• Anonym (Okej?)

Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?

Ni som har era bonusar varannan helg, hur tänker ni om att boka in saker de helgerna som inte barnet kan vara med på?

Jag och min sambo ska åka iväg en vecka och resan går från lördag till lördag vilket innebär att hur vi än gör blir det på barnets helg hos sin pappa. Barnets mamma tycker att vi kunde bokat en resa då barnet ändå är hos henne.

Vi brukar annars alltid ha barnet de helger hen ska vara hos oss men nu blev det så här för att det skulle funka med jobb och sådant också.

• Svar på tråden Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?
  • Anonym (Moi)
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-09 11:19:31 följande:

Skönt att höra att det finns fler????

Mamman verkar hänga upp sig på att vi planerat att vara borta en helg då barnet skulle vara här och att vi inte frågade henne först. Menar att barnet inte känner våra vänner som ska vara barnvakt. Men barnet har träffat dem flera gånger.

Hon menar också att det är skillnad på att till exempel bli bjuden på bröllop och att vi planerat detta själva. Men ska man vara borta en vecka är det flera saker man måste ta hänsyn till så helt fri att bestämma resa så det passar bonusen är man ju inte.

Men är barnet ok med att vara hos barnvakten? Är det ett skolbarn så är ju hen gammal nog att tala om för mamman att det är helt ok. Eller säga till pappan att det faktiskt inte är ok.
  • mammalovis

Både jag och sambon har barn som har annan förälder. Hans kommer vh, mitt åker vh. Vi byter i möjligaste mån helg om det går. 

Nu i sommar fick vi lov att ha 2 veckor i sträck med mitt barn då min sambo bara kunde ta ut föräldraledigt då. Detta tyckte hennes pappa var okej och han fick gärna ta veckan efter innan hon börjar på fritids. Ja, han hade kunnat haft henne mer sina 2 första semesterveckor också ... Vår sista gemensamma vecka kommer han på att det är hans sista semestervecka (av 4) och vill ha henne torsdag till söndag som han redan lovat bort. Nu får han henne denna helgen och när jag skrev och frågade när han vill hämta henne skrev han att han kunde ta henne bara en dag och rulla på som vanligt nästa helg. Så från att ha haft 6 dagar per månad i vanliga fall har han haft henne ännu mindre på semestern ... Med min dotter har han gjort ett gruvbesök allt som allt även om han haft möjlighet att ha henne mer på semestern. Däremot vet jag att han varit iväg i Stockholm mm när han inte haft henne, så hon är inte så högt prioriterad. Sedan har jag förstått att det är hans flickvän med barn vh som styr och ställer ...

• Anonym (Okej?)
    Anonym (Moi) skrev 2018-08-09 12:04:51 följande:

Men är barnet ok med att vara hos barnvakten? Är det ett skolbarn så är ju hen gammal nog att tala om för mamman att det är helt ok. Eller säga till pappan att det faktiskt inte är ok.

Barnet vill inte vara där eller hos någon barnvakt som vi känner alls. Men pappan och jag är överens om att det blir bra. Det är vänliga och ansvarsfulla människor. Pappans släkt bor tyvärr långt bort.
  • Anonym (N)
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-09 12:09:34 följande:
    Barnet vill inte vara där eller hos någon barnvakt som vi känner alls. Men pappan och jag är överens om att det blir bra. Det är vänliga och ansvarsfulla människor. Pappans släkt bor tyvärr långt bort.
    Då förstår jag verkligen mamman och tycker ni gör väldigt fel mot barnet. Boka om resan så den även passar för barnet. Solklart!
  • Anonym (Moi)

[quote=78950561][quote-nick]Anonym (Okej?) skrev 2018-08-09 12:09:34 följande:[/quote-nick]Barnet vill inte vara där eller hos någon barnvakt som vi känner alls. Men pappan och jag är överens om att det blir bra. Det är vänliga och ansvarsfulla människor. Pappans släkt bor tyvärr långt bort.[/

Då förstår jag mamman.

• Anonym (N)
    mammalovis skrev 2018-08-09 12:08:52 följande:

Både jag och sambon har barn som har annan förälder. Hans kommer vh, mitt åker vh. Vi byter i möjligaste mån helg om det går. 

Nu i sommar fick vi lov att ha 2 veckor i sträck med mitt barn då min sambo bara kunde ta ut föräldraledigt då. Detta tyckte hennes pappa var okej och han fick gärna ta veckan efter innan hon börjar på fritids. Ja, han hade kunnat haft henne mer sina 2 första semesterveckor också ... Vår sista gemensamma vecka kommer han på att det är hans sista semestervecka (av 4) och vill ha henne torsdag till söndag som han redan lovat bort. Nu får han henne denna helgen och när jag skrev och frågade när han vill hämta henne skrev han att han kunde ta henne bara en dag och rulla på som vanligt nästa helg. Så från att ha haft 6 dagar per månad i vanliga fall har han haft henne ännu mindre på semestern ... Med min dotter har han gjort ett gruvbesök allt som allt även om han haft möjlighet att ha henne mer på semestern. Däremot vet jag att han varit iväg i Stockholm mm när han inte haft henne, så hon är inte så högt prioriterad. Sedan har jag förstått att det är hans flickvän med barn vh som styr och ställer ...

Jaha....så gör ni - spännande, men vad har det med ts att göra?
  • Anonym (.)

Såg nån som tyckte ni skulle resa nån annan gång för barnet inte ville ha barnvakt.

Min åsikt är att har ni barnvakt åk. Barn mår bra ha andra runt omkring sig som kan ta hand om dom. Mamman är nog sur för ni inte frågade först. Det blir såhär ibland. Men hela livet rasar inte för en helg missat umgänge.

Hag skriver åk och njut! Strunta i vad andra tycker. Ni har fixat barnvakt och så är det med det

• Anonym (X)

Jag vet inte vad det är med folk idag som kritiserar att ni fixat barnvakt, klart ni ska åka. Ingen hade sagt ett skit ifall det var mamma och pappa i en kärnfamilj som fixat barnvakt i en eller två dagar för att resa bort. Blir så tramsigt att ens diskutera detta ifall det handlar om ett enstaka tillfälle.

Frånskilda barn kan må bra av att också få träffa andra människor och bli barnvaktade ibland. Är så sabla tramsigt idag!

• Anonym (Inget föräldraskap)
    Anonym (X) skrev 2018-08-10 07:25:44 följande:

Jag vet inte vad det är med folk idag som kritiserar att ni fixat barnvakt, klart ni ska åka. Ingen hade sagt ett skit ifall det var mamma och pappa i en kärnfamilj som fixat barnvakt i en eller två dagar för att resa bort. Blir så tramsigt att ens diskutera detta ifall det handlar om ett enstaka tillfälle.

Frånskilda barn kan må bra av att också få träffa andra människor och bli barnvaktade ibland. Är så sabla tramsigt idag!

Hade flräkdrar i en kärnfamilj bara träffat sina barn 2 gånger i månaden så hade nog många reagerat om dom skaffade barnvakt !
  • Glinda från Oz

Jag tycker barnet borde fått vara med på resan. När pappan tillbringar så lite tid med barnet behöver de all extra tid de kan tillsammans, sen tycker jag inte man lämnar barnet hemma.

Svar på tråden Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?