Plupp73 skrev 2018-08-11 05:27:40 följande:
Fast en vh-förälder har sitt barn enbart 4 dagar/månad, den andra föräldern 24 dagar/månad, om man räknar en månad som fyra fulla veckor.
Vad skönt för TS+make att utan bekymmer kunna boka en resa lite som man vill, bara behöva parera den irriterade biomamman, akutengagera en random kompis som barnvakt....gud vad skönt det måste vara att kunna åka hipp som happ utan något som helst ansvarstänkande eller omsorg om det stackars barnet. De hade väl kallt utgått ifrån att biomamman skulle ändra sina planer....hon verkar ju åtminstone bry sig på djupet - och oroa sig för att barnet skall sättas hos en människa han/hon knappt har träffat.
Dessa VH-föräldrar, det är så sjukt tydligt att man har barnet så lite så att varken förälder eller bonusmamman har en relation till det. Tycker synd om både biomamma och framförallt barnet. bästa kanske hade varit att skippa umgänget med både pappa och bonusmamma. Ingen tycks ju sakna två av månadens 4 umgängesdagar i alla fall....
Att VH- föräldrar generellt knappt skulle ha någon relation till sina barn är ju rent trams.
Mitt barn hade visst en relation till sin andra förälder då det var där varannan helg.
Det kan finnas en mängd mer eller rimliga skäl till att en förälder bara har sitt barn varannan helg, eller iallafall mindre än varannan vecka.
Jag tycker verkligen inte att man automatiskt är en bättre förälder för att man har barnen varannan vecka istället för varannan helg.
Att "på pappret" ha barnet halva tiden men i praktiken lassa över ansvaret på en ny partner som inte ens vill ha det ansvaret och som barnet inte ens har någon närmare relation till verkar vara ganska vanligt med tanke på hur många trådar som finns här om bonusmammor som prackas på det ansvar som borde vara pappans eget.
Skulle en pappa som "har barnen varannan vecka" men jobbar kväll och kommer hem till barn som redan somnat och som hans nya partner tar hand om de flesta dagar under sin vecka vara en bättre förälder än en pappa som har barnen varannan helg och då helhjärtat ägnar sig åt dem?
Nej, knappast.
Eller fall där barnet går på nattdagis / fritids varannan vecka och är på sitt vanliga dagis / i skolan om dagarna vad är vitsen med ett sådant upplägg? Knappast att barnet ska få tid med bägge föräldrarna iallafall , för det får det ju inte utan snarare någon slags rättvisetänkande eller vilja att slippa betala underhåll.
För stt inte tala om de fall där barn flyttar varannan vecka mellan föräldrar som bor så långt ifrån varandra att de får gå på två olika dagis! Att det ens kan vara tillåtet att ha två olika dagisplatser är helt absurt i mina ögon.
Nej, det finns många barn som bor varannan vecka som säkert skulle ha det mycket bättre om de hade varannan helg- umgänge istället. Och deras föräldrar skulle vara mycket bättre föräldrar om de kunde inse det och ändra barnets schema istället för att klamra sig fast vid varannan vecka- upplägget till varje pris.
Jag syftar nu inte på barn som tillbringar några kvällar med tex en farmor och farfar som de har en nära relation till och längtar efter varje pappavecka eller en moster det har en nära relation till och längtar efter varje mammavecka för att föräldern ifråga jobbar sent ibland.
Jag syftar på tex barn som får tillbringa merparten av sin vakna tid på sin mamma eller pappavecka med förälderns nya partner som de inte har någon nära relation till och som inte ens vill ha det ansvaret utan blir påprackat det av sin partner.
Att pappan och bonusmamman i tråden gör helt fel som vill att barnet ska vara hos en person det inte alls vill vara hos när de åker iväg på resa är självklart, det har jag ju tydligt skrivit.