• asdfgh

Kan era 7åringar simma?

Vår 7årings kompisar har i stort sett alla gått på simskola. Flera terminer i de flesta fall. De ska nu börja 1an och jag tror att max en av kompisarna faktiskt kan simma.

Nu i värmen har vi varit och badat en hel del och då sett kompisarnas simkunskaper i verkligheten. De flesta behöver någon typ av flythjälpmedel för att hålla sig uppe. Nån klarar att simma kortare sträckor (<10m) utan hjälp.

Vissa av kompisarnas föräldrar har klagat på kvaliteten på simskolan så nu tänkte jag höra om det är rimliga kunskaper för barn i 7årsåldern som gått på simskola?

• Svar på tråden Kan era 7åringar simma?
  • Anonym (Japp)

Min son som är 7 år kan simma han lärde simma när han var 6 år

• nnnnnnnn

våra har gått från babysim dvs de har varit 3 månader när de börjat och sedan varje termin i simskola + någon sommarsimskola (1-2 somrar/barn) till de varit 12 år, de har kunnat simma vid 6 års ålder dvs ta simborgarmärket i badhus.
    Men vi har vänner som haft betydligt sämre simskolor än den vi valt till våra barn. Där det varit i princip bara plaska, leka, sjunga utan målet att kunna simma, målet har varit att de ska gilla vatten.
    Vår simskola körde med: leka in simrörelserna, flyta, leka in dykning tex "skattletare" då de letar grejor på bassängbotten osv. Så våra har lekt hela lektionerna, nästan i allafall, men samtidigt övat simning utan att de förstått det.

• Anonym (Nepp)

Min dotter på 7 år kan inte simma...

Gick på simskola förra sommaren och med skolan i vintras.

Hon kan simtagen och hade kunnat om hon vågat men hon har blivit så rädd när hon inte haft hjälpmedel så då har hon spänt sig och sjunkit.

P.g.a osäkerheten valde vi att inte sätta henne i simskola denna sommaren utan bara åka och bada utan krav (denna tjejen kan sätta enorm press på sig själv) så nu har hon blivit mkt tryggare i vatten och kan ta sig framåt några simtag.

• Anonym (HL)

Vi hade simskola med skolan i andra klass, alltså när vi var 8. Då var det väl ca hälften som inte kunde. Själv lärde jag mig nog när jag var ca 9, har totalt gått tre simskolor och var lite rädd för vattnet i början, vilket hindrade inlärningen en del. 

• Ragnar

Min barn har aldrig gått på simmskola. Men vi har gått och badat med barnen 2-3 gånger i månaden året runt sedan de var ca. 6 månader. Äldre barnet var totalt orädd i vatten men tog lång tid på sig att fatta det här med att simma. Han höll sig flytande från att han var runt 6 år, men simma lärde han sig inte förrän han var närmare 9 år. Då hade han haft simundervisning i skolan i nästan 3 år. Yngre barnet var snabbare. Hon tog sig fram i vatten innan hon var 5 år. Det såg ut som något slags hundsim. Simma "på riktigt" kunde hon när hon var 7 år, efter 1 års skolsim.

• asdfgh

Vår 7åring kan nästan simma (klarar 15-20m) men har inte gått på simskola. Har alltså inte så mycket att jämföra med och har blivit lite förvånad nu när jag sett att övriga kompisar inte kunnat simma.

Själv lärde jag mig simma sommaren när jag var 7 om jag inte minns fel...

• Alexi

Dottern gick i simskola ett år drygt, från nybörjare till sista nivån. Hon kunde simma ordentligt vid 7.5 års ålder.

Samma simskola har sonen gått i men den har försämrats kraftigt ihop med att han är mindre motorisk och mindre vattentrygg. Vid 7.5 år kunde han efter sista simskoleomgången simma 25 meter på rygg men bara några meter crawl eller bröst.

Nu med denna rekordsommar badar han konstant, hoppar från bryggan, dyker och simmar så vi ser hur det förbättras varje dag.

• Ann-Louise

Ja, både min 7 och 8 åring kan simma eller ta sig fram 200 meter. Dock är tekniken väldigt dåligt och det blir inte ordentliga bentag. Barnen har gått på simskola sedan de var 4 år. Dock tycker jag att simskolan överlag varit dålig på just teknikträning. Gillar ibte heller det hör att de ska lära sig ryggcrawl som första simsätt. 8-åringen har haft svårt för det sedan dag 1. Kan fortfarande inte crawla på rygg. Då det var dags för simmärken lärde jag honom det andra sättet att simma ryggsim på vilket han klarar. Men han får inte göra det på simskolan för han ska crawla. Så nu har han fått sluta och jag köper märken själv på nätet till honom då jag vet att han klarar dem. Men mer teknikträning och öppenhet för olika individer hade inte skadat i simskolan.

• Alexi
    Ann-Louise skrev 2018-07-25 22:42:08 följande:

Ja, både min 7 och 8 åring kan simma eller ta sig fram 200 meter. Dock är tekniken väldigt dåligt och det blir inte ordentliga bentag. Barnen har gått på simskola sedan de var 4 år. Dock tycker jag att simskolan överlag varit dålig på just teknikträning. Gillar ibte heller det hör att de ska lära sig ryggcrawl som första simsätt. 8-åringen har haft svårt för det sedan dag 1. Kan fortfarande inte crawla på rygg. Då det var dags för simmärken lärde jag honom det andra sättet att simma ryggsim på vilket han klarar. Men han får inte göra det på simskolan för han ska crawla. Så nu har han fått sluta och jag köper märken själv på nätet till honom då jag vet att han klarar dem. Men mer teknikträning och öppenhet för olika individer hade inte skadat i simskolan.

Crawl på rygg vet hag inte vad det är.

Men det är ett problem detta med fokus på crawl, ja. Eftersom barnen aldrig fattar hur de ska andas så lär de sig aldrig att simma längre sträckor. Det är min sons största problem. Han hade jättebra teknik ett tag i crawl men svårigheten att andas sabbar allt.
  • PH76

Jag tror att svaren kommer att variera mycket.

Min son är 5,5år ich kan simma 20 meter crawl hjälpligt, men han har haft pool hemma nästan hela livet.

Har man inte det och föräldrar som fokusera på anda sporter så kommer att att vara annorlunda.

Svar på tråden Kan era 7åringar simma?