Inlägg från: IceKitten |Visa alla inlägg
  • IceKitten

Ni med en innekatt!!! (Sibirisk katt)

Jag har en sibbe här brevid mig just nu. Hon hade aldrig varit lycklig som en ensamkatt med de tiderna du beskriver. Helt ärligt skulle hon antagligen helst bo på min axel dygnet runt... Hon är konstant kelig och söker verkligen ens uppmärksamhet mycket mer än mina två andra (bondkatter) gör.

Just att gå ut och gå verkar hon dock inte ha något större problem med, vi gör det ibland och hon gillar det. Men det är inget krav för henne.

Hon är även väldigt kelig och uppmärksamhetssökande mot de andra två katterna, lite mer än vad de kanske skulle önska ibland...

Jag hade garanterat satsat på en fullvuxen sibbe för omplacering. Min första var en omplacering och det var absolut inga problem, omplacering måste inte betyda beteendeproblem, ägaren kan även gått bort osv. Med en vuxen katt vet du vad du får och sibbar är generellt väldigt lika min lilla tjej (även om hon är lite extrem). Därför heller inte lämpade som ensamkatter rent generellt.

Med en vuxen katt kan ni dessutom enklare testa om sambon tål den eller ej och välja en med mindre uppmärksamhetsbehov.

Alla katter är olika, med en vuxen vet ni vad ni får och att hen kommer trivas i er familj, med en unge kan det vara ni som måste omplacera den i framtiden...

Lycka till!

• IceKitten
    Lillkröta skrev 2018-08-25 17:34:57 följande:

Tack för svar! Hade helst velat ha en som redan är några år. Men är ju svårare att få tag på jämfört med kattungar. Får jag fråga vad du gör om dagarna/ jobbar med som kan vara henne med henne. Hade velat ha ett jobb man kunde vart hemma mer isåfall :/

Jag har studerat på universitet och nu är jag mammaledig. Men annars hade hon säkert klarat sig (även om hon hade varit gnällig i början) då hon har de andra katterna. Speciellt en av dem är hon väldigt nära. De kelar, leker och har sig. Helt ensam hade hon nog dock inte mått bra av.
Svar på tråden Ni med en innekatt!!! (Sibirisk katt)