• Anonym (Ts)

    De eller dem

    Ska det vara de eller dem?

    Jag förstår de/dem som....

  • Svar på tråden De eller dem
  • Anonym (Ts)

    Okej misstänkte det men fastnade vid att ?de? alltid brukar vara i början av meningar och dem senare...

  • Fennyxx

    Om du tycker de/dem är lurigt, byt ut mot tex jag/mig i huvudet så kommer du förstå. Ingen skriver fel på jag/mig eller vi/oss!

  • Fennyxx

    Just i den här meningen störs du nog av att "dem som" låter lite konstigt, som om "dem" borde vara subjekt, men det är bättre med objektsform och du hör ju att "du måste förstå jag som.." låter helt vrickat.

  • Anonym (...)

    Vi har samma form som de, och oss har samma form som dem. Så du kan exemeplvis inte säga oss ska gå på konsert. Alltså ska det vara De eftersom du kan säga vi ska gå på konsert. Du säger inte hur står det till med vi? utan du säger hur står det till med oss? alltså kan du ersätta oss med dem. 


    I ditt exempel med ordet som är det rätta de. Eftersom du kan säga exempelvis vi som samåker. Oss som samåker låter knepigt alltså kan det inte vara dem som ska användas.

  • pyssel

    Det är Mia som har rätt!


    Anonym (Mia) skrev 2018-08-10 22:33:15 följande:

    Båda är okej.


    Alla hästar hemma
  • Anonym (Mia)
    pyssel skrev 2018-08-10 22:49:11 följande:

    Det är Mia som har rätt!


    Jo, som svensklärare och med ganska omfattande kunskaper i lingvistik och grammatik så har jag det.

    Det är lite tragiskt på ett sätt att se hur många säkra svar som kommer in på ett forum och trots att de ser motiverade och välformulerade ut är de helst enkelt fel.

    Många skriver vad de tror trots att de egentligen inte kan ämnet, och det är synd!
  • pyssel
    Anonym (Mia) skrev 2018-08-10 22:51:30 följande:

    Jo, som svensklärare och med ganska omfattande kunskaper i lingvistik och grammatik så har jag det.

    Det är lite tragiskt på ett sätt att se hur många säkra svar som kommer in på ett forum och trots att de ser motiverade och välformulerade ut är de helst enkelt fel.

    Många skriver vad de tror trots att de egentligen inte kan ämnet, och det är synd!


    Instämmer

    Får hoppas att de ger sig nu då ..
    Alla hästar hemma
  • Anonym (...)
    Anonym (Mia) skrev 2018-08-10 22:51:30 följande:
    Jo, som svensklärare och med ganska omfattande kunskaper i lingvistik och grammatik så har jag det.

    Det är lite tragiskt på ett sätt att se hur många säkra svar som kommer in på ett forum och trots att de ser motiverade och välformulerade ut är de helst enkelt fel.

    Många skriver vad de tror trots att de egentligen inte kan ämnet, och det är synd!
    Hur motiverar du då " oss som vill förbjuda kött"  med att det skulle vara korrekt?det hör man ju hur fel det låter. Och oss är ju samma form som dem. 
  • Anonym (Mia)
    pyssel skrev 2018-08-10 22:54:42 följande:
    Instämmer

    Får hoppas att de ger sig nu då ..
    Det här testet ger jag ibland till elever för att de ska se själva hur många rätt de har!

    www.svd.se/quiz/871
  • pyssel
    Anonym (Mia) skrev 2018-08-10 22:55:55 följande:

    Det här testet ger jag ibland till elever för att de ska se själva hur många rätt de har!

    www.svd.se/quiz/871


    Det är ju skolstart snart - Jag tar det med mig!
    Alla hästar hemma
  • Fennyxx
    Anonym (Mia) skrev 2018-08-10 22:55:55 följande:

    Det här testet ger jag ibland till elever för att de ska se själva hur många rätt de har!

    www.svd.se/quiz/871


    Det är möjligt att jag besserwissrar lite väl snabbt, och jag håller med om att det finns många liknande exempel där både de och dem funkar fint.

    Men jag tycker fortfarande att tex "Hon förstår vi som..." låter helt vansinnigt, därför svarade jag som jag gjorde. Du får gärna motivera varför jag har fel, det skulle vara intressant.
  • lövet2
    Anonym (Mia) skrev 2018-08-10 22:51:30 följande:
    Jo, som svensklärare och med ganska omfattande kunskaper i lingvistik och grammatik så har jag det. smile1.gif

    Det är lite tragiskt på ett sätt att se hur många säkra svar som kommer in på ett forum och trots att de ser motiverade och välformulerade ut är de helst enkelt fel.

    Många skriver vad de tror trots att de egentligen inte kan ämnet, och det är synd!
    Nja, vi som är tvärsäkra är ofta sådana, som gick i skolan medan det rådde striktare regler. Då var det en sak som var rätt. Med tiden har reglerna luckrats upp, eftersom det ändå var så många som inte kunde dem. "Båda är rätt" fanns liksom inte när jag gick i skolan, utan det ena var rätt och det andra fel. Jag kan inte se det som tragiskt att vi följer de grammatikregler vi fått lära oss.
  • pyssel
    lövet2 skrev 2018-08-10 23:16:57 följande:

    Nja, vi som är tvärsäkra är ofta sådana, som gick i skolan medan det rådde striktare regler. Då var det en sak som var rätt. Med tiden har reglerna luckrats upp, eftersom det ändå var så många som inte kunde dem. "Båda är rätt" fanns liksom inte när jag gick i skolan, utan det ena var rätt och det andra fel. Jag kan inte se det som tragiskt att vi följer de grammatikregler vi fått lära oss.


    Språkreglerna för de/dem i "som-satser"" har i alla fall inte "luckrats upp" sedan jag började skolan 1979.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden De eller dem