• asdfgh

Kan era 7åringar simma?

Vår 7årings kompisar har i stort sett alla gått på simskola. Flera terminer i de flesta fall. De ska nu börja 1an och jag tror att max en av kompisarna faktiskt kan simma.

Nu i värmen har vi varit och badat en hel del och då sett kompisarnas simkunskaper i verkligheten. De flesta behöver någon typ av flythjälpmedel för att hålla sig uppe. Nån klarar att simma kortare sträckor (<10m) utan hjälp.

Vissa av kompisarnas föräldrar har klagat på kvaliteten på simskolan så nu tänkte jag höra om det är rimliga kunskaper för barn i 7årsåldern som gått på simskola?

• Svar på tråden Kan era 7åringar simma?
  • PH76
    Anonym (Sanna) skrev 2018-07-26 20:51:17 följande:

Oj, då var hon nog en på miljonen Finns i princip inga femåringar som har styrkan! Även om vissa har tekniken. Din femåring kunde alltså falla i vattnet, få huvudet under ytan, och efter att åter ha tagit sig upp till ytan kunna simma 200 meter på djupt vatten, varav 50 meter på rygg? Ovanligt!

Jodå det finns fler. Vår kille är 5 år och simmar som en fisk, leker obehindrat på djupa delen i poolen och kan från att simma på ytan dyka ner på 1,8m och plocka upp prylar från botten.

Dock så skulle han inte greja 50m ryggsim, det är han inte bra på.
  • Lynxsa

Min äldsta blir 5 år i december och simmar sjäv både under och över ytan, hoppar från trampolin och bryggan. Vi har gått på simskola sedan hon var 7 månader.

Hon som blir 3år i oktober simmar ett par meter själv. Samma sak där med simskola.

Vi har valt att lägga tid och pengar på simskola och det har verkligen lönat sig när det gäller vattenvana och vatten vett.

• Anonym (Anna-Clara)

Det låter rimligt att inte simma så bra efter två terminer simskola. 

Vanliga simskolan är ju bara en gång i veckan och det blir inte så intensiv träning då. Dessutom tar de det ganska lugnt med barnen och fokuserar på glädje och vattenvana och så när de är ganska små. 

Vill man gå snabbare fram får man låta barnen ta privatlektioner, eller så har man en intensivkurs som barnen kan gå på sommaren, att komplettera med. Mina barn behövde både simskola och intensivkurs i en månad två somrar i rad och sedan var jag ganska trygg med deras simning. Men de fortsatte ändå i simskola och och numera är simträningen mycket intensiv i simskolan och de simtränar tre och två gånger i veckan. Men nu är de tio och åtta år gamla. 

• Anonym (Femman)

Alla mina fem barn har simmat vid 7 års ålder, några av dom bättre än andra. Vi gick med barnen till en gammal tant som lärt barn simma sedan urminnes tider. Små grupper och gamla klassiska "grodan", funkade fint för oss.

Själv lärde jag mig redan som 4,5-åring, sjukt tidigt. Om jag inte sett det på gamla knackiga super-8 filmer hade jag trott att mina föräldrar hittat på det, haha!

• No Logo

Oj, då var hon nog en på miljonen Finns i princip inga femåringar som har styrkan! Även om vissa har tekniken. Din femåring kunde alltså falla i vattnet, få huvudet under ytan, och efter att åter ha tagit sig upp till ytan kunna simma 200 meter på djupt vatten, varav 50 meter på rygg? Ovanligt!

Inte så ovanligt tror jag. Sonen tog simborgarmärket när han var 5, och kunde alltså allting ovan, samt flyta på rygg 2 min, dessutom dyka från kant och trampolin samt dyka ner 3 m och hämta saker från botten. Gissar på en i varje klass, dvs 1 på 30 snarare än en på miljonen!
  • Glinda från Oz
    Limajo skrev 2018-07-26 20:49:45 följande:

Fast det är ju ändå skillnad, eller hur. Om du vill lära dig ett instrument eller ett språk nog sjutton kommer du längre genom att träna varje dag under en kortare tid än en timme i veckan, även om den totala tiden är densamma.

Sen hänger det givetvis på hur effektiv träningen är, hur pedagogiska tränarna är, hur mycket barnen får stå och vänta och (så klart) hur mycket vattenvan man är sedan innan och man hinner gå och bada mellan tillfällena. Jag tycker det är lite trist och dömande av dig att påstå att barn som inte kan simma efter två terminer har funktionshinder.

Själv lärde jag mig att simma utan nån simskola men jag växte upp vid havet. Mina barn har inte den lyxen.

Det är inte alls säkert, det är olika från person till person. Tränar man en gång i veckan har man möjlighet att träna på egen hand också. Även om man inte har någon vattenvana alls så ska det inte ta flera år att lära sig simma då är träningen usel.

Jag är dömande mot LÄRARNA inte mot barnen och det tycker jag att jag har all rätt att vara.

Jag har aldrig sagt att barn som inte lär sig simma efter två terminer har funktionshinder.
  • Anonym (Olika)

Så ovanligt kan det väl inte vara? Jag vet flera 5-åringar som simmar tillräckligt bra för att kunna sägas "vara simkunniga" även om de inte fullt ut uppfyller svensk simidrotts kriterier.

Oavsett vilket så lämnade jag inte min 5-åring ensam i vattnet och inte heller min numera 10-åring får bada själv.

Det finns även 4-åringar som simmar men det är nog mer ovanligt.
  • Scruffy

Jag skulle rekommendera TS att kolla om någon simförening i närheten erbjuder simskola. Jag har sett att flera gör det, och det är mycket bättre kvalitet på dem. Mina båda började på dem och dem hade flera nivåer.

Dottern började när hon var 6,5 och klarade simborgarmärket när hon var 7,5 år. Sonen började när han var 5,5 och tog sitt första simborgarmärke när han var 6,5 år.

Idag är dem 13 och 11,5 och simtränar 5 dagar i veckan. Dottern är bäst på ryggsim och crawl och sonen bäst på fjärilsim. Alltså inte bröstsim som dem fick lära sig först.

• Anonym (simmare)

Min äldsta dotter som är sju år gammal kan simma mer än 50 meter med olika simtekniker och dyka. Hon lärde sig själv att simma några meter utan hjälp av vuxen när hon var fem år gammal. Hon hade dock gått i en lek och plask grupp tidigare. Sedan hon gick i den gruppen har hon deltagit i två intensiva sommarsimskolor och är mitt i den tredje. De simskolorna har alla pågått en timme varje dag i tio dagar. Min dotter har dock alltid varit den yngsta i simskolorna som hon har deltagit i. I sommar har hon deltagit i två stycken där åldersgränsen egentligen var åtta år, men hon fick komma med ändå eftersom hennes simkunskaper var tillräckliga.

Min andra dotter som är sex år gammal kan simma en meter eller två på rygg. Hon har deltagit i en lek och plask grupp i en termin och i en simskola med en förening som pågick i en halvtimme en gång i veckan i tio veckor. Nu deltar hon i en simskola med en annan förening som pågår en halvtimme varje dag i tio dagar.

Svar på tråden Kan era 7åringar simma?