Anonymbcd skrev 2018-08-11 00:28:14 följande:
Tack. Jag behövde höra detta. Ja, han svarar så när vi har det extremt tufft. Jag kan uttrycka mig klumpigt ibland å säga.. "kan du inte vara lite romantisk?" - när han suttit framför luren/TV:n några timmar.. mest på skämt å som en pik. Då är han överdrivet lättkränkt och svarar med att jag kritiserar och sårar honom. Han kan älta på det länge och jag får ett utbrott i ett helt annat sammanhang. Jag kan vara gnällig och krävande ibland. Är det fel på mig? Vet att det inte är så bra - men han ger mig inte utrymme att ändras eller jag vet inte hur jag ska ändras när jag får den responsen tillbaka. Jag är inte perfekt och tar på mig mycket av skulden. Men vet som du skriver, att man absolut inte ska tappa respekten för den man älskar. Detta är mitt första långa förhållande och det har varit en svår och tuff lärdom. Skönt att höra att det inte vara på detta vis.
Nej, precis, du ska inte acceptera något sånt. Jag har själv också haft dåliga relationer, men numera skulle jag inte acceptera det. Min nuvarande man och jag har varit ihop i drygt 10 år och vi har aldrig sagt något otrevligt till varandra. Det är inte alltid man orkar vara ett optimalt stöd för sin partner, men då vräker man inte ur sig något otrevligt för att dölja det, utan snarare säger man t.ex. att man önskar att man kunde göra mer.