• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Akira Öken
    invidadel skrev 2018-11-17 20:23:48 följande:

Idag sprutade jag menopur första gången på över 4 år! Dags för syskonförsök.. hade glömt hur mkt det sved..

Hej! Jag har också Menopur och håller med om att det svider lite, men inte så farligt för mig. Vilken dos har du? Kall eller rumstepererad vätska? Har för mig att en del kyler med is innan för att det inte ska kännas så mycket.
  • Akira Öken
    Mect skrev 2018-11-18 09:34:24 följande:

Nu är jag förvirrad. Testdag imorgon och tog detta test nu på morgonen (testet jag tog i förrgår var supernegativt) men detta är ju typ positivt?

Grattis!
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-11-18 11:35:58 följande:

Nu kom min mens! Det betyder sprutstart imorgon. Märkte att VUL blir en dag senare än senaste behandlingen. Brukar det variera ni som gjort flera IVF? Vill minnas att det alltid brukar vara på dag 7 med korta protokollet men nu är det på dag 8.

Härligt! Jag har sprutdag 4 idag. Kör ju långa, och ul är planerat till dag 9 och 12. Tror det har varierat lite från omgång till omgång för mig.
  • My102

En liten fråga. Jag gjorde första IVFet med ET i juni som misslyckades, min mens efterföljande månader innehåll väldigt lite blod, knappt så det kom ut nån slemhinna som det annars gör med råge! Så när vi skulle göra fet i ostimulerad cykel i september så hade jag på känn att slemhinnan skulle vara för tunn. Vilket den mycket riktigt var, endast 7 mm på dag 22. Min mens kom även på dag 45 vilket är 15 dagar sen för min del.

Vid nästa mens efter det så körde vi med letrozol och slemhinnan vid insättning var 9,5 mm vilket var godkänt. Det misslyckades också. Så när mensen kom i söndags så förväntade jag mig en vanlig mens med mycket slemhinna och blod osv. Men ack så fel jag hade. Jag blödde färskt blod kanske 2-3 ggr på toalett besök, endast brun mens på trosskyddet, och väldigt lite, knappt så jag behövde binda! Jag blödde i knappt 4 dagar och dom sista dagarna var det endast som bruna flytningar.

Hur har det sett ut för er? Jag är rädd att jag har en massa gammal slemhinna i livmodern som ligger och spökar och stjälper ett embryo att fasta. Jag ska ta upp detta med läkaren på torsdag.

• Jooosen
    My102 skrev 2018-11-18 20:22:57 följande:

En liten fråga. Jag gjorde första IVFet med ET i juni som misslyckades, min mens efterföljande månader innehåll väldigt lite blod, knappt så det kom ut nån slemhinna som det annars gör med råge! Så när vi skulle göra fet i ostimulerad cykel i september så hade jag på känn att slemhinnan skulle vara för tunn. Vilket den mycket riktigt var, endast 7 mm på dag 22. Min mens kom även på dag 45 vilket är 15 dagar sen för min del.

Vid nästa mens efter det så körde vi med letrozol och slemhinnan vid insättning var 9,5 mm vilket var godkänt. Det misslyckades också. Så när mensen kom i söndags så förväntade jag mig en vanlig mens med mycket slemhinna och blod osv. Men ack så fel jag hade. Jag blödde färskt blod kanske 2-3 ggr på toalett besök, endast brun mens på trosskyddet, och väldigt lite, knappt så jag behövde binda! Jag blödde i knappt 4 dagar och dom sista dagarna var det endast som bruna flytningar.

Hur har det sett ut för er? Jag är rädd att jag har en massa gammal slemhinna i livmodern som ligger och spökar och stjälper ett embryo att fasta. Jag ska ta upp detta med läkaren på torsdag.

Intressant! Har alltid innan ivf blött väldigt lite. Nu mitt första ivf så var min slemhinna tjock o fin. Men så mycket mer blödde jag inte för det. Har du hört om någon där den diagnosen finns? Skriv gärna o berätta vad dom säger. Jag kommer oxå göra fet snart i ostimulerad cykel (gissar jag). Får man göra vul någon gång innan insättning? Är så rädd att min slemhinna är alldeles för tunn...
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • My102
    Jooosen skrev 2018-11-18 20:27:56 följande:

Intressant! Har alltid innan ivf blött väldigt lite. Nu mitt första ivf så var min slemhinna tjock o fin. Men så mycket mer blödde jag inte för det. Har du hört om någon där den diagnosen finns? Skriv gärna o berätta vad dom säger. Jag kommer oxå göra fet snart i ostimulerad cykel (gissar jag). Får man göra vul någon gång innan insättning? Är så rädd att min slemhinna är alldeles för tunn...

Absolut. Jag skriver här sen efter läkarbesöket :). Jag vet inte om ett UL räknas som stimulerat :/ jag fick inte ens ägglossning när slemhinnan var så tunn. Jag tog efter eget initiativ att kolla slemhinnan då vi har 5 timmar körning till kliniken för insättning. Vill inte åka dit och det visar sig att slemhinnan är för tunn.

Jag har inte hört om det innan alls faktiskt. Bara att mensen kan bli rubbad med hormoner osv och det kan jag köpa. Men jag har ju tagit både letrozol och gonal f samt ovitrelle vid vanligt samlag hemma utan IVF och jag har inget minne av att mensen blev kort eller lite för det. Ska bli intressant och se vad vår hemortsläkare säger.
  • My102

Jag kom också att jag tog bort en bit av livmodertappen för ca 7-8 år sedan pga cellförändringar. Efter det fick jag en infektion och blödde, det enda jag fick av läkaren (som är samma läkare som jag har på min ort idag) var cyklo f för att minska blödningen. Men sen gjordes inget mer.

Jag greppar efter halmstrån men tänker också om det finns bakterier kvar i livmodern efter den infektionen. Ska ju lita läkarna och lita på det dom säger att allt är bra men.. ja

• Hoppomliv
    Percafluviatilis skrev 2018-11-18 11:35:58 följande:

Nu kom min mens! Det betyder sprutstart imorgon. Märkte att VUL blir en dag senare än senaste behandlingen. Brukar det variera ni som gjort flera IVF? Vill minnas att det alltid brukar vara på dag 7 med korta protokollet men nu är det på dag 8.

Mitt inlägg skickades nog aldrig innan. De två gånger då jag kört med korta protokollet har jag haft första VUL på stimuleringsdag 6.
  • Hoppomliv
    My102 skrev 2018-11-18 20:22:57 följande:

Väldigt intressant! Jag har haft samma problem med att jag har haft extremt lite mens där jag klarat mig med ett tunt trosskydd. Har nästan glömt bort när detta började, men börjar misstänka att det var efter första ivf i januari. Tog upp det med läkaren nu inför vårt fjärde försök (mest med tanke på att det är svårt att veta vilken dag som ska räknas som den första när mensen beter sig så) och då sa hon bara att kroppen och mensen kan påverkas på olika sätt men att det inte är något typiskt för ivf. Har aldrig hört om hur slemhinnans tjocklek spelar roll, vill gärna veta vad din läkare säger!
  • Jooosen
    My102 skrev 2018-11-18 21:50:15 följande:

Jag kom också att jag tog bort en bit av livmodertappen för ca 7-8 år sedan pga cellförändringar. Efter det fick jag en infektion och blödde, det enda jag fick av läkaren (som är samma läkare som jag har på min ort idag) var cyklo f för att minska blödningen. Men sen gjordes inget mer.

Jag greppar efter halmstrån men tänker också om det finns bakterier kvar i livmodern efter den infektionen. Ska ju lita läkarna och lita på det dom säger att allt är bra men.. ja

Oj långt till kliniken! Då förstår jag att man inte vill åka dit i onödan direkt. Har oxå tagit bort en bit av tappen. Dock ingen infektion va jag vet. Men i min journal hitttade jag att de skrivit att ja har kronisk cervicit (livmoderhalsinflammation) vilket känns sådär :/. Men inget att oroa sig över enligt läkarna. Det känns som att det är något i min kropp som är knas som de inte upptäckt. Känns som du har lite samma aningar. Hur som; hör av dig efteråt! Kram!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018