• Anonym (.)

Blod i avföring

Hej, jag har sedan några dagar tillbaka alltid haft blod i avföringen. När jag bajsar blöder det alltid, första gången kom det en massa blod när jag var lös i magen. Nu är jag inte lika lös i magen men är inte hård heller ändå kommer det blod varje gång jag bajsar. Känner ingen större smärta vid toabesöket mer än att det sticker lite när jag bajsar. Misstänker hemorrojder men bör jag söka upp läkare? Någon som varit med om samma sak? Det kommer mycket blod, men det slutar när jag är klar med toabesöket..Äter i princip inga grönsaker, vet att det inte är bra men jag ska börja äta från och med nu. Tänkte ifall det hade något med det.

• Svar på tråden Blod i avföring
  • Anonym (xXx)
    Anonym (.) skrev 2018-07-26 21:57:09 följande:

Finns det någon som möjligtvis haft samma problem och det visat sig vara hemorrojder? Undrar hur länge man kan blöda om man har hemorrojder. För har nu tömt min mage cirka 4-5 gånger (inte samma dag haha) och det har alltid blött då. Tror att det är något sår eftersom min avföring är liksom hård att den kan skapa sår? Det liksom växlar mellan hård och lite mjukare avföring....

Men det är väl för jävulskt dumt att chansa? Ja det KAN vara hemorojder när det blöder, men om du beslutar dig för att chansa på det och det sedan visar sig vara tjocktarmscancer då? 

B.e.s.ö.k. l.ä.k.a.r.e
  • Anonym (:/)

har du haft mycket analsex på sistone?

• Anonym (SSK)
    Anonym (xXx) skrev 2018-07-27 00:47:26 följande:
    Men det är väl för jävulskt dumt att chansa? Ja det KAN vara hemorojder när det blöder, men om du beslutar dig för att chansa på det och det sedan visar sig vara tjocktarmscancer då? 

B.e.s.ö.k. l.ä.k.a.r.e
    Ändtarmscancer, kanske. Som sagt, när cancern sitter längre upp än den rectala gången är det svart.
  • Anonym (SSK)

Gissar på hemorojjder. Men det är bra att gå och kolla det! Läkaren ser direkt om det är hemorojjder!

• EnAnonumius
    Anonym (.) skrev 2018-07-26 21:25:36 följande:
    Låter det verkligen så illa? Har kollat upp nätet och vårdguiden och allt pekar mot hemorrojder. Svårt att uppsöka läkare när man inte är i landet. :l
    Varför är det svårt att uppsöka läkare om du inte är hemma i Sverige?
    Har de ingen sjukvård i det landet du befinner dig i?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lugn o Fin)

Hej, du har hemorojjder.

Kan sitta i öppningen eller strax innanför. 
    Eftersom de sticker ut lite och är tunna så går de ju lätt sönder när du bajsar så då ser man ofta färskt, lite tunnare blod kan man väl säga. 

Det du beskriver stämmer klockrent in på mig själv och är egentligen inte ett dugg konstigt eller ovanligt. Vissa är känsligare än andra där bak och kan få det. 

Får sånt där i omgångar, ibland kan det vara lugnt i veckor, och sen blir det sådär då och då. Jag har kollat upp mitt, och det ska du också absolut göra. Inget konstigt eller pinsamt, det är det normalaste i världen och bara ännu en del av kroppen som läkare jobbar med. Läkare gör ju liksom ingen skillnad på en tå och en ändtarmsöppning. Dessutom finns det de läkare som jobbar specifikt med just detta.

Det finns lite olika sätt att bli av med dem, ibland ordineras man en salva, ibland kan man "snöra av" ett inflammerat blodkärl så att det inte kan svullna, gå sönder och blöda. En annan metod är att bränna blodkärlen tror jag, minns inte vad läkaren gjorde på mig. Och nej, det gör inte ont alls. Såklart kan det vara lite obehagligt att ha någon som är i ens privata delar, men det är bara att släppa, läkare är proffs. Läkaren har ett instrument så att han kan se längs med tarmväggen och se de blodkärl som är inflammerade och behöver åtgärdas. Ibland kan det vara flera stycken, ibland bara några. Man kan behöva göra något eller ett par återbesök för att åtgärda några nya, men då är man ju van. Jag har varit typ tre gånger. 

Det är inte "kul", men jag lovar dig, det är varken konstigt eller farligt eller speciellt smärtsamt att gå o få det där kollat. Just do it. 

• Anonym (UC)

Jag hade liknande symptom för några år sedan och trodde som du att det var hemorrojder. Men det gick inte över. Symptomen förvärrades med tiden. Till slut blev jag TVUNGEN att uppsöka läkare. Då fick jag diagnosen ulcerös kolit som bla innebär att jag måste gå på mediciner resten av livet. Kanske hade sjukdomen inte hunnit bryta ut om jag sökt vård i tid. 

Så ja. Sök vård. Och gör det nu. Om det är något ofarligt så kommer det ju att konstateras av läkaren. Så vad är problemet?

• Plupp73

Färskt blod i avföringen kan vara:

- Inflammatorisk tarmsjukdom (Ulcerös colit och Crohns sjukdom)

- Rektalcancer, coloncancer, analcancer eller blödande polyper (benigna eller med cellförändringar)

- Divertikelblödningar (tarmfickor som blöder)

- Analfissur ( spricka i ändtarmen)

- Hemorrhojder

När det gäller blod i avföringen är det viktigt att man inte utgår ifrån att allt är hemorrhojder - därför är det viktigt med koloskopi. Sök vc snarast och begär remiss för koloskopi.

Ha koll på din familjehistoria vad gäller cancer och vad gäller tarmsjukdomar!

• tobbe01
    Anonym (.) skrev 2018-07-26 16:17:29 följande:

Hej, jag har sedan några dagar tillbaka alltid haft blod i avföringen. När jag bajsar blöder det alltid, första gången kom det en massa blod när jag var lös i magen. Nu är jag inte lika lös i magen men är inte hård heller ändå kommer det blod varje gång jag bajsar. Känner ingen större smärta vid toabesöket mer än att det sticker lite när jag bajsar. Misstänker hemorrojder men bör jag söka upp läkare? Någon som varit med om samma sak? Det kommer mycket blod, men det slutar när jag är klar med toabesöket..Äter i princip inga grönsaker, vet att det inte är bra men jag ska börja äta från och med nu. Tänkte ifall det hade något med det.

Du fattar ju själv att du måste söka läkare? I de flesta fall är det ingen fara MEN man kan inte slå sig till ro med den tanken.
  • Anonym (.)

Hej, jag har sökt tid men det finns inte lediga tider pga att det finns de som har semester. Har tid den 10 augusti. Måste faktiskt säga att era inlägg skrämmer mig, nu ska jag berätta lite saker för att lugna ner mig. Jag är ganska ung, jag är 19 år gammal (jag vet att ålder inte spelar någon roll). Igår tömde jag magen och det kom ingen blod. Men idag fick jag ont i magen efter att ha ätit sallad, så gick in i toan och tömde magen. Alltså avföringen är mjuk det är bara toppen på själva bajsen som är lite Hård och som sticker till. Det kommer färska droppar blod i vatten, och bajset är omringad av blod. DEN ÄR INTE BLANDAD MED BLOD, den är bara omgiven av blod. Min syster hade samma sak innan och hon blödde vid avföring men sen försvann det. Jag har haft så för typ två år sen men sedan försvann det och nu kom det tillbaka. Min mamma hade hemorrojder när hon var liten så hon tydligen fick operera bort eller något. Jag är jätteorolig när jag läser era inlägg.. jag mår bra i förövrigt så om ni tänker skriva inlägg som tänker skrämma mig så gör det inte är ni snälla.

• Fliselisan

Det du beskriver låter bra. Jag jobbar med sjukvårdsrådgivning och skulle inte tänka att dina besvär är av akut art, och med tanke på din ålder ej heller cancer. Som jag förstår det är det inte heller stora mängder blod vi pratar om.

Då avföringen tycks ha bra konsistens och du mår bra för övrigt låter det heller inte som en tarmsjukdom, typ chrons.

Prova med lactulos som du köper receptfritt på apoteket så blir avföringen ännu mjukare och du kanske slipper det hårda på toppen, då kanske det inte kommer mer blod.

Bra att du går till en läkare, om det är hemorojjder så kan man ta bort dem ganska enkelt.

• Anonym (Anonym)

Jag har samma, 33 år gammal, var gravid för två år sedan men detta kom för ett halvår sedan ungefär. Har ibs sedan barn. Kommer stora droppar rätt blod när jag bajsar och känner att jag behöver gå på toa ofta. Är rätt stressad i livet just nu så oklart villen känsla som är vad. 

Letar efter fler som upplever samma. Jag tycker det är mycket blod men allt är ju relativt. Droppar stora droppar. Varit flera gånger det sprayat blod på toalettstolsväggen och blir endel i vattnet i toaletten också. 

Gjort rektoskopi som visade på ej fyllda hemorrojder. Haft detta i flera perioder senaste med kanske någon månads mellanrum och så håller det på i några veckor. Nu senast kanske 2 veckor och fortsätter där det är blod nästan varje gång jag bajsar. Måste bajsa 5 gånger om dagen ev beroende på stress. Nämnt detta till VC som fortfarande tror det är hemorrojder. Blodprov visar inget avvikande och väntar avarmpå avföringsprov. 

Hur har det gått för er andra?

Svar på tråden Blod i avföring