• Anonym (Lisa)

Läkaren frågade ut mig

Är mycket på sjukhus och har nyligen fyllt 18, men trots min ålder är jag väldigt mogen, tycker dock inte att jag blev bra mottagen av läkaren och det känns som att det bara ska tänkas om "sex och pirr"

Hon frågade iallafall om jag var gift, och hade barn? Isåfall hur många? Om jag dricker mycket alkohol, vad jag studerar och varför, om jag har sex ofta eller partner.

Blev riktigt utfrågad och hon tyckte jag var "snofsig"

Varför är så många läkare sådär.

Var dessutom där för mitt öra och inte psykologiska utredningar.

• Svar på tråden Läkaren frågade ut mig
  • Glinda från Oz
    AndreaBD skrev 2018-08-03 12:03:12 följande:

Jag förstår inte varför du retar dig på det! Det är klart att det finns anledning att fråga sånt, de gör det inte för skojs skull. Frågor om sex kan vara nödvändiga, om det kan vara något gynekologiskt, t.ex. en graviditet. Frågor så som om man har en partner eller jobbar kan också vara viktiga. Tänk om man blir sämre och inte riktigt kan ta hand om sig själv. Då gör det skillnad om man bor själv eller inte. Om man jobbar kan vara viktigt när det gäller sjukskrivning. De frågar kanske inte bara för just nu, utan ska ha informationen i journalen.

Nu var det inget gynekologiskt utan ts öra som undersöktes. Blir det aktuellt med sjukskrivning mm får de frågade. Vårdpersonal är människor som alla andra och vissa är nyfikna av sig.
  • Anonym (anonym)

En gång när jag sökte för trötthetssymptom på vårdcentralen frågade läkaren om jag hade pojkvän. 

En annan gång när jag hade försökt begå självmord och sedan hamnat på akutpsyk, frågade den läkaren om jag hade pojkvän. 

• Anonym (Tyra)

Jag har varit med om samma, dock under mitt sista besök på ungdomsmottagningen där jag fick p-piller utskrivna för min kraftiga mens.

"Har du en pojkvän?" -Nej
    "Är du sexuellt aktiv?" -Nej...
    "Är du intresserad av tjejer?" -Öh, nej...
    "Det är inget fel med att experimentera." -Nej, jag vet, men jag är fullkomligt ointresserad, jag är asexuell.
    "Jaha, men onanerar du? Det är inget fel med att onanera och upptäcka sig själv, det är t.o.m. hälsosamt!" Och blaaaa blaaa blaaa. Hon malde på i TRETTIO MINUTER. Tillslut satt jag bara tyst för jag orkade inte.

Lämnade mötet äcklad och förvirrad, hoppas att jag aldrig behöver vara med om en sådan utfrågning igen.

• Anonym (Tyra)
    Anonym (Tyra) skrev 2018-08-03 18:13:29 följande:
    Jag har varit med om samma, dock under mitt sista besök på ungdomsmottagningen där jag fick p-piller utskrivna för min kraftiga mens.

"Det är inget fel med att experimentera." -Nej, jag vet, men jag är fullkomligt ointresserad, jag är asexuell.
    "Jaha, men onanerar du? Det är inget fel med att onanera och upptäcka sig själv, det är t.o.m. hälsosamt!" Och blaaaa blaaa blaaa. Hon malde på i TRETTIO MINUTER. Tillslut satt jag bara tyst för jag orkade inte.

Lämnade mötet äcklad och förvirrad, hoppas att jag aldrig behöver vara med om en sådan utfrågning igen.
    Nu när jag tänker efter...jag nämnde att jag var asexuell innan hon frågade om jag inte var intresserad av tjejer istället, hon malde sedan på om att det kanske skulle vara nåt att testa. 

Urk.
  • AndreaBD
    Anonym (Tyra) skrev 2018-08-03 18:13:29 följande:

Nåja, det kanske var lite väl ambitiöst, men de gör ju säkert det för att det förekommer att tjejer kan behöva den informationen och att de inte vågar fråga.
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2018-08-03 17:53:28 följande:

En gång när jag sökte för trötthetssymptom på vårdcentralen frågade läkaren om jag hade pojkvän. 

En annan gång när jag hade försökt begå självmord och sedan hamnat på akutpsyk, frågade den läkaren om jag hade pojkvän. 

Då ÄR det väl relevant om du bor ensam eller om du har någon nära till hands om du behöver hjälp/stöd.
  • AndreaBD
    Glinda från Oz skrev 2018-08-03 17:12:48 följande:
    Nu var det inget gynekologiskt utan ts öra som undersöktes. Blir det aktuellt med sjukskrivning mm får de frågade. Vårdpersonal är människor som alla andra och vissa är nyfikna av sig.
    Jag tror inte ett dugg på att de skulle fråga sånt av nyfikenhet. De har säkert en rutin vilka frågor de ska ställa, eftersom dessa uppgifter kan behövas. Visst, man kan fråga saker senare, men om det nu skulle hända att någon blir medvetslös, har väldigt ont eller annat besvärligt, så kan man kanske inte längre fråga personen.
  • Aniiee
    AndreaBD skrev 2018-08-03 18:56:02 följande:
    Jag tror inte ett dugg på att de skulle fråga sånt av nyfikenhet. De har säkert en rutin vilka frågor de ska ställa, eftersom dessa uppgifter kan behövas. Visst, man kan fråga saker senare, men om det nu skulle hända att någon blir medvetslös, har väldigt ont eller annat besvärligt, så kan man kanske inte längre fråga personen.
    Det frågas definitivt många frågor av nyfikenhet av sjukvårdspersonal. De har så klart rutinfrågor men frågan om relevans ligger högt upp i etikläran för dem. Jag har fått massor av helt irrelevanta frågor av sjukvårdspersonal. Dock är jag själv så pass luttrad och dessutom upplärd (av min mormor) att alltid fråga efter frågans relevans om jag inte själv kan se den och neka till att svara om frågan är uppenbart irrelevant.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • AndreaBD
    Aniiee skrev 2018-08-03 19:10:09 följande:
    Det frågas definitivt många frågor av nyfikenhet av sjukvårdspersonal. De har så klart rutinfrågor men frågan om relevans ligger högt upp i etikläran för dem. Jag har fått massor av helt irrelevanta frågor av sjukvårdspersonal. Dock är jag själv så pass luttrad och dessutom upplärd (av min mormor) att alltid fråga efter frågans relevans om jag inte själv kan se den och neka till att svara om frågan är uppenbart irrelevant.
    Okej... jag har personligen inte varit med om det. Var också hos läkare idag som frågade om jag jobbar eller studerar. Och jag tänker då direkt att han vill veta om jag behöver bli sjukskriven. Hittills har jag bara varit med om någorlunda relevanta frågor.
  • Mullbär

Sist jag var hos läkare blev jag väldigt stressad av att denne frågade väldigt utförligt om min bakgrund eftersom jag hade en kort akuttid och ville komma till det relevanta och gärna hinna fråga om några andra saker som besvärade mig också, då kändes det väldigt drygt att svara på saker om uppväxten och speciellt så blev han intresserad av ett genetiskt ärftligt fel jag har som inte alls var relevant (hand vs magbesvär) men det var något så himla ovanligt att han blev superintresserad o tillomed skrev ner namnet på mitt fel o ville titta närmare på det.. Något som jag fick utrett för 20 år sen liksom.. Men det verkade som att han ville fråga lite utförligt om min bakgrund eftersom vi inte setts förut och ville väl skapa sig en uppfattning om mig..

• Anonym (fel fråga)
    AndreaBD skrev 2018-08-03 18:53:51 följande:
    Då ÄR det väl relevant om du bor ensam eller om du har någon nära till hands om du behöver hjälp/stöd.

Vill man veta om patienten har närstående som kan stötta så är det det man ska fråga om. Att specifikt fråga om personen har en kärleksrelation med någon av ett visst kön är inte relevant. Det är dessutom blåögt att anta att en partner per automatik är stöttande. Det tror jag att du har hängt tillräckligt mycket på familjeliv för att ha blivit varse.
  • Anonym (Dick)

Hon kanske ä flata? Du skulle pröva å va kille...

• AndreaBD
    Anonym (fel fråga) skrev 2018-08-04 08:50:16 följande:

Vill man veta om patienten har närstående som kan stötta så är det det man ska fråga om. Att specifikt fråga om personen har en kärleksrelation med någon av ett visst kön är inte relevant. Det är dessutom blåögt att anta att en partner per automatik är stöttande. Det tror jag att du har hängt tillräckligt mycket på familjeliv för att ha blivit varse.
    I teorin. BARA i teorin. I praktiken kan det mycket väl fungera betydligt bättre att inte springa varje 5 minuter och fråga patienten något mer. Särskilt i sjukvården när folk kanske inte mår bra. Jag skulle bli ganska irriterad om folk kom med nya frågor stup i kvarten. Då föredrar jag verkligen om de tar allt som kan vara relevant i början.
  • Physalis

Jag tror man får ha en nykter syn på sånt här. Det är väldigt naivt att tro att all vårdpersonal är goda människor som bara försöker göra sitt bästa, det kan såklart finnas perversa typer och de som är gränslöst nyfikna. Samtidigt vet man som patient inte alltid vad är relevant.

Som t ex blindtarms exemplet, den tjejen kanske visste att det var blindtarmen som det var fel på men läkaren kan inte förutsätta att patienten har den kollen. Det kan också handla om att behandlingen kan påverka en graviditet. Därför måste kanske läkaren ställa många frågor som verkar onödiga för just dig, när det för någon annan behövs dessa frågor för att gräva fram att patienten visst har varit med om omständigheter som kan resultera i graviditet.

Av egen erfarenhet av arbete med människor så stöter man på alla möjliga smarta och osmarta människor. Alla människor har inte lika bra minne eller samma hjärnkapacitet som en själv. Läkaren kan omöjligt veta om just man själv är sanningsenlig, normalbegåvad och med fullgott minne.

Därför är ett väldigt gott råd precis som flera redan sagt, att fråga om relevansen av frågan.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (ebba)

Vårdpersonal är inte automatiskt socialt kompetenta.

När jag väntade första barnet hade jag hemsk underlivsklåda(nu vet jag att jag får kronisk svamp varje gång jag är gravid) och jag gick till en vikarierande BM för att kolla läget. Innan hon konstaterat svamp var hon mer inne på att jag nog hade en könssjukdom(jag var ju så ung...18 år) och började fråga ut mig om mitt sexliv. Hon ville absolut testa mig för allt möjligt eftersom hon inte gick med på att jag bara haft sex med min pojkvän(nu man) och han bara haft sex med mig. Hon sa rakt ut att "det är väldigt ovanligt med så få partners så jag tror nog att du ljuger". Som tur var hade jag en bra ordinarie BM.

Jag fick många okänsliga kommentarer när jag fick mitt första missfall(första graviditeten och jag var 18 år). "Var inte ledsen, det är bara en cellklump och inget barn", "Nu när du är så ung så var det nog för det bästa", "Men se det positivt, nu kan du ju börja dricka igen"(drack inte och gör inte idag heller). 

Men störst problem har jag med läkare som inte kan gå ur läkarrollen privat. Många av mina barns kompisars föräldrar är läkare och flera av dem verkar se alla människor som patienter och kan ställa väldigt närgångna och olämpliga frågor i lekparken när ungarna leker : "Så hur många barn ska ni ha egentligen?"(vi har 4), "Har ni fått ordentlig preventivmedelsupplysning?".

• scanmia

Berätta för läkaren att du känner dig obekväm med de frågor som får dig att göra det. Gör det på ett neutralt sätt så att de kan få feedback om sina bed side manners. Det är svårt att bli bättre om man inte vet vilken utgångspunkt man har. Det ger också läkaren en möjlighet att prioritera ev känsliga frågor mot hur viktig informationen är.

En annan aspekt att ha i åtanke är att patienter faktiskt har visats få bättre vård om läkaren ser dem som en person som de har en relation med. Utfallet av operationer är bättre om vårdteamet har småpratat lite med patienten innan. Min man genomgick en större operation för ett par år sedan och flera av operationsteamet kom och presenterade sig och pratade om familj, sport, politik och skojade med våra barn av just den anledningen. De hade det som rutin på det sjukhuset.

• Anonym (P)
    Aniiee skrev 2018-08-03 19:10:09 följande:

Du igen.. Som tydligen vet allt om hur vården fungerar och framför allt sena aborter? Att du orkar tro hela tiden.
  • Physalis
    Anonym (P) skrev 2018-08-04 17:11:46 följande:

Du igen.. Som tydligen vet allt om hur vården fungerar och framför allt sena aborter? Att du orkar tro hela tiden.

Du måste skämta?

Hon skrev ett väldigt gott råd på ett väldigt neutralt och sakligt vis. Och har i huvudtaget inte nämnt sena aborter eller nämnt något om hur vården fungerar i den här tråden.

Ska du nödvändigtvis kritisera en person kanske du ska göra det i rätt sammanhang.
    Korrekturläser som en kratta
  • Glinda från Oz
    AndreaBD skrev 2018-08-03 18:56:02 följande:

Varför skulle det vara viktigt hur ofta någon har sex om personen blir medvetslös?
  • AndreaBD
    Glinda från Oz skrev 2018-08-06 14:32:01 följande:
    Varför skulle det vara viktigt hur ofta någon har sex om personen blir medvetslös?
    Naturligtvis kan det också finnas situationer då man inte behöver den informationen, men poängen är väl att det också kan finnas situationer då man behöver den.
Svar på tråden Läkaren frågade ut mig