• LejonSa

    Potträning. Någon med tips!

    Vår son blir 3 år om knappt en månad. Han fick syskon för 7 månader sedan. Innan syskon kom så började vi potträna. Gick så där men han både kissade och bajsade på pottan vid flera tillfällen.

    Sen kom syskonet och sen dess nästan vägrar han pottan. Han har suttit på den typ 4 ggr sen syskonet kom och det har inte kommit något i pottan då. Han vill inte. Han vill inte heller säga när han bajsat t ex.

    Vet inte hur jag ska börja potträningen igen. Han är ändå snart 3 år!!

    Han blir stel som en pinne av toalettstolen så den vågar han inte alls sitta på trots att han ser oss sitta på den.

    Är det någon som har några tips? Jag ser ju på blöjan att den är torr nattetid 98% av tiden. Men någon minut efter han vaknat så har han kissat. Jag har försökt få honom att sitta på pottan då men icke. Försökt med belöningssystem. Inte funkat de heller. Han sätter sig på pottan men förväntar sig att få en stjärna bara av att sitta o han kan sitta på pottan upp till 20 min flr att fö stjärnan men inget kiss eller bajs.

    Känns som min son är den enda snart 3 åringen med blöja dagtid!! Vet att det inte är så men :-/. Tips någon...

  • Svar på tråden Potträning. Någon med tips!
  • LejonSa

    [quote=78967175][quote-nick]Maddi skrev 2018-08-15 07:59:14 följande:[/quote-nick]Jag har inga direkta tips. Ni ger redan belöning och de va så vi gjorde med våra. 

    Vi gav två tre bitar godis varje gång det hände något i pottan. Så frågade vi också "varför fick du godis" så svarade barnen "kissat i pottan".

    En av dom hade svårare med att bajsa så då hade vi köpt miniglassar varje gång det kom bajs i pottan. 

    Sen trappade vi ner på mutandet när vi kände att barnen kunde det. Vi började dra bort när dom kissa och så småningom när dom bajsat. Ena kunde säga "bajsa potta, få glass" och ja då fick barnet glass efter det. Så muta va vi ganska generös på. [/

    Oj här har jag glömt svara helt! Mutande funkar knappt. Det funkar 2-3 ggr sen förstår han min avsikt :/

    Känns som vi kommit in i en ond spiral. Han vägrar. O vill fortf inte sägs när han bajsar/bajsat och jag blir ju tyvärr irriterad. Försöker att inte bli det men jag blir ju dwt. Av att han inte ens säger till så man kan byta blöja direkt. Tänker att det ju är ett förstadie till att sedan bajsa på pottan/toan.

Svar på tråden Potträning. Någon med tips!