-
Ja och därav vill jag börja studera.Anonym (J) skrev 2018-09-07 22:13:47 följande:Ja, det är i princip omöjligt. :) Men om man har tur kan man klättra ändå.. Men utbildning är viktigt för nästan alla arbetsgivare.
-
Ja men jag måste ju vet att jag kommer att klara av att studera och även veta att jag kommer att ha inkomst under tiden. Samt även veta vilken utbildning jag vill börja. Om jag ska köra distans, icke distans, flexibel osv.Anonym (J) skrev 2018-09-07 23:42:30 följande:Då låter det ju som att du redan valt! Iväg till Komvux med dig! :)
-
Jag har redan träffat henne förra veckan.vi pratade mest om vad Komvux här i kommunen har att erbjuda.Anonym (J) skrev 2018-09-08 01:08:24 följande:
Jag har ju bett dig att ringa Komvux i din stad! Boka ett möte med SYV.
Dessutom kan ju hon omöjligt svara på om jag kommer klara av en viss utbildning eller ej samt vilken utbildning som passar mig. Hon kan inte heller veta om jag bör välja distans, icke distans, flex osv. -
Jag har aldrig trott eller bett någon berömma vad jag klarar eller inte klarar av. Detta kan man bara få reda på genom att prova.Tow2Mater skrev 2018-09-08 15:11:23 följande:
Hur menar du vi ska kunna det då??
Du måste ju bara 'slänga dig ut' i livet och prova, det har mycket att erbjuda, om man inte bara av feghet vill fortsätta leva i sin skyddade sjukbidragsvärld. Det finns ingen optimal lösning, men det finns flera bra lösnngar, och funkar inte den man provar först kan man prova en annan.
Men hade jag varit 5-10 år yngre så hade jag vågat hoppa på mera saker jag är osäker på. Nu har jag mindre tid framför mig till att misslyckas och börja om/byta. Därav känns det så mycket viktigare att det blir rätt från start därför försaker jag också ta reda på så mycket jag bara kan innan. -
Så enkelt är det inte. Måste först veta vilken typ av inkomst jag kan få under studierna. Men om ekonomin är säkrad så väljer jag studier. Dock vet jag inte i vilken takt jag kommer att klara av att studera. Därav kan jag ju inte heller börja med heltid.Kjell2 skrev 2018-09-08 16:58:21 följande:
Du har i grunden två val.
1) Försök få jobb så du kan försörja dig. Går inte det, börja plugga
2) Läs in gymnasiet. När det är klart kan du ta nytt beslut, plugga vidare eller sök jobb. Här har du sen lite olika underalternativ, heltid/deltid, distans/på skola /folkhögskola.
Börja med att välja jobb eller gymnasiet, vad väljer du?
-
Varför skulle det vara det tänker du?Anonym (X) skrev 2018-09-08 16:23:07 följande:
Är den här oförmågan att fatta beslut något som märks i övriga saker också?
-
All olika trådar i trådsrarten behandlat olika frågor rörande detta. Nya frågor har uppstått med tiden som trådarna/diskussionerna har pågått och jag har resonerat som så att det är bättre att ta dessa frågor separat i olika trådar. Detta dels bl. a. för att trådarna har blivit så långa.Anonym (X) skrev 2018-09-08 17:31:05 följande:
För att du helt låst dig i den här frågan och startat föera trådar där du inte lyssnar på de konkreta råd du fått.
Därav min tolkning att det här är en problematik som spiller över på fler saker i din vardag, och kanske hänger ihop med varför du inte klarade skilan, eller varför du ine kan jobba.
Med andra ord kanske det är där du borde börja, med att hitta strategier och verktyg för att fungera.
-
Alla olika trådar har i trådsrarten behandlat olika frågor rörande detta. Nya frågor har uppstått med tiden som trådarna/diskussionerna har pågått och jag har resonerat som så att det är bättre att ta dessa frågor separat i olika trådar. Detta dels bl. a. för att trådarna har blivit så långa.Anonym (X) skrev 2018-09-08 17:31:05 följande:
För att du helt låst dig i den här frågan och startat föera trådar där du inte lyssnar på de konkreta råd du fått.
Därav min tolkning att det här är en problematik som spiller över på fler saker i din vardag, och kanske hänger ihop med varför du inte klarade skilan, eller varför du ine kan jobba.
Med andra ord kanske det är där du borde börja, med att hitta strategier och verktyg för att fungera.
-
Men om jag inte klarar av att plugga heltid hur tänker du då att jag ska klara av att plugga deltid och jobba samtidigt?Kjell2 skrev 2018-09-08 17:39:53 följande:
Precis på samma sätt som andra som pluggar, CSN. Pluggar du heltid får du tillräckligt. Pluggar du halvtid måste du jobba en del för att gå runt.
Inkomstfrågan är löst. Vad väljer du?
Sen har man rättigheter från samhället om man inte klarar av att plugga heltid och det är där jag måste kolla upp hur och var jg ska börja för att kunna få rätt till dessa rättigheter. Det finns studiestartsstöd, aktivitetsersättning vid förlängd skolgång osv. -
Jag har redan bokat in en läkartid men tyvärr hade de sin första lediga tid den 26 oktober.Kjell2 skrev 2018-09-08 18:19:45 följande:Du får väl testa att plugga heltid. De flesta klara det, även de med låga förkunskaper och länge sedan skolgång, och får tid och energi över. Varför skulle du inte klara det?
För att få extrastöd krävs vanligtvis läkarintyg och en massa trassel med fk och af. Vill du gå den vägen bör du redan nu börja fixa med läkarintyg, af och fk.