Vanligt för sexåring?
Jag har en jobbig men viktig fråga/tanke som grämer mig en del.
En pojke på sex och ett halvt år, hur skulle ni tänka er att de är (normalt utvecklande) ? Berätta gärna hur era barn är/var/kunde/inte kunde i denna ålder!
En pojke är i samma ålder och har i många är klarat tex
Klä sig själv (började på allvar strax innan 1 år. Men kunde verkligen korr efter. Byxor, mössa mm som var enkelt redan vid dagisstart. Visst hamnade det på avan och snett, men barnet gjorde själv!)
Vilja att klä på och av sig själv, ibland med hjälp vid minst 3 års ålder.
Ritade om så bara streck vid 1,5 år och huvudfoting vid ca 3 år.
Åt med egen sked/gaffel utan att bli matad vid ungefär 18 mån, vet att det tränades innan förskolestart.
Slutade med blöja vid 2,5 år. Natt och dag samtidigt (vet att pojkar ofta har svårare än flickor med just det)
Pratade tydligt så utomstående kunde förstå iallafall vid 2 år och vid 4 fanns det inget som var särskilt otydligt (?mer än nya och kluriga ord som blev tokiga. Tex tatuering sa han: tatttutering)
Cykla utan stödhjul ca 4 år.
Simma rikrigt bra vid 6, men kunde redan vid 5 år (lärde sig själv i pool där han bottnade)
Hoppa, springa och klättra utan svårigheter vid 2 år (kanske innan? Men jag vet då jag har videoklipp från den tiden)
Sjunga låter som de lärde sig på förskolan, kunde de enkla låttexterna som blinka lilla stjärna, imse vimse spindel, mm.
Lärde sig skriva sitt namn vid 3-4 år, dock med bakvänd första bokstav ibland. Höll också pennan helt rätt, bytte färger och ritade annat som han berättade vad det föreställde (bra försök men ingen konstnär alls.) och detaljerat med tex örhänge, ögonbryn, tryck på tröjan, träd med löv. Sol med solstrålar, blommor ned stjälk och blad.
Idag kan han även läsa och skriva riktigt bra. Både små och stora bokstäver, kan nästan alfabetet utantill men behöver ibland se det för att påminna vilken som kommer näst. Räknar utan problem sina pengar, leksaker eller andra föremål. Förstår att efter 49 kommer 50 och inte fyrtiotio tex.
duschar själv (iochmed gymnastik. Gjort hemma i ca 1 år. ) använder så tvål över hela sig samt håret.
Fixar toabesök själv sedan ca 3,5 år (kanske tidigare)
Känns det som att han ?kan mer än de flesta? eller att ett barn som är 6,5 borde kunna dessa saker också? Såklart inte läsa ich skriva, alfabetet.
Att ett barn på 6,5 inte vet att papper kommer från träd och vad ett syskon är, eller att min mamma inte är allas mamma..
Frågar än vem farfar är, eller faster trots att de ses varje vecka. (Alltså tex: vem är min farfar. Förstår inte att det är pappans pappa)
Precis lärt sig cykla, men förstår knappt att bromsen gör att man stannar. För sex månader sedan kunde han knappt cykla med stödhjul (balansen fanns ej, lutar sig än med hela kroppen ocj rumpan åt ett håll, förstår ej varför han ramla)
Har svårt att ta/förstå enkla uppmaningar som ?gå och klä på dig? frågar ofta då: var är kläderna? Trots byrån aom stått på samma plats i flera år. Eller kläderna ligger framme. Kan sätta strumporna med hälen vid tårna, förstår inte att de sitter fel. Jeans bakochfram, tröja utochin, bakochfram eller försöka trycka huvudet genom ärmen och fattar ej att det blev fel när man förklarar ?där ska armen vara? .
Pekar med hela handen, inte ett finger. Inte hittat vilken hand han ska äta med /hålla i saker.
Kan knappt skriva sitt namn, kan inga bokstäver. Inte ens de i hans namn.
Snubblar ofta (alltid gjort) på sina egna fötter, kan inte gå med en boll skjutandes framför, än mindre skjuta med kraft (kommer knappt fram, liksom missar bollen eller bara snuddar vid, alla gånger. Tycker att andra gör fel när han inte lyckas)
Svårt med toabesök, lär än hur han ska torka sig för att inte få bajs överallt.
Kan inte ta instruktioner/uppfatta/följa regler för spel, eller lekar. Svarar sällan på tilltal.
Pratar grötigt/slöddrigt och ofta med ord som är egenpåhittade eller liknar det riktiga. Tex ?lengensilt? istället för lingonsylt. Trots att vi säger det tydligt VARJE gång vi tar fram det.
Sjunger med så att det låter ganska rätt i låtar på radio (mest mummel haha) men kan inte tex texten på blinka lilla stjärna eller liknande barnvisor. Kan kanske lite av melodin och de viktiga orden som blinka och stjärna.
Blir orolig men vet att barn är så himla olika utvecklingsmässigt. Vad kan man göra för att främja utvecklingen? Vad är viktigt att tänka på? Eller är de mest bara otroligt olika?
Barnen har olika föräldrar.