• Danealhanna

    Utomlands vistelse utan vaccin

    Har en son på 2månadwe och planerar att åka utomlands med honom! Resan blir till Bulgarien!

    BVC säger att han är för liten för vaccin och han hela ammas!

    Hade ni åkt utomlands trotts att han inte är vaccinerad eller är det för riskabelt för alla sjukdomar som finns!

  • Svar på tråden Utomlands vistelse utan vaccin
  • Drottningen1970

    Skulle absolut aldrig åka till Bulgarien innan barnet var vaccinerat från sjukdomar som är väldigt vanliga där. Så jäkla viktigt med en solsemester är det inte att man riskerar sitt barns liv och hälsa.

  • Orolig över barn

    Jag är i liknande sit. Jag har en dotter snart 1 månad och vi ska till Rumänien.

    Jag tycker att du bör kolla upp vilka sjukdomar finns där samt vilka vaccin brukar barn som föds i Bulgarien få och vid vilket ålder. Utifrån detta överväga resan och fatta beslut.

    Vi såg till att vår bebi är vaccinerad mot TBG (barn som föds i Rumänien vaccineras mot TBG redan på BB); men vi oroar oss inte för 3 månaders vaccin eftersom samma vaccin finns även i Rumänien men bara lite senare. Jag menar jag ser ingen anledning varför borde dottern bli vaccinerad när ingen barn i hennes åldern är vaccinerad i den där landet.

    Jag skulle däremot inte flyga med en ovaccinerade barn just pga infektionsrisken. Vi ska bila. En lång och tröttsam resa men hellre den än att riskera hennes hälsa.

  • BragoP

    Hade inte heller åkt. Vi avstår utlandsresor fram till det att dottern fått vaccin mot mässlingen (plus de vaccinationer innan så klart). Så brådskande är det inte med att resa.

  • BragoP
    Orolig över barn skrev 2018-07-24 23:23:36 följande:

    Jag är i liknande sit. Jag har en dotter snart 1 månad och vi ska till Rumänien.

    Jag tycker att du bör kolla upp vilka sjukdomar finns där samt vilka vaccin brukar barn som föds i Bulgarien få och vid vilket ålder. Utifrån detta överväga resan och fatta beslut.

    Vi såg till att vår bebi är vaccinerad mot TBG (barn som föds i Rumänien vaccineras mot TBG redan på BB); men vi oroar oss inte för 3 månaders vaccin eftersom samma vaccin finns även i Rumänien men bara lite senare. Jag menar jag ser ingen anledning varför borde dottern bli vaccinerad när ingen barn i hennes åldern är vaccinerad i den där landet.

    Jag skulle däremot inte flyga med en ovaccinerade barn just pga infektionsrisken. Vi ska bila. En lång och tröttsam resa men hellre den än att riskera hennes hälsa.


    Måste bara fråga. Hur många stop planerar ni på resan? Med tanke på att så små barn bara borde sitta korta stunder i babyskyddet.
  • Guldbarb
    BragoP skrev 2018-07-25 09:20:04 följande:

    Måste bara fråga. Hur många stop planerar ni på resan? Med tanke på att så små barn bara borde sitta korta stunder i babyskyddet.


    De kan tekniskt sett sitta i babyskyddet tills de själva säger ifrån, det är ingen fara med dagens babyskydd som är ergonomiska :) skulle bebis somna kan man lugnt köra tills den vaknar tex. Sedan bör man ha sunt förnuft och låta bebisen sträcka på sig med jämna mellanrum. Men för en bebis utan andra svårigheter eller sjukdomar är det lugnt så länge den sitter rätt i babyskyddet.
Svar på tråden Utomlands vistelse utan vaccin