• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • Erla
    Siri88 skrev 2018-11-26 06:28:06 följande:

Någon här inne kan kanske hjälpa mig! I onsdags tog jag ett positivt äl-test och på torsdagen fick jag äl-känningar och därefter kom även temphöjningen som höll i sig tre dagar. Idag har tempen sjunkit igen. Den gjorde likadant förra månaden för att sedan dagen sänkningen stiga och ligga högt över basaltemperaturslinjen. Vad kan det bero på?

Tempdippen som sker några dagar efter stigningen beror på att progesteronet och östrogenet möts om jag inte minns fel :) helt normalt med andra ord.
  • oshark
    Siri88 skrev 2018-11-26 06:28:06 följande:

Någon här inne kan kanske hjälpa mig! I onsdags tog jag ett positivt äl-test och på torsdagen fick jag äl-känningar och därefter kom även temphöjningen som höll i sig tre dagar. Idag har tempen sjunkit igen. Den gjorde likadant förra månaden för att sedan dagen sänkningen stiga och ligga högt över basaltemperaturslinjen. Vad kan det bero på?

Östrogentillförsel. Dy får en uppsving i östrogen runt ÄL+4/5. Då kan tempen dippa, min verkar tex alltid göra det.
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-11-26 05:46:44 följande:

Hjälp vad är det som händer, har min äl uteblivit?

Enligt FF har den hamnat på ?rätt? plats enligt mina känningar, men min coverline brukar aldrig vara såhär låg. Jag brukar ligga runt 36.6 i lutealfasen och enligt NC ligger min coverline på 36.4 från tidigare cykler.

Fick positiva äl-test torstag kväll, fredag förmiddag och fredag eftermiddag, men absolut starkast fredag förmiddag. Hade min vanliga äl-ömhet i magen tors-fre.

Hm, ja jag skulle nog inte spontant säga att det var en tydlig ÄL. Använder du fortfarande NC? Har de satt ut ÄL isf?

Sen kan man ju säkert ha svalare cykler. Jag har tex haft lägre temp den senaste veckan och idag hamnat under 36 grader för första gången. Först trodde jag att det kanske hade att göra med att termometern är kallare på morgonen eftersom det blir kallt i min lägenget nu, men jag värmde upp den lite i munnen någon sekund innan jag tempade i morse.

NC och FF skuljer sig ju lite i att NC verkar vilja att man ska ligga 0,3 grader över CL i princip medan FF nöjer sig med 0,3 grader över senaste tempen typ (iaf min känsla).
  • Clemmentina
    Jojjans skrev 2018-11-26 05:46:44 följande:

Hjälp vad är det som händer, har min äl uteblivit?

Enligt FF har den hamnat på ?rätt? plats enligt mina känningar, men min coverline brukar aldrig vara såhär låg. Jag brukar ligga runt 36.6 i lutealfasen och enligt NC ligger min coverline på 36.4 från tidigare cykler.

Fick positiva äl-test torstag kväll, fredag förmiddag och fredag eftermiddag, men absolut starkast fredag förmiddag. Hade min vanliga äl-ömhet i magen tors-fre.

Vad konstigt! Jag är ju precis nybörjare på det här men ser ju ut som du ligger lite lägre även tidigare i cykeln jämfört med de tidigare cyklerna? Kanske du har lite lägre temp nu helt enkelt?

Hoppas du det var ägglossning! I så fall har vi nämligen bim ungefär samtidigt. Fast jag vet inte heller om jag haft ägglossning. Inget positivt lh-test utan bara blinkande gubbe på Clearblue men har känt i kroppen sedan i torsdag/fredags och haft höjd temp igår och idag (dock endast 0,27 över CL om jag tolkar rätt men drygt 0,3 över min mest förkommande temp).
  • oshark
    Clemmentina skrev 2018-11-26 13:34:15 följande:

Vad konstigt! Jag är ju precis nybörjare på det här men ser ju ut som du ligger lite lägre även tidigare i cykeln jämfört med de tidigare cyklerna? Kanske du har lite lägre temp nu helt enkelt?

Hoppas du det var ägglossning! I så fall har vi nämligen bim ungefär samtidigt. Fast jag vet inte heller om jag haft ägglossning. Inget positivt lh-test utan bara blinkande gubbe på Clearblue men har känt i kroppen sedan i torsdag/fredags och haft höjd temp igår och idag (dock endast 0,27 över CL om jag tolkar rätt men drygt 0,3 över min mest förkommande temp).

Har du såpass förhöjd temp bör du ha haft ÄL, så länge du tempar "rätt". Du får se imorn helt enkelt
  • Clemmentina
    oshark skrev 2018-11-26 14:45:06 följande:

Har du såpass förhöjd temp bör du ha haft ÄL, så länge du tempar "rätt". Du får se imorn helt enkelt

Tack! Hoppas på det i alla fall. :) Exakt, får se vad tempen säger imorgon. Jag har varit noga med att mäta vid samma tidpunkt det senaste i alla fall. Mitt stora problem är att jag alltid vaknar en del under natten (går sällan upp) men det verkar inte som det påverkar så mycket.
  • oshark
    Clemmentina skrev 2018-11-26 15:32:15 följande:

Tack! Hoppas på det i alla fall. :) Exakt, får se vad tempen säger imorgon. Jag har varit noga med att mäta vid samma tidpunkt det senaste i alla fall. Mitt stora problem är att jag alltid vaknar en del under natten (går sällan upp) men det verkar inte som det påverkar så mycket.

Om jag somnar om ganska snabbt och inte går upp ur sängen brukar det inte påverka min temp så mycket har jag märkt. Sen är ju alla olika förstås
  • Jojjans
    SofieElise skrev 2018-11-26 08:41:25 följande:

Jag hade det liknande den här senaste månaden (blå), den steg inte lika mkt som tidigare o fick en lägre coverline. Men bara du fått positiva lh-test o en tempökning så är det säkert inga problem :)

Ja så tänkte jag med, men det är ju knappt tal om någon tempökning. Har gått från ca 36.2 till ca 36.3. Den steg till 37.37dagen efter misstänkt äl, men sen ner till 36.34. Det är ju en ökning, men en väldigt svag...

Ser nu att äl är utsatt för tidigt, var lite snabb imorse (ledsen över utebliven temphöjning och måndagstrött. Dålig kombo). Tror äl var natten mellan fre/lör, eller senast under lördagen.
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-11-26 09:07:23 följande:

Hm, ja jag skulle nog inte spontant säga att det var en tydlig ÄL. Använder du fortfarande NC? Har de satt ut ÄL isf?

Sen kan man ju säkert ha svalare cykler. Jag har tex haft lägre temp den senaste veckan och idag hamnat under 36 grader för första gången. Först trodde jag att det kanske hade att göra med att termometern är kallare på morgonen eftersom det blir kallt i min lägenget nu, men jag värmde upp den lite i munnen någon sekund innan jag tempade i morse.

NC och FF skuljer sig ju lite i att NC verkar vilja att man ska ligga 0,3 grader över CL i princip medan FF nöjer sig med 0,3 grader över senaste tempen typ (iaf min känsla).

Jag använder även NC, och dom har inte satt ut ÄL men den sitter preliminärt på lördagen vilket låter rimligt. Men på NC är ju baslinjen konstant och för mig har den hamnat väldigt högt pga höga genomsnittstemperaturer tidigare.
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-11-26 09:07:23 följande:

Glömde bilden, här kommer kurvan från NC

Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid