• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-02-17 07:44:29 följande:

Nej men stackars liten. Jobbigt att vara sjuk när man är så ofta. Inget att göra åt såklart men minns själv hur det var med dottern som också blev smittad med förskolevirus var och varannan vecka. När hon precis blivit frisk ja då var det daga för ny sjuka. Det enda positiva som jag kan komma på när jag tänker tillbaka det var att hon faktiskt inte var lika sjuk så ofta när hon väl började på förskolan som storebror. Han var ju aldrig sjuk som bebis men sjuk varannan vecka hela första året efter att han börjat på förskolan.

Edward har klarat sig bra och har bara varit förkyld 1 gång så det skår väl tillbaka sen när han väl börjar på förskolan. Hehe

Har ni ställt era barn i kö till förskolan?

Annars är det lugnt hos oss. Vi njuter av de härliga dagarna. Sol sol sol. Älskart!

Förskolepersonalen påstår att vår son är sjuk rätt sällan ändå, antagligen går det betydligt fler virus än de han drar hem. Jag hoppas på att det blir samma resultat här hemma, att Alice inte är så sjuk när hon börjar förskolan.

Här får man inte skriva upp sig för förskoleplats tidigare än ett halvår innan planerad start och eftersom vi bor på en liten ort där alla barn är garanterade en plats så slipper vi dessutom köa, så det är ett år kvar tills vi ska skriva upp oss. Vi har tänkt att Alice ska skolas in i augusti 2020, även om hennes bror gärna vill att hon ska börja nu.

Det känns verkligen som att våren redan är på väg! Här har snödropparna börjat titta fram och vi har skymtat enstaka insekter. Snart kommer väl krokusen också :) Så himla härligt!
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2019-02-17 07:44:29 följande:
    Nej men stackars liten. Jobbigt att vara sjuk när man är så ofta. Inget att göra åt såklart men minns själv hur det var med dottern som också blev smittad med förskolevirus var och varannan vecka. När hon precis blivit frisk ja då var det daga för ny sjuka. Det enda positiva som jag kan komma på när jag tänker tillbaka det var att hon faktiskt inte var lika sjuk så ofta när hon väl började på förskolan som storebror. Han var ju aldrig sjuk som bebis men sjuk varannan vecka hela första året efter att han börjat på förskolan.

Edward har klarat sig bra och har bara varit förkyld 1 gång så det skår väl tillbaka sen när han väl börjar på förskolan. Hehe

Har ni ställt era barn i kö till förskolan?

Annars är det lugnt hos oss. Vi njuter av de härliga dagarna. Sol sol sol. Älskart!
    jepp och Milo har fått plats på dotterns förskola, precis som vi ville ha det. Förskolan ligger på våran gård så det e nära och bra hehe.
  • Lillflickan

Jag har både förskoleångest och skolångest på en gång.

Har precis fått plats för sonen på en kommunal skola som verkar okej men vill gärna att han ska komma in på friskolan. Tror dock att vi står för långt bak i kön.

Förskola kollar vi för fullt och har satt henne i flera köer. Kommunala får man inte söka förrän ett halvår innan så det blir till sommaren.

• jennie08

Ja jag vet inte riktigt hur vi ska göra. Tanken är ju att E ska börja på förskolan januari 2020 men köerna är långa här och man är garanterad en plats inom 4 månader. Skulle han bli erbjuden en plats under hösten på förskolan som ligger närmast så vete katten om vi vågar tacka nej för att sen behöva göra om ansökan och riskera att hamna långt bak i kön. 

Så antingen så söker jag till augusti 2019 och sen ber om att få förlänga ansökan till januari eller så ansöker jag direkt till januari 2020. 

Här där vi bor kan man ansöka från det att bebisarna är 90 dagar gamla. 

• Utvandraren2

Ni i Sverige har verkligen världens bästa föräldraledighet och förskola!

Här är det ENDAST förskolestart i augusti. Så jag har sökt nu, så får vi nog plats. Så från augusti måste vi betala 3000kr/mån för en plats vi inte kommer använda förrens i oktober. Min föräldraledighet är slut nu 1/3. Då tar jag obetald föräldraledighet till 1/8. Sen är hennes pappa hemma med henne till 11/11. Så kan hon få en väldigt försiktig och lång inskolning iaf. Kostar oss alla sparpengar och lite till, men det är det värt. Men får verkligen hoppas att jag inte blir påkörd av en bil eller ngt innan jag hunnit jobba ihop motsvarligheten till SGI igen...

• Utvandraren2

Vad är den vanliga tiden man är hemma i Sverige? Bland era vänner och bekanta? Här i Norge är det tills augusti året efter att barnet är fött. Så för de som är födda i oktober innebär det när de är 10 mnd. :(

Jag vet att FL inte är representativt, eftersom många som hänger här är de som valt att stanna hemma längre. Men iallafall, hur länge är folk hemma? Jag har en känsla av att det hadde varit bättre att vi hade fått barn när vi bodde i Sverige.

• jennie08
    Utvandraren2 skrev 2019-02-19 12:18:30 följande:

Vad är den vanliga tiden man är hemma i Sverige? Bland era vänner och bekanta? Här i Norge är det tills augusti året efter att barnet är fött. Så för de som är födda i oktober innebär det när de är 10 mnd. :(

Jag vet att FL inte är representativt, eftersom många som hänger här är de som valt att stanna hemma längre. Men iallafall, hur länge är folk hemma? Jag har en känsla av att det hadde varit bättre att vi hade fått barn när vi bodde i Sverige.

Här får barnen börja på förskolan när de fyllt 1 år. Alla mina vänner och släktingar har dock varit hemma i ca 1 1/2 år och så kommer vi också göra med Edward. Jag kommer vara hemma hela den tiden men till hösten så kommer jag börja jobba kväll och helger också lite då och då. E:s pappa sparar sina obligatoriska 90 dagar och tar ut de när förskolan är stängd eller för att förlänga semestern så att barnen får längre sommarlov.
  • jennie08
    jennie08 skrev 2019-02-19 13:15:32 följande:

Här får barnen börja på förskolan när de fyllt 1 år. Alla mina vänner och släktingar har dock varit hemma i ca 1 1/2 år och så kommer vi också göra med Edward. Jag kommer vara hemma hela den tiden men till hösten så kommer jag börja jobba kväll och helger också lite då och då. E:s pappa sparar sina obligatoriska 90 dagar och tar ut de när förskolan är stängd eller för att förlänga semestern så att barnen får längre sommarlov.

I norge har man färre dagar men 100% på lönen väl?
  • Oah

Hoppar in här med, har en liten Clara född 19/7. Sju månader redan, helt sjukt så fort det går.

• Iowhannah
    Oah skrev 2019-02-19 14:57:49 följande:

Hoppar in här med, har en liten Clara född 19/7. Sju månader redan, helt sjukt så fort det går.

Välkommen!

Vad kul, då är hon född samma dag som min Alice :) Tänk att sju månader har gått så snabbt!
Svar på tråden Julibebisar 2018