• Anonym (Jag)

Kan vi åka dit på det?

Väggen i vår gamla lägenhet var väldigt klen, på flera ställen sprack den helt och gjorde stora hål.

Innan vi flyttade spacklade vi bara igen hålen och målade över, de märkte aldrig nåt under besiktningen.

Nu har vi fått höra att de upptäckt den egenhändiga lagningen och att det blivit fuktskador bakom väggen (ena sprickan var i duschen).

Kan vi åka dit på det eller är vi säkra eftersom de inte såg nåt under besiktningen?

• Svar på tråden Kan vi åka dit på det?
  • Anonym (Dolda fel)
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-20 20:36:18 följande:

Det var inte inför besiktningen, det gjorde vi innan, iaf de stora.

Det är ändå helt tokigt att inte anmäla. Det är just om man som hyresgäst inte anmäler skador som man kan åka på att betala saftiga skadestånd eftersom man få bryter mot sin skyldighet dom hyresgäst. Anmäler man så har man iaf uppfyllt sin del av kontraktet som hyresgäst.

Hur skulle de kunna ta reda på det?

Om det är omfattande skador och det blir fråga om stora skadestånd så antar jag att det skulle kunna bli en rättstvist där de går tillbaks och tittar på besiktningsprotokoll och se hur gamla lagningarna/skadorna är beroende på omfattningen. Men var det väldigt länge sedan ni bodde där och lägenheten redan var i väldigt dåligt skick, så som du beskriver så borde det vara ganska svårt för hyresvärden att sätta dit någon alls för det tänker jag mig. För fuktskadorna fanns antagligen redan när ni bodde där...

Ja det var länge sen.

• Tom Araya
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-20 20:55:31 följande:
    Ja, det var en fjäder i som skulle anpassas efter väggarna, när vi försökte få upp den så small den in i väggen.

Det var av tyngden av sakerna väggarna gick sönder och det är inte vi som satt upp dem. Gipsväggar tror jag, det andra har jag ingen aning om.
    Vet du inte vilket ytskikt det är? Kakel, våtrumstapet eller våtrumsfärg...?
  • Anonym (Jag)
    Tom Araya skrev 2018-07-21 02:49:18 följande:

Vet du inte vilket ytskikt det är? Kakel, våtrumstapet eller våtrumsfärg...?

Jag vet inte vad alla ord betyder, men som sagt, det var målat.
  • IceKitten
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-21 05:55:29 följande:

Jag vet inte vad alla ord betyder, men som sagt, det var målat.

Du får verkligen ursäkta men du vet inte vad kakel, tapet, färg eller våtrum betyder men ni bestämde er ändå för att ni var lämpade att utföra renoveringen?
  • Anonym (Jag)
    IceKitten skrev 2018-07-21 07:02:13 följande:

Du får verkligen ursäkta men du vet inte vad kakel, tapet, färg eller våtrum betyder men ni bestämde er ändå för att ni var lämpade att utföra renoveringen?

GIVETVIS vet jag vad DE orden betyder, jag syftade på YTSKIKT.
  • IceKitten
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-21 07:39:38 följande:

GIVETVIS vet jag vad DE orden betyder, jag syftade på YTSKIKT.

Det är ju knappast ett svårare ord dock... Han skriver ju det till och med i sitt inlägg...

"Vet du inte vilket ytskikt det är? Kakel, våtrumstapet eller våtrumsfärg...?" Kakel, våtrumstapet och våtrumsfärg är olika typer av ytskikt...
  • Anonym (Jag)
    IceKitten skrev 2018-07-21 07:57:30 följande:

Det är ju knappast ett svårare ord dock... Han skriver ju det till och med i sitt inlägg...

"Vet du inte vilket ytskikt det är? Kakel, våtrumstapet eller våtrumsfärg...?" Kakel, våtrumstapet och våtrumsfärg är olika typer av ytskikt...

Du behöver inte vara dryg, alla har inte samma läsförståelse.
  • Pope Joan II
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-21 08:13:49 följande:

Du behöver inte vara dryg, alla har inte samma läsförståelse.

Så du vet alltså inte vad kakel respektive våtrumstapet är?
  • Anonym (Jag)
    Pope Joan II skrev 2018-07-21 08:39:05 följande:

Så du vet alltså inte vad kakel respektive våtrumstapet är?

Ja har jag sagt. Det var YTSKIKT som jag inte kopplade.
  • Anonym (asdf)

Det största problemet är att ni inte meddelat hyresvärden om skadorna och sedan lagat de själva. Det ska inte finnas hål i ytskiktet i badrum och hål får aldrig lagas utan fackmannamässiga kunskaper. Stor risk för att fukt letar in sig i väggarna och sprider sig. Kanske omfattningen på skadorna nu är större än om ni skulle informerat på en gång. Är ni med i hyresgästföreningen? Kolla med dem i så fall.

Svar på tråden Kan vi åka dit på det?