Inlägg från: gahadas |Visa alla inlägg
  • gahadas

    Tobak och körkort

    Verkar idiotiskt att få betala tillbaka om han redan tagit körkort. Han är ju myndig.
    Skulle han få betala tillbaka om han var 30 också?

    Mina föräldrar hade likadana regler, men då att jag inte började använda alkohol och tobak innan jag fyllde 18.

  • gahadas
    Näng skrev 2018-08-27 06:17:42 följande:
    Varför idiotiskt? Ja det hade vi bett om även om han var 30 tror jag. Reglerna är solklara.
    Och om han var 50 också då eller?

    Ja det är idiotiskt eftersom han har fått ta ett beslut (förmodat några år tidigare?) som förbjuder honom att röra tobak resten av livet. Ingen är mogen nog att ta ett sådant beslut i den åldern. Då vill man ju bara tjäna pengar.

    Det kanske funkar så länge han är omyndig och bor hemma. Efter det, nej inte direkt va? 
  • gahadas
    Näng skrev 2018-08-28 11:24:20 följande:

    Hur många 30 eller 50åringar börjar med tobak? Rolig vinkel! Tror inte vi kommer behöva ta ställning till det. Och när vår tyngsta är 50år så är jag närmare 90år. Då får han ta ansvar själv...


    Men inget ansvar vid 30!
  • gahadas
    Näng skrev 2018-08-28 23:00:12 följande:
    Börjar de använda tobak vid 30 så lider de troligen av kognetiv sjukt och har blivit av med körkortet ändå. Har större tilltro till dem att göra adekvata val vid 30 än vid 18.
    Jag trodde reglerna var solklara?
  • gahadas
    Solarn skrev 2018-08-29 14:47:42 följande:
    Du får det att låta som att det är något negativt att bestämma sig för att inte snusa eller röka när man är ung, som att det är ett beslut man kan ångra. Ungefär som att bestämma sig för att göra en stor ansiktstatuering när man är 18 och sedan ångra det när man är färdigutbildad advokat.
    Inte alls. Hatar rökare.

    Men det är idiotiskt att ts ska bestämma över sådant när sonen blivit myndig och flyttat hemifrån.

    Spelar mindre roll vad det handlar om. Kunde också lika gärna vara "vi betalar körkortet åt dig om du lovar att aldrig flytta från staden".
  • gahadas
    Solarn skrev 2018-08-29 20:59:51 följande:
    Det är inte alls samma sak, att kräva att de inte börjar med tobak är ju för att skydda dom från något farligt.
    Det är farligt att köra bil också. Att dom ens låter honom ta körkort överhuvudtaget. Och varför gäller det inte alkohol kan man ju undra.
  • gahadas
    Bestemor skrev 2018-08-29 19:22:36 följande:
    Jag gjorde det för att ge motivation att inte börja röka. Jag lovade det tidigt, långt innan han blev 18 år.

    Kompisar till honom tyckte det var en schysst deal.
    Så du håller alltså också på det trots att dina barn är myndiga och utflugna? Jisses alltså. 
  • gahadas
    Bestemor skrev 2018-08-29 21:42:25 följande:
    Det är stor skillnad.

    Jag började röka tidigt, 14 år var jag ungefär. Jag har inte slutat fast jag snart är 60 år.

    Jag är alltså beroende av nikotin.

    Nu är det inte många som är under 18 år som är beroende av alkohol eller har föräldrar som tror att deras barn ska dricka så mycket alkohol, att risk för beroende föreligger.

    Hade jag trott det så hade jag helt säkert försökt med något annat för att få honom att inte supa för ofta.
    Nu såg det ju inte riktigt likadant ut på 70-talet som det gör nu (och bara för att du har problem med rökning betyder inte det att andra inte har problem med alkohol).

    Det är inte fler som är beroende av cigaretter heller. Ungdomar röker och dricker för att det är coolt, inte för att dom behöver.

    Och om nu ts och du vill ha en ekonomisk hållhake på era barn för att slippa klippa navelsträngen så får ni väl ha det. Bara lite hyckleri att reglerna inte gäller tex alkohol eller kokain.
  • gahadas
    Solarn skrev 2018-08-29 23:29:48 följande:
    Jo men absolut, det är farligt att leva, man kan dö. Men för det behöver man inte förgifta sig. Att köra bil har ett syfte, det har inte tobak.
    Det var därför jag frågade om alkoholen.
  • gahadas
    Bestemor skrev 2018-08-30 00:14:53 följande:
    Jag förstår inte vad du menar.

    Jag skriver ju att om det funnits risk för alkohol, så hade jag gjort det också.

    Nu visste jag att det inte fanns någon större risk för att han skulle supa så ofta att han blev beroende.

    Hans pappa är alkoholist, ett svårt fall, en a-lagare. Han växte inte upp med honom, men hade inga problem med att prata om hans pappas supande. Det pratades mycket om beroende ett tag och teorin var att barn till alkoholister hade mycket lättare att fastna i det.

    Så sonen behövdes inte mutas att inte supa.

    Jag satt alltid uppe och väntade när mina barn var ute och la mig inte och sov innan de var hemma, så därför vet jag att han inte drack speciellt mycket och ofta.

    Jag tror inte det fanns speciellt mycket i hans kretsar. Det var vanliga arbetarungar som gick i skolan eller jobbade. Inga högre inkomster alltså.

    Det är för att man älskar sina barn man kommer på olika sätt att muta dem, så de känner att de har motivation att kämpa.

    Jag gjorde det inte för att kontrollera honom, han är och var en självständig kille som inte gick i mina ledband.
    Orkar inte med denna tråd med galenpannor, så detta blir mitt sista inlägg. Men visst visst fortsätt du intala dig själv detta. Glöm inte kräva tillbaka pengarna sen när sonen tar en festcigg sen vid 35.
Svar på tråden Tobak och körkort