• Anonym (Okej?)

Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?

Ni som har era bonusar varannan helg, hur tänker ni om att boka in saker de helgerna som inte barnet kan vara med på?

Jag och min sambo ska åka iväg en vecka och resan går från lördag till lördag vilket innebär att hur vi än gör blir det på barnets helg hos sin pappa. Barnets mamma tycker att vi kunde bokat en resa då barnet ändå är hos henne.

Vi brukar annars alltid ha barnet de helger hen ska vara hos oss men nu blev det så här för att det skulle funka med jobb och sådant också.

• Svar på tråden Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?
  • Anonym (Okej?)
    Anonym (öh) skrev 2018-08-10 20:40:56 följande:

Det kanske rentav var så att ni måste åka på bröllopsresa på din mans barns umgängeshelg så att resan inte istället drabbade ditt varannan veckas-barn?

Hur menar du nu? Det är klart att det är lättare att skaffa barnvakt ett par dygn en helg än en hel vecka?
  • Anonym (Usch!)
    Plupp73 skrev 2018-08-10 15:53:21 följande:

Vad är det med folk!?! Om man har sitt barn enbart varannan helg, hur kan man då skippa en umgängeshelg och åka iväg på en resa. Bröllopsresa eller ej! Så högt prioriteras alltså det barnet....

Klart man kan det om barnet hade varit hos sin mamma istället under tiden och sedan kommit en extra helg vid ett annat tillfälle som kompensation.

Sådana upplägg gjorde vi ibland när mitt äldsta barn bodde varannan helg hos sin andra förälder. Vi hade en bra kommunikation och kunde vara flexibla och generösa mot varandra.

Men att lämna barnet en hel helg hos personer det inte känner sig trygg med och inte vill vara hos för att kunna resa iväg - aldrig i livet!

Jag hade aldrig lämnat något av mina barn en hel helg hos personer det inte ville vara hos och inte var trygg med om det inte var en nödsituation typ akut inläggning på sjukhus eller liknande.

Detta helt oavsett om barnet bott hos mig på heltid, varannan vecka eller varannan helg.
  • Tom Araya
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-09 09:22:28 följande:

Ni som har era bonusar varannan helg, hur tänker ni om att boka in saker de helgerna som inte barnet kan vara med på?

Jag och min sambo ska åka iväg en vecka och resan går från lördag till lördag vilket innebär att hur vi än gör blir det på barnets helg hos sin pappa. Barnets mamma tycker att vi kunde bokat en resa då barnet ändå är hos henne.

Vi brukar annars alltid ha barnet de helger hen ska vara hos oss men nu blev det så här för att det skulle funka med jobb och sådant också.

Jag tycker inte det är hela världen att göra så någon enstaka gång för att få det att funka med en resa. Den flexibilitet tycker jag man ska kunna ha och det är knappast till skada för någon.
  • Anonym (Usch!)
    Anonym (Usch!) skrev 2018-08-10 21:27:52 följande:

Klart man kan det om barnet hade varit hos sin mamma istället under tiden och sedan kommit en extra helg vid ett annat tillfälle som kompensation.

Sådana upplägg gjorde vi ibland när mitt äldsta barn bodde varannan helg hos sin andra förälder. Vi hade en bra kommunikation och kunde vara flexibla och generösa mot varandra.

Men att lämna barnet en hel helg hos personer det inte känner sig trygg med och inte vill vara hos för att kunna resa iväg - aldrig i livet!

Jag hade aldrig lämnat något av mina barn en hel helg hos personer det inte ville vara hos och inte var trygg med om det inte var en nödsituation typ akut inläggning på sjukhus eller liknande.

Detta helt oavsett om barnet bott hos mig på heltid, varannan vecka eller varannan helg.

Tom Araya skrev 2018-08-10 21:53:18 följande:

Jag tycker inte det är hela världen att göra så någon enstaka gång för att få det att funka med en resa. Den flexibilitet tycker jag man ska kunna ha och det är knappast till skada för någon.

Jo, det är visst till skada för ett barn att tvingas tillbringa en hel helg hos personer det inte vill vara hos, inte känner sig trygg med och kanske knappt känner. Om bonusmamman tycker att det är bra personer eller inte är inte relevant.

Det är klart jag förstår att man inte vill ha barn med sig på en bröllopsresa. Är det någon gång i livet man vill vara ostörd är det väl just då. Men om barnet inte kan vara hos mamman eller hos någon barnvakt det är tryggt hos under tiden, ja då får man skjuta på resan tills man hittat ett lämpligare datum. Svårare än så är det inte.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man som förälder ens kan koppla av och njuta av det man brukar njuta av på en bröllopsresa om man vet med sig att man tvingat sitt barn att vara hos personer de inte alls vill vara med, inte känner sig trygg med och kanske knappt känner.

Inte levde jag i celibat den period min äldsta bara var hos sin andra förälder varannan helg. Men när jag ägnade mig åt "vuxennöjen" var jag alltid helt förvisad om att barnet ifråga var med någon det var 100 procent trygg med och verkligen inte hade något emot att vara med.
  • Tom Araya
    Anonym (Usch!) skrev 2018-08-10 22:27:36 följande:

Jo, det är visst till skada för ett barn att tvingas tillbringa en hel helg hos personer det inte vill vara hos, inte känner sig trygg med och kanske knappt känner. Om bonusmamman tycker att det är bra personer eller inte är inte relevant.
    Vad menar du?

Om barnet normalt sett har varannan-helg-umgänge med ena föräldern och denna av något skäl inte kan en helg, så är väl förstahandsalternativet att barnet är kvar hos sin boendeförälder!?
  • Anonym (Usch!)
    Tom Araya skrev 2018-08-11 02:04:54 följande:

Vad menar du?

Om barnet normalt sett har varannan-helg-umgänge med ena föräldern och denna av något skäl inte kan en helg, så är väl förstahandsalternativet att barnet är kvar hos sin boendeförälder!?

Ja!

Och det är precis vad jag har skrivit i tråden. Det ser du om du scrollar upp.

Det bästa vore om barnet kunde vara hos sin boendeförälder, i det här fallet mamman just den här helgen och sedan tillbringa någon annan helg, då det egentligen skulle ha varit kvar hos boendeföräldern hos sin pappa som "kompensation" för den umgängeshelgen som blev inställd på grund av resan.

Självklart borde det vara förstahandsalternativet.
  • Brumma

Självklart kan man ngn enstaka gång resa bort även den helg man har umgänge. Går det att byta helg är det att föredra och då kollar man med den andra föräldern INNAN man bokar resa.

Har man barnvakter som barnet gärna blir barnvaktad av är det ett bra alternativ. Min bonus sov tex ibland hos sin farmor och farfar på umgängestiden. Sällan för att vi behövde barnvakt utan snarare för att barnet skulle få umgänge även med dem.

Däremot INTE ok att boka utan att kolla med mamman om man som alternativ har barnvakter barnet INTE vill bli lämnad med. Att det är "kompisar barnet träffat flera gånger" räcker INTE. Vi har också flera nära vänner barnen träffat flera gånger men de är inte alternativ som barnvakter om det inte skulle krisa rejält. Då krävs en närmare relation och barnets tillit.

Så ja. Ni har gjort fel här. Boka om resan så att den går över en helg där mamman kan ta barnet. Eller varför inte prata med mamman om hon har ngn i sin närhet som kan vara barnvakt. Inte så att det är hon som skall fixa men det kanske finns en mormor eller morbror som barnet känner bättre än era vänner?

• Brumma

Absolut- men då får man ju ha ett alternativ (barnvakt) som barnet litar på och trivs hos. Man lämnar inte barnet hos någon som barnet absolut inte vill sova hos.. Då får man tänka om och boka när man har ett annat alternativ (tex att byta helg med mamman).

Som det är nu är det "till skada för någon" - nämligen barnet.
  • Plupp73
    Anonym (Usch!) skrev 2018-08-10 21:27:52 följande:

Fast en vh-förälder har sitt barn enbart 4 dagar/månad, den andra föräldern 24 dagar/månad, om man räknar en månad som fyra fulla veckor. 
    Vad skönt för TS+make att utan bekymmer kunna boka en resa lite som man vill, bara behöva parera den irriterade biomamman, akutengagera en random kompis som barnvakt....gud vad skönt det måste vara att kunna åka hipp som happ utan något som helst ansvarstänkande eller omsorg om det stackars barnet. De hade väl kallt utgått ifrån att biomamman skulle ändra sina planer....hon verkar ju åtminstone bry sig på djupet - och oroa sig för att barnet skall sättas hos en människa han/hon knappt har träffat.

Dessa VH-föräldrar, det är så sjukt tydligt att man har barnet så lite så att varken förälder eller bonusmamman har en relation till det. Tycker synd om både biomamma och framförallt barnet. bästa kanske hade varit att skippa umgänget med både pappa och bonusmamma. Ingen tycks ju sakna två av månadens 4 umgängesdagar i alla fall.... 
  • Plupp73
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-09 11:19:31 följande:
    Skönt att höra att det finns fler????

Mamman verkar hänga upp sig på att vi planerat att vara borta en helg då barnet skulle vara här och att vi inte frågade henne först. Menar att barnet inte känner våra vänner som ska vara barnvakt. Men barnet har träffat dem flera gånger.

Hon menar också att det är skillnad på att till exempel bli bjuden på bröllop och att vi planerat detta själva. Men ska man vara borta en vecka är det flera saker man måste ta hänsyn till så helt fri att bestämma resa så det passar bonusen är man ju inte.
    Som jag förstår det så är det ni ffa måste ta hänsyn till ditt jobb och ditt barn som du har vv. Alltså kan ni inte åka tex må-må. Varför är ditt barn viktigare än hans barn som ni träffar 4 dagar/månad? Bara undrar....
    Förstår biomamman fruktansvärt väl, hade gått i taket om andra föräldern utan att tala om det hade bokat en resa som gjorde att den ej tänkte ta barnet, och dessutom deporterat barnet till kompisar...... Det är ju ett skolbarn, de brukar själva kunna uttrycka vad de vill och inte! Vill barnet (som ju bör vara centralt för er) det här?
Svar på tråden Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?