• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Mjbo

Hej alla!

Är det ok om jag hoppar in här? 

För att göra en lång historia kort så försökte vi på egen hand 1,5 år, sedan utreddes vi under 2016, hade fel på äggledarna så dom opererades bort januari 2017, första IVF försök lyckades våren 2017, blev gravid men slutade i MA v 9, detta var våren 2017. Fick då 4st 5 dagars blasto till frysen..

Andra insättningen hösten 2017 tog sig ej. Inte gravid. 3 st kvar i frysen.

Har efter det lagt allt på is. gick in i väggen och blev ett vrak, minns inget från ena halvan av 2017. Tog en paus, tog hand om oss själva och vår relation. Varit utomlands början av 2018, gift oss nu i somras, tagit tag i min hälsa och gått ner välbehövliga 30 kilo, och NU är vi tillbaka i IVF-svängen igen. Är inne på dag 4 på mensen, skall ringa kliniken när jag fått glad gubbe på ÄL-testet, som borde bli i slutet på nästa vecka eller början på veckan där på. 

Känner blandade känslor, skräckslagen, överlycklig, förväntansfull, rädd och glad. Allt på samma gång. Hoppas det finns någon som är i ungefär samma tidsperiod som oss, så vi kan följas åt :) 

• Inalina
    Mjbo skrev 2018-08-21 10:47:45 följande:

Hej alla!

Är det ok om jag hoppar in här? 

För att göra en lång historia kort så försökte vi på egen hand 1,5 år, sedan utreddes vi under 2016, hade fel på äggledarna så dom opererades bort januari 2017, första IVF försök lyckades våren 2017, blev gravid men slutade i MA v 9, detta var våren 2017. Fick då 4st 5 dagars blasto till frysen..

Andra insättningen hösten 2017 tog sig ej. Inte gravid. 3 st kvar i frysen.

Har efter det lagt allt på is. gick in i väggen och blev ett vrak, minns inget från ena halvan av 2017. Tog en paus, tog hand om oss själva och vår relation. Varit utomlands början av 2018, gift oss nu i somras, tagit tag i min hälsa och gått ner välbehövliga 30 kilo, och NU är vi tillbaka i IVF-svängen igen. Är inne på dag 4 på mensen, skall ringa kliniken när jag fått glad gubbe på ÄL-testet, som borde bli i slutet på nästa vecka eller början på veckan där på. 

Känner blandade känslor, skräckslagen, överlycklig, förväntansfull, rädd och glad. Allt på samma gång. Hoppas det finns någon som är i ungefär samma tidsperiod som oss, så vi kan följas åt :) 

Hej! Så trevligt med någon ny att dela tankar och funderingar med gällande FET. väldigt tufft med ditt MF när man ändå kommit så pass långt.

Förstår att ni haft en jobbig resa och hamnat i en ordentlig svacka :( men det låter ju verkligen som att det ska vara er tur nu! (man önskar ju att det var kölapps-system på IVF..) jag är också på mensdag 4 så exakt samma som dig, borde bli återföring dag 18.

Jag kör stimulerat protokoll så äter östrogentaletter bland annat men tror det funkar likadant med återföring etc ändå! =) för oss är det första FET-försöket. fick plus på BIM förra färskförsöket men blödning ett par dagar därefter så väldigt tidigt MF. jag kör min IVF i Tjeckien.

jag försöker hålla mig neutral känslomässigt (jätteenkelt ju..) men vill också vara målmedveten och tänka att det kommer att fungera denna gången såklart! Sotort lycka till, blir spännande att följa varann!
  • Saner
    jaktenpaflow skrev 2018-08-19 22:18:15 följande:

Usch nu har jag precis blivit inlagd för observation av min överstimulering. Rikligt med vätska i buken och förstorade äggstockar, andningen och lungorna var något påverkade:( Någon som har erfarenhet kring detta? Verkligen inte att leka med det här...

Skönt du är under uppsikt. Hoppas du snart känner dig bättre. Va rädd om dig å krya på dig
  • Saner
    LillaAw skrev 2018-08-20 09:56:12 följande:

Vi skulle på återföring idag men de ringde och sa att ingen klarat sig till blastocyst. Så vi har inga kvar. Av 7 stycken befruktade. Är helt förstörd. Vet inte hur jag ska orka mera :(

Neeeeej fy va ledsamt.....förstår du känner dig helt förstörd å vill ge upp....men ta tid å va ledsen så tror ja du åter kommer få kraft att vilja fortsätta. Bara skriva av dig hos oss. Va rädd om dig
  • Pillores

Hej, jag hoppar också in om det går bra.

Har nyss påbörjat första svängen med IVF. Korta protokollet. De hittar inga fel på mig eller sambo, allt ser fint ut. Fick Levaxin dock för hade "för högt" TSH i maj när vi gjorde fertilitetsutredningen.

Igår fick jag dock avbryta stimuleringen med Menopur. På VUL dag 5 hittade de en cysta alternativt att bara en äggblåsa utvecklats i rasande takt. Hade även många små som alla var lika stora men de vågade inte fortsätta. Upplever att jag inte fick riktiga svar angående cystan/äggblåsan. Vi gör hela behandlingen på distans och har bara kontakt med hemortsläkare/BM. Det känns surt att avbryta men ska prova igen nästa månad med samma dos Menopur och hoppas att jag inte har någon elakartad cysta i äggstocken, utan en som försvinner av sig själv.

Det är så himla många frågor som snurrar i huvudet då jag tycker att hela utredningen gick så snabbt, tror vi pratade med läkaren 15 minuter bara och gick igenom provsvaren som såg bra ut, sedan gick remissen iväg till kliniken i en annan stad. Jag fick aldrig väga mig, trots att jag ligger på gränsen i BMI, och tycker inte att de lyssnar när jag berättar om mina ägglossningstester, menscykler, smärtor osv utan allt gick verkligen snabbt... tills nu när det blev avbrutet och man måste vänta! Mycket oro för allt möjligt som sagt så jag hänger gärna på er andra, eftersom det verkar vara så olika för alla denna IVF-karusell.

• hoppas 2014

Vi har ett barn efter tidigare IVF behandling (4e försöket lyckades vi) och nu är det dags för FET i stimulerad cykel. Ni som gjort FET i stimulerad cykel- har ni tagit bromssprutor som tex orgalutran då med eller inte? Jag gör behandling på distans o nått känns lite fel... har spruta hemma sen o funderar på att ta o sen ringa imorgon.. behöver er input!

• Mjbo
    Inalina skrev 2018-08-21 11:15:53 följande:

Hej! Så trevligt med någon ny att dela tankar och funderingar med gällande FET. väldigt tufft med ditt MF när man ändå kommit så pass långt.

Förstår att ni haft en jobbig resa och hamnat i en ordentlig svacka :( men det låter ju verkligen som att det ska vara er tur nu! (man önskar ju att det var kölapps-system på IVF..) jag är också på mensdag 4 så exakt samma som dig, borde bli återföring dag 18.

Jag kör stimulerat protokoll så äter östrogentaletter bland annat men tror det funkar likadant med återföring etc ändå! =) för oss är det första FET-försöket. fick plus på BIM förra färskförsöket men blödning ett par dagar därefter så väldigt tidigt MF. jag kör min IVF i Tjeckien.

jag försöker hålla mig neutral känslomässigt (jätteenkelt ju..) men vill också vara målmedveten och tänka att det kommer att fungera denna gången såklart! Sotort lycka till, blir spännande att följa varann!

Va kul att vi är precis samma i tiden, då kan vi följa varandra helt och hållet! Kul!

Du körde ivf i Tjeckien? Hur funkar det rent praktiskt? Åker du dit varje gång eller hur funkar det? Och hur kommer det sig att du gör det där, om jag får fråga? :)

Trist med din blödning, hemskt att du hann se ett plus innan, där önskar man ju att man aldrig ens hunnit testa förstår ja. Jobbigt oavsett. Hoppas såklart på bättre lycka denna gång För oss båda två!

Angående att hålla sig neutral i känslorna är lättare sagt än gjort, precis som du hävdar. Jag känner varenda känsla som går inför detta tror ja. Såå rädd att hamna i de svarta hålet igen som jag gjorde förra året. Jag hoppas innerligt att jag slipper det, för de vade värsta ja nånsin varit med om.

Men! Denna gång blir det bra, nu är det våran tur!!

Hur länge har nu försökt? Vad är orsaken till att det inte funkar naturliga vägen?
  • Sommarhopp

Nu har jag återhämtat mig från äggplocket i måndags. Av de ca 25 blåsorna så fick de ut 12 ägg, men jag gissar att det beror på att en del hade tillbakabildats eftersom jag inte tog sprutor på några dagar innan äggplock. Idag fick vi veta att 10 hade befruktats så det var ju bra ändå. Tyvärr blir det totalfrys på lördag om det är några som klarar sig dit. Jag hade ett östrogenvärde som gått från 5000 till 18500 på 3 dagar trots sänkt dos. Så himla ledsen för det innebär att det kommer dra ut på tiden IGEN. Vi gifter oss nästa månad och sen åker vi på bröllopsresa så vi missar 2 cykler. Jag tycker att jag mår bra, har inte ont och känner mig inte överstimulerad alls, så det känns verkligen så surt att vi ändå inte får göra någon återföring. Förra gången fick vi också 10 ägg, vara endast 1 klarade upptiningen, så det känns inte så hoppfullt med totalfrys... Nu har vi hållit på i ganska precis ett år från dess att vi började ta hjälp. Och under den tiden har vi inte ens lyckats genomföra 2 hela behandlingar. Förlåt för ett gnälligt inlägg. Jag är bara så besviken. Vi hade ju verkligen försökt tajma det här så bra för att vi precis skulle hinna en gång innan bröllopet och startade vår behandling samma dag som de öppnade efter sommarstängningen. Och så hinner vi ändå inte.

• vinterbebis12
    Sommarhopp skrev 2018-08-21 21:26:18 följande:

Nu har jag återhämtat mig från äggplocket i måndags. Av de ca 25 blåsorna så fick de ut 12 ägg, men jag gissar att det beror på att en del hade tillbakabildats eftersom jag inte tog sprutor på några dagar innan äggplock. Idag fick vi veta att 10 hade befruktats så det var ju bra ändå. Tyvärr blir det totalfrys på lördag om det är några som klarar sig dit. Jag hade ett östrogenvärde som gått från 5000 till 18500 på 3 dagar trots sänkt dos. Så himla ledsen för det innebär att det kommer dra ut på tiden IGEN. Vi gifter oss nästa månad och sen åker vi på bröllopsresa så vi missar 2 cykler. Jag tycker att jag mår bra, har inte ont och känner mig inte överstimulerad alls, så det känns verkligen så surt att vi ändå inte får göra någon återföring. Förra gången fick vi också 10 ägg, vara endast 1 klarade upptiningen, så det känns inte så hoppfullt med totalfrys... Nu har vi hållit på i ganska precis ett år från dess att vi började ta hjälp. Och under den tiden har vi inte ens lyckats genomföra 2 hela behandlingar. Förlåt för ett gnälligt inlägg. Jag är bara så besviken. Vi hade ju verkligen försökt tajma det här så bra för att vi precis skulle hinna en gång innan bröllopet och startade vår behandling samma dag som de öppnade efter sommarstängningen. Och så hinner vi ändå inte.

Åh va jobbigt! Var det helt klart nej eller finns det chans att du kan be dem överväga?
  • Sommarhopp
    vinterbebis12 skrev 2018-08-21 21:37:09 följande:
    Åh va jobbigt! Var det helt klart nej eller finns det chans att du kan be dem överväga?
    Det var ett helt klart nej när jag pratade med dom igår. Men det verkar helt bero på vilken läkare man pratar med. Den jag pratade med i fredags sa att det berodde på hur jag skulle må efter äggplocket. Och jag mår ju bra! Jag har faktiskt mailat och bett på mina bara knän, men jag tror tyvärr att det är kört. :(
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018