• Anonym (.)

Blod i avföring

Hej, jag har sedan några dagar tillbaka alltid haft blod i avföringen. När jag bajsar blöder det alltid, första gången kom det en massa blod när jag var lös i magen. Nu är jag inte lika lös i magen men är inte hård heller ändå kommer det blod varje gång jag bajsar. Känner ingen större smärta vid toabesöket mer än att det sticker lite när jag bajsar. Misstänker hemorrojder men bör jag söka upp läkare? Någon som varit med om samma sak? Det kommer mycket blod, men det slutar när jag är klar med toabesöket..Äter i princip inga grönsaker, vet att det inte är bra men jag ska börja äta från och med nu. Tänkte ifall det hade något med det.

• Svar på tråden Blod i avföring
  • Anonym (xXx)

Så fort man upptäcker blod i avföringen ska man kontakta läkare ja. 

• Anonym (.)

Låter det verkligen så illa? Har kollat upp nätet och vårdguiden och allt pekar mot hemorrojder. Svårt att uppsöka läkare när man inte är i landet. :l

• Anonym (Jag)

Jag har så i perioder, vet inte varför, aldrig vågat kolla upp det.

• Anonym (NN)

Det kan vara torrsprickor i röven som rivs upp när du torkar dig, eller så är det hemorrojder. Finns säkert många orsaker.

Det kan också vara tjocktarmscancer och därför bör du kolla upp det närmare. Om det är tjocktarmscancer så har du tur i oturen. Blödning är ett tidigt tecken. Tjocktarmscancer kan botas till 100 % om det bara upptäcks i tid.

Hemorrojder är främsta orsaken, tror jag. Skulle det vara mer allvarligt så kommer du som sagt klara dig till 100 % om det är i ett tidigt stadium (det växer långsamt). Oroa dig inte men besök läkare för att kolla upp.

• Anonym (.)

Finns det någon som möjligtvis haft samma problem och det visat sig vara hemorrojder? Undrar hur länge man kan blöda om man har hemorrojder. För har nu tömt min mage cirka 4-5 gånger (inte samma dag haha) och det har alltid blött då. Tror att det är något sår eftersom min avföring är liksom hård att den kan skapa sår? Det liksom växlar mellan hård och lite mjukare avföring....

• Anonym (.)

Glömde nämna att när torkar mig så kommer det oclså lite (mycket?) blod på pappret.. hade det varit i tarmen så hade det väl inte kommit blod på pappret..

• Anonym (E)
    Anonym (.) skrev 2018-07-26 21:58:28 följande:

Glömde nämna att när torkar mig så kommer det oclså lite (mycket?) blod på pappret.. hade det varit i tarmen så hade det väl inte kommit blod på pappret..

Färskt blod innebär att blödningen kommer från nedre delen av tarmen. När blödningen sitter högre upp så blir avföringen svart. Oavsett så måste du kolla upp det. Du kan mycket väl ha haft blod i avföringen under en längre tid utan att du sett det med blotta ögat. Det behöver inte alls vara tarmcancer som någon skrev ovan, det drabbar främst äldre. Det är mer sannolikt att du har inflammation i ändtarmen och blir hemskickad med stolpiller. Hade du haft hemorrojder hade det blivit blod på pappret, men inte i själva avföringen.
  • Fliselisan

Om det är rött (färskt) är det oftast ingen fara. Svart blod tyder på att det kommer från tarmen eller magen. Men som det låter på dig TS är det färskt, vilket låter som att det kommer från hemorojjder.

Men gå till en läkare och be om undersökning. Så är du säker och inte missar något farligt.

• Corneliass

Har du ont i magen innan toabesök som sedan lättar efter du gjort dina behov? Är du ofta lös i magen? 

Anledningen till varför jag frågar är för att jag själv lider utav en kronisk tarmsjukdom och när jag har mina skov (min sjukdom sitter i ändtarmen och tjocktarmen) så kommer det färskt blod. Så om man ska tänka på de värsta så kan du dessvärre fått en kronisk tarmsjukdom. 

Gravid med första barnet
Svar på tråden Blod i avföring