• Anonym (Host)

rethosta av värme/ac/temperaturskiftningar?

Haft rethosta i en månad nu. Hade halsont när jag flög ner till spaningen en månad sen. Spanien med varmt, fuktigt, lite blåsigt väder och då och då ac I bilen och på rummet, iskallt bad i hav där jag blev helt frusen så fingrarna blev blå, svettigt då och då och kallt i havet.

Kan temperaturskiftningar skapa rethosta eller är det halsont som jag hade innan jag åkte som skapat detta?

• Svar på tråden rethosta av värme/ac/temperaturskiftningar?
  • Madde 35

Haft likadant och har också vart utomlands. ( mitt i denna svenska värmen haha ) Jag har haft min hosta sen mitten av maj ungefär. Den blir lite bättre men sen plötsligt blir det en jävla hosta igen. Har fortfarande hosta speciellt på nätterna och ja jag är rätt övertygad om att du har rätt. In från värme och snabbt på med ac i bilen. Flygplan och ac på rummet. Det blir sån kontrast för kroppen hela tiden.

• Anonym (Host)
    Madde 35 skrev 2018-07-31 23:52:16 följande:

Haft likadant och har också vart utomlands. ( mitt i denna svenska värmen haha ) Jag har haft min hosta sen mitten av maj ungefär. Den blir lite bättre men sen plötsligt blir det en jävla hosta igen. Har fortfarande hosta speciellt på nätterna och ja jag är rätt övertygad om att du har rätt. In från värme och snabbt på med ac i bilen. Flygplan och ac på rummet. Det blir sån kontrast för kroppen hela tiden.

Ja exakt den blir bättre ett par dagar och SEB kommer den igen!

Har du gått till doktorn eller är det bara att vänta ut detta? Jag har inga andra förkylningssymtom förutom halsont innan jag åkte.
  • AndreaBD

Jag hostar jättemycket sedan en och en halv vecka. Hade även andra förkylningssymtom och mår fortfarande allmänt lite dålig. Vi har AC (luftvärmepump) i huset och min man misstänker att det kan påverka. Ändå misstänker jag egentligen snarare en bakteriell infektion då snoret är gult.

• Madde 35
    Anonym (Host) skrev 2018-08-01 00:07:46 följande:

Ja exakt den blir bättre ett par dagar och SEB kommer den igen!

Har du gått till doktorn eller är det bara att vänta ut detta? Jag har inga andra förkylningssymtom förutom halsont innan jag åkte.

Har ringt Vc och fått cocciliana utskrivet. Men funderar på att gå dit om det inte ger med sig snart. Så jävla jobbigt när det aldrig tar slut. Xtra jobbigt i värmen kanske?
  • Anonym (Host)
    AndreaBD skrev 2018-08-01 00:18:31 följande:

Jag hostar jättemycket sedan en och en halv vecka. Hade även andra förkylningssymtom och mår fortfarande allmänt lite dålig. Vi har AC (luftvärmepump) i huset och min man misstänker att det kan påverka. Ändå misstänker jag egentligen snarare en bakteriell infektion då snoret är gult.

Jag blir täppt ibland och lite snuvig och nyser men känner mig inte förkyld. I Spanien fick jag dock en dag lite halsont och kliade i örat och sen hosta igen. Konstigt bara. Kanshe bara en svag förkylning då som är seg??
  • Madde 35
    AndreaBD skrev 2018-08-01 00:18:31 följande:

Ja men va sjutton haha. Mitt snor jag harklar upp har vart grönt i omgångar. Kanske dax att ringa Vc igen.
  • Anonym (Host)
    Madde 35 skrev 2018-08-01 00:18:52 följande:

Har ringt Vc och fått cocciliana utskrivet. Men funderar på att gå dit om det inte ger med sig snart. Så jävla jobbigt när det aldrig tar slut. Xtra jobbigt i värmen kanske?

Hjälper det?

Ja jag tycker värmen gör det jobbigare. Detta att svettas och sen bli kall på det kam ju inte vara bra.
  • Madde 35

Ts du är säker på att du inte är allergisk? Man kan få även hosta då.

• Madde 35
    Anonym (Host) skrev 2018-08-01 00:21:33 följande:

Hjälper det?

Ja jag tycker värmen gör det jobbigare. Detta att svettas och sen bli kall på det kam ju inte vara bra.

Ja lite tycker jag det hjälper. Fast mest hjälper nästan bisolvon.
  • AndreaBD
    Madde 35 skrev 2018-08-01 00:20:28 följande:
    Ja men va sjutton haha. Mitt snor jag harklar upp har vart grönt i omgångar. Kanske dax att ringa Vc igen.
    Grönt är ändå ganska normalt. Kanske ett virus som dock inte behöver vara långvarigt. Men gult brukar vara bakterier.
  • Anonym (Host)
    Anonym (H) skrev 2018-08-01 11:17:52 följande:

Det kan vara allergi.

Har också tänkt på det men vad för allergi är det från Spanien och till Sverige igen? Damm?
  • Anonym (Sjuk två ggr)

Så är min teori.. på nu 4 v har jag varit sjuk i två omgångar med hosta, halskli. Nu sista svängen med nästäppa och rinnsnuva. Det har ju varit otroligt varmt. Vi har haft AC på hemma i det rum där vi alltid är. Vi åker även mycket bil (AC).

Ingen feber men kännt mig låg/febrig.

Tar cocillana, mollipect, kortisonnässpray, bricanyl.

• Anonym (Host)
    Anonym (Sjuk två ggr) skrev 2018-08-01 12:15:04 följande:

Så är min teori.. på nu 4 v har jag varit sjuk i två omgångar med hosta, halskli. Nu sista svängen med nästäppa och rinnsnuva. Det har ju varit otroligt varmt. Vi har haft AC på hemma i det rum där vi alltid är. Vi åker även mycket bil (AC).

Ingen feber men kännt mig låg/febrig.

Tar cocillana, mollipect, kortisonnässpray, bricanyl.

Ja tror det faktum att man svettas hela tiden och efter det blir kall gör att hostan blir långdragen
  • klyban
    Anonym (Host) skrev 2018-07-31 23:32:50 följande:
    Haft rethosta i en månad nu. Hade halsont när jag flög ner till spaningen en månad sen. Spanien med varmt, fuktigt, lite blåsigt väder och då och då ac I bilen och på rummet, iskallt bad i hav där jag blev helt frusen så fingrarna blev blå, svettigt då och då och kallt i havet.

Kan temperaturskiftningar skapa rethosta eller är det halsont som jag hade innan jag åkte som skapat detta?

Det är inte direkt värmeskillnaderna som ger en det jobbiga i halsen.
    Utan säkert för att AC-luft är extremt torr.

hur många meter var det?
  • Anonym (Host)
    Anonym (H) skrev 2018-08-01 20:04:20 följande:

Hur har det gått?

Har börjat knapra på vitlök för att se om det kan ta kål på ev virus. Funderar över din allergi-teori då jag ibland nyser och blir lite snuvig. Det växlar mellan torr/rethosta (som ibland känns slemmig men inget kommer upp) och kliar i öra och hals. Men kan inte komma på vad jag skulle kunna vara allergisk mot i både Sverige och Spanien. När jag sover är det bra det börjar efter morgonkaffet!
Svar på tråden rethosta av värme/ac/temperaturskiftningar?