Inlägg från: KPB |Visa alla inlägg
  • KPB

    Gravid kort efter förlossning!

    Som rubriken lyder så kan det vara så att jag är gravid igen. Jag födde mitt första barn för 2 mån och 1 v sedan så det är inte så längesedan. Vi vill skaffa syskon till vår lille och gärna tätt inpå men vi trodde inte det skulle gå så här snabbt OM jag nu är gravid. Min fråga lyder: är det farligt för kroppen? Kan man blöda mer under graviditeten och är risken stor för spädbarnsdöd och missfall som jag hört så mycket om? Dela gärna med er av era erfarenheter; ni som fött barn så tätt inpå. Gärna erfarenheter och inte moraliska kommentarer osv.

  • Svar på tråden Gravid kort efter förlossning!
  • KPB
    Anonym (E) skrev 2018-08-17 09:39:49 följande:

    Jag blev gravid 2 månader efter förlossning. Miste vår flicka i v.24 i Juni då hon somnade in i min mage. Vi vet inte varför än, vi ska på möte den 3/9 men hennes vikt var lite låg så dom misstänker något med moderkakan.

    Dom hade ändå sagt till mig att det var OK att bli gravid. Så jag eller dom säger inte att det beror på att det gick för snabbt. Det finns ju förstagångsfödare som tyvärr går igenom samma sak också. Efter återbesöket så kommer vi börja försöka igen om inget jättekonstigt sägs.

    Det ända jag kan säga är att även om graviditeten går bra (vilket jag tror den kommer göra för dig) så tar kroppen fysiskt stryk. Jag har knappt någon muskelmassa kvar alls och ryggen värker som satan. Så gör allt du kan för att träna upp kroppen tills du blir gravid.

    Kom också ihåg att du KAN må dåligt under graviditeten. Jag säger inte att dubkommer utan att du kan må dåligt. Foglossning, illamående och andra krämpor. Du ska orka ta hand om ditt lilla barn också.

    Det sistnämnda är bog mer värt att tänka på än att något ska gå snett. I de allra flesta fall går det ju bra, vi hade en rejäl äcklig otur.

    Men tänkt på dig själv med ork och energi till en ny graviditet och ett spädbarn.

    Sen är beslutet ditt och din mans.

    Ha det så bra och hoppas allt går bra som ni bestämmer er för


    Hej!
  • KPB
    Anonym (E) skrev 2018-08-17 09:39:49 följande:

    Jag blev gravid 2 månader efter förlossning. Miste vår flicka i v.24 i Juni då hon somnade in i min mage. Vi vet inte varför än, vi ska på möte den 3/9 men hennes vikt var lite låg så dom misstänker något med moderkakan.

    Dom hade ändå sagt till mig att det var OK att bli gravid. Så jag eller dom säger inte att det beror på att det gick för snabbt. Det finns ju förstagångsfödare som tyvärr går igenom samma sak också. Efter återbesöket så kommer vi börja försöka igen om inget jättekonstigt sägs.

    Det ända jag kan säga är att även om graviditeten går bra (vilket jag tror den kommer göra för dig) så tar kroppen fysiskt stryk. Jag har knappt någon muskelmassa kvar alls och ryggen värker som satan. Så gör allt du kan för att träna upp kroppen tills du blir gravid.

    Kom också ihåg att du KAN må dåligt under graviditeten. Jag säger inte att dubkommer utan att du kan må dåligt. Foglossning, illamående och andra krämpor. Du ska orka ta hand om ditt lilla barn också.

    Det sistnämnda är bog mer värt att tänka på än att något ska gå snett. I de allra flesta fall går det ju bra, vi hade en rejäl äcklig otur.

    Men tänkt på dig själv med ork och energi till en ny graviditet och ett spädbarn.

    Sen är beslutet ditt och din mans.

    Ha det så bra och hoppas allt går bra som ni bestämmer er för


    Hej!

    Blev fel när jag skulle besvara ditt inlägg så vi får hoppas det går bättre denna gången. Jag beklagar innerligen er förlust. Måste ha varit hemskt men snart kommer ni säkert bli gravida igen. Ja jag kan tänka mig att kroppen tar mycket stryk och det får jag ta, så länge det inte leder till ngt annat allvarligare. Jag är väldigt orolig att något ska hända med bebisen pga att det gick för snabbt men vi får hoppas på att om jag är gravid att allt går bra. Jag tränar så gott jag kan och försöker leva ett så sunt liv som möjligt. Ville mest höra era erfarenheter och upplevelser. Uppskattar ditt ärliga inlägg och tack för att du delar med dig!! Önskar er det bästa!
  • KPB
    Anonym (Ja) skrev 2018-08-17 11:41:33 följande:

    Jag har jobbat med gravida och är utbildad i hur kroppen fungerar vid graviditet. Så jag har rätt bra koll. Själv då?


    Du vet hur kroppen fungerar?? Alla kroppar och alla graviditeter är olika och individuella. Precis som jag skrev i början så är jag inte ute efter predikan eller moraliska kommentarer utan erfarenheter, upplevelser och tankar kring att bli gravid så kort efter förlossning samt hur andra mammor har upplevt ett liv med två, tre barn där ålderskillnaden är så liten. Men tack för din åsikt.
Svar på tråden Gravid kort efter förlossning!