• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah

Sömnen strular här med, jag tror att det beror på utvecklingsfasen som infinner sig nu. De börjar drömma mardrömmar osv. Alice har hållit mig ganska vaken de senaste nätterna, hon börjar låta vid 0130/0200 och slutar inte förrän man ger henne flaskan (trots att hon egentligen inte är vaken). Alltså, hon skriker inte, hpn bara knorrar och håller föräldern vaken. Efter flaskan sover hon iaf bra till typ 0500/0530 innan hon behöver få en till. Så här trött har jag nog inte varit sedan hon var nyfödd.

I morgon börjar jag jobba igen så nu ska jag få sova med sonen iaf, och faktiskt SOVA! Dock så har båda barnen fått feber i dag så pappan börjar sin föräldralediga månad rätt hårt, speciellt som jag ska jobba heeeeeela helgen.

Alice har fortfarande inte knäckt krypkoden men hon är på god väg att lära sig hasa sig fram på rumpan. Ligger hon på mage så är hon bara arg och lyckas bara sparka sig bakåt. Däremot har hon lärt sig att ta sig från sittande till magläge, men sen blir hon arg och skriker tills man sätter henne upp igen.

Matglädjen håller i sig och på dagarna vill hon helst inte ha flaska alls om hon inte är trött. Hon älskar bröd (tyvärr. Jag tycker att det är för mycket gluten) och så fort man tar fram en limpskiva så får man en intensiv mördarblick ända tills man ger henne en bit, så man kan inte äta en macka utan att bjuda.

• Utvandraren2
    jennie08 skrev 2019-02-22 11:53:03 följande:

Var tvungen att kolla upp med henne så jag inte fantiserade ihop något som inte stämde :) Men hennes äldsta började när han var 4 månader men det var för att han kunde gå på samma avdelning som hon jobbade på. Hon sa också att de har småbarnsavdelningar där de börjar från det att de är ca 9 månader. Så i 9 månader kan man vara hemma med 100% av lönen eller så kan man välja att stanna hemma i 1 år med 80% av lönen.

Det stämmer delvis. Kom nya regler från 1 juli. Om mamman tar sin del och den gemensamma måste mamman tillbaka till jobbet när bebisen är 6,5-7 månad beroende på om man födde vid bf eller bf+14. Men pappan kan vara hemma i tre månader, alltså tills bebisen är 9,5-10 månader. Sen måste man börja att betala förskolan från augusti, oavsett om man väljer att utnyttja platsen eller ej. Många har därför inte råd med annat än att låta barnet börja då. Är det fött i november är det alltså 9 månader då.
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2019-03-01 21:29:17 följande:

Det stämmer delvis. Kom nya regler från 1 juli. Om mamman tar sin del och den gemensamma måste mamman tillbaka till jobbet när bebisen är 6,5-7 månad beroende på om man födde vid bf eller bf+14. Men pappan kan vara hemma i tre månader, alltså tills bebisen är 9,5-10 månader. Sen måste man börja att betala förskolan från augusti, oavsett om man väljer att utnyttja platsen eller ej. Många har därför inte råd med annat än att låta barnet börja då. Är det fött i november är det alltså 9 månader då.

Fasen vad vi har det bra i Sverige alltså! Vi ska liksom vara hemma tills Alice är två år, det hade inte funkat om vi bott i Norge.
  • jennie08
    Utvandraren2 skrev 2019-03-01 21:29:17 följande:

Min väns yngsta är 2 år så hon har säkert inte koll på de senaste reglerna men det låter ju helknasigt. Här har vi dessutom en maxtaxa för förskolesvgiften och syskonen får bra rabatt. Så vi betalar inte särskilt mycket egentligen och då får barnen lunch, mellanmål, frukt.

Jag är väldigt tacksam för de regler och lagar vi har för föräldrapenning och ledighet här i Sverige. Och jag har upplevt båda sidor av myntet då vi hade sämre ekonomi när sonen föddes för snart 14 år sen. Med honom kunde vi vara hemma i 1 år och 1 månad och många tyckte att han var liten men jämför man med resten av världen så är det ju ändå bra mycket längre än vad andra kan vara hemma. Nu har vi en mer stabil ekonomi och en bra buffert vilket gör att vi kan vara hemma längre. Så rättvist eller inte - jag är så glad över att möjligheten finns att kunna vara hemma längre.
  • Lillflickan

Min lilla har nu hunnit bli åtta månader.

Den ljuva tiden när hon sov hela nätter är förbi. Nu vaknar hon vid ett eller tre, ibland både och, och vid fem eller sju eller både och. Förut kunde nappen räcka, men nu är det amma som gäller. Försöker utan en stund, men det tar sån tid så ganska ofta ger jag upp och ammar.

Utvecklingsmässigt har det hänt mycket. Hon rullar nu obehindrat och snurrar runt som en klockvisare efter leksakerna. Hon har också lärt sig att sitta hyfsat.

Hon äter massa mat. Känns som om det inte finns något stopp i henne. Hon hade gått upp från 8,5 till 9,1kg på tre veckor. Vart ska detta ta vägen?

Vi kämpar lite med magen. Hon har lite svårt att få ut bajset. Så vi ger katrinplommon. Men jag tycker hon pruttar så mycket. Tror att det är en del av problemet med sömnen. Hon vaknar av magen och pruttarna igen. Har ni några tips? BVC tycker jag mest viftade bort det, typ ammande bebisar kan inte bli förstoppade. Och det är hon ju inte heller, det verkar bara jobbigt.

• jennie08
    Lillflickan skrev 2019-03-04 08:02:33 följande:

Min lilla har nu hunnit bli åtta månader.

Den ljuva tiden när hon sov hela nätter är förbi. Nu vaknar hon vid ett eller tre, ibland både och, och vid fem eller sju eller både och. Förut kunde nappen räcka, men nu är det amma som gäller. Försöker utan en stund, men det tar sån tid så ganska ofta ger jag upp och ammar.

Utvecklingsmässigt har det hänt mycket. Hon rullar nu obehindrat och snurrar runt som en klockvisare efter leksakerna. Hon har också lärt sig att sitta hyfsat.

Hon äter massa mat. Känns som om det inte finns något stopp i henne. Hon hade gått upp från 8,5 till 9,1kg på tre veckor. Vart ska detta ta vägen?

Vi kämpar lite med magen. Hon har lite svårt att få ut bajset. Så vi ger katrinplommon. Men jag tycker hon pruttar så mycket. Tror att det är en del av problemet med sömnen. Hon vaknar av magen och pruttarna igen. Har ni några tips? BVC tycker jag mest viftade bort det, typ ammande bebisar kan inte bli förstoppade. Och det är hon ju inte heller, det verkar bara jobbigt.

Men hon ammas ju inte bara?! Såklart de kan bli förstoppade när de äter vanlig mat OCH ammas. Vi har haft jätteproblem med Edwards mage sen han började med mat. Så i perioder har vi fått backa med maten och amma mer. Jag tycker att det är svårt att balansera. I ca 2 veckor har E varit jättelös i magen och bajsat 5-6 ggr per dygn - även på natten. Nu är han förstoppad igen. Så jobbigt.

Sen ammar jag honom ca 5-7 gånger per natt. Jag hade ju hoppats att han skulle sova lite bättre vid det här laget men det verkar inte så. Nappen duger inte alls på natten utan då är det bara bröstet som gäller.
  • Iowhannah

Här har vi till slut fått hem magsjukan. Sonen gick hem tidigt i torsdags med nästan 40 graders feber (mitt hjärta smälte när jag fick veta att han hade gått till en pedagog och sagt ? jag är sjuk, jag behöver åka hem till mamma och gosa? <3), sedan fick Alice också hög feber. Dock blev de aldrig dåliga i magen, däremot så låg deras far och kräktes hela gårdagen. Nu väntar jag i princip bara på min tur -.-

Alice har inga problem med magen, hon bajsar nästan som en vuxen. Gärna på skötbordet de två sekunder man är upptagen med att skölja tvättlappen. Hon går igenom MINST ett skötunderlägg om dagen.

Skönt att jag inte är den enda som förväntade mig bättre sömn vid det här laget. Det börjar bli tröttsamt att gå upp varje natt.

• Lillflickan

Usch och fy för magsjuka!

Lilltjejen började bajsa sällan efter sjukhusvistelsen. Då åt hon i princip ingenting annat än amning. Så det känns inte bara som om det är maten? Hur ofta bajsar Edward och hur gör ni när han är förstoppad? Jag har hjälpt min lilltjej med termometern ett par gånger när jag märkt att hon tryckt på och det inte kommer ut så mycket. Men det känns inte bra.

• LissaE
    jennie08 skrev 2019-02-28 20:12:24 följande:

Hallå hallå

Hur är det med alla? Edward mår bra och det är så roligt nu när han är 7 månader och är med på ett helt annat sätt. Verkligen ingen liten bebis längre. Får dock lite panik över att tiden går så fort. Hjälp!

Han har inte börjat krypa men vänder sig nu åt båda hållen så han tar sig runt ändå. Han äter lite mer också och vi har kommit på att nästan all mat från Hipp går ner. Men jag ammar ganska mycket så det blir bara 1-2 mål mat om dagen.

En annan sak är att han är så lös i magen. Han bajsar flera ggr på dagen och även på natten. Förut var han ju helförstoppad men nu är det tvärtom. Annars sover han riktigt dåligt just nu igen. Hade några bra nätter men nu vaknar han hela tiden och somnar inte om förrän han ammas. Skitjobbigt!

Ja himmel så snabbt det går och vilken utveckling! Tycker det händer nya grejer varje dag. Nu kryper han framåt (efter veckor av bakåt ålande), han kan sätta sig upp själv. Han älskar mat dock ogillar han att bli matad, han vill plocka själv.... behöver jag nämna att det är mat överallt? Men han är så mycket mer nöjd då. Han kan åka i barnvagnen liiite längre och han är nöjd på ryggen i bärselen (vilket är skönt eftersom han väger så mycket). Han snuttar på mig större delen av nätterna fortfarande. Han sover mycket mindre på dagarna tycker jag. Bara 30-45 min på fm och 1,5-2 efter lunch sen en halvtimme till runt 17 (den vill jag ha bort så han somnar i tid istället). Han är så glad och nöjd! Och så kom plinget i telefonen: ? O påbörjar nu språng 6?, min första tanke blir då oh noo here we go again.. hur har ni märkt av det sjätte språnget?
  • Iowhannah
    LissaE skrev 2019-03-05 22:40:35 följande:

Ja himmel så snabbt det går och vilken utveckling! Tycker det händer nya grejer varje dag. Nu kryper han framåt (efter veckor av bakåt ålande), han kan sätta sig upp själv. Han älskar mat dock ogillar han att bli matad, han vill plocka själv.... behöver jag nämna att det är mat överallt? Men han är så mycket mer nöjd då. Han kan åka i barnvagnen liiite längre och han är nöjd på ryggen i bärselen (vilket är skönt eftersom han väger så mycket). Han snuttar på mig större delen av nätterna fortfarande. Han sover mycket mindre på dagarna tycker jag. Bara 30-45 min på fm och 1,5-2 efter lunch sen en halvtimme till runt 17 (den vill jag ha bort så han somnar i tid istället). Han är så glad och nöjd! Och så kom plinget i telefonen: ? O påbörjar nu språng 6?, min första tanke blir då oh noo here we go again.. hur har ni märkt av det sjätte språnget?

Jag har inte märkt det så jättemycket men hon har blivit mer mammig och mer uppmärksamhetssökande. Ett ökat bekräftelsebehov helt enkelt. Men jag vet inte om den här fasen har påverkat sömnen så mycket. Eller, jo, hon har börjat drömma mardrömmar så vissa nätter skriker hon till emellanåt. Jag har dock märkt att hon inte vaknar av det, hon skriker till och sedan är det lugnt. Antingen vaknar hon inte eller så söver hon om sig själv.
Svar på tråden Julibebisar 2018