Krav komvux CSN
Jag tycker att det låter skitbra att du jobbar i din takt! :)
Jag tycker att det låter skitbra att du jobbar i din takt! :)
Nu har jag jobbat mån, ons, tors denna vecka. Natten mellan tors och fredag sov jag i 14 timmar och skulle faktiskt kunna ha sovit i två timmar till. Natten till idag lörd. sov jag 12 timmar och det är första gången på hela vecka som jag är utvilad och riktigt pigg.
Nu är jag inne på tredje veckan med arbete. Är konstant trött, sover bara sju-åtta timmar nätterna före arbetet. Natten efter ligger jag i sängen i 15 timmar och sover oroligt av och till.
Är aldrig riktigt helt utvilad någon dag alls typ. Tappar i muskelmassa, känner mig svimfärdig på gymmet. Är konstant hungrig. Tappar hår osv.
Funderar på att bli sjukskriven helt kanske om jag ska fortsätta att må såhär. Detta kommer jag inte orka i längden i alla fall.
4 timmar kan vara för mycket med din bakgrund att starta med. Skulle testa att minska tiden.
Det tar lite tid att bli van. Det ar alltid stressande att borja nytt jobb.
Gå och lägg dig tidigare då?
Du får träna de dagar du inte jobbar.
Du får nog lära dig att prioritera.. Du jobbar knappt och har extremt höga krav på sömn?
Ja men de flesta vuxna behöver nog sova 8 tim för att bli helt utvilad. Om det då ska tvingas dra ner sitt sovande med samma procent som mig så skulle det innebära typ 5 timmars sömn varje natt när det ska upp och jobba.
Fem timmars sömn skulle nog ingen må bra utav. För mig blir det då damm effekt av 7 timmars nattsömn.
Hur kommer detta sig att du är så annorlunda mot alla andra som klarar sig på 8 timmar och ser till att verkligen få dessa timmar innan jobb och skola m.m? Om du behöver sömn måste du väl se till att få den? Som vi alla andra? Du börjar ju äntligen komma på fötter och ska inte slänga den möjligheten åt skogen nu när du äntligen fått ett arbete med ett extremt slappt schema. I livet får man prioritera och det får du vänja dig vid och anpassa dig därefter. Man kan inte göra allt man vill och det man kan göra kanske inte går att göra så snabbt man vill eller exakt när man vill. Prioritera.
De dagar du jobbar har du förberett kvällsmat sen tidigare och struntar i att träna, men går istället och lägger dig tidigare = du kommer upp tidigare på din lediga dag och hinner mer.
Känner mig tröttare nu än när jag gick ock la mig typ.
Detta forum kryllar av människor som jobbar heltid och tar hand om hem och barn, sover lite för lite, prioriterar hårt för att få livet att funka.
Förvänta dig inte för mycket medkänsla som ensamstående, barnlös, jobbar 4 timmar, 3 dagar per vecka.
Lär dig prioriter, få rutiner i ditt liv och om du har ett extremt sömnbehöv, sök hjälp hos vården.
Då får du bite ihop till dess. Kanske prioritera om lite kring TV, datortid, träning och städ.
Planera bättre så att du inte behöver städa, handla och laga mat samma dag, välj vilka dagar du kan träna, och träna kanske kortare tid.
Du, precis som alla andra, måste anpassa dig efter dina begränsningar, och inte bara efter vad du vill göra.
Det finns 168 timmar på en vecka. Sover du tolv per dygn blir det 84 vakna timmar. Jobbar du 3 pass om 4 timmar plus en timmes restid så är det 69 timmar vaken fri tid kvar per vecka. Det är i snitt nästan tio timmar per dag.
Sen väljer du själv hur du lägger den tid på träning, städ, mat, TV, datorer. Du borde inte ha några problem att få ihop dina aktiviteter trots att du sover 12 timmar per dygn.
Jo det stämmer ju det du räknar ut. Dock får jag fram att jag skulle få två timmar till övers på en hel vecka om jag gör allt som jag brukar under en vecka samtidig som jag ska jobba 12 timmar plus 3 timmars arbetsresa på en vecka. Dock är det inte så att det kommer att bli två timmar över varje dag i och med att det jag har att göra är olika mycket olika dagar osv.
Ny mat måste jag ju laga åtminstone varannan dag. Se kan jag ju spara och äta redan lagad mat vissa dagar. Dock har jag ingen plats att frysa ner några stora mängder mat i mitt lilla frysfack utan det blir till att laga nytt typ varannan dag. Om nu dessa timmar kommer att finnas.
Kanske får jag laga mat de dagar jag är ledig och laga så att det finns färdigt i kylen till arbetsdagarna typ.
Du prioriterar, tv, träning, dator, städ, mat mm. Du har 69 timmar att fördela.
Träna flera tretimmarspass i veckan sliter mer på kroppen än tar hand om den. Se till att få din motion genom att cykla/gå till jobb, affär etc istället for dessa for kroppen slitsamma maratonträningspass.
Fast du verkar inte ta din arbetsposition seriöst nu? Du låter den inte ta prioritet och ändå är du så orolig över att inte utvecklas, stanna kvar i samma vardag/liv som nu med mera? Du måste ju starta någonstans. Du är som sagt inget undantag i samhället och får lära dig att prioritera ditt jobb och eventuella studier för att faktiskt komma någonstans. Den bittra sanningen är att ingenting kommer serveras på silverbricka åt dig. Förstår du? Du får lägga ned med din OCD-vardag och skära ner på aktiviteter så att du får din sömn och orkar gå till jobbet.
8-9 timmar är inte för lite sömn. Du har EXTREMT höga krav på sömn som vill sova runt 14 timmar per natt? Vem gör ens det?
Nä, nu får du välja. Stanna kvar där du är i träsket eller ta dig fram. Vi har berättat hur du ska göra så nu är det bara att välja.
Bänkdiskmaskin kanske vore ett alternativ då diskningen tar lång tid. Att ha någon träningsgrej som går att göra hemma, här ges redskap bort via bortskänkessidor eller säljs väl 'även.
Mycket går att fynda begagnat eller helt enkelt få.