• asdfgh

Kan era 7åringar simma?

Vår 7årings kompisar har i stort sett alla gått på simskola. Flera terminer i de flesta fall. De ska nu börja 1an och jag tror att max en av kompisarna faktiskt kan simma.

Nu i värmen har vi varit och badat en hel del och då sett kompisarnas simkunskaper i verkligheten. De flesta behöver någon typ av flythjälpmedel för att hålla sig uppe. Nån klarar att simma kortare sträckor (<10m) utan hjälp.

Vissa av kompisarnas föräldrar har klagat på kvaliteten på simskolan så nu tänkte jag höra om det är rimliga kunskaper för barn i 7årsåldern som gått på simskola?

• Svar på tråden Kan era 7åringar simma?
  • Fru Ve

Min 7-åring kan simma utan hjälpmedel ca 25 meter. Han har inte gått simskola utan vi har lärt honom. Hans storebror gick däremot i simskola 4 terminer innan han lärde sig då han var 9 år. Så det är nog olika från barn till barn vad som är rimligt. Lillebror har mycket lättare för sig motoriskt i detta fall, och var också motiverad att lära sig. Sånt har ju stor betydelse.

• Ann-Louise
    Alexi skrev 2018-07-25 22:46:48 följande:

Crawl på rygg vet hag inte vad det är.

Men det är ett problem detta med fokus på crawl, ja. Eftersom barnen aldrig fattar hur de ska andas så lär de sig aldrig att simma längre sträckor. Det är min sons största problem. Han hade jättebra teknik ett tag i crawl men svårigheten att andas sabbar allt.

Om du inte förstår vad som menas med ryggcrawl så får du en närmare förklaring här. Det är möjligt att man inte kallar det för ryggcrawl, men jag kallade det så för att särskilja det från det andra sättet att simma ryggsim. Med ryggcrawl menar jag ryggsim där du gör benspark med benen och armarna lyfts utmed sidorna och upp över huvudet i en cirkelröresle.

Det andra ryggsimmet innebär att man gör vanliga bentag med benen som i bröstsim och armarna lyfts upp utmed sidorna på kroppen och sedan utåt. Bra att kunna om man ska livrädda någon.

I vilket fall som helst så klarar sonen det sistnämnda utan problen, men får problem när det stänker vatten i ansiktet när han lyfter upp armarna i en cirkelrörelse.
  • Glinda från Oz

Flera terminer låter extremt om det är barn utan någon form av funktionsnedsättning eller andra svårigheter. Själv gick jag på simskola två somrar det var absolut tillräckligt. Min dotter är 6 år och lärde sig efter en termin, hon kan alltså simma.

• PH76
    Ann-Louise skrev 2018-07-26 06:46:46 följande:

Om du inte förstår vad som menas med ryggcrawl så får du en närmare förklaring här. Det är möjligt att man inte kallar det för ryggcrawl, men jag kallade det så för att särskilja det från det andra sättet att simma ryggsim. Med ryggcrawl menar jag ryggsim där du gör benspark med benen och armarna lyfts utmed sidorna och upp över huvudet i en cirkelröresle.

Det andra ryggsimmet innebär att man gör vanliga bentag med benen som i bröstsim och armarna lyfts upp utmed sidorna på kroppen och sedan utåt. Bra att kunna om man ska livrädda någon.

I vilket fall som helst så klarar sonen det sistnämnda utan problen, men får problem när det stänker vatten i ansiktet när han lyfter upp armarna i en cirkelrörelse.

Det är detta som är ryggsim, rött och slätt.
  • Anonym (S)
    Glinda från Oz skrev 2018-07-26 17:55:52 följande:

Flera terminer låter extremt om det är barn utan någon form av funktionsnedsättning eller andra svårigheter. Själv gick jag på simskola två somrar det var absolut tillräckligt. Min dotter är 6 år och lärde sig efter en termin, hon kan alltså simma.

Det är väl inte ett dugg extremt. Är ju en jävla skillnad på att gå i sommarsimskola (intensivt) än att gå på simskola 40 min per vecka.
  • Anonym (Olika)

Dottern är idag 10 år. Hon knäckte simkoden redan som 5-åring utan några större ansträngningar från vår sida. Simmar som en fisk idag.

Cykla däremot har hon svårt för. Det är först denna sommar som hon vågar cykla max 50 m.

Två av hennes kompisar kan inte simma än trots flera års simskola. Men å andra sidan cyklar de sen länge.

Det är nog väldigt olika för olika barn.

• emmakatta

Sonen lärde sig simma (>25 m) när han var sex år. Detta efter en termin på vattenlek och en halv termin på simskola. Han var VÄLDIGT försiktig i vattnet och har inte jättebra motorik men vi var i badhallen varje vecka utöver simskolan och nötte

• Glinda från Oz
    Anonym (S) skrev 2018-07-26 18:56:48 följande:

Det är väl inte ett dugg extremt. Är ju en jävla skillnad på att gå i sommarsimskola (intensivt) än att gå på simskola 40 min per vecka.

Det blir samma tid ändå. Barnet går som du säger 40 min per vecka i en hel termin, det blir ca 12 timmar, på en sommarutbildning går man inte flera timmar per dag.
    Anonym (ll) skrev 2018-07-26 20:27:59 följande:

Bry dig inte. Glinda är en av fl:s experter på snorkiga kommentarer utan substans.

Du får gärna prata direkt till mig.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Olika) skrev 2018-07-26 19:07:09 följande:

Dottern är idag 10 år. Hon knäckte simkoden redan som 5-åring utan några större ansträngningar från vår sida. Simmar som en fisk idag.

Cykla däremot har hon svårt för. Det är först denna sommar som hon vågar cykla max 50 m.

Två av hennes kompisar kan inte simma än trots flera års simskola. Men å andra sidan cyklar de sen länge.

Det är nog väldigt olika för olika barn.

Oj, då var hon nog en på miljonen Finns i princip inga femåringar som har styrkan! Även om vissa har tekniken. Din femåring kunde alltså falla i vattnet, få huvudet under ytan, och efter att åter ha tagit sig upp till ytan kunna simma 200 meter på djupt vatten, varav 50 meter på rygg? Ovanligt!
Svar på tråden Kan era 7åringar simma?