Anonym (Usch!) skrev 2018-08-10 21:27:52 följande:
Klart man kan det om barnet hade varit hos sin mamma istället under tiden och sedan kommit en extra helg vid ett annat tillfälle som kompensation.
Sådana upplägg gjorde vi ibland när mitt äldsta barn bodde varannan helg hos sin andra förälder. Vi hade en bra kommunikation och kunde vara flexibla och generösa mot varandra.
Men att lämna barnet en hel helg hos personer det inte känner sig trygg med och inte vill vara hos för att kunna resa iväg - aldrig i livet!
Jag hade aldrig lämnat något av mina barn en hel helg hos personer det inte ville vara hos och inte var trygg med om det inte var en nödsituation typ akut inläggning på sjukhus eller liknande.
Detta helt oavsett om barnet bott hos mig på heltid, varannan vecka eller varannan helg.
Tom Araya skrev 2018-08-10 21:53:18 följande:
Jag tycker inte det är hela världen att göra så någon enstaka gång för att få det att funka med en resa. Den flexibilitet tycker jag man ska kunna ha och det är knappast till skada för någon.
Jo, det är visst till skada för ett barn att tvingas tillbringa en hel helg hos personer det inte vill vara hos, inte känner sig trygg med och kanske knappt känner. Om bonusmamman tycker att det är bra personer eller inte är inte relevant.
Det är klart jag förstår att man inte vill ha barn med sig på en bröllopsresa. Är det någon gång i livet man vill vara ostörd är det väl just då. Men om barnet inte kan vara hos mamman eller hos någon barnvakt det är tryggt hos under tiden, ja då får man skjuta på resan tills man hittat ett lämpligare datum. Svårare än så är det inte.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man som förälder ens kan koppla av och njuta av det man brukar njuta av på en bröllopsresa om man vet med sig att man tvingat sitt barn att vara hos personer de inte alls vill vara med, inte känner sig trygg med och kanske knappt känner.
Inte levde jag i celibat den period min äldsta bara var hos sin andra förälder varannan helg. Men när jag ägnade mig åt "vuxennöjen" var jag alltid helt förvisad om att barnet ifråga var med någon det var 100 procent trygg med och verkligen inte hade något emot att vara med.