Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Juan2135

Blev kallad till mönstring men vill ej göra värnplikt

Hej, jag är 18 år och blev nyss kallad till mönstring. Vill då ej göra värnplikten och undrar ifall någon vet hur en gör för att faila mönstringen? Har redan knäproblem och tänkee skaffa intyg om att jag har tinitus. Undrar ifall någon som mönstrar 2017/2018 vet ett säkert kort så att de ej tar in en?

• Svar på tråden Blev kallad till mönstring men vill ej göra värnplikt
  • Anonym (Hehe)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2018-09-05 11:34:08 följande:
    Vill du att Sverige ska ha ett försvar? Då kanske du måste bidra till det!

Till vilken nytta ? Hur länge skulle det nya försvaret klara ett riktigt anfall ? 

Eller är tanken att vi ska bli Nordkorea nr 2 ? Nej, när det väl blir krig så lär det vara Finland som står upp, Danmark stänger bron, Tyskland hatar invandrare, och svensken flyr till Norge för att med båt ta sig till England. De ända som kommer stanna och slåss är som sagt Finland, och de kriminella invandrar gängen som redan har vapen.

• Leijan

En kompis sa till psykologen att han inte ville göra GMU, och då tog dom det i beaktning. Tror det var obligatoriskt att mönstra då också.

• Anonym (J)

Du kommer med all sannolikhet slippa.

• sextiotalist
    Leijan skrev 2018-09-05 11:44:41 följande:

En kompis sa till psykologen att han inte ville göra GMU, och då tog dom det i beaktning. Tror det var obligatoriskt att mönstra då också.

GMU är grundläggande militärutbildning, så din kompis sa att han inte ville göra militärtjänst med andra ord.
    Det var nog 2010 de upphörde med obligatorisk mönstring
  • Anonym (.)

Finns inget val för dig. Tur att värnplikten återinfördes efter att jag fyllt 18 så jag slapp tvingas vara med. Det är nog för övrigt rätt roligt, min morfar har gjort lumpen och blev tvingad till det, han sa att det va det jobbigaste han gjort men också väldigt intressant och lärorikt. Han säger att lumpen gett honom så mycket lärdom som han inte kunnat annars och lärt sig överleva i naturen ifall en katastrof skulle inträffa. Se det som något positivt

• Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2018-09-05 11:50:59 följande:

GMU är grundläggande militärutbildning, så din kompis sa att han inte ville göra militärtjänst med andra ord.

Det var nog 2010 de upphörde med obligatorisk mönstring

Nej den återinfördes då eller om det va lite senare. Men obligatorisk mönstring har iallafall funnits i några år bara efter att ha upphört helt i ca 60 år. Farligt att svenskar är så naiva att dom tog bort obligatorisk mönstring i tron att det inte kan bli krig i Sverige. Det kommer bli det förr eller senare
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-09-05 12:03:28 följande:

Finns inget val för dig. Tur att värnplikten återinfördes efter att jag fyllt 18 så jag slapp tvingas vara med. Det är nog för övrigt rätt roligt, min morfar har gjort lumpen och blev tvingad till det, han sa att det va det jobbigaste han gjort men också väldigt intressant och lärorikt. Han säger att lumpen gett honom så mycket lärdom som han inte kunnat annars och lärt sig överleva i naturen ifall en katastrof skulle inträffa. Se det som något positivt

Det lär dom sig fortfarande, visst var det skjutövningar, marschövningar, diciplinövningar, vapenövningar. Men (i varje fall det som sonen berättade om) verkade vara väldigt mycket träning att överleva i naturen och klara tuffa strapatser
  • Anonym (muck 97)

Har många roliga och nyttiga erfarenheter från lumpen. 
    Men vill du inte säg som det är och var allmänt kass på mönstringen så slipper du säkert.

• Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Hehe) skrev 2018-09-05 11:44:39 följande:

Till vilken nytta ? Hur länge skulle det nya försvaret klara ett riktigt anfall ? 

Eller är tanken att vi ska bli Nordkorea nr 2 ? Nej, när det väl blir krig så lär det vara Finland som står upp, Danmark stänger bron, Tyskland hatar invandrare, och svensken flyr till Norge för att med båt ta sig till England. De ända som kommer stanna och slåss är som sagt Finland, och de kriminella invandrar gängen som redan har vapen.

Man behöver ju inte försvara landet med vapen om man inte vill. Finns ju vapenfri tjänst i civilförsvaret. Om Sverige blir anfallet behövs dessa! Jag är handikappad kvinna på 40+ men skulle ändå vilja göra nåt!
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-09-05 12:06:10 följande:
    Nej den återinfördes då eller om det va lite senare. Men obligatorisk mönstring har iallafall funnits i några år bara efter att ha upphört helt i ca 60 år. Farligt att svenskar är så naiva att dom tog bort obligatorisk mönstring i tron att det inte kan bli krig i Sverige. Det kommer bli det förr eller senare
    Den obligatoriska mönstringen har precis återinförts

Den fanns långt in på 2000-talet i varje fall.

Lite googling
    http://www.rekryteringsmyndigheten.se/om-rekryteringsmyndigheten/historik/pliktens-historia/

2010

Den 1 juli 2010 ersätts värnplikten i fredstid av en frivillig militär utbildning. Mönstringen upphör och Pliktverket testar istället frivilliga till Försvarsmaktens militära grundutbildning (GMU). Alla
    18-åriga svenska medborgare, både kvinnor och män, är nu skyldiga att lämna uppgifter om sina personliga förhållanden i ett webbaserat frågeformulär - beredskapsunderlaget. Uppgifterna samlas in av beredskapsskäl för att kunna användas om värnplikten återinförs. 

Svar på tråden Blev kallad till mönstring men vill ej göra värnplikt