• Ellenolsson

    Putmage efter graviditet

    Som rubriken lyder så har jag efter graviditeten en väldigt utstående pluffsig mage. Jag har alltid varit svankryggad och antar att min mage därav ser mer putig ut.

    Jag väger nu ca 3 kg mer än jag gjorde innan graviditeten. Jag gick ner alla gravidkilon de 3 dagarna vi var på sjukhuset och vägde 62 när jag kom hem, nu väger jag ca 65. Jag fick inga bristningar eller andra ?åkommor?. Min kropp känns väl lite mer slapp överlag vilket är naturligt.

    Varje kväll gör jag ca 100 situps, plankan, squats och lite andra träningsövningar, typ står på huvud tränar balans osv.

    Jag var ganska smal innan graviditeten, nu är jag väl precis medel/ normal. Mina ben, armar, rumpa, lår osv är mycket smalare än magen.

    Jag var hos läkaren för att se om mina magmuskler har separerats för mycket och inte gått ihop igen efter grav men han konstaterade att musklerna sitter så bra det bara går. Fan tänkte jag för då hade det kanske funnits en lösning.

    Så vad är det för fel på min mage? Den kan vara platt vissa morgnar men bara jag äter typ en knäckemacka så står den rätt ut. Jag ska testa att äta endast frukt och grönt i två veckor för att utesluta gluten, soja allergi m.fl. Äter ej mjölk, ägg eller kött så det kan det inte vara. Om det inte hjälper vad gör jag då? Är så trött på att folk frågar om de är dags för nr 2, ojdå är de dags igen? och tar på min mage. Inte för jag skäms över hur jag ser ur utan för att situationen blir lite pinsam..

    Någon med samma problem som mig?

    Någon som vet vad det är för fel?

    Kan tillägga att jag inte har större problem med gaser eller ämnesomsättningen.

    Extremt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Putmage efter graviditet
  • Meriall

    Var det nyligt så tänk på att du inte använt magmusklerna på ett halvår så inte konstigt om de blivit helt förslappade och tar ett tag att jobba tillbaka.

  • EpicNurse

    Gissningsvis så tränar du helt fel mtp att bukmuskulaturen är väldigt försvagad och hinnorna är uttöjda efter en graviditet. Situps ska du absolut inte göra, det gör bara att allt töjs ut ännu mer. Planka ska du endast göra om du har full kontroll på bäckenbotten och de djupa magmusklerna. Om man inte bygger upp styrka inifrån efter en graviditet så förvärrar man ofta problemen.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ellenolsson

    Hon är 2,5 år så det var ett tag sedan.

    Oj okej. Då får jag kolla upp min träning. Appen mammamage? Är den ok tror du?

  • EpicNurse
    Ellenolsson skrev 2018-07-26 22:09:39 följande:

    Hon är 2,5 år så det var ett tag sedan.

    Oj okej. Då får jag kolla upp min träning. Appen mammamage? Är den ok tror du?


    Ja den är bra! Lite seg i början bara men det är nödvändigt. :)

    Nu var det ett tag sedan du fick barn, men oavsett så är det bästa att börja från grunden! Sen kan man gå snabbt framåt om man känner sig stark och att allt funkar som det ska! Men man ska inte ge sig på tex situps och andra övningar som sätter så mycket press på de yttre bukmusklerna, utan se till att bli stark inifrån annars är risken att man har kvar/förvärrar uttöjningen av bukhinnorna/musklerna, och då kan man vara hur smal som helst men ändå ha putmage.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Putmage efter graviditet