Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

    Familjehem till tonåring?

    Min familj har varit familjehem sedan jag var 16 år, började med en 13 åring, sedan en 16åring som bodde kvar tills hen vart 18 och fick välja själv om hen ville bo kvar eller flytta hem till son familj. Strax där efter kom 2 familjehems placerade barn 9 och 10 år gamla, idag är den ena 15 snart 16 och den andra 17 år och bor kvar fortfarande. Dom har alltid behandlats som min mamma och pappas egna barn och jag har sett dom som mina syskon.

    Att bli familjehem enbart för pengar, det är inte ett bra familjehem i mina ögon. Dom ska räknas in som vilken familjemedlem som helst och behandlas med kärlek och respekt, som dina egna barn!

  • Anonym (Hej)

    Ja helt klart kostar det pengar och mer ju fler man har, men jag tycker inte att man frågar sånt det första man gör då det finns allt för många familjehem som gör det enbart för pengarnas skull och det går inte till "barnen" utan tex. resor med sin egen lilla orginal familj. Jag har vart med många år, och hört såååå många skräck exempel.

    Klart du får betalt för att du är familjehem, men det täcker det pengarna ska gå till, + några kronor som du får i lön för att du är familjehem.

    Familjehem är 24/7 timmars jobb, och slår man ut "lönen" så är det inte många kronor i timmen.

    Omkostnaderna, ligger olika beroende på vilken kommun man jobbar åt.

    Förlåt men vill inte dömma för frågan om omkostnader, men jag reagerar alltid starkt på när människor frågar om vad man får ut i pengar när man är familjehem då jag aldrig någonsin skulle tänka på det i första hand utan barnet före. Allt sådant får man information om av Soc.

Svar på tråden Familjehem till tonåring?