• Anonym (Tandlös)

Behålla en tand som vickar?

Kan man behålla en tand som vickar? Jag var hos tandläkaren  och har en tand som vickar pga karies ner i roten. Hon borrade rejält och satte på en provisorisk lagning och sa att jag får välja mellan att dra ut den och rotfylla den sen.
    Jag har inte råd att rotfylla och jag vill inte dra ut den helst. Kan de inte bara laga till den på riktigt och så behåller jag den som den är? Den gör ju inte ont.

• Svar på tråden Behålla en tand som vickar?
  • Anonym (Tandlös)
    Anonym (j) skrev 2018-07-21 10:36:16 följande:

När man har en infektion som du har så här den nått ned till rotspetsen. Då kommer infektionen att "äta upp" käkbenet kan man säga. Luckras benet upp så riskerar man att även kringliggande tänder förlorar sitt fäste. Därför är det viktigt att du väljer att rotfylla eller dra ut tanden så snart som möjligt. Är inte bra att gå för länge. Vad är det för tand? Är det en viktigt tand för att tugga? Har den motbitning?

Är det en infektion även om all karies är bortborrad? Den är längst in fast inte visdomstanden (den är redan borta)
    Vet inte vad du menar med motbitning? Men tanden som den möter när jag tuggar är kvar.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Tandlös) skrev 2018-07-21 19:30:59 följande:
    Alltså aj... den är ju inte lös på det sättet
    Din tråd är alltså fejk? Tanden "vickar" inte på riktigt utan liksom........inbillning? Eller? Din tråd ligger i "känsliga rummet" och jag skulle ALDRIG påstå att du ljuger för då blir jag avstängd tre dagar.........men vad håller du på med?
  • Anonym (Tandlös)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-07-21 10:53:49 följande:
    Ja man kan ju inte gå med trasiga tänder med hål ända till roten, det leder ju till andra problem, som kan bli allvarliga och även väldigt jobbiga! Jag hade rotfyllt tanden om det alternativet finns, den gör bättre nytta där än utanför munnen. Behåll tänderna så länge du kan. En dag måste du kanske dra ut den men använd den väl innan :) men vet inte vrf en vanlig lagning inte funkar, kanske håller det inte så bra så du får göra om det. Men provisoriska lagningar kan hålla länge faktiskt. Prova o se hur länge :)
    De sa att så länge lagningen sitter är det ok. Jag ska bestämma mig bara, kanske får råd att rotfylla om jag väntar.
  • Anonym (Tandlös)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 19:33:48 följande:
    Din tråd är alltså fejk? Tanden "vickar" inte på riktigt utan liksom........inbillning? Eller? Din tråd ligger i "känsliga rummet" och jag skulle ALDRIG påstå att du ljuger för då blir jag avstängd tre dagar.........men vad håller du på med?
    Nej, den vickar alltså lite. Jag har inte sagt att den är lös.
  • Anonym (mor)

Jag har lång erfarenhet (40+ år) av tandläkare. Jag föddes i en familj där tandborstning inte var viktigt. Jag var den enda ungen i klassen som hade 14 hål i trean och på den vägen har jag traskat. Jag kan lugnt säga att jag betalat 100000 genom åren för alla mina bryggor, stifttänder, delproteser och utdragningar. MEN ALDRIG har jag haft en lös "vickande" tand som rotfyllts. Liksom så korkad är inte ens jag.

• Anonym (Tandlös)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 19:40:08 följande:

Jag har lång erfarenhet (40+ år) av tandläkare. Jag föddes i en familj där tandborstning inte var viktigt. Jag var den enda ungen i klassen som hade 14 hål i trean och på den vägen har jag traskat. Jag kan lugnt säga att jag betalat 100000 genom åren för alla mina bryggor, stifttänder, delproteser och utdragningar. MEN ALDRIG har jag haft en lös "vickande" tand som rotfyllts. Liksom så korkad är inte ens jag.

Jasså, så intressant.

• Anonym (Tandlös)
    Anonym (mor) skrev 2018-07-21 19:40:08 följande:

Jag kan ju lungt säga att jag hellre rotfyller för 4000 än betalar 100 000 för bryggor, delproteser och stifttänder. Men så korkad är ju jag.
  • Anonym (j)
    Anonym (Tandlös) skrev 2018-07-21 19:32:54 följande:

Är det en infektion även om all karies är bortborrad? Den är längst in fast inte visdomstanden (den är redan borta)

Vet inte vad du menar med motbitning? Men tanden som den möter när jag tuggar är kvar.

Ja det är därför en rotbehandling är nödvändig. Först då kan infektionen vid rotspetsen läka ut.

Motbitning är precis som du säger tanden som möter på motsatt sida. Tar man bort en tand så finns det en risk att tanden som är kvar på motsatt sida då kommer växa ner lite mer. Inger allvarligt men har man möjlighet så tycker jag man ska rädda tanden. Men du får väl fundera lite och ta ett beslut sen. Vänta inte för länge bara. Lycka till!
  • Anonym (Tandlös)
    Anonym (j) skrev 2018-07-21 19:44:19 följande:
    Ja det är därför en rotbehandling är nödvändig. Först då kan infektionen vid rotspetsen läka ut.

Motbitning är precis som du säger tanden som möter på motsatt sida. Tar man bort en tand så finns det en risk att tanden som är kvar på motsatt sida då kommer växa ner lite mer. Inger allvarligt men har man möjlighet så tycker jag man ska rädda tanden. Men du får väl fundera lite och ta ett beslut sen. Vänta inte för länge bara. Lycka till!
    Tack
  • Anonym (mor)
    Anonym (j) skrev 2018-07-21 19:44:19 följande:

Så du tycker att en tand som "vickar" ....alltså som sitter löst ska kostas på med en rotfyllning för flera tusen? Så skulle jag också säga om jag var privattandläkare med egen klinik. Jag skulle säga att tänder KAN växa fast. Under sker. Har man pengar som ligger och skräpar så absolut. Tandläkaren beställer golvvärme i hallen.
Svar på tråden Behålla en tand som vickar?