• Catta97

    NI SOM BLIVIT AV MED JOBBET!!!!

    !!!!!! Som rubriken lyder, ni som blivit av med ert jobb, hur gör ni med ekonomin om ni inte sparar ( lån är inger alternativ)!!? Jag har ansökt om akassa men får inte någor svar förrän om några veckor, jag har räkningar att betala och gör jag inte de så får jag påminnelse efter påminnelse, sedan inskasso och kronofogden.

    Vart kan man vända sig för att få ekonominsk stöd? Jag har aldrig behövt de förut, nu är de första gången och jag vet inte vart jag ska ta vägen? Har ni några tips? Sjukt tacksam för svaren jag får!! ( endast seriösta svar)

  • Svar på tråden NI SOM BLIVIT AV MED JOBBET!!!!
  • Catta97
    Anonym (Joel) skrev 2018-09-03 13:03:16 följande:

    Du kan kontakta kommunen och ev. ansöka om försörjningsstöd. De kollar dock din ekonomi tre månader tillbaks i tiden (om du haft något "överskott" som du kunnat sparat av). Och du får inte äga något av värde (ex. hus, lgh eller bil).

    Du kan även ringa till de ställen som du har räkningar hos och fråga om du kan skjuta på betalningen, ibland går det, ibland inte eller så är de iaf sjysta nog att inte skicka till inkasso eller lägga på avgifter vid en påminnelse!


    Jag gjorde de!! Tack så sjukt mycket för svaret, de skulle skicka vidare mitt ärende och skulle antingen få svar på telefon redan idag eller få brev hem.
  • Catta97
    Anonym (Joel) skrev 2018-09-03 13:03:16 följande:

    Du kan kontakta kommunen och ev. ansöka om försörjningsstöd. De kollar dock din ekonomi tre månader tillbaks i tiden (om du haft något "överskott" som du kunnat sparat av). Och du får inte äga något av värde (ex. hus, lgh eller bil).

    Du kan även ringa till de ställen som du har räkningar hos och fråga om du kan skjuta på betalningen, ibland går det, ibland inte eller så är de iaf sjysta nog att inte skicka till inkasso eller lägga på avgifter vid en påminnelse!


    Jag gjorde de!! Tack så sjukt mycket för svaret, de skulle skicka vidare mitt ärende och skulle antingen få svar på telefon redan idag eller få brev hem.
    Anonym (Planering) skrev 2018-09-03 13:30:28 följande:

    1.  Man är med i facket A-kassa om ifall att man blir av med jobbet

    2. Man skriver in sig på arbetsförmedlingen 1a arbetslösa dagen

    3. Man får leva på den buffert ( vilket alla borde veta i dag) som man har på 3 månadslöner.

    4. Efter 2-3 månader börjar A-kassan komma in om man skickar in löpande.

    5. Förhoppningsvis har man ett nytt jobb efter ett par månader.


    Jag har inte varit fastanställd och därför inte fått de där 3 månaderslönen, ingenting jag har rätt till. Så jag sitter o väntar på svar från akassan medan jag söker jobb men behöver frf hjälp med ekonomin nu månaderna innan.
  • Catta97
    Jamesdio skrev 2018-09-03 14:14:39 följande:

    Jo så käckt. Det hjälper väl inte den som står där nu utan buffert och väntetid tills a-kassepengar kommer??


    Sant där..... Inte alla som får buffert och akassan tar ju hur lång tid som helst. Vilket man tycker är dumt, betalar man varje månad för akassan borde man få sin hjälp rätt så snart :/
  • Catta97
    Anonym (buffert?) skrev 2018-09-03 15:15:32 följande:

    Är en buffet någonting man kan få? Trodde att det helt och hållet var eget sparande.??


    Får man sparken så brukar man få 3 månadera lönee men de gäller bara fastanställda.
  • Catta97
    snedtak skrev 2018-09-03 21:00:39 följande:

    Nej, de allra flesta som blir uppsagda får inga extra månadslöner alls.


    Jahaa, har ej koll på de, då jag aldrig vart fast, har ba hört av kollega
  • Catta97
    MsM84 skrev 2018-09-03 21:05:31 följande:

    Får du ingen slutlön med semesterersättning mm?


    Jobbd
    Jemp skrev 2018-09-03 21:26:26 följande:

    Vad har du haft för anställningsform om du oväntat blivit av med jobbet utan uppsägningstid men har rätt till a-kassa?


    Vikarie/tim.
  • Catta97
    Jamesdio skrev 2018-09-04 08:10:14 följande:

    Det är ju skillnad på att bli uppsagd från en tillsvidaretjänst, då måste det finnas ett godtagbart skäl tex arbetsbrist och då har man ju en avtalad uppsägningstid. Under den tiden ska man ju fortfarande jobba och få lön som vanligt. Det är ytterst ovanligt att man får gå och får någon form av buffert. Man kan också bli avskedad med omedelbar verkan men då ska man ju ha gjort något väldigt fel. Har inte koll på om man får utan någon lön under uppsägningstiden då.

    Sen kan man ju bli uppsagd under provanställning, eller om man bara går på timmar kan de ju sluta lägga ut timmar på en. Då har man ju ingen uppsägningstid (kankse två veckor om man är under provanställning). Har man en tidsbegränsad anställning beror det på vad som står i avtalet om uppsägningstid.

    Men med buffert menas det man själv har sparat ihop för att kunna klara av eventuella glapp mellan anställningar. Inget man bara får. Om man inte är högt uppsatt direktör av något slag och får några miljoner i fallskärm.


    Tack för svaret! :)
  • Catta97
    Anonym (Joel) skrev 2018-09-03 13:03:16 följande:

    Du kan kontakta kommunen och ev. ansöka om försörjningsstöd. De kollar dock din ekonomi tre månader tillbaks i tiden (om du haft något "överskott" som du kunnat sparat av). Och du får inte äga något av värde (ex. hus, lgh eller bil).

    Du kan även ringa till de ställen som du har räkningar hos och fråga om du kan skjuta på betalningen, ibland går det, ibland inte eller så är de iaf sjysta nog att inte skicka till inkasso eller lägga på avgifter vid en påminnelse!


    Jag fick tyvärr ingen hjälp från de, äcklas! Man betalar skatt och dittan och dattan, folk som utnyttjar dom får massor med pengar, men när man väl behöver hjälp och står här hjälplös, så får man ingen jävla hjälp! Jag äcklas!
  • Catta97
    Sandraberg skrev 2018-09-04 10:56:27 följande:

    Vad var anledningen till att du inte fick någon hjälp?


    Jag tjänade strax över 12 tusen, och hyr rum och betalar mat osv. Enligt henne ska de räcka till TRE MÅNADER, jag förklarade att jag har räkningar att betala o mat osv men enligt henne skulle jag tänkt på spara istället. Jag kan förstår inte hur hon tänkt, men hon sa även om jag kommer in på ett möte så får jag bara skriftlig avslag på ansökan jag gör
  • Catta97
    Anonym (Vilken bakgrund?) skrev 2018-09-04 17:41:18 följande:

    Fick du sluta för att de inte har jobb att ge, för att du jobbat så mycket att du blir riskerar att bli inlasad (dvs de måste ge dig fast jobb) eller för att de inte var nöjd med ditt jobb? Om det är något av de förstnämnda kanske du kan hitta jobb på timmar snabbt igen? Vård, omsorg, skola, städ är åtminstone områden som brukar behöva folk som hoppar in. Får du jobb nu får du ändå lönen först kring 25:e oktober, men det underlättar ju ändå mycket att veta att pengarna kommer och kan göra det lättare att få skjuta upp fakturor eller göra upp en betalningsplan.

    Har du saker hemma som du kan sälja tex på Blocket?


    Gjort ett inlägg tidigare om min chef som behandlat mig och tre andra illa. Jag var den första som blev av med mitt vik/tim för jag " jobbar snabbt". Aldrig haft någon som klagat osv. Idag hade ännu en till kollega möte men hon var smart nog och tog med facket på mötet. Jag blev ju av med jobbet över telefon. Så vi är ungefär 4 som blandat in facket på en o samma chef. Har lagt upp saker o bla en mobiltelefon som jag haft här hemma, men folk vill ju ha allt gratis nästan känns de som, fantasipriser budar de på.....
  • Catta97
    snedtak skrev 2018-09-04 20:17:04 följande:

    Hon menar inte att 12 000 kr ska räcka i tre månader, utan tycker att du har haft möjlighet att spara lite varje månad.


    Men detta e första gången jag får så " mycket". Har alltid haft mellan 6-8 tusen annars. Som jag tidigare nämnt, jag var TIM. Hade vik på 2 månader bara.
  • Catta97
    Fillibom skrev 2018-09-04 22:24:57 följande:

    Vad du gör, se till att prioritera att betala din hyra. Låna pengar av släkt eller vänner i värsta fall, men betala hyran. Alla andra räkningar kontaktar du resp företag och ber om avbetalningsplan, uppskov (kan man få någon månad). Sätt dig och ring runt.


    Tack för tipset, de faktiskt de jag tänkt på, förklarade även de för bistånd kärringen, men gick in i hennes öra och ur den andra. Ska försöka kontakta tele2 osv för o kunna skjuta upp mina fakturor åtminstone.. Skönt att de finns folk här som peppar en också!
  • Catta97
    Sandraberg skrev 2018-09-04 23:24:39 följande:

    Var det ett vikariat så måste du vetat om att det skulle upphöra??

    Har du inte sökt andra jobb under tiden?


    Nej fortfarande då jag jobbat där som timmis i snart tre år...
  • Catta97
    Sandraberg skrev 2018-09-04 23:24:39 följande:

    Var det ett vikariat så måste du vetat om att det skulle upphöra??

    Har du inte sökt andra jobb under tiden?


    Och för o svara på din fråga, ja jag har letat som en galning o sökt och ringt till chefer på olika ställen
  • Catta97
    snedtak skrev 2018-09-04 23:48:24 följande:

    Då förstår jag om det är tufft att spara. Har du något du kan sälja så du klarar dig tills A-kassan kommer?


    Har lagt ut en mobiltelefon och lite kläder osv. Stor rensat och lagt ut de jag ej behöver.. Trodde aldrig jag skulle hamna i en sådan sitts..
  • Catta97
    Anonym (5YearsOfLivingHell) skrev 2018-09-05 17:13:20 följande:
    Jag har levt så här.. och sådär.. känner igen mig i några av era storys eller rent av känner mig som vi är så exakt lika ner på kroppen i det här att det växer gåshud längst armarna när man tror det är sig själv man läser om.

    -Här är i alla fall något jag vill dela med mig av.

    Men historien börjar hårt med att jag blev av med mitt jobb i mitten 2013-14, bla bla, Ingen A-kassa kom igång på ett ljusår, ingen hjälp från soc, 

    "Hade tjänat för mycket innan", ekonomiskt bistånd my ass" Kunde inte tro det jävla ljushuvudet där satt bakom disken som sa så, "Och svarade jag, ge mig pengar för helvete" "Tänk på mig din satan när Du ska hem sen efter det att du slutar här och ska sitta och äta kvällsmat och inte jag.." Tänk, sa jag flera gånger sen gick jag. Långt om länge kom pengarna från A-Kassan, mindre pengar fick jag än vad tiggarna har i sina muggar utanför ICA. Hade inte känt mig så rik på väldigt länge kan jag säga som vid första utbetalningen, hur firar man det, jo man gör en Magnus Uggla 'kung för en dag. Allt tog slut på en dag, köpte på mig Kebab och Pizza, öl, snus och glass. Det tar inte långt tid innan verkligheten kommer ikapp sen lovar jag. Man sjunker så jävla lågt. Hur som... sen skrevs jag in på Arbetsförnedringen, glömmer aldrig den Måndagen, sök 10-15 jobb kravet i flera år, spyr på skiten, kom inte ut på något, jag blev deprimerad af och ville till sist inte mer, jag ville ta mitt eget liv.. för ungf. snart 2 år sedan är det nu, så långt hade det gått. Men sen, plötsligt efter ca. vad blir det totalt 5 års väntan så kom nu räddningen, Han kom, en "Ekonomisk Man a.k.a God man, och förvaltare. En som har hand om alla ens pengar, portionerar runt pengarna så att det räcker till alla giriga jävla bolagen där ute, knöt lite band till honom gode mannen, han blev min familj, värsta 'second dad you know. Idag är, ja just det.. Sa ja det om skulderna under tiden som de byggdes upp som en Tsunami hos KFM (Kronofogden) så in i helsikes mycket obetalt. Flera flera tusen i skuld hade jag när det var som värst, goda mannen började ju först lite senare att gräva hårt i det där. Värst minns jag när det var att jag månad på månad efter månad stod och hängde utanför min lägenhet med mina få saker jag ägde, in och ut.. då Hyresvärden ville vräka mig. I alla fall så fixade den här ekonomikillen mina räkningar och idag är jag inom ett par månader, kanske vid årets slut ev. skuldfri, går och väntar på "Bli skuldfri skuldsanerings blanketterna 'as we speak just nu och det vankas t.o.m jobb på g också inom en kort framtid, ska bara få rätt på mitt CV, ge det sen till Arbetsförmedlingen, det bästa Cv't dom någonsin sett och också ge dom ett schysst försök till. Så en vacker dag har jag jobb igen som flera gånger innan.. och 'the big money börjar att rulla in igen. Förhoppningsvis. Btw. Jag har fått lära mig allt om att bygga en personlig buffert så att pengarna varar längre. Gör er vän med Lyxfällan-programmen på tv, se förbli det överspelade bara! men se efter små tips o gratis råd och lyssna när dom snackar budget osv, det hjälpte mig, sen blir jag arg på att det är just Tv och allt är så himla bra där, allt är löst si o så snabbt.. ää nä. Men men. Tack för att ni läste hit ner. Verkligen supertack!
    Reserverar för stavfel då jag har grav dyslexi!
    Wow då har du kommit en lång bit framåt! Jag ringde sån budget rådgivare men de sa att de ej kunde göra så mke då jag inte vet om eller när jag kmr få pengar från akassam osv.. Tack för att du delade med dig
  • Catta97
    Anonym (Joel) skrev 2018-09-05 15:52:35 följande:

    Vad jag förstod på TS så har hen inte ansökt utan bara haft ett samtal med biståndshandläggaren? Hen behöver ett skriftligt beslut efter en ansökan för att kunna överklaga. Som det är nu finns det inget beslut att överklaga.


    Ansökte via växeln, tydligen något man gör första gången.
Svar på tråden NI SOM BLIVIT AV MED JOBBET!!!!