Inlägg från: Anonym (Krav komvux CSN) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Anonym (J) skrev 2018-09-12 17:40:56 följande:

Jag tycker att det låter skitbra att du jobbar i din takt! :)

Jag jobbar i samma hastighet som alla andra dock är jag där färre tim. Det är skillnad på det. Att jobba i lägre takt är för mig att man utför själva arbetsuppgifterna långsammare än andra men det gör jag inte.

Nu har jag jobbat mån, ons, tors denna vecka. Natten mellan tors och fredag sov jag i 14 timmar och skulle faktiskt kunna ha sovit i två timmar till. Natten till idag lörd. sov jag 12 timmar och det är första gången på hela vecka som jag är utvilad och riktigt pigg.

Nu är jag inne på tredje veckan med arbete. Är konstant trött, sover bara sju-åtta timmar nätterna före arbetet. Natten efter ligger jag i sängen i 15 timmar och sover oroligt av och till.

Är aldrig riktigt helt utvilad någon dag alls typ. Tappar i muskelmassa, känner mig svimfärdig på gymmet. Är konstant hungrig. Tappar hår osv.

Funderar på att bli sjukskriven helt kanske om jag ska fortsätta att må såhär. Detta kommer jag inte orka i längden i alla fall.

neverpreggo skrev 2018-09-24 23:04:11 följande:

4 timmar kan vara för mycket med din bakgrund att starta med. Skulle testa att minska tiden.

Tow2Mater skrev 2018-09-24 22:55:46 följande:

Det tar lite tid att bli van. Det ar alltid stressande att borja nytt jobb.

Det är inte jobbet jag blir trött av utan det är att jag får för lite sömn som gör mig trött. Mellan 20-40% mindre sömn än jag behöver får jag oftast under natt innan jag ska upp och jobba. Sover alltså mellan 60-80% av dagsbehovet dessa nätter.
    Anonym (J) skrev 2018-09-25 21:45:24 följande:

Gå och lägg dig tidigare då?

Hinner inte i och med att jag kommer hem strax efter 15. Är hemma en liten stund och går sedan till gymmet. Är på gymmet mellan 16-18. Åter hemma igen vid 18.30 eller 19 beroende på om jag måste förbi affären kan även hända att jag är hemma vid 19.30. Sen laga mat, äta duscha fixa matlåda och vila ut framför tv:n då är klockan kanske 23 när jag kommer i säng.

Kanske får jag börja ta bussen istället för att gå 15-20 min till gymmet och sedan bussen hem igen. I vilket fall som helst känner jag mig både konstant trött och mycket stressad. En dag var jag även tvungen att boka tvättstugan efter jobbet. Detta eftersom att det inte fanns tid den dagen jag var ledig.
    Anonym (X) skrev 2018-09-25 23:31:38 följande:

Du får träna de dagar du inte jobbar.

Hinner inte i och med att jag måste städa (dammsuga, damma, torka golv), tvätta tvättstuga (tre tim), handdiska (40-60 min, saknar diskmaskin).

Dock gör jag inte allt detta samma dag men ändå.

Om vi säger att jag skulle vakna kl 10. Då måste jag typ laga lunchen på en gång i och med att jag äter vid 11-12 och att det kan ta mellan 30-60 min att laga mat. Sen duscha osv. Färdig vid 13. Tvättstugan är kl 15 och färdig vid 18. Under tiden måste jag laga matlåda eller städa. Kanske måste jag även handla mellan 13-15. Inte en enda stund att sitta förutom vid måltiderna. Kl 18. Måste jag hänga tvätt och diska om jag inte väljer att samla flera dagar och diska en annan dag. Jag vill även få tid till att kolla datorn minst 30-45 min och uppdatera mig om allt som hänt både i världen, i min mejl, på Facebook osv. Detta gör mig avslappnad och jag blir avkopplad av att alla framför datorn.

Men om jag har lagt mig kl. 23 och natten innan sovit för lite kommer jag nog sova längre och vakna kl 12 eller 13 på min lediga dag. Vaknar jag kl 13 så är jag nog inte färdig med maten förens kl 14 eller 15. Sen ska jag tvätta och duscha, klar kl 18 med tvättstugan. Kanske dags att äta något igen. Sen iväg till affären vilket tar 60 min i och med att jag har 15 min promenad dit och hem tar det 20 min när jag har kassar att bära. Hemma typ 19-19.15 kanske. Då blir det slappa framför datorn/tv samt äta något igen. Då är kl. 21 kanske och sen duscha igen innan sängen. Vips är klockan 23.

Hur skulle du/ni ha lagt upp veckan? Ibland måste man också handla kläder, klippa sig osv. Var, när och hur ska man hinna?
    Anonym (J) skrev 2018-09-26 00:18:27 följande:

Du får nog lära dig att prioritera.. Du jobbar knappt och har extremt höga krav på sömn?

Ja men de flesta vuxna behöver nog sova 8 tim för att bli helt utvilad. Om det då ska tvingas dra ner sitt sovande med samma procent som mig så skulle det innebära typ 5 timmars sömn varje natt när det ska upp och jobba.

Fem timmars sömn skulle nog ingen må bra utav. För mig blir det då damm effekt av 7 timmars nattsömn.
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-26 00:32:07 följande:

Ja men de flesta vuxna behöver nog sova 8 tim för att bli helt utvilad. Om det då ska tvingas dra ner sitt sovande med samma procent som mig så skulle det innebära typ 5 timmars sömn varje natt när det ska upp och jobba.

Fem timmars sömn skulle nog ingen må bra utav. För mig blir det då damm effekt av 7 timmars nattsömn.

För mig blir det då samma effekt av 7 timmars nattsömn.
    Anonym (J) skrev 2018-09-26 00:37:30 följande:

Hur kommer detta sig att du är så annorlunda mot alla andra som klarar sig på 8 timmar och ser till att verkligen få dessa timmar innan jobb och skola m.m? Om du behöver sömn måste du väl se till att få den? Som vi alla andra? Du börjar ju äntligen komma på fötter och ska inte slänga den möjligheten åt skogen nu när du äntligen fått ett arbete med ett extremt slappt schema. I livet får man prioritera och det får du vänja dig vid och anpassa dig därefter. Man kan inte göra allt man vill och det man kan göra kanske inte går att göra så snabbt man vill eller exakt när man vill. Prioritera.

Men man ska väl åtminstone kunna hinna handla, tvätta, laga mat, äta osv. Fast man jobbar. Min kropp klarar inte att få för lite sömn fler stressa. Detta har jag haft i perioder tidigare i livet samt andra jobbiga händelser. Min kropp är redan ganska sliten jämfört med andra i min ålder och eftersom att jag bara har en enda kropp och ett enda liv så vill jag sköta min kropp och hälsa. Stress, för lite träning, dålig kost, för lite sömn osv. skulle bara slita ännumera på min kropp. Jag har dessutom tre generations av män bakom mig i släkten som alla har haft samt dött av hjärtsjukdom. Senast var det min farfar för 20 år sedan. Även hans pappa och farfar dog av hjärtsjukdom. Och jag vill sköta min kropp vilket jag har slarvat med tidigare.
    Anonym (X) skrev 2018-09-26 01:44:35 följande:

De dagar du jobbar har du förberett kvällsmat sen tidigare och struntar i att träna, men går istället och lägger dig tidigare = du kommer upp tidigare på din lediga dag och hinner mer.

Ja men det kan fungera. Dock kan jag inte frysa ner mycket mat och/eller förvara i kylskåp eftersom jag bara har ett litet frysfack och en liten kyl.

Nu måste jag upp. Har i princip bara sovit typ kanske max tre timmar i natt trotts att jag har legat i sängen sedan kl 23. Har legat vaken mellan 3-5 eller 6 typ. Är as trött. Känner mig helt förstörd.

Känner mig tröttare nu än när jag gick ock la mig typ.

Kjell2 skrev 2018-09-26 08:29:03 följande:

Detta forum kryllar av människor som jobbar heltid och tar hand om hem och barn, sover lite för lite, prioriterar hårt för att få livet att funka.

Förvänta dig inte för mycket medkänsla som ensamstående, barnlös, jobbar 4 timmar, 3 dagar per vecka. 

Lär dig prioriter, få rutiner i ditt liv och om du har ett extremt sömnbehöv, sök hjälp hos vården.

Har en läkartid inbokad den 26 okt. Kunde inte få en tidigare tid trots att jag bokade för två veckor sedan.
    Kjell2 skrev 2018-09-26 11:38:08 följande:

Då får du bite ihop till dess. Kanske prioritera om lite kring TV, datortid,  träning och städ.

vill gärna kunna dammsuga och städa toan en gång/veckan i alla fall.
    Anonym (X) skrev 2018-09-26 12:22:36 följande:

Planera bättre så att du inte behöver städa, handla och laga mat samma dag, välj vilka dagar du kan träna, och träna kanske kortare tid.

Du, precis som alla andra, måste anpassa dig efter dina begränsningar, och inte bara efter vad du vill göra.

Ja men jag kommer ha svårt att få ner sömnbehovet som är på 10-12 timmar. Oftast brukar inte de flesta ha så stort sömnbehov.
    Kjell2 skrev 2018-09-26 16:13:55 följande:

Det finns 168 timmar på en vecka. Sover du tolv per dygn blir det 84 vakna timmar. Jobbar du 3 pass om 4 timmar plus en timmes restid så är det 69 timmar vaken fri tid kvar per vecka. Det är i snitt nästan tio timmar per dag.

Sen väljer du själv hur du lägger den tid på träning, städ, mat, TV, datorer. Du borde inte ha några problem att få ihop dina aktiviteter trots att du sover 12 timmar per dygn.

Jo det stämmer ju det du räknar ut. Dock får jag fram att jag skulle få två timmar till övers på en hel vecka om jag gör allt som jag brukar under en vecka samtidig som jag ska jobba 12 timmar plus 3 timmars arbetsresa på en vecka. Dock är det inte så att det kommer att bli två timmar över varje dag i och med att det jag har att göra är olika mycket olika dagar osv.

Ny mat måste jag ju laga åtminstone varannan dag. Se kan jag ju spara och äta redan lagad mat vissa dagar. Dock har jag ingen plats att frysa ner några stora mängder mat i mitt lilla frysfack utan det blir till att laga nytt typ varannan dag. Om nu dessa timmar kommer att finnas.

Kanske får jag laga mat de dagar jag är ledig och laga så att det finns färdigt i kylen till arbetsdagarna typ.

Kjell2 skrev 2018-09-26 20:34:47 följande:

Du prioriterar, tv, träning, dator, städ, mat mm. Du har 69 timmar att fördela.

Jag prioriterar att må bra och ta hand om min kropp. Jag har haft perioder i mitt liv där jag har brytt mig mindre om min kropp vilket har gjort att den idag är sliten. Därför vill jag inte att kroppen ska bli mer sliten och att jag ska få mer problem än jag redan har. Därav känns det viktigt att sköta hemmet, äta ordentligt mat, träna regelbundet, sova mig hyfsad utvilad helst varje natt och inte stressa. Samtidigt vill jag jobba, höja min inkomst, ev. börja studera osv.

När man får för lite sömn och man märker att kroppen mår dåligt av det då blir man genast orolig över att hamna i samma dåliga spiral som tidigare med dålig kost, övervikt, dålig sömn osv. det är därför jag så gärna vill att allt ska fungera så bra som möjligt nu. Jag orkar inte med att det ska skita sig och jag ska hålla bakåt 5 steg. Jag har bara ett liv, en kropp, en chans att komma frammåt. Skiter det sig så är det mycket svårt att få en annan framtid än så som jag har haft mitt liv hitintills. Jag blir då alltså fast med låga inkomster och dålig bostad mycket långt tid framöver om inte rättare sagt hela livet igenom ända fram till den dagen det är dags att lämna detta liv. Så vill jag absolut inte ha det och det är därför som jag är så orolig över minsta lilla som failar.
    Tow2Mater skrev 2018-09-26 23:49:40 följande:

Träna flera tretimmarspass i veckan sliter mer på kroppen än tar hand om den. Se till att få din motion genom att cykla/gå till jobb, affär etc istället for dessa for kroppen slitsamma maratonträningspass.

Det är bygga muskler jag vill först och främst ochinte träns kondition i första hand.
    Anonym (J) skrev 2018-09-27 00:01:54 följande:

Fast du verkar inte ta din arbetsposition seriöst nu? Du låter den inte ta prioritet och ändå är du så orolig över att inte utvecklas, stanna kvar i samma vardag/liv som nu med mera? Du måste ju starta någonstans. Du är som sagt inget undantag i samhället och får lära dig att prioritera ditt jobb och eventuella studier för att faktiskt komma någonstans. Den bittra sanningen är att ingenting kommer serveras på silverbricka åt dig. Förstår du? Du får lägga ned med din OCD-vardag och skära ner på aktiviteter så att du får din sömn och orkar gå till jobbet.

8-9 timmar är inte för lite sömn. Du har EXTREMT höga krav på sömn som vill sova runt 14 timmar per natt? Vem gör ens det?

Nä, nu får du välja. Stanna kvar där du är i träsket eller ta dig fram. Vi har berättat hur du ska göra så nu är det bara att välja.

14 timmar har jag aldrig sagt att jag behöver sova. Men 10-12 timmar per natt vore optimail för mig i alla fall. I natt har jag bara fått åtta timmar och är inte alls utvilad någonstans. Är hur trött som helst.
    neverpreggo skrev 2018-09-27 10:07:25 följande:

Bänkdiskmaskin kanske vore ett alternativ då diskningen tar lång tid. Att ha någon träningsgrej som går att göra hemma, här ges redskap bort via bortskänkessidor eller säljs väl 'även.

Hade jag haft plats så hade diskmaskin varit prio ett. Frys ska jag nog ev. köpa i alla fall. Dock är mina inkomster inte så höga.
    neverpreggo skrev 2018-09-27 10:49:29 följande:

Mycket går att fynda begagnat eller helt enkelt få.

Ja men platsbristen är fortfarande ett faktum både vad gäller frys och diskmaskin.
Svar på tråden Krav komvux CSN