• Anonym (Kluven)

    Vanligt för sexåring?

    Jag har en jobbig men viktig fråga/tanke som grämer mig en del.

    En pojke på sex och ett halvt år, hur skulle ni tänka er att de är (normalt utvecklande) ? Berätta gärna hur era barn är/var/kunde/inte kunde i denna ålder!

    En pojke är i samma ålder och har i många är klarat tex

    Klä sig själv (började på allvar strax innan 1 år. Men kunde verkligen korr efter. Byxor, mössa mm som var enkelt redan vid dagisstart. Visst hamnade det på avan och snett, men barnet gjorde själv!)

    Vilja att klä på och av sig själv, ibland med hjälp vid minst 3 års ålder.

    Ritade om så bara streck vid 1,5 år och huvudfoting vid ca 3 år.

    Åt med egen sked/gaffel utan att bli matad vid ungefär 18 mån, vet att det tränades innan förskolestart.

    Slutade med blöja vid 2,5 år. Natt och dag samtidigt (vet att pojkar ofta har svårare än flickor med just det)

    Pratade tydligt så utomstående kunde förstå iallafall vid 2 år och vid 4 fanns det inget som var särskilt otydligt (?mer än nya och kluriga ord som blev tokiga. Tex tatuering sa han: tatttutering)

    Cykla utan stödhjul ca 4 år.

    Simma rikrigt bra vid 6, men kunde redan vid 5 år (lärde sig själv i pool där han bottnade)

    Hoppa, springa och klättra utan svårigheter vid 2 år (kanske innan? Men jag vet då jag har videoklipp från den tiden)

    Sjunga låter som de lärde sig på förskolan, kunde de enkla låttexterna som blinka lilla stjärna, imse vimse spindel, mm.

    Lärde sig skriva sitt namn vid 3-4 år, dock med bakvänd första bokstav ibland. Höll också pennan helt rätt, bytte färger och ritade annat som han berättade vad det föreställde (bra försök men ingen konstnär alls.) och detaljerat med tex örhänge, ögonbryn, tryck på tröjan, träd med löv. Sol med solstrålar, blommor ned stjälk och blad.

    Idag kan han även läsa och skriva riktigt bra. Både små och stora bokstäver, kan nästan alfabetet utantill men behöver ibland se det för att påminna vilken som kommer näst. Räknar utan problem sina pengar, leksaker eller andra föremål. Förstår att efter 49 kommer 50 och inte fyrtiotio tex.

    duschar själv (iochmed gymnastik. Gjort hemma i ca 1 år. ) använder så tvål över hela sig samt håret.

    Fixar toabesök själv sedan ca 3,5 år (kanske tidigare)

    Känns det som att han ?kan mer än de flesta? eller att ett barn som är 6,5 borde kunna dessa saker också? Såklart inte läsa ich skriva, alfabetet.

    Att ett barn på 6,5 inte vet att papper kommer från träd och vad ett syskon är, eller att min mamma inte är allas mamma..

    Frågar än vem farfar är, eller faster trots att de ses varje vecka. (Alltså tex: vem är min farfar. Förstår inte att det är pappans pappa)

    Precis lärt sig cykla, men förstår knappt att bromsen gör att man stannar. För sex månader sedan kunde han knappt cykla med stödhjul (balansen fanns ej, lutar sig än med hela kroppen ocj rumpan åt ett håll, förstår ej varför han ramla)

    Har svårt att ta/förstå enkla uppmaningar som ?gå och klä på dig? frågar ofta då: var är kläderna? Trots byrån aom stått på samma plats i flera år. Eller kläderna ligger framme. Kan sätta strumporna med hälen vid tårna, förstår inte att de sitter fel. Jeans bakochfram, tröja utochin, bakochfram eller försöka trycka huvudet genom ärmen och fattar ej att det blev fel när man förklarar ?där ska armen vara? .

    Pekar med hela handen, inte ett finger. Inte hittat vilken hand han ska äta med /hålla i saker.

    Kan knappt skriva sitt namn, kan inga bokstäver. Inte ens de i hans namn.

    Snubblar ofta (alltid gjort) på sina egna fötter, kan inte gå med en boll skjutandes framför, än mindre skjuta med kraft (kommer knappt fram, liksom missar bollen eller bara snuddar vid, alla gånger. Tycker att andra gör fel när han inte lyckas)

    Svårt med toabesök, lär än hur han ska torka sig för att inte få bajs överallt.

    Kan inte ta instruktioner/uppfatta/följa regler för spel, eller lekar. Svarar sällan på tilltal.

    Pratar grötigt/slöddrigt och ofta med ord som är egenpåhittade eller liknar det riktiga. Tex ?lengensilt? istället för lingonsylt. Trots att vi säger det tydligt VARJE gång vi tar fram det.

    Sjunger med så att det låter ganska rätt i låtar på radio (mest mummel haha) men kan inte tex texten på blinka lilla stjärna eller liknande barnvisor. Kan kanske lite av melodin och de viktiga orden som blinka och stjärna.

    Blir orolig men vet att barn är så himla olika utvecklingsmässigt. Vad kan man göra för att främja utvecklingen? Vad är viktigt att tänka på? Eller är de mest bara otroligt olika?

    Barnen har olika föräldrar.

  • Svar på tråden Vanligt för sexåring?
  • Anonym (333)

    Om du vill veta om något av barnen har en diagnos så skaffa remiss till utredning. Ser ingen anledning till att familjeliv ska leka hobbypsykologer eller bedöma barn mot varann.

    Det låter som om första barnet är ditt o det andra är din sambos o du hittar fel.

    Om det inte funkar i skolan så ta det på allvar o utred barnet. Funkar barnet socialt o i skola osv så är barnet bara sån.

    Vi utvecklas olika.

  • Anonym (Z)

    Ditt inlägg är väldigt rörigt men min son är i alla fall ganska exakt 6 1/2. Förstår inte riktigt exakt vad dom oroar dig? Dom är ju så små. Men i alla fall, min son då.

    Simmar typ hundsim. Han sjunker inte men simmar inte heller.

    Toabesök. Funkar skapligt men han vill att vi kollar.

    Inte någon större koll på hur man är släkt. Han frågar, vet vissa saker men har inte koll riktigt. Jag tror det är lite abstrakt för dem.

    Cyklar, kan väl egentligen men vågar inte riktigt. 15m kanske om man håller i pakethållaren.

    Kläder. Jo han klär på sig och det blir rätt för det mesta. Inte koll på var grejerna är utan vi lägger fram och lägger det på rätt håll. Svårare saker typ tröga dragkedjor, skjorta m knappar får vi hjälpa med.

    Borstar bara håret själv om man Tjatar och står typ bredvid.

    Duschar själv men vi hjälper honom och säger hur han ska använda tvålen.

    Han pratar mycket, berättar gärna, fantiserar mycket och leker mycket både med syskon och kompisar.

  • Anonym (Mint)

    Det första barnet låter ungefär som mitt barn i utvecklingen (även om mitt är knappt 5). Lite tidigare på vissa saker och lite senare på annat. Barnet i ditt exempel är nog tidigare med påklädning och renare tal, men mitt kan läsa någorlunda och lärde sig cykla vid 3,5. Jag vet att mitt barn är tidigt generellt på det mesta men inte allt.

    Barn nr 2 tycker jag verkar såpass sen i utvecklingen att jag som förälder hade begärt en utredning. Låter som att hen kommer få det svårt i skolan utifrån din beskrivning.

  • Anonym (Anony)

    Låter som det först å du skrev är någon som är tidig.

    Vår äldsta son lärde sig cykla som 7 åring. Han behövde påminnas om att klä på sig och andra saker i den åldern. Han är tankspridd o var vd 4 år innan han kunde hoppa. Dock lärde han sig bokstäver som 2,5 åring. Han hade svårt att ta instruktioner som 7 åring o lärarna fick påminna om att fullfölja sina uppgifter. Detta är mycket bättre idag då han är 9år.

    Vitamin/mineralbrist kan ge sluddrigt tal o tex kopparöverskott. Har ni egen brunn med mycket koppar? Det kan även leda till klumpighet. Äter han bra näringsrik mat? Får han i sig omega-3 o andra bra fettsyror? Låter som han är i obalans näringsmässigt. En kinesiolog (googla) kan hjälp er att se obalanser som inte läkaren kan hitta. Det kan även vara överskott av andra tungmetaller som ger dessa problem.

  • Anonym (Kluven)
    Anonym (333) skrev 2018-07-29 20:30:41 följande:

    Om du vill veta om något av barnen har en diagnos så skaffa remiss till utredning. Ser ingen anledning till att familjeliv ska leka hobbypsykologer eller bedöma barn mot varann.

    Det låter som om första barnet är ditt o det andra är din sambos o du hittar fel.

    Om det inte funkar i skolan så ta det på allvar o utred barnet. Funkar barnet socialt o i skola osv så är barnet bara sån.

    Vi utvecklas olika.


    Ja det är förstås, men det är jobbigt och svårt och vi är två föräldrar.

    Nej du har fel. Barn nr 1 är inte mitt. Men det är lätt att döma.

    Ja men skolan kommer säkert reagera, men vad gör dem då? Det är ju som det är.

    Men visst kanske han får bra hjälp där då.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Z) skrev 2018-07-29 20:43:23 följande:

    Ditt inlägg är väldigt rörigt men min son är i alla fall ganska exakt 6 1/2. Förstår inte riktigt exakt vad dom oroar dig? Dom är ju så små. Men i alla fall, min son då.

    Simmar typ hundsim. Han sjunker inte men simmar inte heller.

    Toabesök. Funkar skapligt men han vill att vi kollar.

    Inte någon större koll på hur man är släkt. Han frågar, vet vissa saker men har inte koll riktigt. Jag tror det är lite abstrakt för dem.

    Cyklar, kan väl egentligen men vågar inte riktigt. 15m kanske om man håller i pakethållaren.

    Kläder. Jo han klär på sig och det blir rätt för det mesta. Inte koll på var grejerna är utan vi lägger fram och lägger det på rätt håll. Svårare saker typ tröga dragkedjor, skjorta m knappar får vi hjälpa med.

    Borstar bara håret själv om man Tjatar och står typ bredvid.

    Duschar själv men vi hjälper honom och säger hur han ska använda tvålen.

    Han pratar mycket, berättar gärna, fantiserar mycket och leker mycket både med syskon och kompisar.


    Ja der var inte meningen, men det blev så. Du verkade ju förstå ändå.

    Att det är så otroligt stor variation. Okej om fen ens kunde vissa saker väldigt bra och den andra hade andra färdigheter. Men när ena kan typ allt och denandra knappt någonting så blir man rätt ledsen och orolig.

    De är ju jämnårigs och det kommer ställas ungefär samma krav i skolan. Tex så förväntar sig skolan att barnen hänger av sig kläderna på krokar, sin plats och skorna under i skostället. Om det blir fel eller missuppfattas förväntas barnet få ny uppmaning av fröken att göra om och rätt. Hur ska det gå tex? Sånt oroar mig. För då kommer frågor som ?vilken krok? Vadå? Var är mina skor..? Är det här min?

    Att han inte kab allt är inte lika jobbigt som att han nästan aldrig förstår när nan uppmanar att göra något eller förklarar otroligr enkelt. Därför kan han väl knappt saker, för han förstår inte förklaringar, instruktioner och uppmaningar. :(
  • Anonym (Mint)

    Har barnet inte gått i förskola? Man kan ju undra varför de inte tagit upp detta där i så fall, så att han kommit till utredning? Eller att det inte uppmärksammats på

    BVC? Jag tycker ni ska se till att gå utreda honom snarast. Ju tidigare man sätter in hjälp, desto större effekt får det ju förstås. Om det är så att barnet tex är familjehemsplacerat hos er, haft det tufft hos sin andra förälder, haft allvarlig sjukdom etc så kan det ju vara andra skäl än något neuropsykiatriskt etc (såsom

    Miljöfaktorer) som påverkar. Hoppas ni får bra hjälp för både pojkens skull och för att minska er oro!


    Anonym (Kluven) skrev 2018-07-30 07:07:15 följande:

    Ja der var inte meningen, men det blev så. Du verkade ju förstå ändå.

    Att det är så otroligt stor variation. Okej om fen ens kunde vissa saker väldigt bra och den andra hade andra färdigheter. Men när ena kan typ allt och denandra knappt någonting så blir man rätt ledsen och orolig.

    De är ju jämnårigs och det kommer ställas ungefär samma krav i skolan. Tex så förväntar sig skolan att barnen hänger av sig kläderna på krokar, sin plats och skorna under i skostället. Om det blir fel eller missuppfattas förväntas barnet få ny uppmaning av fröken att göra om och rätt. Hur ska det gå tex? Sånt oroar mig. För då kommer frågor som ?vilken krok? Vadå? Var är mina skor..? Är det här min?

    Att han inte kab allt är inte lika jobbigt som att han nästan aldrig förstår när nan uppmanar att göra något eller förklarar otroligr enkelt. Därför kan han väl knappt saker, för han förstår inte förklaringar, instruktioner och uppmaningar. :(


  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Mint) skrev 2018-07-30 08:11:30 följande:

    Har barnet inte gått i förskola? Man kan ju undra varför de inte tagit upp detta där i så fall, så att han kommit till utredning? Eller att det inte uppmärksammats på

    BVC? Jag tycker ni ska se till att gå utreda honom snarast. Ju tidigare man sätter in hjälp, desto större effekt får det ju förstås. Om det är så att barnet tex är familjehemsplacerat hos er, haft det tufft hos sin andra förälder, haft allvarlig sjukdom etc så kan det ju vara andra skäl än något neuropsykiatriskt etc (såsom

    Miljöfaktorer) som påverkar. Hoppas ni får bra hjälp för både pojkens skull och för att minska er oro!


    Han har gått i förskola, bor varannan vecka. Inte familjehemsplacerad. Varken förskola eller Bvc har direkt uppmärksammat det. Påpekat på Bvc att han inte kunde tex rita, säga vad djur hette mm. Men de dubbelkollade inte senare. Det har liksom runnit ut i sanden.

    Inte att någon allvarlig sjukdom.

    Ja. Hoppas verkligen vi får hjälp via skolan med tiden. För hans skull. Hjärtat brister när man ser det andra barnets kompisar säga saker som ?va? Kan du inte det?? Och barner i fråga liksom driver med (som om han förstår att det ör konstigt. Så han spelar typ trög eller larvar sig som försvar. Men är inte intresserad av att göra/lära sig någonting.) om der var möjligt skulle han typ inte vilja göra något själv. Klär man på honom eller fixar så han bara stoppar fötterna i skorna mm. Så ifrågasätter han aldrig utan typ utnyttjar det bara. Aldrig vart ?kan/vill själv?
  • Anonym (Unni)

    Det första barnet låter ungefär som min son när han var sex, men det är extremt stor variation bland barnen. Det andra barnet låter som ett barn sonen gått med i förskola/fsk-klass. Jag vet inte om de initierat någon utredning men jag skulle nog velat detta i föräldrarnas sits. Sen blir det sån extrem skillnad när man jämför med ett tidigt barn. Min son hade att par vänner hemma när han var sex och vi pratade om födelsedagar. Vännerna hade ingen koll på när de själva fyllde år eller hur gamla deras föräldrar var. Sonen har vetat detta sen länge och visste då ålder/födelsedagar på föräldrar/morföräldrar osv. Detta är fullständigt normalutvecklade barn,

  • pyssel
    Anonym (Kluven) skrev 2018-07-30 09:25:38 följande:

    Han har gått i förskola, bor varannan vecka. Inte familjehemsplacerad. Varken förskola eller Bvc har direkt uppmärksammat det. Påpekat på Bvc att han inte kunde tex rita, säga vad djur hette mm. Men de dubbelkollade inte senare. Det har liksom runnit ut i sanden.

    Inte att någon allvarlig sjukdom.

    Ja. Hoppas verkligen vi får hjälp via skolan med tiden. För hans skull. Hjärtat brister när man ser det andra barnets kompisar säga saker som ?va? Kan du inte det?? Och barner i fråga liksom driver med (som om han förstår att det ör konstigt. Så han spelar typ trög eller larvar sig som försvar. Men är inte intresserad av att göra/lära sig någonting.) om der var möjligt skulle han typ inte vilja göra något själv. Klär man på honom eller fixar så han bara stoppar fötterna i skorna mm. Så ifrågasätter han aldrig utan typ utnyttjar det bara. Aldrig vart ?kan/vill själv?


    Är det ditt barn? I så fall behöver ju du och den andra vårdnadshavaren be om remiss för vidare utredning. Det går inte att luta sig på skolan. Om han är svagbegåvad så är det viktigt att känna till att det är den gruppen skola famlar i blindo med allra mest. Även att läroplanen inte riktigt "rymmer" barn med lägre begåvning som inte är särskoleberättigade.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Bara ett barn)

    Mitt barn kan/kunde allt det första barnet kan förutom att äta med bestick vid 18 månader, hon var strax över två när hon lärde sig det.

    En del saker är det andra barnet garanterat sent med, som att förstå uppmaningar. Men det behöver inte vara något för den saken skull. Jag tycker du ska prata med skolan och se vad de tycker. Det är bra att du reagerar, OM det skulle vara något är det viktigt att få hjälp så fort så möjligt.

  • cosinus

    Mycket hänger ju ihop med motivation. Ett barn som inte vill klä sig själv och vet att det får hjälp efter ett tag kan vara hur dåligt som helst vid 6 år.

    Samma med tal, blir barnet förstådd vad vissa inte motivationen. Min ena var sån, han brydde sig inte pm att rätta tal som vi förstod. Han vägrade f ö rita alls på 4-årskontrollen och är än idag kass på det (12-år)

    Toalettbesök har ju mycket att göra med magens skick. Min 8-åring med tjorvig mage vill ofta att vi dubbelkollar efter toabesök eller iaf är i närheten så hon kan ropa vid behov.

    Inget av det du skriver är i sig alarmerande men är totalbilden att allt är senare än genomsnittet bör man kolla upp det. Hur fungerar kompis-relationer? Finmotorik? Inlärning när barnet är motiverat?

    Det där med farmor/farfar/mormor/morfar har tidigt mina barn länge stt då ihop. Det är på något sätt så abstrakt att jag varit liten att de inte kan se familjen framför sig. 10-åringen frågade så sent som för någon vecka sen hur många syskon jag har och då träffar de ändå mina syskon relativt ofta.

  • Anonym (A)
    cosinus skrev 2018-07-30 10:47:28 följande:
    Mycket hänger ju ihop med motivation. Ett barn som inte vill klä sig själv och vet att det får hjälp efter ett tag kan vara hur dåligt som helst vid 6 år.

    Samma med tal, blir barnet förstådd vad vissa inte motivationen. Min ena var sån, han brydde sig inte pm att rätta tal som vi förstod. Han vägrade f ö rita alls på 4-årskontrollen och är än idag kass på det (12-år)

    Toalettbesök har ju mycket att göra med magens skick. Min 8-åring med tjorvig mage vill ofta att vi dubbelkollar efter toabesök eller iaf är i närheten så hon kan ropa vid behov.

    Inget av det du skriver är i sig alarmerande men är totalbilden att allt är senare än genomsnittet bör man kolla upp det. Hur fungerar kompis-relationer? Finmotorik? Inlärning när barnet är motiverat?

    Det där med farmor/farfar/mormor/morfar har tidigt mina barn länge stt då ihop. Det är på något sätt så abstrakt att jag varit liten att de inte kan se familjen framför sig. 10-åringen frågade så sent som för någon vecka sen hur många syskon jag har och då träffar de ändå mina syskon relativt ofta.
    Håller med
  • Anonym (ghhk)

    Barn är olika. Jag har många och de skiljer sig rejält åt i utvecklingen trots samma föräldrar. Mina grabbar, 4 o 6 år, är ohyggligt lata och spelar gärna dum bara för att slippa undan vissa saker. Hemma kan inte 4-åringen skära en falukorv i bitar, men på förskolan så skalar han sin egen potatis. 6-åringen kan se ut som en fågelholk om jag ber honom hämta något "på vilket bord?" *tittar på stolen *tittar under bordet osv... men jag vet att han bara spelar.

    Så förskolan har inte larmat? Tycker att dom borde ha gjort det om han inte kan klä på sig själv. Här larmar dom redan vid 3 år om påklädningen inte fungerar.

Svar på tråden Vanligt för sexåring?