast den borde vara stendöd? Din tandläkare är en klåpare och du bör genast byta till ngn som vet vad ROTFYLLNING innebär. Det är ett stort och (åtminstone förr) ett smärtsamt ingrepp och inget man gör två gånger. Man tar DÖD på roten och tanden kan inte värka efter det. Tanden är DÖD.
  • Anonym (Ewa)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 22:19:14 följande:
    Så din tandläkare säger att tanden lever fast den borde vara stendöd? Din tandläkare är en klåpare och du bör genast byta till ngn som vet vad ROTFYLLNING innebär. Det är ett stort och (åtminstone förr) ett smärtsamt ingrepp och inget man gör två gånger. Man tar DÖD på roten och tanden kan inte värka efter det. Tanden är DÖD.
    Tack för din omtanke, jag är nöjd med min tandläkare och litar på honom.
  • Anonym (vickevire)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 22:19:14 följande:
    Är du tandläkare?
  • Anonym (mor)
    Anonym (vickevire) skrev 2018-07-21 22:27:51 följande:
    Är du tandläkare?
    Nä tyvärr inte MEN jag har varit storkund hos många genom åren. Det jag inte upplevt, finns inte. Dagens unga har normalt friska fina tänder men jag är född på 50-talet. Jag borstade ALDRIG tänderna som barn. Min mamma (som själv "fick" löständer uppe och nere redan som 25-åring) såg inget samband mellan tandborstning och karies. Fanns inte i vår värld. Jag minns dessa långa nätter med tandvärk och hur jag på min tionde födelsedag grät för jag hade tandvärk och mamma blev skitarg. HERREGUD UNGE allt som vi gjort för dig. Paket och allt. Idag är jag 63 och har nyss kostat på 25000 på mina tänder. Kommer betala av tills jag dör.
  • Anonym (j)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 21:50:19 följande:

Ja inte vet jag hur den "vickar". Det jag däremot vet är att varje tandläkare du frågar om råd säger att du ska rotfylla. De vill tjäna pengar. Man kan tycka att det är eländigt att sko sig på olyckliga, tandlösa människor men vi lever inte i Utopia. Då tänker man kanske att -"Ja men FOLKTANDVÅRDEN låter ju jättetryggt? Där blir man inte lurad för det är nästan som "soc"....typ? OCH plötsligt sitter man med en räkning från ngt kreditbolag. Det är inte Folktandvården som driver in skulden utan ett bolag du inte visste fanns. Jag har inte en susning men tror att många idag har tanken att om jag är sjuk eller tandlös och desperat så finns staten där och fångar upp mig.(?!)  I framtiden får vi nog vänja oss av med den tanken(?) "Själv är bäste dräng" är ett gammalt talesätt. Så samt som det är sagt.

Vad jag vet så är det oerhört stort tryck på ftv i de flesta delar av landet och de behöver inte lura patienterna för att ha en intäkt. Det är vanligare privat. Så den tesen tror iaf inte jag på..
  • Anonym (j)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 22:41:37 följande:

Nä tyvärr inte MEN jag har varit storkund hos många genom åren. Det jag inte upplevt, finns inte. Dagens unga har normalt friska fina tänder men jag är född på 50-talet. Jag borstade ALDRIG tänderna som barn. Min mamma (som själv "fick" löständer uppe och nere redan som 25-åring) såg inget samband mellan tandborstning och karies. Fanns inte i vår värld. Jag minns dessa långa nätter med tandvärk och hur jag på min tionde födelsedag grät för jag hade tandvärk och mamma blev skitarg. HERREGUD UNGE allt som vi gjort för dig. Paket och allt. Idag är jag 63 och har nyss kostat på 25000 på mina tänder. Kommer betala av tills jag dör.

Tycker du verkar tro dig veta extremt mycket med tanke på att du inte ens jobbar inom tandvården. Man kan känna av en tand som är rotfylld i vissa fall då den kanske inte har blivit helt lyckad, men det kan vara tillräckligt för att man ska kunna behålla tanden flera år iaf som alternativ till att förlora den.
  • Anonym (mor)
    Anonym (j) skrev 2018-07-22 08:03:06 följande:
    Tycker du verkar tro dig veta extremt mycket med tanke på att du inte ens jobbar inom tandvården. Man kan känna av en tand som är rotfylld i vissa fall då den kanske inte har blivit helt lyckad, men det kan vara tillräckligt för att man ska kunna behålla tanden flera år iaf som alternativ till att förlora den.
    INGEN kan övertyga mig om att det är värt att kosta på en tand som "vickar". INGEN
  • Anonym (j)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-22 08:09:59 följande:

INGEN kan övertyga mig om att det är värt att kosta på en tand som "vickar". INGEN

Nej men då vet ju du vad du skulle göra i en sån situation, toppen för dej! Men det betyder inte att om nån annan väljer att kosta på en rotfyllning på en sån tand så är det fel!
  • Anonym (mor)
    Anonym (j) skrev 2018-07-22 08:36:08 följande:
    Nej men då vet ju du vad du skulle göra i en sån situation, toppen för dej! Men det betyder inte att om nån annan väljer att kosta på en rotfyllning på en sån tand så är det fel!
    Nä vill man kasta pengar i sjön så är man fri att göra det.
  • Anonym (j)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-22 08:51:03 följande:

Nä vill man kasta pengar i sjön så är man fri att göra det.

Men du har ingen utbildning gällande det här så jag förstår inte hur du kan vara så säker på att det är att kasta pengar i sjön? Vill du inte själv så har jag full förståelse för det, men när du säger att det är fel att satsa på en sån här tand fast det ju faktiskt inte behöver vara det är ju bara dumt när man inte har någon utbildning inom området. Vore jag du skulle jag inte ge råd till andra utan att ha full kunskap gällande det du ger råd om..
  • Anonym (mor)
    Anonym (j) skrev 2018-07-22 09:19:55 följande:
    Men du har ingen utbildning gällande det här så jag förstår inte hur du kan vara så säker på att det är att kasta pengar i sjön? Vill du inte själv så har jag full förståelse för det, men när du säger att det är fel att satsa på en sån här tand fast det ju faktiskt inte behöver vara det är ju bara dumt när man inte har någon utbildning inom området. Vore jag du skulle jag inte ge råd till andra utan att ha full kunskap gällande det du ger råd om..
    Har DU i vuxen ålder haft en lös tand? Liksom en som du kan "vicka" på? Tror du att du skulle behålla den i så fall? Liksom vänja dig vid att den sitter löst och så fort du biter i ngt så känns det som om den lossnar.
  • Anonym (j)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-22 09:27:56 följande:

Har DU i vuxen ålder haft en lös tand? Liksom en som du kan "vicka" på? Tror du att du skulle behålla den i så fall? Liksom vänja dig vid att den sitter löst och så fort du biter i ngt så känns det som om den lossnar.

Jag jobbar som tandhygienist och har många patienter som har tänder som är mobila och som fungerar bra!
  • Anonym (Tandlös)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-22 09:27:56 följande:
    Men jag har ju skrivit tusen gånger att den inte är lös och att den inte vickar när jag biter och tuggar i saker! Den vickar bara lite om jag gör med fingrarna, någon mm max! En tand har väl 3-4 rötter och det är en rot som tappat fästet, den sitter kvar med de andra rötterna utan problem! Hur är det med läsförståelsen egentligen, du behöver inte sitta här och hitta på saker i min tråd!

Ja det är skitsynd om dig som har förlorat alla tänder och fått lägga hundratusentals kronor på tandvård, men sitt fan inte och bete dig som att du vet bäst bara för det! Du vet nog snarare minst om hur man egentligen sköter sina tänder vad det verkar!
    Du är den sista person i världen jag skulle lyssna på. Om min tandläkare säger att min tand går att rädda tänker jag spara ihop pengarna och försöka.
  • Anonym (Ewa)
    Anonym (Tandlös) skrev 2018-07-22 10:50:10 följande:
    Om min tandläkare säger att min tand går att rädda tänker jag spara ihop pengarna och försöka.
    Lycka till ts, hoppas tanden går att rädda!
  • Anonym (mor)

Man ska komma ihåg att det finns DÅLIGA tandläkare också. Liksom sådana som säger att tänder kan växa fast när de sitter lösa och är trasiga ner i roten.

• Anonym (Tandlös)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-23 04:38:17 följande:

Man ska komma ihåg att det finns DÅLIGA tandläkare också. Liksom sådana som säger att tänder kan växa fast när de sitter lösa och är trasiga ner i roten.

Men tänka sig att ingen tandläkare har sagt det!
Svar på tråden Behålla en tand som vickar?