• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2019-02-19 12:18:30 följande:

Vad är den vanliga tiden man är hemma i Sverige? Bland era vänner och bekanta? Här i Norge är det tills augusti året efter att barnet är fött. Så för de som är födda i oktober innebär det när de är 10 mnd. :(

Jag vet att FL inte är representativt, eftersom många som hänger här är de som valt att stanna hemma längre. Men iallafall, hur länge är folk hemma? Jag har en känsla av att det hadde varit bättre att vi hade fått barn när vi bodde i Sverige.

Bland folk runt mig är det rätt olika men det vanligaste verkar vara att man är hemma i 1-1,5 år. Personligen tycker jag att en ettåring är för liten för förskolemiljön men jag fattar att många inte har den ekonomiska möjligheten att vara hemma längre.

Vi tjänar rätt bra så med sonen tog vi ut tolv dagar i månaden det första året, sedan fem dagar i veckan tills förskolestarten. Då hade vi typ 30 dagar vardera sparade. Den här gången har vi en hel del extrapengar att skjuta in så första året tar vi inte ut några dagar alls (eller, när vi bara hade en sjukpenning som övrig inkomst så tog sambon ut full fp), sedan fem dagar i veckan fram till förskolestart. Vi lär ha en hel hög sparade dagar då, att ta ut för att förlänga sommarlov el dyl (om hon börjar förskolan när hon är två år så har vi bara två år på oss att få ner de sparade dagarna till 96 stycken).
  • Utvandraren2
    Iowhannah skrev 2019-02-19 21:27:49 följande:

Bland folk runt mig är det rätt olika men det vanligaste verkar vara att man är hemma i 1-1,5 år. Personligen tycker jag att en ettåring är för liten för förskolemiljön men jag fattar att många inte har den ekonomiska möjligheten att vara hemma längre.

Vi tjänar rätt bra så med sonen tog vi ut tolv dagar i månaden det första året, sedan fem dagar i veckan tills förskolestarten. Då hade vi typ 30 dagar vardera sparade. Den här gången har vi en hel del extrapengar att skjuta in så första året tar vi inte ut några dagar alls (eller, när vi bara hade en sjukpenning som övrig inkomst så tog sambon ut full fp), sedan fem dagar i veckan fram till förskolestart. Vi lär ha en hel hög sparade dagar då, att ta ut för att förlänga sommarlov el dyl (om hon börjar förskolan när hon är två år så har vi bara två år på oss att få ner de sparade dagarna till 96 stycken).

Jag tycker också att det är alldeles för tidigt vid 12 månader! Det kommer att kosta oss både skjortan och byxorna att ha henne hemma till november. Då är hon iaf 16 månader. Jag hade helst väntat till 2 år. Hade vi inte haft bråttom med en till hade det gått bättre, då hade jag kunnat jobba halvtid. Vi kan inte spara föräldradagar, de försvinner när man får nästa barn. Nu måste jag börja jobba 100% i augusti för att tjäna in till ny föräldrapenning. Förlorar rätten till det när jag tar obetald ledighet.

Usch. Får helt panik. Inser hur riktigt dåligt det norska systemet är. Tjänar riktigt uselt med, typ samma som jag hade gjort i Sverige.
  • Utvandraren2
    jennie08 skrev 2019-02-19 13:16:47 följande:

I norge har man färre dagar men 100% på lönen väl?

Ja, här kan man välja 100% i 49v eller 80% i 59v. 100% i 49v och obetald ledighet i 10v ger mer pengar totalt sett. Båds föräldrarna måste välja samma %. Därför var endast 100% aktuellt för oss. För barn födds från 1 juli 2018 är fördelningen helt tredelad. Det betyder att jag skulle börjat jobba 1 februari om jag tog min del och den gemensamma. Nu kunde jag förlänga med 4 v semester, men det är helt sjukt! Pappan har i realiteten MER ledigt än mamman om man delar den gemensamma delen lika. Mamman måste börja sin del 3 veckor innan BF. Därför tar jag obetalt fram till 1/8.

Som ni märker är jag uppretad och jätteledsen. Tänk att alla sparpengar ska behöva gå till att få vara hemma tills hon är ett år. Nästa stackars bebis kommer att få vara utan mamma från 7 månaders ålder. Vi kommer inte hinna spara ihop nog. Helt otroligt att detta är Norge 2019!
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2019-02-20 03:05:32 följande:

Ja, här kan man välja 100% i 49v eller 80% i 59v. 100% i 49v och obetald ledighet i 10v ger mer pengar totalt sett. Båds föräldrarna måste välja samma %. Därför var endast 100% aktuellt för oss. För barn födds från 1 juli 2018 är fördelningen helt tredelad. Det betyder att jag skulle börjat jobba 1 februari om jag tog min del och den gemensamma. Nu kunde jag förlänga med 4 v semester, men det är helt sjukt! Pappan har i realiteten MER ledigt än mamman om man delar den gemensamma delen lika. Mamman måste börja sin del 3 veckor innan BF. Därför tar jag obetalt fram till 1/8.

Som ni märker är jag uppretad och jätteledsen. Tänk att alla sparpengar ska behöva gå till att få vara hemma tills hon är ett år. Nästa stackars bebis kommer att få vara utan mamma från 7 månaders ålder. Vi kommer inte hinna spara ihop nog. Helt otroligt att detta är Norge 2019!

Är de siffrorna per barn eller per förälder? Låter som ett rätt krångligt system tycker jag. Och att man MÅSTE börja ta ut föräldraledighet tre veckor innan BF?! Tänk, så kommer ungen två veckor efter BF, då har man bara slösat massa dagar (speciellt om man har ett jobb som man hade klarat av att fortsätta på). Och hur tänker de? 49 veckor, då är inte barnet ens ett år! Ska man tvingas sätta en bebis i barnomsorgen?! Varför kan ett land som är så nära Sverige, inte bara geografiskt, INTE tagit efter vårt system?

Men nästa bebis kommer inte vara utan sin mamma vid sju månaders ålder! Du kommer väl inte flytta till jobbet?
  • jennie08

Min bästa vän bor i Norge och alla hennes 4 barn har börjat förskola när de var från ca 6 månader. Tror äldsta var ännu yngre. Det som är bra för hennes del är att hon är förskollärare så hon kunde ha barnen där där hon jobbade så hon kunde gå till avdelningen och amma. Helt sjukt egentligen men tittar man på resten av världen så är det ju inget ovanligt. Min kompis som bor i Holland var hemma i 2-3 månader.

Föräldraledigheten i Sverige är oslagbar.

• Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-02-22 07:37:18 följande:

Min bästa vän bor i Norge och alla hennes 4 barn har börjat förskola när de var från ca 6 månader. Tror äldsta var ännu yngre. Det som är bra för hennes del är att hon är förskollärare så hon kunde ha barnen där där hon jobbade så hon kunde gå till avdelningen och amma. Helt sjukt egentligen men tittar man på resten av världen så är det ju inget ovanligt. Min kompis som bor i Holland var hemma i 2-3 månader.

Föräldraledigheten i Sverige är oslagbar.

Men wow! Har de speciella bebisavdelningar då? Inget av mina barn har ätit hela portioner mat vid sex månader liksom.
  • Lillflickan

På ett sätt tycker jag att Norges system är mer rättvist än det svenska. Att man måste ta en dag för att vara ledig. Här i Sverige kan de som har råd vara hemma jättelänge eftersom man inte behöver ta ut en dag föräldraledighet första året. För de som inte har råd att vara hemma obetalt och kanske till och med måste ta sju dagar i veckan räcker dagarna inte till mer än ett år. Ganska jämförbart med det norska systemet.

Jag skulle inte vilja sätta min bebis på förskolan, men det är så man gör i många länder. Klart att de klarar sig där också. För dem ser förskolan säkert inte ut som den gör här där man räknar med att barnen är över ett år när de börjar. Tex kan de ju mata med flaska där likväl som hemma. Ersättning till en sexmånaders tex.

Med det sagt så tycker jag för egen del att det är bra att jag har möjlighet att vara hemma länge. Och att jag då också kan amma länge och ta det lugnt med introduktionen av annan mat och slipper ersättning.

Jag är inte för att sätta barn tidigt på förskolan men jag är för jämlikhet och människors val att klara sig på det sätt som finns att tillgå och det som passar den egna familjen efter förutsättningarna.

• jennie08
    Iowhannah skrev 2019-02-22 08:52:41 följande:

Men wow! Har de speciella bebisavdelningar då? Inget av mina barn har ätit hela portioner mat vid sex månader liksom.

Var tvungen att kolla upp med henne så jag inte fantiserade ihop något som inte stämde :) Men hennes äldsta började när han var 4 månader men det var för att han kunde gå på samma avdelning som hon jobbade på. Hon sa också att de har småbarnsavdelningar där de börjar från det att de är ca 9 månader. Så i 9 månader kan man vara hemma med 100% av lönen eller så kan man välja att stanna hemma i 1 år med 80% av lönen.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-02-22 11:53:03 följande:

Var tvungen att kolla upp med henne så jag inte fantiserade ihop något som inte stämde :) Men hennes äldsta började när han var 4 månader men det var för att han kunde gå på samma avdelning som hon jobbade på. Hon sa också att de har småbarnsavdelningar där de börjar från det att de är ca 9 månader. Så i 9 månader kan man vara hemma med 100% av lönen eller så kan man välja att stanna hemma i 1 år med 80% av lönen.

Aha, okej. Ja, vid nio månader kan de flesta krypa och äter merparten vanlig mat. Jag tänkte att det måste satt sån press på personalen annars.
  • jennie08

Hallå hallå

Hur är det med alla? Edward mår bra och det är så roligt nu när han är 7 månader och är med på ett helt annat sätt. Verkligen ingen liten bebis längre. Får dock lite panik över att tiden går så fort. Hjälp!

Han har inte börjat krypa men vänder sig nu åt båda hållen så han tar sig runt ändå. Han äter lite mer också och vi har kommit på att nästan all mat från Hipp går ner. Men jag ammar ganska mycket så det blir bara 1-2 mål mat om dagen.

En annan sak är att han är så lös i magen. Han bajsar flera ggr på dagen och även på natten. Förut var han ju helförstoppad men nu är det tvärtom. Annars sover han riktigt dåligt just nu igen. Hade några bra nätter men nu vaknar han hela tiden och somnar inte om förrän han ammas. Skitjobbigt!

Svar på tråden Julibebisar 2018