• Anonym (längtar)

Får ni ofta överraskningar av er partner?

Som rubriken lyder, får ni ofta överraskningar av er partner? Till exempel att hen kommer hem med blommor en dag helt plötsligt, eller överraskar er med en god middag när ni kommer hem ifrån jobbet? Eller att hen helt plötsligt bokat bio och överraskar dig med den? 

För det gör aldrig min sambo. Igår överraskade jag honom med en god middag som han länge velat ha. Ja, han typ tackade och så var det ingenting mer med det. 

Jag själv har ett par enstaka gånger fått blommor och visst, det är inget måste men det kan vara roligt att få en överraskning då och då för att visa att man älskar och uppskattar varandra. 

Vad är den bästa överraskningen ni fått eller givit någon? Och finns det någon mer där ute, som väldigt väldigt sällan får någonting av er partner?

Kan tillägga på vår första förlovningsdag gick jag iväg på morgonen när han sov och köpte blommor och lite småsaker jag visste att han gillade och överraskade honom med. Jag själv fick en Plopp-påse... Blev lite besviken to be honest. 

• Svar på tråden Får ni ofta överraskningar av er partner?
  • Anonym (längtar)

Eller är jag överdriven? :/ 

• Hönshjärna

Folk visar kärlek på olika sätt.

Jag skulle vilja rekommendera en bok som heter Kärlekens fem språk av Gary Chapman. Det är en bok som alla par borde läsa ihop.

Enligt honom visar man och vill bli visad kärlek på i huvudsak fem sätt: 1 presenter, 2 Fysisk beröring (inte samma som sex), 3 tjänster, 4 uppskattande ord och 5 kvalitetstid.

Din man talar väl helt enkelt inte present-språket. Det är inte så han visar kärlek och det är inte så han känner sig älskad. Kanske fysisk beröring är hans grej- mycket kramar och gos i vardagen. Eller tjänster- han visar kärlek genom att göra saker för dig.

Poängen med att läsa boken är att förstå sig själv, vad man egentligen behöver för att känna sig älskad och vad man gör för att visa kärlek samt förstå sin partner- vad han behöver och hur han visar kärlek. Det kanske är så att ingen visar kärlek på det sätt som den andre behöver för att känna sig älskade. Då får man lägga om sina strategier. Att ge presenter kanske inte faller sig naturligt för någon, men om det är så ens partner känner sig älskad då får man helt enkelt öva och prioritera detta. Osv.

Själv är min naturliga läggning att ge presenter för att visa kärlek, men jag vill ha fysisk beröring för att känna mig älskad. Att få presenter är alltså inte lika viktigt som att ge.

• Fjäril kär

Alla män är inte mycket för såna typer av överraskningar.

Du har kanske orealistiska förväntningar på vad just HAN kan . Är han ingen sån kille så kan du inte heller förvänta dig såna saker.

Min man är ingen romantiker alls, men däremot GÖR han saker för att han älskar mig. Och då visar omsorg i form av frukost på sängen, han tankar min bil, han köper bindor vid mens, masserar min onda rygg, lämnar färdig frukost på morgonen när han går före mig, letar reda på billiga försäkringar/what ever, bjuder på middag osv osv

Blommor och uppvakta på högtidsdagar gör han typ aldrig spontant, har fått trisslotter när jag fyller år.

• Anonym (C)

Jag är den som gör överraskningar mest, men det stör inte mig, min sambo visar kärlek på andra språk. När man kollar på de 5 kärleksspråken :

- Komplimanger

- Överraskningar

- Gåvor

- Beröring

- Upplevelser

Så är hans språk främst komplimanger, beröring och upplevelser.

Han berättade att han var ihop med en som hela tiden krävde att få det hon förväntade för "annars var han en dålig partner som inte älskade henne" och ständig besvikelse, men att han ser att vi har något äkta så han måste inte bevisa vår kärlek med massa ytligheter och det tycker han är jätteskönt.

Mitt tips är jämför inte. Värdera inte. Ge för att ge eller ge inte alls, finns inget värre än människor som påstår de ger för att göra andra glada när allt det handlar om är vad de kräver tillbaka usch!

• Anonym (C)
    Fjäril kär skrev 2018-08-10 10:29:46 följande:

Du har kanske orealistiska förväntningar på vad just HAN kan . Är han ingen sån kille så kan du inte heller förvänta dig såna saker.

Min man är ingen romantiker alls, men däremot GÖR han saker för att han älskar mig. Och då visar omsorg i form av frukost på sängen, han tankar min bil, han köper bindor vid mens, masserar min onda rygg, lämnar färdig frukost på morgonen när han går före mig, letar reda på billiga försäkringar/what ever, bjuder på middag osv osv

Blommor och uppvakta på högtidsdagar gör han typ aldrig spontant, har fått trisslotter när jag fyller år.

Juste tack för påminnelsen om den femte, tjänster var det!

Min man har 15% tjänster, 10% komplimanger, 45 % fysisk beröring och 30% kvalitetstid i sitt kärleksspråk

Jag har 10 % komplimanger, 10 % tjänster, 30 % fysisk beröring 25% överraskningar och 25 % kvalitetstid
  • Anonym (ååå)
    Anonym (längtar) skrev 2018-08-10 09:18:59 följande:

Som rubriken lyder, får ni ofta överraskningar av er partner? Till exempel att hen kommer hem med blommor en dag helt plötsligt, eller överraskar er med en god middag när ni kommer hem ifrån jobbet? Eller att hen helt plötsligt bokat bio och överraskar dig med den? 

För det gör aldrig min sambo. Igår överraskade jag honom med en god middag som han länge velat ha. Ja, han typ tackade och så var det ingenting mer med det. 

Jag själv har ett par enstaka gånger fått blommor och visst, det är inget måste men det kan vara roligt att få en överraskning då och då för att visa att man älskar och uppskattar varandra. 

Vad är den bästa överraskningen ni fått eller givit någon? Och finns det någon mer där ute, som väldigt väldigt sällan får någonting av er partner?

Kan tillägga på vår första förlovningsdag gick jag iväg på morgonen när han sov och köpte blommor och lite småsaker jag visste att han gillade och överraskade honom med. Jag själv fick en Plopp-påse... Blev lite besviken to be honest. 

Låter som att du faktiskt måste tala om för honom exakt vad du lägger in i begreppet. Han kanske trodde en ploppåse var helt ok (jag håller med dig, skulle också blivit besviken) 

Vi är ganska romantiska båda två här, men liksom mest smått hela tiden, inte att vi slår på så stort. Det händer att någon av oss köper en bukett rosor bara för att man är så kär, liksom. Annars är vi inte så mycket för överraskningar så vi frågar hellre innan, kanske låter tråkigt men det fungerar väldigt bra hos oss. 

Tex ville han en gång överraska mig med att boka en helg på spa men tog det säkra före det osäkra och frågade, eftersom han vet att jag inte är så förtjust i storslagna överraskningar om de liksom slår ut fel. Detta ville jag ju jättegärna, så jag sa att är det den typen av överraskningar behöver han inte fråga - sånt vill jag alltid :) 

Goda middagar gör vi i princip alltid så det räknar jag inte in så mycket i att man gör en romantisk gest. (har en man som är superbra på att laga mat) 
    Vi tar ett glas vin eller så på tu man hand ibland efter middagen, om alla barn gör något annat. Då kan vi sätta oss en stund i en hörna vi har i trägården, njuter av sommarsolen och pratar ensamma, det är romantiskt tycker jag.

I ert fall TS handlar det nog om att ni har olika bild av hur man gör och han kanske kommer från en familj där man inte gör sånt. Du måste vara tydlig mot honom så han förstår.
  • Anonym (C)
    Fjäril kär skrev 2018-08-10 10:29:46 följande:

Samma här. Han har sagt rakt ut han gör aldrig överraskningar och romantiska saker för mig, då har jag svarat ett liknande svar såhär:

Jag tycker du är jätteromantisk, du stryker på min rygg varje dag, du hjälper mig med mina ledbesvär, du lagar mat när ingen av oss orkar, du hämtar saker åt mig, du tar initiativ till upplevelser vi kan ha tillsammans, du vill umgås med mig och spendera tid med mig, du håller om mig du finns där för mig du kysser mig du värmer mig du tänder på mig du gör uppoffringar för mig du accepterar mig som jag är du kallar mig vacker och fin och underbar varje dag och visar hur mycket du uppskattar mig, du kan gråta i mina armar jag kan gråta i dina, du vill göra kreativa lösningar i vårt hem med mig du låter mig använda din skruvdragare du inte låter någon röra du släpper på kontrollen och visar öppet dina känslor, du vill duscha och bada med mig, du tar ansvar och städar med mig i hemmet, du är den mest romantiska man jag någonsin mött för du gör allt det här utan att kräva något tillbaka förutom att jag vet att jag måste våga prata med dig och våga komma till dig, inte stänga in och tro att ingen finns där för mig, för du finns för mig, alltid.
  • Anonym (C)

Vill också säga att för mig är inte romantik att få blommor smycken eller choklad det kan vem som helst ge mig utan att lägga särskilt mycket kärlek i den gåvan men min partner han vet vad jag Behöver, han sätter upp en ny hylla vid min sminkspegel för jag har sagt att jag skulle behöva mer utrymme. Han låter mig välja hur vår sovrumslampa ska se ut. Han vet vad som stressar mig han vet vad som lugnar mig och det kan bara någon som är romantisk på riktigt veta för romantik kräver ansträngning och att man lärt känna personen. Jag skulle bli mycket gladare om han och jag tillsammans hand i hand går och väljer en blomma båda tycker om. Det är true romance.

• Anonym (längtar)

Okej, ja det är väl så. Vi är nog bara olika i det sättet! Ska försöka att inte övertänka så mycket men att få en Plopp-påse på vår första förlovningsdag var väl sådär :P 
    Men tack för era svar! 

• Anonym (A)
    Anonym (C) skrev 2018-08-10 10:52:44 följande:
    Vill också säga att för mig är inte romantik att få blommor smycken eller choklad det kan vem som helst ge mig utan att lägga särskilt mycket kärlek i den gåvan men min partner han vet vad jag Behöver, han sätter upp en ny hylla vid min sminkspegel för jag har sagt att jag skulle behöva mer utrymme. Han låter mig välja hur vår sovrumslampa ska se ut. Han vet vad som stressar mig han vet vad som lugnar mig och det kan bara någon som är romantisk på riktigt veta för romantik kräver ansträngning och att man lärt känna personen. Jag skulle bli mycket gladare om han och jag tillsammans hand i hand går och väljer en blomma båda tycker om. Det är true romance.
    Håller med
  • Fjäril kär
    Anonym (längtar) skrev 2018-08-10 10:59:00 följande:

Okej, ja det är väl så. Vi är nog bara olika i det sättet! Ska försöka att inte övertänka så mycket men att få en Plopp-påse på vår första förlovningsdag var väl sådär :P 

Men tack för era svar! 

Sen får du kanske tänka på att era egna privata högtidsdagar (förlovning, flytta-ihop-dagen, första kyssen etc) bara är något som finns om ni VÄLJER att fira dom. Då ska det vara en tydlig överenskommelse att den dagen ska uppmärksammas.

Det blir lite fel om du vill ha en present på en sån dag och han inte ens vet vad det är frågan om.
  • Anonym (längtar)
    Fjäril kär skrev 2018-08-10 12:53:08 följande:
    Sen får du kanske tänka på att era egna privata högtidsdagar (förlovning, flytta-ihop-dagen, första kyssen etc) bara är något som finns om ni VÄLJER att fira dom. Då ska det vara en tydlig överenskommelse att den dagen ska uppmärksammas.

Det blir lite fel om du vill ha en present på en sån dag och han inte ens vet vad det är frågan om.
    Han har liksom alltid brytt sig om våra årsdagar och liknande, och jag nämnde även att nästa vecka är det vår första förlovningsdag. Ska vi kanske göra någonting? Då blev han sur och sa att man inte kan göra saker varje gång man firar någonting. Till exempel årsdag och förlovningsdag. 2 gånger om året tänkte jag.. Men jaja. 
  • Anonym (Hey)

Både jag och min sambo tycker om att ordna små och stora överraskningar för varandra, för att se varandras miner och göra den andra glad. Exempel är överraskningsfest, blombud, gulliga lappar(speciellt efter bråk) och frukost på sängen. Jag antar att alla är olika och vissa kanske inte känner sig bekväma med att fixa och trixa med något, blir kanske sårbart på nått sätt om du förstår vad jag menar.

Men visar din partner dig uppskattning på andra sätt? Skulle pratat igenom det tillsammns och förklarat att det skulle betyda mycket för dig om du blev överraskad lite då och då, även om det bara är något litet.

• Anonym (JC)

Nej, tyvärr. Jag har överraskats en gång på ett år. Då fick jag ett par timmar på ett privat litet spa med honom. Hur mysigt som helst! Men jag hade hellre haft flera små överraskningar i vardagen såsom gulliga lappar, en ros på bordet när jag kom hem eller att bli kidnappad till stugan på landet över en helg.

• Anonym (C)
    Fjäril kär skrev 2018-08-10 12:53:08 följande:

Exakt. När min svägerska frågade "när blev ni tillsammans?"

Svarade min man "någon gång i början av sommaren"

Hon: men vilket datum menar jag??"

Jag: vi har inget bestämt datum det var i slutet på maj runt 25-27e

Hon: men när firar ni då?

Jag: varje somnar? :)

Har varit jättepetigt med årsdagen och sånt i tidigare relationer men min man tycker det datumet kvittar det var momenten som avgjorde vår kärlek så det är det vi firar genom att minnas och prata om de ögonblicken och ta oss tillbaka dit. Vi firar vår kärlek hela tiden, i komplimanger i överraskning i initiativ,i närhet , i fina minnen och upplevelser.
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2018-08-11 14:00:45 följande:

Exakt. När min svägerska frågade "när blev ni tillsammans?"

Svarade min man "någon gång i början av sommaren"

Hon: men vilket datum menar jag??"

Jag: vi har inget bestämt datum det var i slutet på maj runt 25-27e

Hon: men när firar ni då?

Jag: varje somnar? :)

Har varit jättepetigt med årsdagen och sånt i tidigare relationer men min man tycker det datumet kvittar det var momenten som avgjorde vår kärlek så det är det vi firar genom att minnas och prata om de ögonblicken och ta oss tillbaka dit. Vi firar vår kärlek hela tiden, i komplimanger i överraskning i initiativ,i närhet , i fina minnen och upplevelser.

Vi ville inte bestämma vilket datum, för det var flera dagar med viktiga ögonblick så vi minns snarare den "perioden" varje slut på våren och varje början på sommaren.
  • Anonym (C)
    Anonym (JC) skrev 2018-08-11 13:29:04 följande:

Nej, tyvärr. Jag har överraskats en gång på ett år. Då fick jag ett par timmar på ett privat litet spa med honom. Hur mysigt som helst! Men jag hade hellre haft flera små överraskningar i vardagen såsom gulliga lappar, en ros på bordet när jag kom hem eller att bli kidnappad till stugan på landet över en helg.

Gud vad fint initiativ av honom! Vet han om vad du helst önskar att han kunde göra för dig?
  • Anonym (C)
    Anonym (längtar) skrev 2018-08-10 10:59:00 följande:

Men tack för era svar! 

Du får se det så här hade du inte fått Plopp hade du inte fått han, så du får uppskatta att du har någon som ger dig plopp, gillar du Plopp? Har han snappat upp det från när ni haft myskväll tillsammans eller hur kom det sig just Plopp? Kan ju vara väldigt personligt om man nu älskar Plopp ;)
Svar på tråden Får ni ofta överraskningar av er partner?