• Anonym (Lisa)

Läkaren frågade ut mig

Är mycket på sjukhus och har nyligen fyllt 18, men trots min ålder är jag väldigt mogen, tycker dock inte att jag blev bra mottagen av läkaren och det känns som att det bara ska tänkas om "sex och pirr"

Hon frågade iallafall om jag var gift, och hade barn? Isåfall hur många? Om jag dricker mycket alkohol, vad jag studerar och varför, om jag har sex ofta eller partner.

Blev riktigt utfrågad och hon tyckte jag var "snofsig"

Varför är så många läkare sådär.

Var dessutom där för mitt öra och inte psykologiska utredningar.

• Svar på tråden Läkaren frågade ut mig
  • Glinda från Oz
    AndreaBD skrev 2018-08-03 12:03:12 följande:

Jag förstår inte varför du retar dig på det! Det är klart att det finns anledning att fråga sånt, de gör det inte för skojs skull. Frågor om sex kan vara nödvändiga, om det kan vara något gynekologiskt, t.ex. en graviditet. Frågor så som om man har en partner eller jobbar kan också vara viktiga. Tänk om man blir sämre och inte riktigt kan ta hand om sig själv. Då gör det skillnad om man bor själv eller inte. Om man jobbar kan vara viktigt när det gäller sjukskrivning. De frågar kanske inte bara för just nu, utan ska ha informationen i journalen.

Nu var det inget gynekologiskt utan ts öra som undersöktes. Blir det aktuellt med sjukskrivning mm får de frågade. Vårdpersonal är människor som alla andra och vissa är nyfikna av sig.
  • Anonym (anonym)

En gång när jag sökte för trötthetssymptom på vårdcentralen frågade läkaren om jag hade pojkvän. 

En annan gång när jag hade försökt begå självmord och sedan hamnat på akutpsyk, frågade den läkaren om jag hade pojkvän. 

• Anonym (Tyra)

Jag har varit med om samma, dock under mitt sista besök på ungdomsmottagningen där jag fick p-piller utskrivna för min kraftiga mens.

"Har du en pojkvän?" -Nej
    "Är du sexuellt aktiv?" -Nej...
    "Är du intresserad av tjejer?" -Öh, nej...