• Anonym (Kim)

    Gemensam vårdnad till fd missbrukare?

    Anonym (?) skrev 2018-09-04 22:30:59 följande:

    Det är väl du som bestämmer om gemensam vårdnad?


    Naturligtvis bestämmer inte mamman om vårdnaden....

    TS: Tänker du att han ska ses som en opålitlig individ för alltid? Om han är ren i låt säga 2 år, varför skulle han inte kunna vara vårdnadshavare då? Är barnet så litet att det inte skulle kunna vara ensam med sin pappa eller varför är du alltid med? Om han är drogfri och kan bevisa det så finns ju ingen anledning till att du måste övervaka umgänget. Om han nu inte är en usel förälder förstås även som nykter.
    Anonym (mmm) skrev 2018-09-04 21:52:34 följande:

    Svårt att säga. Kan han verkligen sköta sig i flera år så kanske, men det ska väl inte bara vara att han är ren, han ska klara av själva föräldraskapet också. Sen kostar en rättsprocess pengar osv, så det är ju inte säkert att han faktiskt ids gå den vägen . Du ska bara hålla dig passiv, det är ju han som måste bevisa allting, han som måste kontakta en advokat om han vill stämma dig, och en sådan rättsprocess kan ta rätt låg tid också. 
    Ju längre tid som går där du är ensam vårdnadshavare och sköter det bra, är det väl också allt mindre anledning att riva upp det. 


    Tänker du att i och med att någon har varit missbrukare så har de också någon slags defekt som gör att de inte klarar av att vara förälder?

    Jag förstår inte hur ni resonerar faktiskt, som om det är något dåligt att en förälder vill vara en del av sitt barns liv och vara förälder "på riktigt" och därför också blir fri från sitt missbruk. Det är väl istället något som man ska vara väldigt glad för, inte minst för sitt barns skull?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (TS) skrev 2018-09-04 22:50:04 följande:
    Självklart är det fantastiskt om han kan bli nykter. Jag har bara så himla svårt att tro att han faktiskt kan förbli ren efter flera år av missbruk - utan behandling. För två månader sedan testades han positiv för en tyngre drog, så det känns lite osäkert i dagsläget. Tänker jag fel?
    Nej, inte angående det, två månader är inte länge. Frågan är, hur är han när han faktiskt ÄR ren? Är det något fel på honom då? Om inte så skulle han mycket väl kunna vara ensam med sitt barn då, åtminstone om han lämnar test inför umgänge. 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (mmm) skrev 2018-09-05 07:13:25 följande:
    Det är väl inte så väldigt svårt att tänka sig in i att den här personer haft/har svårigheter och därför hamnat i missbruk. Min erfarenhet är att det i de allra flesta fallen finns något mer bakom och det kan innebära att man inte är så lämplig som vårdnadshavare eller ha umgänge. 
    Dessutom, om nu mamman haft hand om barnet ända sedan det föddes och skött allt, så är ju pappan i detta fallet inte van, så då måste man jobba på den biten innan man ens kan börja snacka vårdnad. 

    Men om man stämmer på vårdnaden så kommer ju allt detta utredas. Finner man att han fungerar bra, så får de ta ett beslut utifrån läget då. 
    Nej, man måste inte "jobba på den biten först"  då vårdnad inte har så mycket att göra med hur man praktiskt tar hand om ett barn.

    Oh sedan kan man inte heller anta en massa om någons lämplighet enkom för att någon haft missbruksproblem. Är missbruket borta finns inge anledning att tro att man skulle vara inkompetent som förälder och att man på något sätt måste utredas och bevisa att man kan. I så fall borde man kontrollera alla som blir föräldrar - både mammor och pappor - som inte varit föräldrar tidigare. För hus ska man veta att de är bra föräldrar?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (psykssk) skrev 2018-09-05 20:35:39 följande:
    Faktiskt så är det som så att missbruk inte allt för sällan för med sig störningar i hjärnan samt en hel rad med psykiatriska problem. Och dessa försvinner oftast inte bara för att du slutar missbruka.

    Att vara ren i 2 år är ingenting i missbruks sammanhang, låt säga det går 5 år, sedan kan man börja ha hopp om att det håller i sig. 

    Delad vårdnad är ju en sak han måste driva via rätten (om ts sätter sig emot). Innan han ens kan börja den processen så ska han nog varit ren ett bra tag. Sedan tar processen sin tid också och kräver pengar. Och även anledningen att föräldrarna inte kan samarbeta så ses som ett hinder för delad vårdnad. Så det ska nog mycket till att pappan får någon delad vårdnad om Ts sätter sig emot.

    Umgänge är ju en annan sak. Det kan du ju utöka vartefter som du ser att han håller sig ren och tar ansvar. Men vårdnaden skulle inte jag ge bort utan fight när det kommer till en fd missbrukare. Har jobbat inom psykvården x antal år, och min bedömning är att det är dels ytterst få narkotika missbrukare som faktiskt blir rena för längre tider. Och dom som blir det dras med psykiatriska bekymmer livet igenom. Den del som blir rena + har hälsan i behåll är extremt liten.
    Din bedömning utgår ifrån att du jobbar inom psykiatrin. Och visst ni träffar en hel del missbrukare där men det betyder inte att du kan dra de slutsatser du drar. DU är sjuksköterska inom psykiatrin - inte expert på droger och missbruk. Även om du har erfarenhet och säkert utbildningar inom det också.

    2 år är inte "ingenting" att vara ren generellt i missbrukssammanhang, det är ganska mycket för de flesta droger. De är inte heller så att missbruk för det mesta för med sig störningar i hjärnan eller andra psykiatriska problem. Och många av dem försvinner dessutom när missbruket upphör. 

    Mycket handlar också om vilken drog man tar, hur omfattande och hur länge. Det går inte att samla allt under "missbruk". Bland det svåraste att bli fri ifrån och hålla sig fri är Heroin. Där finns det undersökningar som visar att endast 10% som får behandling är rena efter 5 år. Däremot är det inte sällan som man råkar ut för drogutlösta psykoser med den "milda" drogen cannabis. 

    Nu vet vi inte vilken/vilka droger det rör sig om här men att säga att 2 års drogfrihet är ingenting är totalt felaktigt.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (psykssk) skrev 2018-09-05 20:42:26 följande:

    Och vidare så brukar det ju finnas en hel rad med domar för en fd missbrukare. Det kostar pengar att missbruka, och det har missbrukarna rätt sällan. Så brottslighet och missbruk går hand i hand.

    Och det med at fuska på urinproven...Tja det kanske går att hålla sig ifrån droger en tid just för att få rena prov, men det håller inte i längden för en missbrukare. Dels finns det droger som inte går snabbt ut ur systemet, och när missbrukaren är påverkad och vill ha ny dos..då finns inte en tanke på kommande urinprov nästa vecka. Så det visar nog positivt om han inte på allvar slutat använda droger.


    Vad menar du med det att brottslighet och missbruk går hand hand? ja, missbrukare tvingas ofta begå brott för att finansiera sitt missbruk, men vad har det med TS att göra menar du?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (psykssk) skrev 2018-09-06 19:27:39 följande:
    Just pga av att jag har utbildning och framförallt lång erfarenhet inom psykiatrin (akut psykiatrin, låsta avdelningar, där drogmissbrukarna ofta hamnar ) så kan jag säga att du har fel i din bedömning.

    Dom psykiska störningarna dras många missbrukare med livet ut, rena eller inte. Det bara är så. Dom du talar om kan ju kanske höra till gruppen "röker på lite någon gång i året", men dom har ju inte heller benämningen missbrukare.

    Den procent som är rena efter 5 år är betydligt lägre än 10%, tyvärr. 

    Med min erfarenhet så skulle jag aldrig frivilligt ge vårdnaden åt en missbrukare. Jag skulle inte låta honom träffa mitt barn så länge det fanns droger i huset, och inte heller ensam på ett bra tag efter att han slutat. För hur familjer till missbrukar mår är avskyvärt att se, speciellt barnen. Och dom tror och har hopp direkt pappa slutat, tror det ska hålla i sig. Och dom påverkas oerhört när det sedan inte blir så. Och som sagt, brottslighet och andra psykiska problem är ofta en del av missbrukarens vardag. Och det ska barn hållas borta ifrån.

    Vet du att 9 av 10 barn som vårdas inom psykiatrin, så är det omständigheterna i hemmet som gjort barnet sjukt. Vuxna människor som gjort sitt eget barn sjukt av olika anledningar.
    Du har erfarenhet och utbildning inom psykiatrin ja och du ser de missbrukare som hamnar där. Så nej, du kan absolut inte säga att jag har fel för du träffar inte alla de andra missbrukarna som INTE hamnar inom psykiatrin, de som tar sig ur missbruket eller de som inte tar sig ur men inte har några behov av psykiatrin. Därför blir din bedömning felaktig. För att citera dig så säger jag att Just pga att jag har utbildning och framför allt lång erfarenhet inom MISSBRUK så kan jag säga att du har fel. Jag träffar alla missbrukare, inte bara dem som hamnar inom psykiatrin.

    Något vi inom missbruksvården har noterat är att just ni inom psykiatrin ofta har en nedlåtande syn på missbrukare överlag.
    Anonym (psykssk) skrev 2018-09-06 19:30:01 följande:
    Det har väl allt med TS att göra som funderar på frågorna runt delad vårdnad med en missbrukare. En person som missbrukar har ofta en fot i brottsligheten, just för att försörja sitt missbruk. Och frågan är om man är lämplig som vårdnadshavare om man är inne på den brottsliga banan. Ganska säker på att tingsrätten skulle ta det i beaktande.
    Det här visar också på din okunskap om missbruk. Man är inte en kriminell person eller inne på den brottsliga banan för att man har tvingats till brott för att finansiera sitt beroende. Det handlar inte om att man har sämre moral och respekt för lagar utan att man har en beroendesjukdom som tar över allt.

    Nej, rätten tar inte i beaktande att man begått brott i sitt aktiva missbruk, då de vet just detta.
Svar på tråden Gemensam vårdnad till fd missbrukare?