• moder_jord

    Hur ont i ärret i slutet av grav?

    Gjorde akut snitt för 15 mnd sedan och har ca 3 v kvar till bf nu med andra barnet.

    Ärret har kännts av speciellt mycket under första tiden då livmodern började växa.

    Men nu smärtar det på ett annat sätt. Svider, river, sticks ganska intensivt. Ibland under långa perioder.

    Ni som haft snitt sedan tidigare. Hur ont ?ska? ett snitt ärr i livmodern göra såhär i slutet?

  • Svar på tråden Hur ont i ärret i slutet av grav?
  • JLES
    moder_jord skrev 2018-09-02 17:20:04 följande:

    Gjorde akut snitt för 15 mnd sedan och har ca 3 v kvar till bf nu med andra barnet.

    Ärret har kännts av speciellt mycket under första tiden då livmodern började växa.

    Men nu smärtar det på ett annat sätt. Svider, river, sticks ganska intensivt. Ibland under långa perioder.

    Ni som haft snitt sedan tidigare. Hur ont ?ska? ett snitt ärr i livmodern göra såhär i slutet?


    Jag tror att detta är något som du kan "kolla upp". Min väninna som snittades för 3 år sen går på extra kontroll för att kontrollera sitt ärr. Detta är dock i ett annat land.. Men om ärret gör väldigt ont tycker jag att du kan ta upp det till din BM. :) Det är med största sannolikhet nervsmärta dock och växtvärk!
  • JLES

    Kan tillägga att det verkar vara ganska normalt att det gör ont dock.. Ärrvävnaden är ju liksom hård och det kan strama ordentligt när den växer, har jag hört!

  • Ignoramus

    Ja de rekommenderar väl att man ska vänta ett år innan man blir gravid igen, det sägs ta sån lång tid för allt att läka helt. Sen gör det nog extra ont om du drabbats av sammanväxningar.

  • moder_jord
    JLES skrev 2018-09-02 18:16:59 följande:

    Jag tror att detta är något som du kan "kolla upp". Min väninna som snittades för 3 år sen går på extra kontroll för att kontrollera sitt ärr. Detta är dock i ett annat land.. Men om ärret gör väldigt ont tycker jag att du kan ta upp det till din BM. :) Det är med största sannolikhet nervsmärta dock och växtvärk!


    Tack för svar.

    Jag är lite extra orolig då min ärrvävnad inte är lika hållbar som normal ärrvävnad då jag har ett bindvävssyndrom. (EDS) Pratade med min BM om smärtan vid senaste träffen. Men blev inte mycket klokare om vad som är normalt och inte. Man kan ha ont. Men ska inte ha för ont hur länge som helst, typ...

    MVC överläkaren i mitt landsting sa att hans erfarenheter att kolla upp ärrvävnaden var mycket svår när jag hade önskemål om att få den kollad. Har 2 h med bil till närmsta förlossning för kontroller, så man åker ju inte dit för smärta om det är vanligt. Men vet inte vad som är vanligt när det är första gången jag är gravid med ärr i livmodern.
  • Meriall

    Ska ärr i livmodern göra mer ont än ärr i huden och varför isf? Jag har ett ärr på magen och det gjorde inte ont alls när magen växte.

  • Delilah2001
    Ignoramus skrev 2018-09-02 18:21:31 följande:

    Ja de rekommenderar väl att man ska vänta ett år innan man blir gravid igen, det sägs ta sån lång tid för allt att läka helt. Sen gör det nog extra ont om du drabbats av sammanväxningar.


    6 månader sa de till mig.
  • moder_jord
    Delilah2001 skrev 2018-09-02 21:32:46 följande:

    6 månader sa de till mig.


    Läst mycket om det innan vi blev gravida, och frågade min BM. 6 månader för att det ska vara helt läkt fick jag också veta både när jag gjort reaserch och frågade BM.

    Men de verkar ha som standard att rekommendera 1 år på många ställen. Men såret är helt läkt på 6 månader. Så var inga hinder från att bli gravid när jag blev det.
Svar på tråden Hur ont i ärret i slutet av grav?