• Anonym (Katt)

    Skulle ni överväga att göra abort ifall ni kunde få reda på om barnet var en psykopat?

    Om det fanns möjlighet att få reda på i början av graviditeten om ens barn skulle födas till en psykopat, skulle ni då överväga att göra en abort.

    Ofta överväger ju kvinnor att göra abort om barnet kommer bli förståndshandikappat t ex, men skulle det finnas samma tankar om det handlade om psykopati? Psykopater medför ju ofta skada för andra människor pga deras totala brist på empati, ansvarslöshet, lögnaktighet osv. Många blir kriminella dessutom.

    Det är bara en fråga som ploppade upp, så döm mig inte för att tycka si eller så, jag är rätt så neutral i frågan. Men är nyfiken på om någon har en åsikt om det?

  • Svar på tråden Skulle ni överväga att göra abort ifall ni kunde få reda på om barnet var en psykopat?
  • Glinda från Oz

    Psykopati är en förändring i hjärnan, det är många högt uppsatta i näringslivet som är psykopater, de har aldrig mördat någon, skadat någon mm Man ska inte tro på veckotidningar, filmer mm när det kommer till sånt här.

  • Anonym (Katt)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-04 01:26:55 följande:

    Psykopati är en förändring i hjärnan, det är många högt uppsatta i näringslivet som är psykopater, de har aldrig mördat någon, skadat någon mm Man ska inte tro på veckotidningar, filmer mm när det kommer till sånt här.


    Statistik säger i alla fall att hela 20-25 % av alla fångar är psykopater medan mindre än 1 % av befolkningen tros vara psykopater! Det säger en del om den här personlighetsstörningen.

    Att en del av dem är högt uppsatta chefer beror nog mycket på att de är så orädda och okänsliga, att de inte bryr sig om att de trycker ner andra, och på så vis når högt. Samt att de förstås är charmiga och trevliga utåt sett. Det klart att det finns de som kan fungera hyfsat normalt också, men dessa är nog få.


  • Anonym (Man)
    Anonym (Katt) skrev 2018-08-03 22:49:05 följande:

    Ja det är ju just det draget som psykopater i regel har, att de är charmerande och trevliga. Det är det som gör dem extra luriga eftersom de samtidigt helt saknar empati.


    Vad spelar det för roll om de saknar empati om de är trevliga?
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Xyz) skrev 2018-08-03 18:16:47 följande:

    Psykopati är inte som en kromosomavvikelse eller så. 


     


    Meriall skrev 2018-08-03 18:34:45 följande:

    Nu antar jag att i detta fall skulle man hittat en gen för detta...


    Det kommer inte att dröja jättelänge innan man kan förutsäga risken även för komplexa sjukdomar på samma sätt som vi idag kan göra med t.ex. downs syndrom eller cystisk fibros. Flaskhalsen är datorernas processorhastigheter, men den dag de klarar av att hantera tillräckligt stora mängder genetiskt material kommer vi kunna kartlägga genetiken bakom vilken sjukdom/syndrom/åkomma som helst på några veckor. Min personliga gissning är att vi är där inom 50 år.


    Däremot kommer man sällan att få ett ja-eller-nej-svar på ett sådant test eftersom miljöfaktorer också har stor betydelse. Antagligen skulle man få en sannolikhetsuppskattning, precis som vid KUB-testet (test för downs syndrom). Förmodligen kommer man, när detta blir verklighet, också ha lärt sig mycket mer om vilka miljöfaktorer som spelar in för utvecklingen och hur man förebygger t.ex. psykisk ohälsa och krimialitet hos psykopater. Vid det laget kommer kanske föräldrarna få höra att deras barn kommer att födas med en extrem känslighet, men också med stor sannolikhet att få ett liv med framgång och lycka, och istället för abort kommer de kanske erbjudas en utbildning anpassad för föräldrar med barn som är precis som deras.

    Men för att svara på frågan: nej, det vore både oetiskt och dåligt för vår art. Narcissistisk och antisocial personlighetsstörning är extremändarna av ett normalspektrum. Vi är alla mer eller mindre narsissistiska och antisociala. Gör man sig av med de mest extrema så flyttas gränserna för vad vi anser är normalt mot mitten, och till slut finns bara mitten kvar och den genetiska mångfalden hos människan är för evigt utplånad. 
  • Physalis

    Jag skulle göra abort för att undvika alla typer av sjukdomar och tillstånd som hindrar barnet och/eller dess omgivning att leva drägliga liv.


    Korrekturläser som en kratta
  • uffe 2
    Anonym (Xyz) skrev 2018-08-03 18:16:47 följande:

    Psykopati är inte som en kromosomavvikelse eller så. Jag skulle vilja ställa frågan till dig som startade tråden:

    Hur många människor tror du får svart på vitt att dom är psykopater?

    Hur många av dom människor som vi TROR är psykopater, är egentligen det?

    Psykopaten har blivit en snackis vid kaffebordet. Ingen jävel känner ju en person som de fakto är psykopat.

    Starta tråden "Skulle ni överväga att göra abort ifall ni kunde få reda på om barnet hade autism/adhd" i stället, så skulle du få höra på lite intressanta åsikter.


    Jag har bara träffat en riktig psykopat och de är min egen mor. Psykopater idag förväxlas ofta med människor som har psykopatiska tendenser i form av olösta barndomskänslor o.s.v. men den riktiga psykopaten är något helt annat.
  • Anonym (Man)
    uffe 2 skrev 2018-08-04 15:56:20 följande:

    Jag har bara träffat en riktig psykopat och de är min egen mor. Psykopater idag förväxlas ofta med människor som har psykopatiska tendenser i form av olösta barndomskänslor o.s.v. men den riktiga psykopaten är något helt annat.


    Berätta mer. Hur var hon att växa upp med? Hur är er relation idag?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Xyz) skrev 2018-08-03 18:16:47 följande:

    Psykopati är inte som en kromosomavvikelse eller så. Jag skulle vilja ställa frågan till dig som startade tråden:
    Hur många människor tror du får svart på vitt att dom är psykopater?
    Hur många av dom människor som vi TROR är psykopater, är egentligen det?
    Psykopaten har blivit en snackis vid kaffebordet. Ingen jävel känner ju en person som de fakto är psykopat.

    Starta tråden "Skulle ni överväga att göra abort ifall ni kunde få reda på om barnet hade autism/adhd" i stället, så skulle du få höra på lite intressanta åsikter.


    "Psykopati är inte som en kromosomavvikelse eller så"
    Det har du rätt i, riktiga psykopater har avvikelser i hjärnan så att de inte har någon förmåga att känna skam, empati, samvete, andra är snarlika men får ses bara som sociopater och får diagnosen antisocial personlighetsstörning eller borderline.
    Det skulle inte förvåna mej om några med sociopat drag får diagnosen grav ADHD.

    Jag hänger inte med i ditt resonemang, "Ingen jävel känner ju en person som de fakto är psykopat." fel, det finns ju de som har diagnosen och vilka vi tror är psykopater, snackisen vid kaffebordet är inte relevant för det är ju inte riktigt så man sätter diagnos på ett foster och psykopater slutar ju inte att existera bara för att du inte vet vem som är psykopat eller inte.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Man) skrev 2018-08-03 17:45:59 följande:
    Smarta psykopater är i regel trevliga om du vet hur du ska hantera dem. Jag skulle absolut inte vilja att min kvinna gjorde abort för en sådan sak
    ja, de får diagnosen antisocial personlighetsstörning för att de är jättetrevliga.
  • KlunsSmurfen
    Pentra skrev 2018-08-03 18:51:33 följande:

    Ja, det hade jag gjort. Jag hade definitivt velat försöka att ge barnet ett bättre start och ett bättre liv än att leva som psykopat; och även med det i åtanke att då också skona alla de som sedan skulle komma in i denna persons liv. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Hur menar du nu? Vissa med grav ADHD får bo på hem för att ingen klarar av att hantera dem men psykopatbarnet ger man bara lite mer kärlek så blir det bra?
    Psykopatbarnet kanske får en bra start men den kommer fortfarande ha fortfarande fel på den moraliska kompassen så omgivningen kommer inte att bli skonad.
  • KlunsSmurfen
    Glinda från Oz skrev 2018-08-04 01:26:55 följande:

    Psykopati är en förändring i hjärnan, det är många högt uppsatta i näringslivet som är psykopater, de har aldrig mördat någon, skadat någon mm Man ska inte tro på veckotidningar, filmer mm när det kommer till sånt här.


    Det är ju lika logiskt som att HSP skulle vara autism, om psykopaten aldrig gjort någon illa så är ju inte personen en psykopat.
    Psykopater kör över de som står i vägen och drar sig inte för att utnyttja och manipulera. De som är högt uppsatta i näringslivet har högre intelligens och det underlättar om man vill komma undan.

    "Man ska inte tro på veckotidningar, filmer mm när det kommer till sånt här."
    Man ska inte tro på allt folk skriver på forum heller.
  • KlunsSmurfen
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-04 09:29:43 följande:
    Det kommer inte att dröja jättelänge innan man kan förutsäga risken även för komplexa sjukdomar på samma sätt som vi idag kan göra med t.ex. downs syndrom eller cystisk fibros. Flaskhalsen är datorernas processorhastigheter, men den dag de klarar av att hantera tillräckligt stora mängder genetiskt material kommer vi kunna kartlägga genetiken bakom vilken sjukdom/syndrom/åkomma som helst på några veckor. Min personliga gissning är att vi är där inom 50 år.


    Däremot kommer man sällan att få ett ja-eller-nej-svar på ett sådant test eftersom miljöfaktorer också har stor betydelse. Antagligen skulle man få en sannolikhetsuppskattning, precis som vid KUB-testet (test för downs syndrom). Förmodligen kommer man, när detta blir verklighet, också ha lärt sig mycket mer om vilka miljöfaktorer som spelar in för utvecklingen och hur man förebygger t.ex. psykisk ohälsa och krimialitet hos psykopater. Vid det laget kommer kanske föräldrarna få höra att deras barn kommer att födas med en extrem känslighet, men också med stor sannolikhet att få ett liv med framgång och lycka, och istället för abort kommer de kanske erbjudas en utbildning anpassad för föräldrar med barn som är precis som deras.

    Men för att svara på frågan: nej, det vore både oetiskt och dåligt för vår art. Narcissistisk och antisocial personlighetsstörning är extremändarna av ett normalspektrum. Vi är alla mer eller mindre narsissistiska och antisociala. Gör man sig av med de mest extrema så flyttas gränserna för vad vi anser är normalt mot mitten, och till slut finns bara mitten kvar och den genetiska mångfalden hos människan är för evigt utplånad. 
    NPD är inte medfött och ska egentligen inte få finnas i vårat samhälle eftersom det handlar om traumatiserade barn, om alla barn hade fått en bättre uppväxt hade vi utrotat NPD.

    De som har en medfödd störning och kvalar som sociopat/psykopat är så pass långt ifrån det normala att de får diagnosen personlighetsstörning, de kan få normala ungar men de är ju inte så snälla med dem så ungarna riskerar ju att bli sociopater/NPD.

    Handikappade barn blir en större belastning för samhället men det är inte värre än att övriga får visa lite medmänsklighet och anstränga sig lite mer så får de bättre livskvalitet men den genetiska mångfalden som du vill bevara är inte riktigt samma sak, den förstör samhället och andra människors liv. Jag tror inte att det existerar någon psykopat som inte på ett eller annat sätt misshandlar sin kvinna så jag förstår inte hur du tänker.
  • Mascaraklumpar
    KlunsSmurfen skrev 2018-08-04 17:43:10 följande:
    NPD är inte medfött och ska egentligen inte få finnas i vårat samhälle eftersom det handlar om traumatiserade barn, om alla barn hade fått en bättre uppväxt hade vi utrotat NPD.

    De som har en medfödd störning och kvalar som sociopat/psykopat är så pass långt ifrån det normala att de får diagnosen personlighetsstörning, de kan få normala ungar men de är ju inte så snälla med dem så ungarna riskerar ju att bli sociopater/NPD.

    Handikappade barn blir en större belastning för samhället men det är inte värre än att övriga får visa lite medmänsklighet och anstränga sig lite mer så får de bättre livskvalitet men den genetiska mångfalden som du vill bevara är inte riktigt samma sak, den förstör samhället och andra människors liv. Jag tror inte att det existerar någon psykopat som inte på ett eller annat sätt misshandlar sin kvinna så jag förstår inte hur du tänker.
    Den genetiska ärftligheten för NPD är faktiskt ganska hög, men självklart är miljön också jätteviktig

    Angående det sista så kan man kanske jämföra det med IQ;  vi har definierat intellektuell funktionsnedsättning som att ha ett iq lägre än 2 standardavvikelsser från medel (2% av befolkningen). Skulle vi ha sett till att dessa 2 procent aldrig fötts, skulle det fortfarande finnas en grupp på 2% som ligger lägst (de 2% som låg näst lägst förut). Samtidigt skulle hela normalfördelningskurvan högerförskjutas och avståndet mellan medel och dessa 2% skulle vara detsamma som innan. Fortsätter man utrota dessa grupper har man ganska snart börjat utrota även människor som idag skulle ha ansetts helt normalbegåvade. Eftersom vi i princip bedömer EQ på samma sätt som IQ och det är en kontrinuerlig skala, så måste det alltid finnas en grupp som ligger lägst. 
  • KlunsSmurfen
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-05 09:37:21 följande:
    Den genetiska ärftligheten för NPD är faktiskt ganska hög, men självklart är miljön också jätteviktig

    Angående det sista så kan man kanske jämföra det med IQ;  vi har definierat intellektuell funktionsnedsättning som att ha ett iq lägre än 2 standardavvikelsser från medel (2% av befolkningen). Skulle vi ha sett till att dessa 2 procent aldrig fötts, skulle det fortfarande finnas en grupp på 2% som ligger lägst (de 2% som låg näst lägst förut). Samtidigt skulle hela normalfördelningskurvan högerförskjutas och avståndet mellan medel och dessa 2% skulle vara detsamma som innan. Fortsätter man utrota dessa grupper har man ganska snart börjat utrota även människor som idag skulle ha ansetts helt normalbegåvade. Eftersom vi i princip bedömer EQ på samma sätt som IQ och det är en kontrinuerlig skala, så måste det alltid finnas en grupp som ligger lägst. 
    "Den genetiska ärftligheten för NPD är faktiskt ganska hög, men självklart är miljön också jätteviktig"
    Källa?
    Jag tror inte att du vet vad NPD är.

    "Eftersom vi i princip bedömer EQ på samma sätt som IQ och det är en kontrinuerlig skala, så måste det alltid finnas en grupp som ligger lägst."
    Man kan inte alltid alltid använda det sluttande planet som argument, speciellt inte när det handlar om extrema avvikelser.
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-04 09:29:43 följande:
    [...]Vi är alla mer eller mindre narsissistiska och antisociala. [...]
    mer eller mindre, en mening som inte säger något.
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-04 09:29:43 följande:
    [...]Flaskhalsen är datorernas processorhastigheter[...]
    källa?
  • Mascaraklumpar
    KlunsSmurfen skrev 2018-08-05 11:34:13 följande:
    "Den genetiska ärftligheten för NPD är faktiskt ganska hög, men självklart är miljön också jätteviktig"
    Källa?
    2 artiklar som borde gå att öppna i fulltext:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3606922/

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3181941/

    2 förslag på sökningar på pubmed om du själv vill leta upp fler:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/


    KlunsSmurfen skrev 2018-08-05 11:34:13 följande:
    Jag tror inte att du vet vad NPD är.
    Det är okej, och antagligen helt sant utifrån ditt perspektiv. Man kan ha full koll på en aspekt av ett problem och samtidigt vara helt omedvetande om de andra aspeter som existerar. Därmed inte sagt att jag har full koll på någon aspekt. KlunsSmurfen skrev 2018-08-05 11:34:13 följande:
    Man kan inte alltid alltid använda det sluttande planet som argument
    Tanken på att börja utplåna olika grupper i samhället utifrån vilken personlighet de har, skrämmer mig oerhört. Rädslan är min känsla, inte ett vetenskapligt fakta, och mitt försök till förklaring av hur jag känner är därför inget argument som kan bestridas. Att du och jag känner olika inför saken är i grunden bra, även om det säkert kan bli frustrerande för oss båda.
    KlunsSmurfen skrev 2018-08-05 11:34:13 följande:
    källa?
    Jag tror jag har ett enkelt räknexempel i en bok någonstans. Kan leta på det senare.
  • Anonym (H)
    Physalis skrev 2018-08-04 15:31:40 följande:
    Jag skulle göra abort för att undvika alla typer av sjukdomar och tillstånd som hindrar barnet och/eller dess omgivning att leva drägliga liv.
    Samma här
  • KlunsSmurfen
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-05 12:50:13 följande:
    2 artiklar som borde gå att öppna i fulltext:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3606922/
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3181941/

    2 förslag på sökningar på pubmed om du själv vill leta upp fler:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
    "KlunsSmurfen: Jag tror inte att du vet vad NPD är."
    KlunsSmurfen skrev 2018-08-05 11:34:13 följande:
    Jag tror inte att du vet vad NPD är.
    Det är okej, och antagligen helt sant utifrån ditt perspektiv. Man kan ha full koll på en aspekt av ett problem och samtidigt vara helt omedvetande om de andra aspeter som existerar."
    Därmed inte sagt att jag har full koll på någon aspekt.

    "KlunsSmurfen: Man kan inte alltid alltid använda det sluttande planet som argument"
    Tanken på att börja utplåna olika grupper i samhället utifrån vilken personlighet de har, skrämmer mig oerhört. Rädslan är min känsla, inte ett vetenskapligt fakta, och mitt försök till förklaring av hur jag känner är därför inget argument som kan bestridas. Att du och jag känner olika inför saken är i grunden bra, även om det säkert kan bli frustrerande för oss båda.

    "KlunsSmurfen: källa?"Jag tror jag har ett enkelt räknexempel i en bok någonstans. Kan leta på det senare.
    "2 artiklar som borde gå att öppna i fulltext:"
    orkar inte läsa allt, när det handlar om NPD så är miljön det stora problemet och inte barnet.

    "Därmed inte sagt att jag har full koll på någon aspekt."
    Det där säger inget om vad du vet.
    Meningar som inte säger något är inte ett argument, det blir bara svammel.

    "och mitt försök till förklaring av hur jag känner är därför inget argument som kan bestridas."
    Hade du haft några belägg för det sluttande planet hade det förklarat din rädsla men din rädsla är inget belägg för det sluttande planet. Det är upp till dej att att dina lägga fram argument för att din rädsla skulle vara befogad.
  • Anonym (Katt)
    KlunsSmurfen skrev 2018-08-05 14:31:48 följande:
    "2 artiklar som borde gå att öppna i fulltext:"
    orkar inte läsa allt, när det handlar om NPD så är miljön det stora problemet och inte barnet.

    "Därmed inte sagt att jag har full koll på någon aspekt."
    Det där säger inget om vad du vet.
    Meningar som inte säger något är inte ett argument, det blir bara svammel.

    "och mitt försök till förklaring av hur jag känner är därför inget argument som kan bestridas."
    Hade du haft några belägg för det sluttande planet hade det förklarat din rädsla men din rädsla är inget belägg för det sluttande planet. Det är upp till dej att att dina lägga fram argument för att din rädsla skulle vara befogad.
    What? Kan du inte formulera dig på ett tydligare sätt så oss mindre vetande varelser också kan fatta vad du menar, eller är mina argument inte befogade för det?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Katt) skrev 2018-08-05 14:44:35 följande:
    What? Kan du inte formulera dig på ett tydligare sätt så oss mindre vetande varelser också kan fatta vad du menar, eller är mina argument inte befogade för det?
    Du kan ju alltid börja med att vara lite tydligare med vad du tycker är otydligt.


  • Anonym (Katt)
    KlunsSmurfen skrev 2018-08-05 14:51:00 följande:
    Du kan ju alltid börja med att vara lite tydligare med vad du tycker är otydligt.
    Ditt sätt att formulera dig tyckte jag var otydligt.
Svar på tråden Skulle ni överväga att göra abort ifall ni kunde få reda på om barnet var en psykopat?