Inlägg från: Anonym (Krav komvux CSN) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Anonym (J) skrev 2018-09-09 11:41:40 följande:

Varför inte? Du har ju nada krav på dig förutom att lämna in inlämningsuppgifter på åtminstone E-nivå samt klara ett slutprov om du pluggar distans. Du har ju ingen direkt press på dig och ingen som säger åt dig vad du ska göra hela dagarna, ingen som tittar på vad du gör.. Du lägger ditt eget schema och pluggar när det passar dig.

I min erfarenhet är det dessutom mycket lättare att få betyg på Komvux än på gymnasiet. I gymnasiet var det tufft att ens kamma hem ett C. Men på Komvux regnade det A:n.. :)

Ja det kan ju vara så att på gymnasiet jämförs allas kunskaps mot de som lärt sig mest i klassen. Den som kan mest och har lärt sig mest får därmed högsta betyget och sedan graderas eleverna i klassen i fallande skala. Om den som får högst betyg på komvux skulle ställas mot en sådan gymnasieklass som jag beskriver kanske denna elev skulle få ett mycke lägre betyg.

Men jag skulle inte orka plugga så många timmar som jag skulle behöva för heltid. Aven om jag kan planera själv så måste det ju ändå pluggas ett visst antal timmar för att hinna med allt. Jag måste, sova och återhämna mig också för att orka plugga vidare nästa dag igen. För att jag ska bli pigg och orka med dagen behöver jag mellan 10-12 tim sömn per natt. Om jag skulle få nio timmar brukar jag gå runt som en zombie hela dagen och må skit.

Sen känns det bättre att ha färre kurser att fokusera på än flera.
    Anonym (J) skrev 2018-09-09 18:00:53 följande:

Känns återigen som om Kjell och jag försöker ge dig konkreta råd. Men du verkar vara rätt bestämd med att du inte skulle orka studera.. Och du skulle inte orka jobba.

Tja, då finns det bara ett alternativ kvar. Lev som nu? Reflektera lite över det!

Jag har aldrig sagt att jag inte skulle orka. Jag säger bara att jag inte skulle orka heltid utan för tänka mig deltid istället.
    Anonym (Betyg) skrev 2018-09-09 19:00:18 följande:
    Du behöver läsa på om betygssystemet ser jag... Betygen sätts inte i någon fallande skala beroende på prestation inom en viss grupp. Det finns mål i varje kurs som måste uppnås. Det finns ingen graderande skala typ normalfördelningsskalan som var aktuell fram till 1995
    Att det finns kriterier inom varje betyg det vet jag. Men även om reglerna inte är gjorda så att man sätter fallande betyg kanske det görs ändå, det var lite så jag menade.
    Anonym (J) skrev 2018-09-09 17:59:34 följande:
    Fast så får det ju inte vara. Men på Komvux vill de ofta bli av med dig och ger dig godkänt, haha!

Men du tar ju bara de kurserna som är mest nödvändiga och sen studerar du i din takt? Jag pluggade i princip bara när jag skrev inlämningar.. Ah, förutom när det var dags för slutprov. I psykiatrin pluggade jag inte alls och fick ett C, så.

Vem säger att du inte kan sova? Snälla, du går ju inte ens efter ett schema!
    Nej men det tar tid att plugga även man gör det hemma på egen hand. Sova tar ju 10-12 timmar för mig. Sen måste jag tvätta, städa, diska, laga mat, handla, äta, duscha, gymma m.m.
    Kjell2 skrev 2018-09-09 20:38:22 följande:
    Men då det klart, plugga på deltid, klar med gymnasiet om ca fyra år. Sen får du lösa pengar på något sätt, specialbidrag eller jobb.
    Eftersom en gymnasieutbildning på heltid brukar ta tre läsår, alltså 6 mån om man har uppehåll på sommaren och julen. Pluggar man även över sommar och jul kanske man kan få ner tiden en del. Detta är ju samma när man pluggar deltid att tiden blir kortare om man pluggar sommar och jul också.
    Kjell2 skrev 2018-09-09 20:48:49 följande:
    De ska funka med kurser, ordningsföljd, schemat också.

Men det kommer ta längre tid om du läser på deltid jämfört med heltid.
    Att det tar längre tid är jag väl medveten om. Det säger ju sig själv.
    Kjell2 skrev 2018-09-12 08:40:18 följande:

TS.

Hur går det med praktiken?

Det går bra, varför skulle det inte gå bra. Dock kommer det ta någon vecka för kroppen att vänja sig vid att vakna och äta andra tider än det jag har gjort tidigare. Annars inga problem.

Men igår, tisdag då jag var ledig sov jag från 23-11 typ.
    Kjell2 skrev 2018-09-12 10:16:59 följande:

Ofta kan det blir en rejäl omställning att börja jobba med kollegor, schema, nya tider odyl. Kul att det går bra. Är det 40 timmar per vecka?

Nej 4 tim mån, ons, tors.
    Kjell2 skrev 2018-09-12 10:16:59 följande:

Ofta kan det blir en rejäl omställning att börja jobba med kollegor, schema, nya tider odyl. Kul att det går bra. Är det 40 timmar per vecka?

Det är inte det som är mitt problem utan det är sömnen och återhämtningen som inte blir tillräcklig vid för många timmars arbete.
    Anonym (J) skrev 2018-09-12 16:56:05 följande:

Ja, men 12 timmar i veckan är inte alls mycket!! Hoppas det går bra för dig :D

Nej men det kanske är max vad jag orkar. Egentligen skulle nog 5-6 timmar 2-3 dagar fungera också. Men inte mera. Dock inte fler dagar.

Om sjukreglerna för en arbetsplats ser ut så att man måste vara där varje dag skulle nog till och med 4 tim vara för mycket. Fast jag vet inte. Heltid kommer nog i alla fall inte fungera just nu.
Svar på tråden Krav komvux CSN